Jump to content

Recommended Posts

Posted

ha meiden,

hieronder het dagenlijkse menu voor zwangere dames zoals mij dat in het ziekenhuis gegeven is, ( folder)

Wat vinden jullie ervan?

6 sneetjes volkorenbrood

200gr.. aardapp. ( 4st) , rijst, pasta of peulvruchten

200 gram groente

2 stuks fruit

400ml melk en 1 plak kaas

100-120gr. vleeswaren, vis, kip, ei , vleesvervanger

40 gram halverine, margerine, boter of olie

1.5 liter drinken

Het is nog net geen Sonja Snakker, die gooit er nog ff de helft af zowat !

Je mag vast nog wel tussen doortjes enzo. (?)

Maarrrrrrrrrrr: Ik zelf moet echt op gewicht blijven, letterlijk, dus voor mij voelt het aan als 'lijnen' met weekends maar op 1 avond iets kleins lekkers.. dus voor mij ook amper tussen doortjes enzo.

Weet je: ik at dat altijd al allemaal, misschien iets meer groente, en iets meer fruit, en iets meer vlees ( 150 gram ) en ja tuurlijk wel eens een plak ontbijtkoek of zo door de week...

Dus ja: ik moet nu minder gaan eten als ik al deed. Ik weeg nu 94.5kg , en de bedoeling is dat ik dat ook blijf wegen..de hele zwangerschap...

Weet je, ik heb gewoon de heel dag trek joh..zeker als maar zo weinig 'mag'....en ik sport ook nog ca 2-3 uur per week: krijg je ook trek van.

T is me wat!

Ik ben allang blij dat ik frisdrank, suiker in thee / koffie, sapjes uit pak, chips, snoep , elke zaterdag lunchen in een restaurant, bittergarnituurtjes, etc al uit mijn menu had geschrapt zeg anders had ik het nu helemaal zwaar!

Ahc... ik moet er wel doorheen! Komt goed!

liefs lentezon

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest estrhalita
Posted

Ik vind het heel raar dat je helemaal niks mag aankomen in de 9 maanden en op je gewicht moet blijven. Dan ben je dus in princiepe aan het lijnen. Raar hoor. Ze wisten toch voordat je aan de IVF begon dat je in hun ogen te zwaar zou zijn dan hadden ze je beter toen kunnen laten lijnen. Maar ja wie ben ik he.

Posted

Hey Lentezon,

Ik ben reuze benieuwd of dit een lijstje is wat voor jou gemaakt is, of een standaard lijstje?

Klinkt als het laatste.

Wat jij opgeeft wat je eerder at (met al die extraatjes) dan lijkt het mij prima dat je je oude eetpatroon aanhoudt, die extraatjes eruit gooit en iets meer beweegt?

Denk dan aan een stukje wandelen na het avondeten, vaker op de fiets boodschappen doen / naar je werk etc.

Maar nogmaals, ik weet niet wie je dit dagschema gegeven heeft?

Ik had al gezegd dat ik diëtist ben, en zelf evengoed +20kg na 38 weken zwangerschap.

Heb ik ook geen gekke dingen gedaan, maar wel iets te weinig bewogen....

Iedere zwangere die ik in zorg heb, adviseer ik de eerste 3 maanden op gewicht te proberen te blijven, en daarna max 2-3kg per maand erbij (proberen; vocht kan je zo vasthouden en weegt ook mee).

Volgens jouw advies val je dus in 9 maanden 15kg af??? Lijkt me niet goed voor de kindjes!

Als je vragen hebt, mail me anders maar.

Groetjes Laura

Posted

Marieke, dank je voor de lijst, ik heb hem afgedrukt want ik vind het iid een handige en overzichtelijke lijst.

Lentezon, ik kan je geen advies of raad geven want ik ben juist de laatste weken zo'n 3 en een half kilo afgevallen omdat ik bijna niks meer lust en van heel veel geurtjes supermisselijk word. En ik ben gewoon slank.

