Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik wist niet precies waar ik dit onder kwijt kon, maar heb het maar onder de MMM gezet, bij gebrek aan een betere plek.

De laatste dagen heb ik nogal wat onderzoek gedaan naar de kruiden in mijn keukenkastjes en in m'n kruidentuintje. Er schijnen nogal wat kruiden te zijn die een miskraam kunnen veroorzaken. Nu ben ik niet snel onder de indruk van dergelijke info, maar na twee miskramen word ik wel wat voorzichtiger en wil ik liever het risico niet nemen. Voor degenen die erin geinteresseerd zijn zal ik het lijstje hier kopieren. Voor degenen die er niets mee hebben: gewoon dit bericht negeren.

Daarnaast schijnt er een verband te zijn tussen een tekort aan vitamine B12 en miskramen (vooral habituele abortus, meervoudige miskramen). Er is nog niet voldoende onderzoek gedaan naar dit verband, maar de vermoedens zijn sterk. Er werken nog te weinig mensen mee aan de onderzoeken, omdat vrouwen een tijd moeten stoppen me het gebruik van foliumzuur en er zijn gewoonweg maar heel weinig mensen die het risico op een open ruggetje willen nemen (logisch natuurlijk). OOk als er bij vrouwen bloedonderzoek wordt gedaan, wordt een B12 tekort niet altijd opgemerkt, omdat foliumzuur dit tekort kan maskeren.

ik slik al langere tijd een stevig B-complex, waar ook B12 en foliumzuur in 400% van de ADH inzit, dit omdat ik een spastische darm heb en de darmen nu eenmaal verantwoordelijk zijn voor de opname van vitamine B. Maar ik wilde het hier ook nog even noemen voor degenen die dit niet doen. B12 schijnt ook bevorderlijk te zijn voor de innesteling, niet onbelangrijk natuurlijk.

Het lijstje met kruiden (voor de liefhebber). er staan er ook flink wat op die echt niet zomaar in een kruidenkastje staan normaal gesproken (zoals alsem), maar ik heb ze voor de volledigheid toch maar laten staan. Tip: kijk ook even je (kruiden)thee na op de ingredienten!

Te vermijden kruiden

Culinair gebruik toegestaan (zeer beperkt, kleine hoeveelheden)

Anijs : Baarmoederstimulerend in hoge doses.

Basilicum: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Betonie: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Duizendblad: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Engelwortel: Baarmoederprikkelend in hoge dosis.

Fenegriek: baarmoederstimulerend en phyto-oestrogene eigenschappen. beperkt gebruik.

Kalmoes: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Karwij: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Knoflook: prikkelende zwavelverbindingen, en hoge dosis moeten daarom vermeden worden, ook onder vorm van knoflookolie of knoflooksupplementen, en dit ook tijdens de borstvoeding. Een gefermenteerd knoflookpreparaat met niet-prikkelende zwavelverbindingen is wel toegestaan.

Lavas: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Lavendel : etherische olie en bitterstoffen. Spaarzaam culinair gebruik

Echte Marjolein: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Wilde Marjolein, Oregano: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Mirre: Baarmoederstimulerend, menstruatiebevorderend, spaarzaam gebruiken

Peterselie: Baarmoederstimulerend. Spaarzaam gebruik als keukenkruid kan wel, maar gebruik van het zaad en de wortel moet vermeden worden.

Roosmarijn : Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Saffraan: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Salie: baarmoederstimulerend en phyto-oestrogene eigenschappen. beperkt gebruik.

Selder: Baarmoederstimulerend. Culinair gebruik is in bescheiden mate toegestaan, maar het zaad en ook seldersap moeten vermeden worden.

Echte Tijm, Wilde Tijm: baarmoederstimulerend en menstruatiebevorderend. Spaarzaam gebruik als keukenkruid is toegestaan.

Venkel: Baarmoederstimulerend, slechts spaarzaam gebruiken

Waterkers: menstruatiebevorderende werking, slechts spaarzaam gebruiken

Zoethout : menstruatiebevorderende werking en phyto-oestrogene en baarmoederstimulerende eigenschappen. Daarenboven kan het kruid vochtvasthoudend en bloeddrukverhogend werken. Matig gebruik als keukenkruid is wel toegestaan.

