Jump to content

Slechte eitjes

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een terugplaatsing gehad van twee eitjes van de C categorie. Het was voor mij nogal een shock dat van de 18 gepuncteerde eitjes er geen enkele B of A was en dat er een heel groot deel 'misvormd' was. De teruggeplaatste eitjes zagen er ook dus niet erg mooi uit.

Ik vraag me af of iemand weet of dat dan meer zegt over mijn voorraad en of ik er dan een evt volgende IVF weer last van heb. Of is het zo dat ik straks een lagere dosis Puregon krijg en dan de eitjes wel beter gevormd zijn?

Ik hoopd dat iemand me kan helpen.

Groetjes, Elaine.

Posted

Tjeempie Elaine, dat is idd wel een teleurstelling lijkt me.

Positief is dan wel weer dát er 2 zijn teruggeplaatst en wie weet meis, er zijn meer meiden zwanger geworden met b- en c-kwaliteit!

Als het goed is is er bloed geprikt bij je waarbij ze de fsh-waarde wilden weten, als die goed was (ik dacht niet hoger dan 10) zegt dat dat je nog niet tegen de overgang aanzit en dat volgens mij je eitjes dan nog goed zijn maar dit laatste weet ik niet helemaal zeker.

En volgens mij heeft de hoogte van de dosis Puregon die je moet spuiten niet veel te maken met je ei-kwaliteit.

Het beste is om het ziekenhuis te bellen, zij weten het toch het best.

Veel suc6 meis en ik duim voor je!

Liefs, Daantje

Posted

Hoi Elaine,

Kan me heel goed voorstellen dat dit een enorme domper voor je moet zijn, maar probeer toch het vertrouwen te hebben...

Bij mij zeiden ze nooit of het een A/B of C kwaliteit embryoo was dat ze teruggeplaatst hadden, maar wel het aantal cellen en ze spraken over matige , redelijke of goede kwaliteit embryoo.

Bedoel je nou eigenlijk dat een aantal eicellen misvormd zijn of waren de embryoos uiteindelijk wat misvormd? Als het het eerste is, zegt het idd wel wat over jouw eicellen, maar ik weet niet of dat ook wat zegt over je eicelvoorraad.

Ik zou het IVFlab bellen, zij kunnen jouw vragen echt wel beantwoorden..

Ik heb ook een paar keer daar naar toe gebeld omdat ik vragen had over de embryoos of over de cryos en ze waren daar altijd heel behulpzaam in het beatwoorden van mijn vragen. Zij weten volgens mij daar ook meer over te vertellen dan de ivf-arts zelf....

Veel succes en veel sterkte in deze 2 lange weken wachten,

Liefs

Posted

Bedankt voor jullie snelle reactie, heel lief :snorting:

Ik heb het gisteren ook gevraagd aan de IVF-dames, maar ik begreep het niet helemaal. Ze zeiden dat ze, wanneer nodig, bij een tweede IVF de Puregon waarschijnlijk zouden minderen, wat de kans op betere eitjes zou verhogen, maar hoe en wat weet ik niet meer.

Mijn FSH is inderdaad gemeten, meerdere malen zelfs, doordat ik nogal veel follikels had. Heb nooit iets gehoord over overgang oid, dus dat zit denk ik goed. Wel was de waarde iets aan de hoge kant door de vele follikels.

Het was zo dat er veel eitjes niet bruikbaar waren dooe misvorming en de embryo's die terug zijn geplaatst waren niet helemaal mooi gedeeld, maar er zaten wat stukjes cel die niet mooi rond waren in het blaasje van de embryo. Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord.

Zal zo wel bellen met het ziekenhuis (kan pas vanmiddag), heb ook nog een enorme buik en hij is heel gevoelig. Wil het toch even in de gaten houden. Bij de tp echo zagen we mijn buik nog volzitten met eitjes, dus dan snap ik het wel.

Hoop houden doe ik absoluut, het was de eerste (en tweede) reactie. Ik schaam me dan ook als ik zie hoe de meiden hier al ik weet niet hoe lang worstelen met IVF en daar komt het vaak toch ook goed. Ben alleen altijd zo postief gebleven en ik denk dat de hormonen soms ook wat opspelen.

Bedankt voor jullie lieve woorden en tips tot zo ver.