Ik ben misselijk terwijl ik dit typ en er een sneetje volkoren brood met boter en een plakje light kaas naast me staat waar ik ook alweer misselijk van word...:sick:

Ik moet het gewoon naar binnen zien te werken maar het lukt me niet...aaaarrggghhh!!!

Succes meis!

Liefs, Daantje

Posted

Mogge meiden,

Ja dit doet wel wat stof opwaaien he, bij mij zelf ook. Lijnen mag niet tijdens

je zwangerschap en toch is het de bedoeling dat ik minimaal aankom.

Ik mag echt wel wat aankomen maar de bedoeling is echt zo min mogenlijk.

De bedoeling is dat de kindjes op op mijn bestaande vet interen, en niet op extra vet. Klint bijna logisch..

Het streefgewicht blijft nu dus 95kg.

Het boekje dat ik gehad heb is het boekje 'Gezond Zwanger' en ik heb van de dieetiste van het ziekenhuis ook de patientenfolder "over'gewicht en voeding meegekregen, waar eigenlijk het zelfde dagenlijkse menu in staat.

Als je ziet wat ik per dag eet dan kom ik echt wel aan mijn voedingsstoffen , en ik zal echt nog wel 2 keer in de week eens zeggen: doe mij maar een appelflap, of iets anders 'snoep/ hartig' op de zaterdag.

Eigenlijk kwa basisvoeding ga ik meer eten dan ik deed kwa melk , brood en kwa aardappels bv. De rest is meer een kwestie van afwegen.

En Laura: ik ben het met je eens hoor: in principe is dit afvallen en gaan teren op bestaande vetreserves! Onder de juiste begeleiding moet dit kunnen, tuurlijk bij sterke uitzondering en bij medische noodzaak.

En ja: toen ik met de behandelingen begon woog ik 89-90kg.... en ze hebben nooit never iets over mijn gewicht gezegd. Inderdaad is het een beetje van: met de gebakken peren zitten nu. Maar ze wisten ook dat ik nog veel aan sport deed, mijn gewicht heeft daar nooit voor in de weg gestaan, alleen wel met het skaten dat ging niet meer.

Einde van de maand ga ik 1 dag minder werken, en dus 1 keer meer zwemmen ...dan zwem ik ca 2 tot 4 keer per week....+ 2 keer op de fiets naar het werk en weekend's wandelen wij meestal een uur of 2-3 ( over 2 dagen verdeeld) ..dus ja ..gezond zat!

Ik houd jullie op de hoogte hoor! liefs lentezon

Enne Miss daantje: hihi volgens mij komt dat vaker voor dat je afvalt , logisch als je niets lust en of misselijk word. Dat zal na de 3 maanden wel beter gaan denk ik.

Posted

Pfft, heb dat lijstje van het ziekenhuis nog nooit gered en red het nu ook niet nu ik langer zwanger ben. Ik probeer elke dag groente te eten en vers fruit. Maar 4 boterhammen is echt mijn tax. Ben in de eerste 3 mnd. wel wat aangekomen, maar niet echt heel erg veel. Zit nu op 5,7 kg en ben ruim 23 weken zwanger. Ik vind het netjes. Ik ben benieuwd hoe het de laatste maanden gaat. Dacht laatst dat het in 1 keer weer heel snel ging, maar nu blijft het gewicht al weer een tijdje op 80.2 hangen. En dat terwijl het kindje nu geloof ik met ongeveer een ons per week groeit. Ach... ik voel me goed, het kindje voel ik spartelen... Het is vast oke!

Groetjesssssssssssssss

Posted

Hey Hilde, da;s netjes! Het kan dus wel!

Fijn dat je je goed voelt en je kindje 'op schema', wat wil je nog meer?

Maar ach ik heb nogal een eetlust...dus ben wel blij met die paar boterhammen extra.