Mag echt niet!

Alsem - Artemisia absinthum

Bloedwortel - Sanguinaria canadensis

Boerenwormkruid - Tanacetum vulgare

Brem - Cytisus scoparius

Caulophyllum thalictroides

Citroenkruid - Artemisia abrotanum

Glidkruid - Scutellaria galericulata

Groot Hoefblad - Petasites hybridus

Karmozijnbes - Phytolacca sp.

Klein Hoefblad - Tussilago farfara

Lobelia - Lobelia inflata

Mannetjesvaren - Dryopteris felix-mas

Smeerwortel - Symphytum officinalis, uitwendig gebruik is wel toegestaan.

Voetblad - Podophyllum peltatum

Wildemanskruid - Pulsatilla vulgaris

Wijnruit - Ruta graveolens

Wonderboom - Ricinus communis

Zeedruif - Ephedra sinica

Zeeui - Urginaria maritima

Zuurbes - Berberis vulgaris

Aloë vera:

Bernagie, Komkommerkruid

Beredruif:

Bittere Sinaasappel:

Blaaswier:

Cascara:

Cayennepeper:

Chinese Engelwortel:

Gezegende Distel:

Framboos(blad):

Canadese Geelwortel:

Cat’s Claw:

Gezegende Distel

Ginseng (Aziatische, Amerikaanse:

Goudsbloem

Griekse Alant:

Hartgespan:

Heermoes:

Herderstasje:

Hop:

Hydrastis canadensis:

IJzerhard

Jeneverbes:

Katoenstruik

Kaneel

Zure Kers:

Kinabast:

Koffie:

Kruidnagel:

Lijnzaad:

Maagdenpalm:

Maretak

Mariadistel:

Mierik(swortel

Moederkruid :

Nootmuskaat:

Paardekastanje

Passiebloem:

Polei, Poleimunt:

Amerikaanse Polei

Chinese/Russische Rabarber:

Senna:

Bittere Sinaasappel:

Spinaziezuring, Veldzuring:

Sporkehout, Vuilboom:

Stinkende Gouwe:

(groene) Thee - Camellia sinensis:

Valeriana officinalis:

Vlas (ic Lijnzaad)

Vlier :

Vuilboom, Sporkehout:

Wegedoorn:

Wierook:

Wilde Yam:

IJzerhard - Verbena officinalis:

Zilverkaars, Black Kohosh

Posted

Dat is een hele waslijst aan kruiden die je verstandig moet gebruiken en/of laten. Alles waar je Te voor zet is niet goed. Als je gevarieerd eet kunnen deze kruiden volgens mij gewoon gebruikt worden, daarbij worden ze door het eten verwerkt en eet je ze dus niet rauw.

Te kruidig eten voelt sowiezo niet lekker nadien, vervelend op de maag.

Heel veel geluk met je behandelingen en hoop dat 2009 een mooi jaar voor jullie zal worden.

liefs,Stéphanie

Posted

Das idd wel een hele lijst Melis....en geen groene thee meer. Die drink ik al niet heel veel, omdat ik een hele doos met thee heb staan. Geloof nu al 14 verschillende smaken haha. Elke dag een andere.

Maar wel ff handig om te weten, heb ook al gekeken op mn vitaminepillen en daar zit ook extra B12 in. Er is 60% B12 in en 200% foliumzuur.

Posted

ach, je moet er ook niet al te moeilijk over doen. het zijn van die "regels" net als niet de kattenbak verschonen en geen rauw vlees eten. heb vandeweek ook gewoon m'n rib eye medium gegeten. kan best af en toe.

maar dat kruiden niet rauw zijn, omdat ze door het eten zijn verwerkt, gaat niet helemaal op. de meeste groene kruiden gaan rauw door het eten, omdat ze gekookt hun smaken niet meer optimaal afgeven (salie is hier bv wel een uitzondering op, maar kruiden als bieslook, peterselie, basilicum, tijn, rozemarijn enzovoorts worden net zo vaak of zelfs vaker rauw gegeten).

met kaneel en nootmuskaat maakt het niet uit hoe je ze eet, rauw gemalen of in de stoofpot meegetrokken. dus dat doen we maar even niet meer (ik gooi namelijk makkelijk drie kaneelstokjes in m'n runderstoof). maar ik heb gisteravond nog lekker mijn speklapje met kerrie gekruid (waar gewoon nootmuskaat inzit). dus voorzichtig aan, maar niet op het obsessieve af inderdaad.

