Ga naar inhoud

Borstvoeding en kolven.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wat lastig als je complete omgeving iets anders zegt dan jij graag zou willen doen. Zelf heb ik geprobeerd om bv te geven maar dat is helaas niet gelukt. Ja, ik heb last van bepaalde kwaaltjes gehad, lastig, pijnlijk maar ze gaan ook weer over. Het is wel belangrijk dat je partner achter jouw keuze staat, hij zal er best druk mee zijn (was die van mij in ieder geval wel). Warme luiers op mijn borsten, masseren, kolven, het leek bij ons thuis de eerste de beste boerderij! Maar helaas, ook met zijn inzet is het niet gelukt. Bo begon echt trek naar de borst te krijgen toen de productie stil lag, lekker ding!

Die gevoelens/reactie waar jij bang voor bent krijg je niet hoor! Wij vrouwen zijn goed in het 2 dingen tegelijk doen en dat kunnen onze borsten ook.

Voor je kind zijn je borsten twee heerlijke melkfabrieken en voor je partner het walhalla! En dat gevoel kreeg ik er dan ook bij.

Knappe lijven hebben wij toch!

Kies vooral waar jij je het prettigst bij denkt te voelen, en kies je voor bv en lukt het niet dan is het jammer. Als je productie goed loopt en je kindje drinkt goed dan schijnt het echt ideaal te zijn.

Liefs,

Vanessa

Geplaatst

Als je twijfelt over wel/niet geven van borstvoeding wil ik je aanraden dit eens door te lezen, http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101-redenen-om-borstvoeding-te-geven.html.

Ik ben een groot voorstander van borstvoeding geven (lid van de maffia ja :yeswink-1:). Slechts 5% van de vrouwen is niet in staat om borstvoeding te geven; het verhaal van weinig melk, niet voedzame melk e.d. is dus in véél gevallen een fabeltje. Eerder een kwestie van onjuiste voorlichting.

Goede voorlichting is dus van groot belang bij wel slagen van borstvoeding. Kijk eens op www.borstvoeding.com en www.borstvoedingsforum.nl. Dit heeft mij veel steun en wijsheid gegeven, mede hierdoor geef ik mijn dochter inmiddels 10 maanden bv en gaan we voorlopig lekker door.

De eerste weken kan je gewoon apart borstvoeding geven als je bezoek hebt, lekker naar boven gaan, kan je gelijk ook een beetje uitrusten. Als zowel jij als de baby wat handiger zijn, kan je misschien ook tijdens bezoek voeden, dat kan heel discreet zonder dat iemand wat ziet.

Dan de angst voor een gevoel van opwinding (als ik je goed begrijp), dit komt bij sommigen voor, je kunt hier op beide fora meer over lezen.

Veel succes bij het maken van jouw keuze. JOUW keuze voor JOUW kindje, niet die van (schoon)familie of anderen. En veel geluk met de kleine straks natuurlijk!!!

Geplaatst

Hallo allemaal, Ik ben nooit erg blij met mijn borsten geweest, vrij klein en daar werden al snel 'grappige' opmerkingen over gemaakt. Ik was ook bang om bv te geven want ik dacht nu moet ik met de borsten bloot! het gekke is dat ik naarmate de zwangerschap vorderde en ik hoe langer hoe meer ging genieten van het zwangerzijn de borsten meer ging waarderen en het juist een geweldig idee vond dat ik zelf mijn kind ging voeden. Ze pasten prima bij mij kindje en vond ons een samen een prachtig stel. Ik was van plan om 6 maanden te voeden en uiteindelijk werden dat 22 maanden......Ik voedde waar ik me lekker voelde en zocht al dan niet een plekje waar ik alleen was. Ons tweede kind voed ik ook nog steeds. (ook alweer 21 maanden.) Ik vind het erg makkelijk, ben vrij preuts van mijzelf maar....met een sjaaltje om en wat handige bovenkleding, geen bloesjes, kun je bijna onzichtbaar voeden. Je hoeft geen borst te zien. Kolven heb ik ook wel gedaan, handkolf, voor de momenten dat het echt niet anders kon en dat beviel ook prima. Met twee is het w.s een ander verhaal. (??)Maar via de site borstvoeding.com kun je goede tips en adviezen krijgen. Ook ik heb wel eens een documentaire gezien over natuurlijk ouderschap. Er zitten mooie momenten tussen maar....Voel me eerlijk gezegd ook wel opgelaten als ik zie dat de (ouder)e kinderen te pas en te onpas grijpen naar de borst. Over de borst wil ik toch echt wel de regie blijven houden. Doen waar je goed bij voelt en maar eens zien hoe het zelf bevalt. Succes, je zult zien dat als het moment daar is je misschien nog wel van je zelf staat te kijken? Maar laat je niets opdringen hoor!!!! En nogmaals houdt de regie in handen. Er is niet voor niets flesvoeding en dat klinkt misschien ook wel raar uit de mond van een zeer gedreven borstvoedende mama. Maar.....wees vrij in je keuze. Groeten Joy1

Geplaatst

Ik was ook zo iemand die erg twijfelde over borstvoeding geven. UIteindelijk heb ik gedacht: 'ik probeer het gewoon en we zien wel'. Lukt het, dan lukt het, lukt het niet dat stappen we over op de fles. En zo waar: het lukte! Ik heb 4 weken lang met veel plezier borstvoeding gegeven. Deze week (mijn zoon is nu 5 weken) ben ik toch aan het afbouwen en dat komt voornamelijk omdat mijn zoon heel erg vaak wil drinken en dan ook erg lang drinkt. Hij komt ook niet helemaal goed aan en waarschijnlijk is mijn productie niet helemaal goed op gang gekomen omdat mijn zoon nooit nachtvoedingen heeft gehad. Ik werd de laatste week veel te gestresst van het feit dat hij zo vaak kwam en dus heb ik besloten om over te gaan op de fles. Beide mogelijkheden (fles en bv) hebben voor- en nadelen.