Dit dieet is waarschijnlijk ook voor mensen die normaal gesproken veel meer kcal per dag eten als dat ik doe eigenlijk...of nog midner verbranden ( niet bewegen en sporten bv ) ...

liefs!

Posted

Meiden,

Zoals jullie weten heb ik flink overgewicht, maar er is tijdens of na de behandeling nooit iets van gezegd!

Toch kijk ik nu wel uit met wat ik eet, maar omdat mijn man suiker heeft, eten we al vrij streng.

ik woog bij de start van de behandeling iets over de 100 (103 geloof ik)

Met de hormonen en stress (ben stress eter) kwam ik uit op 120 kilo!

Bij 14 weken zwangerschap terug naar 110, en bij 24 weken op het startgewicht van iets over de 100.

Helaas door mijn bekkenpijn en het (bijna) niet meer bewegen, kom ik weer heel snel aan, en zit ik nu met 32 weken op 115.

Maar positief bekeken is dat wel 5 kilo minder dan toen ik zwanger testte.

Liefs Diana

Guest estrhalita
Posted

Wouw Lentezon wat sport jij veel zeg.

Ik ben nu al 13 kilo aangekomen en moet nog 9 weken. Bij Robbie was ik 25 kilo aangekomen. Maar ik was ook erg dun voordat ik zwanger werd. Zo kan het dus ook.

Nou volgens mij eet je niks verkeerd hoor.

Posted

hoi Esther,

ja erg he en dan nog geen gram afvallen! hihhi

Goh 13 kg...op zich is dat wel ene netjes gewicht hoor om aan te komen.

Met robbie was je dus veel zwaarder geworden. Lag de nadruk van het aankomen ook in de laatse maanden?

meid nog 9 weken....sjee is het hard gegaan je zwangerschap? Ik heb zelf t idee dat het hard gaat ..maar ja ...ik heb ook nog nergens last van he .

Over het overdreven sporten:

In de maand voor de behandeling zwom ik 5 -7 keer per week een uur ( ik had toen vakantie ) .

Ik moet wel zeggen dat ik dus recent mijn sporten weer heb opgepakt, en ik

Ik daarvoor 'maar'1 keer per week in slakken tempo ging zwemmen , en soms de fiets en 1 keer per week wandelen.

Ik merkte dat ik dit jaar niet meer kon skaten, dus zowel conditie als spieren totaal 'naar de mallemoer'. Dat vond ik best wel erg...

Ik woog 3-4 jaar geleden 72 kg. Ik had een mega platte buik dus hihihi en helemaal afgetraind... Ik sportte toen 1.5-3 uur uur per week Jiu Jitsu, 1 keer per week zwemmen, dagenlijks op de fiets naar het werk, 1 keer per week wandelen zo en zo , en daarbij ook nog skaten.

Ik moet dus ca. 6 uur per week sporten wil ik 'op gewicht 'blijven, waarvan ca 3 uur intensief.

Ik kreeg een elleboogblessure vna de Jiu Jitsu en ben toen abrupt gestopt met sporten , niet kunnen aftrainen, meer gaan eten en ben daarom zo gegroeid de laatste jaren.

Sja ik heb dus ook een trage verbranding, dat zal wel moeten als je zo belachelijk veel moet bewegen als ik! Echt 'levenslang'....

Ik wil volgend jaar gaan hardlopen+ streef van 75-80 kg weer gaan halen.

'Fit naar de 40' is mijn motto ( ik ben nu 35 hoor hihih ) !

Komt wel goed hoor, ik heb nog altijd zeer goed in mijn vel gezeten en nog steeds sjans genoeg hahahah uitstraling is belangrijker dan gewicht.

hey nog een fijn dagje ! ga je nog iets leuks doen met je zoon vandaag?

liefs lentezon

Posted

Hey Diana,

Sja ik had al zoiets en zijn maar legio zware vrouwen hoor die zwanger worden, en aankomen en gewoon gezonde kindjes op aarde brengen..