Tam: ik heb m'n theedoos wel even nagekeken op de ingredienten, omdat ik bijna alleen maar thee drink en dus niet onbewust heel veel cafeine, kaneel en chigorei binnen wil krijgen. maar ik drink af en toe wel een kopje groene thee en ook m'n maroc van lipton mag soms best :wink:

Posted

Hi Honeybee,

bedankt voor het lijstje en de B12 tip! Er staan verrassend veel kruiden bij die ik bijna dagelijks gebruik (basilicum, knoflook!, oregano, tijm, cayennepeper, peterselie, roosmarijn, etc), dus dat wordt lastig maar ik ga het zeker minderen.

ik wist wel van de speculaas (daar zit ook kaneel en kruidnagel in) en kruiden als herderstasje (dat zat in homeopatische druppels die ik als tiener nam tegen de menstruatiepijn).

anijs, venkel en zoethout zit ook vaak in de thee. tenminste, ik drink alleen maar kruidenthee, dus zal nog eens goed op het etiket lezen.

ik heb net als jij ook al 2x een miskraam gehad, dus ik ga zeker proberen deze kruiden niet te eten/drinken. En op zoek naar een vitamine B supplement, want ik ben ook nog eens vegetarier, dus die B12 is sowieso laag. shit, ik hoop maar dat het niet te laat is... alhoewel, emmy zal nu zo'n beetje aan het innestelen zijn...

x leonore

Posted

oh trouwens, kerrie is een samengestelde mix van een heleboel kruiden, waaronder vaak fennegriek, venkel, nootmuskaat, lavas en karwij (staan allemaal in je rijtje). misschien ook je potje kerrie nog eens aan een nader onderzoek onderwerpen? het verschilt per merk wat ze erbij indoen.

good luck!

x leonore

Posted

hmmm, heb net nog 's gekeken (heb twee soorten kerrie, de "gewone" van de AH en garam massala, Surinaamse kerrie zeg maar). denk dat ik zowel het potje als het zakje maar achter slot en grendel ga bewaren...

ga straks sowieso m'n kruidenkastje maar 's flink stevig onderzoeken. heb gisteravond wel een heel klein beetje verse basilicum door m'n pasta gedaan, maar dat was echt zo weinig dat ik het vast wel onder culinair gebruik mag scharen.

vooral die thee is voor mij een belangrijke, ik drink ook vrijwel alleen maar kruidenthee. blijf nu maar veilig bij de rooibos.

maar goed, wil er ook niet te krampachtig over doen, vooral niet over het lijstje dat beperkt mag. maar het zette me wel aan het denken.

ik neem liever zo min mogelijk risico, ook al weet ik dat ik het niet zeker weten kan voorkomen (het verhaal dat de meeste miskramen veroorzaakt worden door afwijkingen aan het vruchtje is welbekend). wil mezelf niets kwalijk nemen in ieder geval.

en die B12 tip: graag gedaan! het zal heus nog niet te laat zijn, beter laat dan nooit toch?!

Posted

tsja het is een lastig evenwicht zoeken tussen relaxed zijn en zorgvuldig. in een pakje jus zit bijvoorbeeld ook al nootmuskaat en lavas, maar ik neem aan dat die hoeveelheden zo klein zijn dat dat wel ok is.

ik neem een ijzerpreparaat en daar zit ook al b12 in, dus dat zit inderdaad wel ok. spannend het dat afwachten? rooibos, munt en kamillethee zijn mijn favorieten op t moment.

x leonore

Posted

ik heb gisteren mijn kruidenkastje wel geordend. kruiden die niet mogen, die beperkt mogen en die sowieso mogen staan alledrie apart nu. en ik heb inderdaad m'n bakje juspoeder en bouillonblokjes even nagekeken. honig mag wel, maggi mag nie(t). handig ezelsbruggetje ook trouwens...

