Jump to content

cetrotide...?

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik ga volgende maand starten met een nieuw stimulatieschema, alleen de arts zei dat ze met dit middel Cetrotide geen ervaring had.

Dit middel zou mij moeten beschermen tegen weer een overstimulatie, omdat ik volgens haar helemaal uit de bocht vlieg (40 eitjes en meer).

Inmiddels heb ik 2 overstimulaties vlak na elkaar gehad en ik ben erg bang voor weer eentje. Wie heeft ervaring met dit middel?

Posted

Hoi Nousje,

Ik heb ook een schema met cetrotide. Dat is in plaats van (bijv) decapeptyl. Je gaat dan eerst stimuleren (bijv. met Gonal F) en alleen op de dagen dat je kans hebt op een spontane eisprong spuit je cetrotide om dat te voorkomen. Ik moest daar zelf op dag 5 mee beginnen en had op dag 12 een punctie, dus in totaal zes dagen cetrotide gehad.

Ik zou niet helemaal weten hoe dit je moet beschernen tegen overstimulatie. Dat ligt toch meer aan het andere middel lijkt mij? Ik had op een gegeven moment 16 'maatje medium' en toen waren ze ook wel bang voor overstimulatie. Dus wat dat betreft kan ik je geen opheldering geven :-) Enige wat ik kan bedenken is dat je natuurlijke cyclus nu meer invloed heeft en misschien dan als een soort van 'rem' werkt op de groei van eitjes.

Cetrotide moet je zelf mengen en dan opzuigen in een spuit. Ik kreeg een wat dikke rode plek na het prikken, dat schijnt normaal te zijn. Een washandje met ijsblokjes helpt daar goed tegen. Het zou verder minder bijwerkingen geven dan decapeptyl e.d. maar dat was bij mij helaas niet zo. Ik werd er kotsmisselijk van, maar dat schijnt echt een uitzondering te zijn.

Hoop voor je dat deze aanpak werkt en je niet weer zo'n enorme overstimulatie krijgt. Succes!

Henne

Posted

Ik had nog niet eerder van cetrotide gehoord, hoop dat het werkt voor je!!!

Heb zelf 1 x overstimulatie gehad nu en moet er niet aan denken dat dit weer gebeurt... jij nu al 2 x, dan zou je idd bijna niet meer durven... Vraag anders bij je arts nog eens na hóe dit middel overstimulatie moet voorkomen. Misschien ben je na wat uitleg wat geruster?! Succes!

Posted

Heej hallo,

Ik heb ook cetrotide moeten spuiten, aar dat was puur alleen om mijn eisprong tegen te gaan, niet tegen overstimulatie.

Succes verder.

Groetjes,

Elke

Posted

Dank jullie wel voor jullie reaktie.

Dit middel zou beter moeten werken dan de Decapeptyl.

Ik moet vanaf dag 2-3 starten met 75 eh Gonal en op dag 5 starten met de Cetrotide. De dosis gonal is nu ook minder dan de eerste 2 keer.

Maar goed het zal weer afwachten zijn, maar 40 eitjes en degene die ze niet konden tellen was wel een beetje erg veel.

Posted

ik ga deze keer (in dusseldorf) ook met cetretoide spuiten.

Mijn arts legde het zo uit:

Als je meerdere eitjes hebt, maar ze groeien niet gelijk op. Dan zorgt de cetretoide ervoor dat de grootsten nog niet gaan springen, zodat de kleinere meer kans krijgen om bij te groeien.

Verder weet ik er nog niet zoveel van , want eerder in Zwolle deed ik gewoon eerst deca en dan glonal-F.

Ben wel blij dat ik geen deca meer hoef, scheelt toch wee 11 dagen spuitem, kan direct aan de glonal-F beginnen!

• 1 month later...
Posted

Ja poging 1C derde poging maar de vorige gelden niet als poging omdat er geen punktie gedaan is vanwege overstimulatie.

Gisteren de uitgangsecho gehad, had eindelijk bloedverlies na 8 weken en een kuur Provera. Alles zag er goed uit...alleen....er zaten al veel kleine eitjes in beide eierstokken..

Nu heb ik gisteravond de eerste spuit met Gonal-F moeten spuiten maar ben erg bang dat we nu weer een overstimulatie krijgen..want ja zonder hormonen zitten er blijkbaar toch al veel eitjes en dan Gonal spuiten...komen er dan niet nog meer eitjes net als de vorige 2 pogingen.

Ik heb nu al weer druk in mijn buik aan de linkerkant (waar beide eierstokken gezellig tegen elkaar liggen).

Vrijdag weer echo en bloedprikken ik hoop maar dat de bloeduitslag binnen de perken blijft...het blijft een raar iets..IVF.