(Goh gistren nog een programma gezien- op SBS 6 geloof ik-, ging over feeders...nou da's weer een heel ander verhaal. Afschuwelijk, gauw overgezapt..)

Bij jou hebben ze dus ook niets gezegd...t is me wat. Ze meten met meerdere maten denk je dan ( hihi )

Ik heb zoals je uit bovenstaande verhaal al leest, ook aanleg...

en ben ook wel een emotie eter....

Maar als je bekijkt dat ik ben gestopt met roken ben ik niet echt van aangekomen, dat is ook wel weer een pluspunt.

Hey Diana: Wat een ellende die bekkenpijn!Wat kunnen ze daartegen doen?

liefs lentezon

• 2 weeks later...
Posted

hallo meiden,

Hoe gaat het met jullie gewicht?

Ik weet inmiddels dat de 1al snel veel aankomt en de ander weer niet.

Iniedergeval ben ik het 1e trimester bijn adoorgekomen zonder te zijn aangekomen, ondanks dat ik meer brood en zuivel ben gaan gebruiken en minder sport dan voorheen.

Ik voel me goed, wel erg moe nog steeds! Op naar mijn 12 weken echo!

Moet op die dag ook gelijk naar de dieetiste weer voor controle.

ok liefs, lentezon

Posted

Hey!

Ik ben nu nog steeds 80.6 kg... al een week of 3. Maar de kleine spartelt nog fanatiek, dus dat zit nog wel goed. Ben nu ruim 25 weken zwanger en ongeveer 6 kg aangekomen.

Groetjesssssssssssssss

Posted

Ha Hilde,

Nou da's toch erg netjes zeg! Ben je nu eigenlijk meer gaan eten? Of gezonder bv ? Of midner..misselijkheid bv of andere smaakbeleving.

Posted

Hoi Lentezon,

Gaat alles goed met je? Nog even en je bereikt de magische 12 weken-grens!

Ik had even een vraag aan je die niets met deze topic heeft te maken, maar aangezien je uit Breda komt kun je me vast verder helpen. Binnenkort ga ik er namelijk weer winkelen met mijn moeder. Helemaal geweldig, des te meer omdat de laatste keer ik er was net was begonnen met het spuiten van deca, en dan nu loop je er met een dikke buik rond! Maar eh, weet je leuke winkels in het centrum waar ze positiemode verkopen? Ik heb er twee gevonden, maar wellicht zijn er winkels die nog een apart hoekje hebben ofzo?

Groetjes, Nora.

Posted

hoihoi Nora!

Ja hoor dus het is zover: positie kleding ! geweldig toch..? Hoort erbij.

Met mij is alles goed, begin gelukkig toch wat fitter te worden en lig niet meer al om 2100uur te slapen. Ik vole me geweldig en begin steeds meer te ontspannen: bijna de 12 weken grens zeg! Ik ben super gelukkig . Mara goed ene dag is beter dan de andere hoor!

Hoe voel jij je??

Kwa winkels voor kleding:

Future mamma

Twenty Five ( op grote markt naast die Douwe E winkel )

Sja verder volgens mij bij Hennis en Maurits ( iniedergeval online ),

Miss Etam. Wellicht ook C en A .

Meer uit t centrum:

VidaVita Store Breda (Ginnekenweg 33)

Verder ook bv bij Kids factory ( richting meubelboulevard )

Prenatal volgens mij ook.

Verder: Esprit , maar alleen online te kopen, hangt niet in de winkels.

Kwa echt heel aparte dingen..weet het niet hoor!

Welke had jij nu gevonden?

Verders heb ik me er nog niet zo in verdiept hoor! hihih

Ik zou zeggen: maak nog eventjes een aparte topic want er zijn ook veel winkelketens natuurlijk.

Nou mijn weekend begint zo! ik ga lekker bijkletsen bij een vriendin vanavond, zo eene zin in!

Jij ook een heerlijk weekend en winkel ze!

Liefs lentezon.