die balans is best lastig merk ik, ga onbewust steeds vaker op dingen letten. vandaag onderwierp ik m;n bakje eiersalade ook al aan een grondig ingredientenonderzoek ('t mag). maar ik zit er zelfs al over te denken om voortaan de meeste dingen maar gewoon zelf te maken. scheelt dat ik dat wel vaker doe en het ook leuk vind.

ff nog een update voor het lijstje: kamille en munt (sorry!) staan ook op het beperkt lijstje. dus ik hou me nu aan de rooibos. tijdens de laatste zwangerschap heb ik me dus echt ongans gedronken aan de kamillethee, omdat ik dacht dat het goed was voor de krampjes. nou zal er in thee niet zoveel kamille zitten dat het gevaarlijk wordt, maar goed. dacht dat je het wel zou willen weten...

Posted

Sja ik had dit ook allemaal gelezen toen ik net zwanger was en ik gebruik deze kruiden ook zowat 2-4 keer per week hoor: basilicum, knoflook!, oregano, tijm, cayennepeper, peterselie, roosmarijn..

maar allemaal niet te veel ( sja wat is veel ).

Enne : ik drink dagenlijks zowel kamille als muntthee ...

ach je komt dit alleen op bepaalde websites tegen en verder niet bij voorlichting van gyn etc .

Maar Honeybee: echt doen wat jij prettig vind en waar jij achterstaat hoor!

Ik heb dit allemaal snel van mij afgezet en sluit mij bij Stephanie aan.

Ik zelf wordt gillend gek als ik van elk stofje in voedingsmidellen afwegingen moet gaan maken?

Gezond en gevarieerd eten , en 'te' is nooit goed.

Wat ik wel doe is:

geen vlees en vis uit langhoudbare verpakkingen,

geen salades/ rauwkost in restuarants e.d. (ivm net goed gewassen )

geen rauwe vlees of vis of melk - en dus gepas. roomkaas, brie enzo eten , uitkijken met lever (worst ), rookworst etc dus spaarzaam eten.

Gewoon het liefst alles zelf maken en verse producten. Alles goed wassen, eten goed doorbakken, en geen katte bak verschonen.

Ach doen waar je je zelf goed bij voelt hoor als je zwanger bent !

liefs lentezon

• 2 weeks later...
Posted

nou honeybee,

nu mogen we alles weer! hoewel, jij gaat heel snel door met de volgende IUI, toch? succes meid en ik hoop dat je snel zwanger bent!

x leonore

Posted

hai! ja, de volgende poging staat alweer voor de deur. IUI gaat erg snel wat dat betreft (noem 't een emotional rollercoaster), maar de 1e keer is me erg meegevallen.

ik heb me wel even lekker laten gaan, wijntje hier, munttheetje daar, filet zus, even niet op pakjes kijken wat er inzit. heerlijk! maar dat is vandeweek weer over. hoest met jou?

@ lentezon: ieder moet dat denk ik inderdaad voor zichzelf bepalen. na twee miskramen wil ik me niet extra schuldig voelen als 't een derde keer mis zou gaan. ik vind de voorlichting wat voedings- en leefregels betreft door de artsen ook erg eenzijdig. die kattenbak regel is namelijk helemaal niet zo strict als zij hem aangeven bijvoorbeeld. en er wordt mensen vaak genoeg verteld dat stoppen met roken niet helemaal nodig is (want dat geeft weer stress). foliumzuur is enorm belangrijk, maar dat roken dat foliumzuur weer afbreekt bv wordt er vaak niet bijverteld. dat B12 verhaal is al langere tijd bekend, maar ik heb er nog geen enkele arts over gehoord (behalve mijn eigen huisarts, die er meer over vertelde toen ik er naar vroeg en alle verhalen over onderzoeksresultaten bevestigde). wat dat betreft heb ik zowel privé als professioneel vaak genoeg gemerkt dat artsen in veel gevallen ook alleen maar preken voor de eigen parochie en dus aanhangen wat naar hun idee "de waarheid" is: zoveel artsen zoveel meningen (het zijn soms net mensen).