Liefs, Elaine

Posted

Hai elaine, toevallig heb ik ook gister 2 eitjes teruggeplaatst gekregen. 1 Was redelijk goed (8 cellig op dag 4, moet eigenlijk 16 cellig zijn) en 1, 5 celligge. De laboranten zeiden dat de kwaliteit eigenlijk niet zoveel zei, als er maar niet te veel fragmentatie opgetreden is (afbrokkeling) Er worden zelfs vrouwen zwanger met minder cellige en er worden vrouwen niet zwanger met top embryo's. Het ligt er maar aan hoe het zich verder in jou buik ontwikkeld.,Is de omgeving goed, is de slijmvlieslaag (voor innesteling) mooi dik, enz. Ook zeiden ze dat de reden voor onvruchtbaarheid meespeelde. Als je lichaam snel afstoot is natuurlijk minder dan als je man slecht zaad heeft of je geen doorgangkelijke eileiders hebt e.d. Mijn vriendin had een matig embryo teruggeplaatst gekregen en ze heeft nu een prachtige zoon en die is zeker niet matig hoor. Ze heeft nu overigens 4 kinderen waarvan 1 tweeling, allemaal via ivf, zo zie je maar weer, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Heel veel succes! Groetjes Melle

Posted

Gewoon jezelf lekker uiten hoor, of het nou positief of negatief is!

Je mag en kan toch in een dip zitten? geeft niks hebben we allemaal last van en het is ook allemaal heel begrijpelijk als je ziet wat wij allemaal moeten ondergaan en doorstaan voor een lief klein wondertje!

Ik denk dat je je vergist met de E2 waarde, die wordt vaak gemeten ivm het aantal follikels als je al bezig bent met de behandeling.

FSHwaarde doen ze in het begin om te kijken of het uberhaupt wel zin heeft om met een behandeling te starten, vraag maar na.

Als de FSHwaarde goed is, zijn je eitjes meestal ok en ben je nog niet in de overgang.

Wat ze ook wel eens zeggen is dat het aantal follikels dat ze aanprikken niks zegt over de kwaliteit en de kans van slagen. Je kunt heel veel eitjes hebben (bv 20) en er raakt er geen enkel bevrucht. Je kunt er 5 hebben en ze raken allemaal bevrucht.

Het schijnt dat iets minder eitjes een beter resultaat kan geven. Dat is mij verteld maar ik weet niet waarom dat zo is.

Suc6!

Liefs, Daantje

Posted

Fragmentatie, dat was het woord dat ik zocht Melle, dank je. Daar was dus sprake van en dat zou de kans op hechting verminderen. Maar goed, kansen, wat heb je daar aan. Er is zoveel procent kans dat het niet hecht, zoveel dat het wel hecht, maar kans is er altijd en dus hoop. Ik stop maar met kansberekeningen, was in op de middelbare school ook niet zo goed in.

Het zal dan wel de E2 waarde zijn Daantje, ik haal soms wat dingen doeo elkaar :)

Ze hebben vooraf nooit iets gezegd over overgang, dus dan zit het wel okee zou ik zeggen.

Dat verhaal van minder eitjes en betere kwaliteit vertelden ze me in het zkh ook, dat bedoelde ik met de dosis Puregon verlagen de evt volgende keer.

Maar jullie heben me gerustgesteld. Ik kan er nu niets aan veranderen en dus leun ik achterover en wacht geduldig mee op het wachtbankje :)

Liefs, Elaine

Posted

Ik wil nog even wat zeggen over het verlagen van de puregon.

Ik had bij mijn 1e poging heel veel eitjes (27), heel veel goede kwaliteit embryoos, waarvan ze er nog veel in hebben kunnen vriezen. (13 cryos)

Nu bij poging 2 lagere dosis puregon. Resultaat veel minder eitjes (8), kwaliteit van de embryoos was ook goed, alleen toch iets minder dan de 1e keer. Ook geen cryos deze keer. Het aantal cellen van de embryoos bij tp was iets minder dan de 1e keer.

Ipv een 8 cellige nu een 6cellige en een 7cellige.

Maarr...... ben nu wel zwanger!!!

Volgens mij gaat het dus niet altijd op dat je bij een lagere dosis betere kwaliteit hebt.

Geluk en het goede moment speelt denk ik ook een grote rol!!

Posted

Hoi meiden,

Ik meng me er eventjes in. Mijn 1e IVF werden er maar 3 follikels gevonden en uiteindelijk 2 aangeprikt. Hieruit kwam 1 eicel en die werd bevrucht, so far so good. En toen het belletje, nee er kwam geen terugplaatsing omdat de eicel niet goed deelde. M.a.w. het was een 3-cellige ipv 4-cellig. Nu lees ik dat jullie embryo's hebben teruggeplaatst gekregen die ook oneven waren. Hoe zit dat nu?!?

Greetzzzz,

Elena

Posted

Dat heb ik ook nagevraagd Tjoender, als het aantal oneven is is de eicel zich op dat moment aan het delen. Bij mij was die 5 cellig, binnen een fractie van tijd is die dan 6 cellig. Het was juist een goed teken zeiden ze. Hij werd als matig bestempeld, omdat hij 16 cellig (volgens de statistieken) hoorde te zijn.