Posted

Hé Lentezon, knap hoor, zwanger en je ook nog keurig aan je dieet houden. Hartstikke goed. Wat betreft die hoeveelheid groenten en fruit, volgens mij kan je daar niet snel echt teveel van eten hoor. Ik zou zeker niet minder groenten gaan eten als je eerst meer dan 200 gram at... Het is echt alleen maar gezond, en volgens mij kom je daar echt niet van aan.

Je kan nog overwegen, bv. je melk te halveren, met eventueel soja-melk. Als je het lust. Ik lust het, maar sommige mensen niet namelijk. Zuivelproducten schijnen toch voor volwassenen niet zo goed te zijn. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

En sommige voedingstheorieen houden niet zo van aardappelen, kan je beter volkorenproducten nemen...

Maar ik vind het al hartstikke gezond hoor. En doe vooral ook wat je voelt als gezond, dus als je te licht in je hoofd bent/blijft, gewoon een boterham erbij nemen. Of nog een appel. Of toch een lekker portie groenten (er zijn weer andere theorieën dat rauwkost weer veel energie kost om te verbranden, dus liever iets warms....) Afijn.

Je doet het echt supergoed.

groetjes, niki

Posted

Hai Niki,

Thanxx for the compliments! Super !

Gaat inderdaad nog goed maar ben natuurlijk nog net niet in het 3e trimester hahaha

Ji j gaat al vlot zeg..hoe voel je je ? Nog mobiel genoeg ? Al volop in zwangerschapskleding of gewoon een maatje groter gekocht?

Al een hele baby uitzet bij elkaar geshopt??

1 broek ( hoog model ) zit me nu wel te strak. De lagere modellen gaan nog goed. Mijn jeans zit wel te strak..niet zo lekker dus die draag ik niet meer.

heb flink gezondigd deze week kwa eten, 3 verjaardagen gehad sja nou dan eet ik lekker mee hoor. Volgende week weer pas op de plaats.

Over ca 10 dagen moet ik lang de dieetiste , op dezelfde dag als de 12 weken echo.

Ik laat het nog wel weten.

Hey fijne dag , ik ga er vandoor,

liefs lentezon

Posted

Ja ja op een gegeven moment moet je echt aan de zwangerschapsbroeken hoor, dan red je het niet meer met een maatje groter. De buik moet de ruimte krijgen, want dan zit alles al krap genoeg. Maar ga je allemaal nog meemaken!

Ik voel me nog goed binnen de randvoorwaarden. Maag is snel te vol en van streek, maar wat wil je met zo'n groot kind in je buik. Meestal maak ik een grapje dat ik al een kind op heb...

Spulletjes gaat steeds beter, grootste deel heb ik nu wel, maar toch ga ik binnenkort weer naar die leuke winkels. Eind van de week hopelijk kamer klaar dan kan ik eindelijk de boel gaan installeren.

groetjes, niki

Posted

:occasion14: "Ik heb al een kind op!.."hilarisch Niki!

Leuk dat je bijna alles al hebt en de kamer ook bijna klaar is. Lijtk me zo fantastich je voor te stellen dat dat bedje strakjes gevukld is met jullei eine kindje!

Hey: Inderdaad steeds maatjes groter kopen houd een keertje op natuurlijk.

Ik verwacht volgende maand wel voor een speciale rok of zo te gaan kijken. Met een 2-ling hoor je wel eens dat de buikontwikkeling ook 2 keer zo snel gaat zowat. hahaha kan met het moeilijk voorstellen nog al zie ik al wel een kleine ronding! hoera! ( zullen mijn darmen etc wel zijn hihihi )

Mijn handen jeuken ook zeg, maar eerst gaan we de hele bovenboel nog witten( ook de douche, overloop : nou gewoon alles ) . In december komen onze nieuwe bankstellen + ook ons nieuwe bed.

Net voor oud en nieuw hopen we onze 20weken echo te hebben als ik de geslachten eenmaal weet: kan het grote inkoop gebeuren beginnen!