ik heb dit rijtje kruiden ook alleen geplaatst, zodat mensen die daar al mee bezig zijn, een overzicht hebben. ik eet dagelijks knoflook normaal gesproken en ook niet weinig. ik gooi en strooi rijkelijk met kruiden en ik gebruik ze ook als ondersteuning. afgezien van een ventolinnetje voor het sporten gebruik ik vrijwel geen medicatie. of het moet echt niet anders kunnen, maar zelfs dan ga ik nog op zoek naar andere manieren. ik geloof namelijk dat leefstijl (gedrag) net zo belangrijk is, zonder al dat zweverige gelul er omheen hoor. ik vang dus heel veel op met kruiden en kruidenextracten (en etherische oliën, die ik nu dus even helemaal niet gebruik). ook omdat ik merk dat ik daar al heel sterk op reageer, het slaat goed aan bij mij zeg maar. dus ook de negatieve effecten vlak ik voor mijn eigen (blijkbaar zeer gevoelige) lijf niet uit. en ik wil me persoonlijk niet achteraf druk maken: dat schuldgevoel heb ik na de eerste miskraam heel lang meegedragen en dat wil ik niet nog een keer. de tweede keer ging ook niet goed, maar ik weet heel zeker dat ik daar dus alles heb gedaan (en gelaten) wat ik kon. hoewel; die kamillethee... :wink:

neuh, daar maak ik me om de één of andere reden niet zo druk om: ik zie het niet als een op de letter op te volgen stelregel, maar meer als een guideline. evenwicht is denk ik het belangrijkste woord hierin; er moet balans zijn in wat je eet en drinkt, doet en laat. en voor ieder ligt dat evenwichtspunt weer ergens anders. dus ik sluit me zeker aan bij je opmerking dat ieder helemaal moet doen (en laten) waar zij zich zelf het prettigst bij voelt.

dus vanaf nu maak ik mijn eiersalade weer lekker zelf (zonder peterselie, haha!)

Posted

hey Honeybeen,

je hebt absoluut groot gelijk ! na 2 miskramen wil je het zekere voor t onzekere nemen. Je wil graag zeker weten dat je alles op alles hebt gezet om e.e.a. mogenlijk te maken. Zodat je jezelf - voor een gedeelte dan- neti kan verwijten dat eea niet is gelukt.

Na 2 mislukte IVF pogingen zonder ook maar 1 cryo had ik bij de 3e poging ook zo mijn strikte leefregels, ook ten aanzien van bewegen bv.

Ik was bijna accupuntuur gaan doen, maar uiteindelijk zelf aan de slag gegaan voor ontspanning en doorbloeding ( sporten , sexen en wandelen etc ) . Niet drinken, niet roken, goed slapen, gezond eten..

Of het allemaal daaraan heeft gelegen weten we niet , maart het resultaat is een 2 eiige tweeling + 2 cryo's.

Ik hoop dat het voor jou de volgende keer raak is meid! Ga hard voor je duimen!

veel liefs, lentezon

Posted

Hallo allemaal,

Vraagje over vitamine B. De kapper zei dat het voor haar en nagels ook goed is om vitamine B te gebruiken dus nu wilde ik een supplement B kopen waar dan ook B12 inzit. Maar nu zit daar ook weer foliumzuur in en die gebruik ik natuurlijk al. Je mag toch niet meer dan die hoeveelheid of heb ik dat verkeerd? En kan ik dan dus gewoon vitamine B gebruiken en de foliumzuur weglaten? Ben bang dat ik dan weer te weinig foliumzuur binnenkrijg. Iemand toevallig antwoord op deze vraag?

Groetjes,

Hanneke

p.s.: hoe zit dat trouwens met die kattenbak, heb ook altijd gehoord dat dat niet mag maar waarom is dat eigenlijk? en vanaf wanneer zou je dat niet meer mogen? ben nogal voorzichtig... laat het nu mijn vriend doen maar die is volgende week de hele week weg kan slechts de kattenbak al die tijd niet meer schoon maken.