Posted

Hoi Anouschka,

Wat vervelend dat je steeds die overstimulaties hebt. Ik hoop voor je dat het deze keer goed zal gaan. Over de Cetrotide kan ik alleen maar zeggen wat er al verteld is. Wordt meestal in combinatie met Gonal-F gebruikt. Waarbij de Gonal-F voor de stimulatie is en de Cetrotide voorkomt dat de eitjes gaan springen. Zelf heb ik steeds na het prikken een grote rode plek gehad, die ook wat dikker was en flink jeukte. Al moet ik zeggen dat dit met de dag minder erg werd. Het kon ook geen kwaad volgens de verpleegkundigen. Ik begon ook op dag 5 en moest dit tot en met dag 14 spuiten. Verder heb ik geen bijwerkingen gehad. En ook ik moest deze spuit zelf mengen. Doordat ik voor de Gonal-F een prikpen had, wat ik erg gemakkelijk vond, viel me dit wel wat tegen. Maar alles voor het goede doel... hè? Heel veel succes met de stimulatie en laten we hopen op een mooie "oogst".

M

Posted

Inmiddels zit ik op SD10 en heb gisteren weer een echo gehad (en bloedprikken). Het was allemaal lastig te vinden de eierstokken hadden zich weer verstopt achter de baarmoeder, het enige goede eraan is dat ik minder pijn heb:-).

Het zag er allemaal erg rustig uit de eitjes waren nog klein allemaal rond de 0,9 mm de bloedwaarde was ook nog laag 800...dus we mogen weer door.

Het gaat dit keer heel langzaam maar dit is ook wat de gynaecoloog wil.

Het nadeel is alleen wel dat ik nu langer moet gaan spuiten volgende week pas weer een echo en dan zit ik op SD15 dus dan alweer 20 dagen aan het spuiten met gonal en 15 dagen met de cetrotide. Dat is wel balen maar misschien halen we dit keer de oogstdatum;-).

Posted

Hoi Anouschka,

Frustrerend lijkt me als je zoveel geduld moet hebben. Maar als het resultaat er maar naar is toch? Hoeveel Gonal f spuit je dan als ik vragen mag? Ik had 7 dagen 150IE en maar 4 dagen cetrotide. Maar toen waren wel acht van de tien eitjes niet rijp. Ben dus wel erg benieuwd naar deze 'slow' aanpak!

Succes he!

Henne

Posted

Ik spuit 75 eh Gonal-F per dag dit is de minimale dosis geloof ik. Bij de vorige poging spoot ik ook 75Eh gonal maar gebruikte ik de Decapeptyl.

En had ik meer dan 40 eitjes in elke eierstok. Nu gaat het langzaam maar zijn er toch veel eitjes alleen nog erg klein. Ik ben dan ook benieuwd hoe het maandag gaat dit is dan de 15e stimulatiedag.

Momenteel kan ik niet meer op mijn buik slapen dus ik denk dat er wel voortgang in zit...maar lang duurt het wel.

Posted

Jeetje wat kan dat toch verschillen hoe je reageert op hormonen zeg. Wij gaan nu met een nieuwe poging wel iets langer wachten met de punctie, dus iets langer prikken. Maar het blijft 150 IE. We zullen het wel zien.

Hoop dat het er morgen goed uitziet!

Henne

Posted

Vandaag weer echo en bloed prikken...er zijn 3 grotere eitjes..nou ja eieren zeg maar. Vandaag was de grootste 2,7mm en te groot dus volgens de gyno. De punktie was voor donderdag al ingepland maar is geannuleerd.

Ze wil nu afwachten of de andere eitjes nog gaan groeien en daar op wachten omdat deze grote blaasjes ws geen eitjes bevatten.

Dus alweer een domper. En nog weer langer spuiten, spuit nu al zo'n 16 dagen (en heb inmiddels ook een mega blauwe plek, ws iets geraakt).

Nu weer geduld hebben.

Posted

Balen hoor, je werkt toch naar een punctie toe en nu zit dat weer tegen... te grote eieren. Is het dan wachten tot die 3 grootste follikels vanzelf springen en dán kijken hoe het met de overige follikels staat en of je dan voor punctie kunt? Benieuwd...

Jij succes! Hopelijk zit het je hierna enkel nog maar mee!

Posted

Jee zeg jij hebt toch ook wel elke keer pech, balen dat je nu weer langer door moet spuiten maar hopen dat het vanaf nu alleen nog maar goed gaat.

Posted

Helaas vandaag is het sein gegeven dat we stoppen moeten met deze poging. Volgens de gyno zit er geen bruikbaar eitje bij, heel misschien 1 maar die groeit ok niet volgens groeischema.

Morgen word er overlegt over een volgende poging en wat dan het plan van aanpak word. Ik blijk een geval te zijn van moeilijk te stimuleren.

Ook werd er vandaag gezegt dat het per maand verschillend kan zijn hoe je op hormonen reageert en de groei gaat van de eitjes.

Voor nu wachten tot alles weer wegslinkt en misschien weer eens voor een nieuwe poging...maar nu even niet.

Posted

Ongelofelijk zeg!

Hoe kan het toch, hé? In 2004 was je zwanger bij 1e IVF, nu is 't niks dan kommer en kwel... Telkens klappen en teleurstellingen te verwerken.

Neem je tijd even om dit op een rijtje te zetten samen. Heftig...