Nog ff over een verhoogd fsh. Mijn fsh is ook verhoogd(39 jaar). Daardoor moeten je eierstokken harder werken om veel eitjes aan te maken. Ik had er met de puctie 6, waarvan 3 goed. Alle 3 bevrucht, 2 bruikbaar(zie vorig bericht) Ik heb wat meer kans op een miskraam, omdat mijn eicellen ook al 39 jaar oud zijn, waardoor er eerder wat aan kan mankeren dan jongere eicellen. Toch zijn er ook meiden van b.v. 42 die een laag fsh hebben en dus veel eicellen aanmaken, maar dus ook oudere eicellen hebben. Fsh maakt dus niet zoveel uit, alleen de opbrengst is kleiner.

Posted

De mijne waren beide 6 cellig na 3 dagen (denk ik, de punctie was vrijdag, tp maandag).

Kom net uit het ziekenhuis en daar werd gemeld dat het niets zegt over de toekomstige eitjes. Het kan de volgende keer slechter, of beter zijn . Dit omdat het de eerste IVF is en ze bij IUI's dit niet kunnen zien.

Posted

Had precies hetzelfde. Ik had 22 grote follikels. Uiteindelijk 8 emmies, maar ook allemaal C-kwaliteit. Ik kreeg ook een rotgevoel bij de terugplaatsing, dus ik snap hoe je je voelt. De arts in het lab zei mij toen wel dat het niks zegt, je er zeker zwanger mee kan worden en de slagingskans van zoveel meer afhankelijk is dan alleen de kwaliteit van het embryo. Ontvankelijkheid van de baarmoeder was minstens zo belangrijk.

In mijn evaluatiegesprek heb ik nog eens nagevraagd of het met de hoeveelheid eicellen te maken had. Ik had zelf het gevoel dat het te snel was gegaan. Mijn arts zei toen dat dat daar niks mee te maken had en dat ik gewoon pech heb gehad. Als het de volgende ronde weer gebeurt gaan ze de derde ronde wel een ander hormoon uitschrijven, omdat je dan soms ziet dat de kwaliteit dan beter is. Voor nu houden ze het nog steeds op botte pech.

Ik hoop dat ze bij jou blijven zitten! In ieder geval 1 dan. Ik zal voor je duimen!

Posted

Hoi hoi,

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten zeker niet omdat het hier niet echt om FSHwaarde gaat.

Maar de hoogte van je FSH is wel degelijk belangrijk Melle.

Als het echt te hoog is kan het zijn dat je niet eens meer aan een behandeling mag beginnen omdat het weinig zin heeft. Het kan dan zijn dat je tegen of al in de overgang zit. Er zijn zelfs vrouwen van in de 20 die al in de overgang kunnen zitten, het heeft dus niet altijd met leeftijd te maken.

En natuurlijk is het zo dat als je in de overgang zit, je eicellen op zijn, dat is gewoon een feit, dus als je er tegenaan zit kan je wel bedenken dat de kwaliteit niet echt optimaal is.

Wat wel zo is is dat het per keer kan verschillen, daarom doen ze vaak nog een bloedtest als het de eerste keer te hoog of wat verhoogd is.

Verder wens ik Elaine nogmaals veel suc6 en hoop ik dat het je gaat lukken meis!

Liefs, Daantje

Posted

Hoi Elaine,

Ik begrijp hoe je je voelt, ik heb net ook mijn eerste ivf gehad, 4 eicellen, maar ik hoorde daarna dat er geen celdeling had plaatsgevonden; dus geen terugplaatsing Nu ik kan je zeggen ik had er niet op gerekend ook[ je hoopt toch het beste ook al is de kans klein!] ik heb mijn evaluatiegesprek 25 september, ik had ook een ander hormoon [ gonal f] weet iemand daar iets over? is puregon beter?

heel veel succes, gr esther

Posted

Hey Esther,

Of Puregon beter is, is denk ik bij voorbaat niet te zeggen. Elk lijf reageert op zijn eigen manier op hormonen. Ik ben met Gonal F bij de eerste ICSI poging zwanger geraakt.

Gaan ze nu puregon bij jou gebruiken?

In ieder geval weer heel veel succes!!!

Posted

Naar mijn weten kunnen de hoeveelheden hormoon met Puregon beter afgesteld worden. Ik moest de laatste keer 125 hebben en dat is niet goed af te meten met de Gonal F, maar wel met de Puregon. Qua werking heeft het volgens mij niets te maken.

Groetjes,

Stéphanie