Posted

hai hanneke,

even over de kattebak: met een paar huishoudhandschoenen aan zou het geen probleem moeten zijn. volgens mij gaat het erom dat er in de kattenuitwerpselen bacterien zitten die toxoplasmose kunnen veroorzaken. hierop wordt je bloed overigens gestest als je zwanger bent. het kan makkelijk zijn dat je dit al eens opgelopen hebt en er dus al antistoffen tegen hebt. volgens mij is dat ook de reden dat je geen rauw vlees mag eten. het oplopen van toxoplasmose is helemaal niet erg (als je niet zwanger bent), en vaak merk je er nauwelijks iets van. maar als je het niet hebt, en je loopt het op tijdens je zwangerschap, dan is het een gevaar voor je ongeboren kind.

hoop dat je hier wat aan hebt. succes met je zwangerschap!

groetjes leonore

Posted

Hoi Hanneke,

in kattenpoep zit een parasiet die toxoplasmose kan veroorzaken. bijna iedereen is wel in aanraking gekomen met deze parasiet en heeft dus een keer toxoplasmose gehad. net als bij waterpokken bijvoorbeeld ben je na een besmetting immuun. het veroorzaakt bij volwassenen ook niet meer dan alleen wat buikgriepachtige klachten (over het algemeen). maar als je zwanger bent is het voor je kindje wel gevaarlijk. het kan afwijkingen veroorzaken en in sommige gevallen ook een miskraam.

de kattenbak verschonen mag op zich wel, hoewel liever niet. als je het wel zelf doet, dan liefst met handschoenen aan en je handen heel goed wassen / ontsmetten.

ze raden aan om het door iemand anders te laten doen vanaf het moment dat je gaat proberen. maar ik doe het soms ook zelf, als mijn man het 's een keer vergeten is of als hij er niet is. ik vind het alleen wel een goed excuus, dus meestal mag hij de drollen scheppen :wink:

B12 en foliumzuur zit bij mij ook in één en dezelfde tablet. ik slik een zeer krachtig vitamine B-complex (400% van de ADH), waar oa foliumzuur en B12 inzit. foliumzuur valt ook onder de B-vitamines. en voor alle B-vitamines geldt dat een eventueel overschot gewoon wordt uitgeplast, dus je krijgt er niet teveel van binnen. wel kan je met een eventueel grotere dosis een mogelijk tekort aanvullen. en je lichaam slaat ook een voorraadje op, maar als het potje vol zit, wordt de rest gewoon via de natuurlijke weg afgedreven.

je kan b12 en foliumzuur apart innemen, maar in het krachtige B-complex van de etos zit het allebei (en nog een aantal andere b-vitamines en vitamine c wat de opname van vitamine b bevordert). die neem ik, maar je zal ze van de kruidvat en allerlei andere drogisterijen en merken ook hebben. enige nadeel is dat de tabletten vrij groot zijn, als je moeite hebt met slikken dan kan je ze ook in stukjes breken.

hopelijk heb je zo een duidelijk antwoord op je vraag. tis een heel verhaal, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen...

succes!!

Posted

Bedankt voor de info dames! Kan deze week de kattebak nog wel zelf schoon maken als hij er niet is omdat ik toch pas start met de puregon. Dan doe ik idd handschoenen aan.

En ga gelijk die vitamine B halen bij de Etos bedankt voor de info!

Succes..!!

Groetjes,

Hanneke

Posted
hai hanneke,

even over de kattebak: met een paar huishoudhandschoenen aan zou het geen probleem moeten zijn. volgens mij gaat het erom dat er in de kattenuitwerpselen bacterien zitten die toxoplasmose kunnen veroorzaken. hierop wordt je bloed overigens gestest als je zwanger bent. het kan makkelijk zijn dat je dit al eens opgelopen hebt en er dus al antistoffen tegen hebt. volgens mij is dat ook de reden dat je geen rauw vlees mag eten. het oplopen van toxoplasmose is helemaal niet erg (als je niet zwanger bent), en vaak merk je er nauwelijks iets van. maar als je het niet hebt, en je loopt het op tijdens je zwangerschap, dan is het een gevaar voor je ongeboren kind.

hoop dat je hier wat aan hebt. succes met je zwangerschap!

groetjes leonore

M.i. is het sowieso een stuk hygienischer om altijd handschoenen aan te doen bij het verschonen van de kattebak.

Posted

Dames, checken jullie wel of in dat vitaminecomplex geen vitamine A zit? Want dat is tijdens de zwangerschap weer niet goed.

Groetjesssssssssssssssssssssssss

• 1 month later...
Posted

Jeetje ... wat een hoop dingen worden hier besproken die wellicht beter voor je zijn ... ik word er een beetje onzeker van. Ik ben net begonnen met mijn 1e IVF poging en geen enkele arts heeft het gehad over leefwijzen en dingen die je wel of niet mag eten.

Ohoh.

En sporten doe ik niet en goed slapen ook niet (door de Lucrin en nu de deca ...).

Ik slik dagelijks van Centrum een multivitamine en een 200% B vitamine complex van de Etos. Dat doe ik al zo lang. Samen krijg ik dan genoeg foliumzuur binnen. Maar is vitamine A echt zo slecht? Dat zal vast wel in de Centrum zitten.

Om kruiden enzo maak ik me niet zo veel zorgen, het lijkt mij dat als je dingen maar niet TE gebruikt het wel ok zou moeten zijn. Maar groene thee ... daar drink ik zeker een liter per dag van (de Pickwick groene thee met citroen .. heerlijk vind ik die). Ik ben ooit eens expres overgestapt op groene thee, omdat daar veel minder theeine (ofzo iets) in zit dan in gewone thee. Maar wat zou daar dan inzitten wat slecht voor je is? En hoe slecht?

Ga nog maar eens verder zoeken op google ...

Posted

direct slecht is een groot woord, maar dat geldt voor veel dingen, niet alleen thee. koffie en thee bevatten cafeine, net als chocola trouwens. koffie veel meer dan thee en gewone the eveel meer dan groene thee. groene thee is voornamelijk arm aan looizuur, maar bevat wel degelijk cafeine (theine is namelijk hetzelfde als cafeine, maar omdat 't in thee zit noemen ze het anders, om 't lekker duidelijk te houden). teveel cafeine is niet goed voor de baby, dus raden ze ook aan een beetje voorzichtig te zijn met koffie en thee. maar dat betekent inderdaad niet dat je het helemaal niet mag drinken.

sommige kruiden kunnen een miskraam veroorzaken en werden vroeger, voor abortus in zwang kwam en legaal werd, als abortief gebruikt. kaneel en nootmuskaat zijn hier de bekendsten van. ook chigorei, waar namaak koffie van wordt gemaakt en ook veel in kruidenthee zit, heeft deze werking. andere kruiden hebben deze werking ook, maar dan in mindere mate en dara moet je dus wel heel veel van nemen wil 't effect hebben.

maar ik ben een enorme kruidengebruiker en drink niet alleen veel kruidenthee, maar smijt normaal gesproken met alle potjes en verse kruiden die ik hier heb. dat doe ik nu dus niet meer (maar gisteren zat er op mijn pizzaatje met mozzarella ook wel een likje pesto hoor).

daarnaast, als je van de homeopathie bent of etherische olie gebruikt voor in bad of in een brander, is het ook goed om dit lijstje een beetje in de gaten te houden.

vitamine a is in grotere hoeveelheden schadelijk voor de baby en daar mag je maximaal 3000 mcgram van per dag. dus geen lever of leverproducten, want in een klein stukje lever zit als ik 't goed heb als ruim 10.000 mcgram. maar in een vitaminepreparaat zal 't niet zo snel teveel zijn lijkt me. let ook goed op B12, naast je foliumzuur, daar zijn bewijzen voor dat 't de kans op een miskraam verkleint (heeft mogelijk te maken met bloestollingsfactor van de moeder én die van de vrucht, daarnaast is B12 belangrijk voor de aanleg en het behoud van 't zenuwstelsel zowel van jezelf als van de baby). maar als je de preparaten van de etos gebruikt zit daar ook direct B12 in (ik heb die namelijk ook, alleen de extra krachtige, van 400%, die gebruik ik al een hele tijd, ben begonnen vanwege darmklachten en een slecht werkende darm gaat ten koste van de vitamine B-opname, dus vandaar).

niet gelijk in paniek raken, maar wel een beetje extra aandacht voor je voedingspatroon :wink: komt vast helemaal goed!

Guest SJSL
Posted

Dank voor de info!! En ik zie dat je net een positieve test gehad hebt ... gefeliciteerd!!!