Niet dat ik specifiek van rose en blauw houdt...hihi maar jongens of meiden kleding is toch wel en verschil.

Wat hebben wij toch een geluk he dat we zwanger zijn en alles goed gaat! T blijft onwerkelijk nog voor me zo in het begin van de zwangrschap.

Fijn dag vandaag. Mijn laatste werkweek van 5 dage is aangebroken! Yess!!

Posted

Hee Lentezon,

Fijn dat alles goed gaat! Ik ben vandaag weer bij de gyn geweest en alles was prima. Hij is alleen niet zo blij met mijn gewichtstoename, zo'n 5 à 6 kilo. Hij zegt dat je alles wat je tot de 30 weken aankomt, in die laatste 10 weken verdubbelt. Nou, ik kan er niets aandoen. Eet niet absurd veel, erg gezond, en beweeg veel. Heb ik hem gezegd ook!

Nog bedankt voor de winkellijst. De meeste had ik via het internet gevonden, maar je weet maar nooit. Ik hoop dat m'n moeder snel tijd heeft. Ik draag namelijk al weken (vanaf 10 weken al) positiemode, maar nu heb ik echt rap meer spullen nodig.....

groeten, Nora.

Posted

Hoi meissie,

Joh het is me wat zeg..en dan nog zo een leuk rekensommetje krijgen van de gyn! Ach het is voor een goed doel en zo te horen kan je het inderdaad niet helpen hoor! . Volgens mij heeft de 1 er meer of sneller last van als de ander.

Mijn moeder komt het weekend van 15 november naar Breda, ook wij gaan dan wat winkelen maar dan meer voor de kleintjes en wie weet wat ik nog tegenkom.

Luek he winkelen met je moeder!

Goh dus je draagt eigenlijk al vanaf week 10 positie mode, als het maar lekker zit ! Mijn joggingbroek bv zit mij ineens heerlijk: dus die trek ik lekker aan voor s'avonds op de bank. Deed ik toch al want mijn katten verharen nogal en dan vooral als ze op schoot gaan liggen. Dat wil ik niet hebben op mijn 'nette' kleding . hihi

Nou ik voel me weer heerlijk hoor vandaag! Gelukkig niet al te drukke week .

Hoe voel je je verders?

liefs lentezon

Posted

Hee Lentezon,

Ach ja, die gewichtstoename. Het zal echt per persoon verschillen. Wie weet houd ik veel vocht vast?! Maar wat de gyn niet zag was dat ik in de laatste anderhalve maand maar 1,5 kilo ben aangekomen. Gewichtstoename is echt van die eerste weken. Met 7 weken had ik al een flinke buik, mijn IVF arts zei toen dat het nog vocht was van de behandeling. Oh well, het gaat er vanzelf wel af, en zo niet dan gaan we straks intensief sporten!

Leuk he, lekker winkelen met je moeder! Ik vind dat zo gezellig.

Ik trek 's avonds ook altijd mijn 'luie' kleren aan. Heerlijk, lekker wijd en 'dierproof'. Hoeveel katten heb je? Ik heb een poes en een kater en een hond van 1 jaar. Ben helemaal gek van mijn beessies, die gelukkig niet meer zo erg verharen. Ja, de hond wil nog wel haar sporen achterlaten. Pffff, maar gelukkig is mijn man nu zo lief om het stofzuigen grotendeels over te nemen.

Groetjes, Nora.

Posted

uhmm... die gyn van jou, Nora, had mij dan helemaal op m'n donder gegeven. Ben inmiddels al 8 kilo aangekomen! Het merendeel ook van de eerste 3 maanden. Eet ook gewoon gezond, en echt niet teveel. Heb me er inmiddels maar bij neergelegd. Mijn moeder schijnt ook ruim 20 kilo te zijn aangekomen toen ze zwanger was van mij... en die waren er na 2 maanden al weer af. Alle 20. Dus hoop maar dat het voor mij ook zo gaat, straks.