Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zijn er hier toevallig ook dames die zwanger zijn of willen worden die Thyrax gebruiken, dit is een medicijn om de werking van de schildklier te regelen???

Posted

Hoi lucky,

Bij mij kwamen ze er vorig jaar maart per toeval achter dat ik een te traag werkende schildklier had (ietsjes). Deze moest eerst (m.b.v. thyrax) helemaal oke zijn voordat wij mochten starten met de 1e behandeling. Dit heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat ze tevreden waren. Ik blijf de rest van mijn leven w.s. aan de thyrax en onder controle van het ziekenhuid.

Hoezo?

Posted

Ik slik mijn hele leven al medicatie als vervangend schildklierhormoon. Er schijnt een klein verdwaald knobbeltje bij mijn oor te zitten dat nauwelijks, zeg maar niets doet. Ik was de eerste in het LUMC, naar het schijnt.

Ik slik al jaren Thyrax zonder klachten, had ook eigenlijk geen contact meer met de internist. 1 x per jaar bloed testen via huisarts was voldoende, toen ik eenmaal uitgegroeid was.

Bij de behandeling van kinderwens hebben ze navraag gedaan in Leiden. en ik ben weer bij een internist geweest. De dosis is verhoogd van 0,15 mg naar 0,30 mg eenmaal per dag.

In het begin voelde ik me energieker, zag er een beetje tegenop toen het van 0,20 naar 0,30 mg ging. Ik had het idee dat ik er hartkloppingen bij/door kreeg. Maar ik moet zeggen dat ik er nu wel bij vaar. En de ukkies ook.

Het is niet erfelijk, maar wanneer moeder te weinig schilldklierhormoon binnen krijgt komen de ukkies ook tekort, wat op zich weer problemen met zich mee kan brengen. Een goede dosis voor de moeder is van belang dus.

PCOS (overstimulatie) komt veel voor bij mensen met schildklierproblemen.

Succes meiden!

liefs, Stéphanie

Posted

Vanmorgen in ZH te horen gekregen dat ik nog weer 0,025 mg thyrax meer moet gaan slikken.

De arts legde uit dat ik de dag ná de bevalling al direkt weer terug moet naar mijn 'oude' dosis. Dit om hyperactiviteit te voorkomen. toch goed om te weten.

Stéphanie

Posted

Ooh, ja erg interessant om te horen. Mijn internist liet me dus weten zodra ik zou weten dat ik zwanger was dat ik i.p.v. de huidige 125 moest gaan verhogen met 25, dus naar 150. Maar ik vind dat best eng, ben bang dat ik hierdoor juist sneller een miskraam kan krijgen, maar ja niet doen is ook niet goed.

Posted

Lucky,

volg de wijsheid van de internist maar op. Bij mij is het pas na een paar jaar verhoogd, waardoor ik (achteraf) denk dat dat de kans op zwangerschap heeft vertraagd/verminderd. Vanmiddag nieuwe voorraad gehaald bij apotheek, vanaf morgen 325 ug per dag slikken.

succes.

liefs,Stéphanie

Posted

Bedankt, ik heb vanimiddag ook nog even telefonisch gesproken met de internist. Ik mag over 3 weken al op controle komen bij hem en hij heeft beloofd dat ze mn schildklier goed in gaten zullen houden, dus ik moet zeggen dat ik wel iets meer gerust gesteld ben.

Posted

Het schijnt dat je lichaam 3 wkn nodig heeft om te wennen. Daarom mag ik ook pas over 3 wkn bloedprikken.

Fijn dat je er in ieder geval geen last van hebt.

liefs, Stéphanie

Posted

ik zit ondertussen op 150. Ik merk er nooit iets van als ik een hogere dosering moet slikken. Ik heb wel veel last gehad toen ik starte met de thyrax. daar ben ik flink beroerd van geweest. Merken jullie dat wel als de dosering wordt verhoogd?

Posted

Van 200 naar 250 heb ik wel het idee gehad dat mijn hart wat sneller ging kloppen, puur gevoelsmatig hoor. Daardoor zag ik er tegen op om naar 300 toe te gaan. Maar geen last gehad.

Op mijn werk vind ik het altijd toch wonderlijk wanneer bewoners een handje vol pillen krijgen. Inmiddels heb ik zelf dus ook een klein handje vol: 3x100, 1x25 en 1 gravitamon (vitaminen).

liefs, Stéphanie

• 1 year later...
Posted

Het is inmiddels alweer een jaar geleden. Na de bevalling dus weer terug gegaan naar 150. 3 maanden nadien waarden laten testen, was voldoende. Februari weer laten testen, had zo'n gevoel dat ik sinds de bevalling energie te kort kom. Nou weet ik na al die jaren hormonen nauwelijk nog wat normaal is, maar iets zegt dat het nog niet op orde is.

Echt duidelijke uitslag was er niet, na aantal weken weer opnieuw laten testen. Bij laatste bloeduitslag bleek dus dat mijn tsh 13 was (wenselijk 18) en mijn schildklieraansturend hormoon fsh te hoog (7 ipv onder de 4). Mijn vermoeden was dus goed.

Ik heb er weer een kwartje bij gekregen. Het wordt nu 175 ipv 150. Over 8 wkn weer laten testen.

Hoe gaat het inmiddels met jullie en het gebruik van thyrax?

lfs, Stéphanie

Posted

Hallo,

Ik gebruik ook al jaren thyrax 1 heel tablet van 0,1mg en een half tablet van 0,025 mg.

Wij zitten in het ecd traject en mij is toen verteld dat als alles goed gaat en zwanger ben, dan de dosis verhoogd moet worden door de internist om juist een miskraam te verkleinen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes Corina.

Posted

Hier is het inmiddels 5 maanden na bevalling, en ik ben afgelopen week op controle geweest. Ik moest iets omhoog weer, van 125 naar 137,5. Maar als je ziet hoe snel ik na de bevalling ineens minder was gaan gebruiken, kon ook niet goed gaan natuurlijk.

Maar voel me op zich wel goed, alleen krijg er geen kilo af ondanks mijn fanatieke lijnpoging?

Posted

Corina,

tijdens de zwangerschap is mijn dosis geleidelijk verhoogd naar het 300 ipv 150. Ik heb me er prima bij gevoeld uiteindelijk. Ik wens jou heel veel geluk in de toekomst, dat je kinderwens vervult mag worden.

T,

jij dus alsnog ook verhoging na de geboorte van je kleine. Ik heb nog eens wat zitten surfen en kwam oa uit bij hypothyreoïde (hypomaarniethappy.nl), gaf veel overeenkomsten met mijn klachten. Heb jij er ooit van gehoord?Voorgelegd aan de huisarts, maar nog geen antwoord. Gevraagd of ik een doorverwijzing kan hebben naar de internist.

lfs, Stéphanie

Posted

ooh ik blij zo ie zo onder behandeling van internist, als alles weer stabiel is moet ik me nog 1x per jaar melden. Dat is wel makkelijk want dan heb je geen verwijzing nodig.

Ik was wel eerst omlaag gegaan he!! Ik begon met 100, toen werd ik zwanger 125, opgehoogd naar 150 en 175, bevallen verlaagd naar 150, nog eens naar 125, en nu weer verhoogd naar 137,5 wat een gedoe he,

Posted

Hallo, ook ik ben schildklierpatient. Ik heb de ziekte van Graves-Basedow en heel veel ellende gehad. Uiteindelijk is augustus 2005 mijn schildklier verwijderd, ook weer helaas met complicaties.

Gelukkig sinds 2008 stabiel na 10 jaar ellende en nu dus zwanger !!! Een grote wens die uitkomt waarvan ik nooit had gedacht dat het nog zou gebeuren omdat ik al die jaren niet zwanger mocht raken en ook me te slecht voelde om dat aan te durven.

Ik gebruik nu 125 per dag (soms 137,5), ligt aan bloeduitslagen. Ik word elke 3 weken geprikt en sta onder behandeling van internist en gynaecoloog.

Ik heb nog geen duidelijk antwoord of ik straks borstvoeding mag geven. Hebben jullie borstvoeding gegeven?

en zijn jullie meteen na bevallig terug in oude dosis gegaan? (bij mij is dat 100 per dag)

Posted

Louke,

wat fijn dat je na zoveel jaren ellende nu in verwachting bent. Via de iui, ivf of icsi als ik vragen mag? oh, ik lees in je onderschrift icsi

Wat extra controle is helemaal niet verkeerd. Fijn idee dat je in de gaten gehouden wordt.

Ikzelf heb 7 wkn borstvoeding gegeven, daarna vond ik het wel welletjes. Er is bij mij wel gecontroleerd of ik geen antistoffen had die ik door zou kunnen geven aan de kleine. Saar had namelijk een moeilijkere start en er bestond twijfel over de antistoffen. Maar ik heb geen antistoffen.

Op de site van hypomaarniethappy.nl heb ik gelezen dat een dosis levothyroxide wat jij slikt geen effect heeft op de schildklier van je toekomstige kleine bij borstvoeding geven.

Tijdens bevalling van 150 >200> 300 gegaan. De dag na de bevalling direkt terug naar 150. En nu dus 175.

Heel veel geluk en gezondheid toegewenst tijdens je zwangerschap (en daarna natuurlijk).

Stéphanie

Posted

Stephanie, dankjewel !

Die site hypomaarniethappy die ken ik wel ja. Heb er inderdaad al heel lang niet meer op gekeken om te kijken of ik daarover iets kon vinden. Ik was voor schildklierverwijdering altijd hyper dus viel in een andere categorie ;-)

Mijn antistoffen zijn ook geprikt en waren nog minimaal in bloed meetbaar dus veel kans dat alles gewoon goed gaat. Er gaat wel een kinderarts bij bevalling aanwezig zijn.

Indien ik borstvoeding mag geven ben ik ook heel benieuwd hoelang ik dat ga volhouden. In mijn omgeving bij vriendinnen lukt het niet of ze houden het maar 1-3 weken vol.

Ik zie dat jij een tweeling hebt gekregen. Super! In 1x klaar, haha. Lijkt me wel superdruk.

Heel veel liefs,

• 4 months later...
Posted

Ten eerste wil ik Louke feliciteren met je dochter! Ik las het in je voetnoot.

Verder even een update wat betreft mijn thyrax-gebruik. 9 maanden na mijn bevalling had ik dus nog steeds het gevoel een bepaalde vermoeidheid te houden. Contact gezocht met huisarts en verzoek ingediend voor bezoek internist.

Twee weken geleden internist bezocht. Mijn waardes waren van 4.2 (juni'09) gestegen naar 4.8 (jan'10) en 5.2 (apr'10). De schildklier werkte dus inderdaad te traag, zoals ik al vermoedde. Mijn dosis was al verhoogd van 150 naar 175. En sinds bezoek internist 200. Eind november weer naar hem terug. Hij heeft de waarde het liefst tussen 1-3. Ben benieuwd hoe lang het duurt daar te komen, maar ben blij dat er wat gedaan wordt. Hoop spoedig meer energie te krijgen.

lfs, Stéphanie