Anyway, ook in mijn omgeving zaten mensen die borstvoeding helemaal niets vinden (ik ben zelf een flessekind) en dat is soms best lastig, maar het is inderdaad jouw kind en het zijn jouw borsten en dus kan je doen waar je jezelf goed bij voelt. En voor de een zal dat borstvoeding zijn en voor de ander flesvoeding. Ik zelf ben blij met de periode die ik gehad heb en ik heb het langer volgehouden dan ik zelf gedacht had.

Mijn tip is dus: probeer te doen waar je je goed bij voelt en ga niet te gefocust beginnen aan de borstvoeding. Kijk gewoon hoe het gaat en beslis dan wat je wilt. Ik heb trouwens vantevoren een "cursus" of voorlichtingsavond gehad over borstvoeding en ik vond dat heel nuttig. Gewoon om te weten wat je te wachten staat.

Succes!

Geplaatst

Hoi, hoi,

Vanaf het begin heb ik heel graag borstvoeding willen geven, en dat ging ook prima!

Voor mij was één van de redenen ook dat je gewoon altijd voeding bij je had. Als je per ongeluk eens ergens was en het was gezellig, hoefde je niet naar huis omdat de kleine moest eten.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik er geen moeite mee had om in het openbaar te voeden. Als de kleine eenmaal aanligt, zie je eigenlijk niets meer van de borst volgens mij. En ze hapte heel makkelijk.

Nu moet ik ook zeggen dat het allemaal heel goed is gegaan. 1 keer een klein kloofje, wat ik niet heb gevoeld, maar wat wel bloedde, en 1 keer borstontsteking. Ook daarbij had ik toen geen pijn. Ik had alleen hoge koorts, waardoor ik bijna onderuit ging, en me moe en slap voelde. Maar een dagje bed heeft toen al veel opgelost.

Je moet doen waar je zelf achter staat. Waar jij je plezierig bij voelt. Niemand kan dat voor jou bepalen.

Groetjesssssssssssss

Geplaatst

Ook ik heb de eerste tijd BV gegeven. Tot 4 maanden is dit heel goed verlopen, het aanleggen ging direct goed, en nooit ook maar enog probleem gehad. Met 4 maanden begon ik het zat te worden en de kleine ook, dus na 2 weken afbouwen zijn we overgegaan naar de fles. Dat beviel ons beiden perfect!

Qua voeden in het openbaar, tja dat heb ik nooit gedaan, ik voelde mij er niet lekker bij. Bij familie deed ik het wel, zat daar dan ook rustig af te kolven, maar als we weggingen nam ik afgekolfde melk mee.

Het afkolven heeft wel even geduurd voordat het lukte. De eerste keren moesten mijn man en ik er zo verschrikkelijk hard om lachen, dat er vervolgens niks meer uit kwam. Maar na een paar goede ontspanningstips ging dat ook prima.

Heel veel succes met je beslissing

Geplaatst

Voeden in het openbaar deed ik dus gewoon ook. Nu ze wat ouder is niet meer. Ze is snel afgeleid en dan zit je maar zo in je blote borst haha. En de blikken van oeps wat een groot kind en nu nog aan de borst...die wilde ik voor zijn.....Al vind ik voeden eigenlijk een heel normale zaak!!!! Joy1

Geplaatst

tnx meiden ik heb veel gehad aan jullie antwoorden.!Het is inderdaad gewoon mijn beslissing maar soms is het wel lastig als mensen om je heen zo lekker negatief zijn als je zelf niet hellemaal zeker bent van je zaak.Gellukig staat manlief hellemaal achter mijn besluit! We hebben samen besloten dit te doen!

mischien dat als ik bezig ben dat ik dan toch gewoon voed waar anderen bij zijn.. en anders zullen we moeten zorgen dat het wel naar mijn wens gaat.

bedankt voor de website! er staat heel veel goede info op!! ik heb al flink zitten lezen..

We gaan ervoor en hopelijk gaat het gewoon lukken tegen die tijd.

Geplaatst

He, wat leuk. Weer een 'oud' topic naar bovengehaald. Borstvoeding geven blijft iets persoonlijks. En daarom lekker doen waar jijzelf je goed bij voelt of denkt te gaan voelen. Iedereen heeft wel zijn eigen verhaal.

Mijn verhaal is dat ik het na 7 wkn wel voor gezien hield met de borstvoeding. In eerste instantie gaven we ons meisje de meeste borstvoeding aangezien haar start wat moeizamer was en zij de voedingstoffen uit de borst heel goed kon gebruiken. De rest mocht ons mannetje hebben (en/of flesvoeding). Ik heb ze nooit tegelijk aan de borst gehad, vond ik geen optie. Daarna ben ik langzaamaan overgegaan naar het geven van borstvoeding uit de flesjes, zodat mijn man ook kon geven. Hoe gelukkig ik ook ben met de tweeling, ik had ook tijd nodig voor mijzelf en vond het steeds lastiger om op tijd thuis te zijn om te kolven. Het kolven dus afgebouwd en met 7 wkn heb ik het elektrisch kolfapparaat terug gebracht naar het groene kruis.

Daarentegen zijn er ook moeders op dit forum die hun kind(eren) langer borstvoeding geven. Ik denk dat er altijd wel een plekje te vinden is om bv te kunnen geven.

Succes met jullie keuzes en geniet vooral samen!

lfs, Stéphanie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden