Jump to content

ICSI behandeling, door PCOS. Wie ook?

Judith

Recommended Posts

Ik ben Judith, nieuw hier op het forum. (ik heb me al even voorgesteld) In 2006 hebben mijn vriend en ik een zoontje gekregen, na 5 jaar dokteren, IUI, IVF en ICSI behandelingen.

Inmiddels hebben we een 2e kinderwens en toen we ons in het UMC Utrecht op de ICSI wachtlijst wilden laten zetten, moesten er eerst wat onderzoeken plaatsvinden, omdat mijn cyclus enorm van slag was. Ik heb heel veel bloed laten afnemen, van alles laten meten en een echo laten maken.

Vanmorgen ben ik weer naar het UMC geweest, voor de uitslag van het zgn. COLA spreekuur (voor vrouwen met cyclus stoornissen). Weer een heel vriendelijke arts, ditmaal een man. We hebben samen alle uitslagen doorgenomen. Bijna alle bloedwaardes waren goed. Alleen het goede cholesterol (vette vis, olijfolie) was wat laag, maar dat komt door mijn Weight watchers dieet. Insuline resistentie was ietwat hoog, maar niet teveel. Maar de hormonen die de eisprong regelen, waren echt te laag. In combinatie met de vele eitjes die ze in een 'kralenkrans' tijdens de echo zagen, maakt dat er wordt bevestigd dat ik PCOS heb.

Ik maak wel eitjes aan, maar ze springen niet of niet goed. En dan word je niet zwanger en je cyclus kan in de war raken. Nu heb ik wel overgewicht en dit heeft verband met PCO. Ze weten nog niet wat nu wat veroorzaakt, maar in elk geval vallen vrouwen met PCO lastiger af dan 'gewone' vrouwen en blijven ook moeilijker op gewicht.

Ik ben al flink aan het afvallen en daar was hij erg over te spreken. Hij zei wel dat ik niet moest denken ooit superslank te worden, want dat wordt lastig. Maar afvallen is wel heel goed voor me. Dus daar ga ik mee door. de eerste 10 kilo zijn er al af!

En... we staan op de wachtlijst voor ICSI! Die is maar kort, waarschijnlijk een maand of zo. Ik vind het zo spannend, want het die hele medische malle molen komt nu wel heel dichtbij!

Zijn er hier meer vrouwen die PCOS hebben en een behandeling ondergaan om zwanger te raken?

Judith

Ik heb al in een ander topic gereageerd op je over dit onderwerp. Een vriendin van me heeft PCOS en heeft clomid gebruikt hiervoor. Tevens heeft zij vaginisme en gemeenschap dus onmogelijk bij hen daarom is ze geinsimineerd. Bij de tweede poging is ze zwanger geraakt, de 1e poging was ze overgestimuleerd. Waarom moet jij icsi en kun je het niet op deze manier?

Heel veel succes!!!

jaren geleden hebben wij al IUI en IVF geprobeerd. Toen was er nos niets bekend over een eventuele PCO bij mij, er is niet op getest.

In elk geval waren er bij ivf helemaal geen bevruchtingen en bij de 1e ICSI behandeling was ik zwanger.

Dat in combinatie met mijn leeftijd maakt dat we direct aan de slag gaan met ICSI.

Spannend, de wachtlijst is nu maar een maand en we staan er sinds vandaag op!

De kwaliteit van het sperma van mijn man is slecht. Icsi was/is voor ons de enige optie. januari 2008 zijn we voor het eerst naar het zh gegaan. het duurde een poosje voordat we konden starten omdat ze er achter kwamen dat mijn schildklier te traag is, die moest eerst goed zijn. We hebben de 1e poging dus gehad en nu nog 2 te gaan!!! Ik moet zeggen dat ik echt weer uit kijk naar de volgende poging hoor!

Dus je hebt geen andere behandelingen dan ICSI gedaan. Hoe vond je eigenlijk de punctie? Ik kreeg een rustgevend middeltje, volgens mij was het Dormicum. De eerste punctie (bij IVF) ging prima maar de 2e (bij ICSI) vond ik heel pijnlijk.

Maar, ook daar weer geweldige opvang en leuke mensen!

Als we starten neem ik mijn boek mee, hopelijk hangen ze hem in de vitrine.

Ik vond de punctie wel te doen. Ik kreeg pcm en diclofenac zetpillen vooraf en plaatselijke verdoving tijdens en voor na de tijd nog diclofenac zetpillen. geen dormicum ofzo. Het is niet leuk en je voelt het goed maar het ging wel hoor. Ik was klaar en toen werd ik voor de 1e keer echt zo kwaad op alles dat het zo moet! Bij anderen is zwanger worden leuk, sex is leuk, en bij ons is het gewoon shit!!!

Maar die boosheid was ook zo weer over. Het is gewoon allemaal niet leuk!

Sorry voor mijn late reactie, ik was een lang weekend weg en daarna geveld door een buikgriep.

Nee, het is ook allemaal niet leuk. En oneerlijk. Want waarom lijkt het alsof iedereen zo gemakkelijk zwanger kan worden en wij niet? Ja, ik heb me dat ook zo vaak afgevraagd.

Ik denk dat zo'n traject eenzaam maakt. mensen die het niet meemaken, hebben echt geen idee wat er gebeurt met je. En dan willen ze toch iets aardigs of bemoedigends zeggen en komen dan soms met de meest rare opmerkingen. Ik heb ze ook allemaal gehad...:evil5:

Vervelend joh...buikgriep. Weer helemaal opgeknapt?

Ja...oneerlijk en niet leuk! Ik merkte zelf heel erg dat ik veel emoties niet toeliet. Ik wilde stoer zijn en het allemaal goed doen. Dat brak me op dat moment na de punctie op! Het was voor het eerst dat ik heel boos was dat wij op de normale manier geen kinderen kunnen krijgen. Ik had wel verdriet gehad hoor maar die boosheid...daar was ik een beetje bang voor. Die liet ik niet toe. Ik kom uit een gezin van vijf en ik heb zeventien neefjes en nichtjes...ook daarover werd ik na de punctie voor het eerst boos. Ik heb wel hele lieve zussen die heel erg meeleven en die ook proberen te bevatten wat we doormaken. Verder merk ik dat ik een soort muurtje heb gebouwd voor al die mensen met (goedbedoelde) onnozele opmerkingen. Ik denk vaak...laat maar kletsen. Ik ben wijkverpleegkundige en vaak vragen clienten hoelang ik al getrouwd ben en hoeveel kinderen ik heb. Nul zeg ik dan, och kind...kun je ze niet krijgen? Weet je wat helpt? Een kussen onder je billen...grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr dat stadium zijn we allang gepasseerd. Tegen dat soort mensen doe ik nonchelant.

Ik moest leren om boos te mogen zijn, naast het verdriet wat ik heb.

Morgen heb ik het voorbereiden gesprek voor de volgende poging. Ik heb er zin in!

Heb jij al wat gehoord? En ben je met je buikgriep nog een paar kilo kwijtgeraakt? Ik wil er voor de volgende poging nog drie af. Ben elke morgen druk op die rotstep aan het steppen...ben niet zo'n sporter.

Ik ben ook niet zo'n sporter. Hier op zolder staat een hometrainer en een roeiapparaat. Maar elke dag heb ik wel weer een smoes om niet te gaan.... tja. Ja, ik ben 2,5 kilo kwijtgeraakt vorige week. Veel he!? Nu maar vast te houden. In totaal ben ik al bijna 13 kilo kwijt. en nu bijna op het gewicht dat ik had toen ik de eerste keer zwanger werd.

Och ja, al die opmerkingen.... hou op. Ik kan er een boek over schrijven. Sterker nog, dat heb ik gedaan :23:. maar dat heb je op mijn site misschien al gezien.

Wanneer mogen jullie voor de 2e poging? Wij staan op de wachtlijst en hopelijk worden we ergens in mei gebeld om te kunnen starten. Ik vind het ook wel erg spannend worden hoor!

Ik ben de afgelopen paar maand drie kilo aangekomen en wil die graag eraf voor de volgende poging. knap hoor dat je zoveel bent afgevallen!Hoe doe je dat?

Ik zal je site eens bekijken. Ben benieuwd.

Vandaag krijg ik als het goed is telefoon wanneer de punctiedatum is. W.s. rond 18 juni maar misschien een paar weken eerder. Spannend!

Ik heb vandaag de boel weer opgehaald bij de apotheek. De groentela ligt weer vol!

Sorry dat mijn reactie even duurde.

Wanneer is nu jouw punctie? En al begonnen met spuiten? O wat spannend, ik wacht op een telefoontje van het ziekenhuis, misschien moet ik zelf maar even bellen. Ik ben zo nieuwsgierig....

Je kunt altijd even bellen hoor! Heb ik ook gedaan als het me wat te lang duurde en twee keer bleek dat de gyn me ook vergeten was te bellen!

Zaterdag ben ik begonnen met spuiten. Gaat prima hoor! De punctie staat 28 mei gepland maar dat kan natuurlijk weer veranderen. Ben blij dat we weer begonnen zijn. Gisteren weer telefoon gehad uit het zh dat m'n thyrax weer omhoog moet voor mijn schildklier. Verder merk ik dat ik aan kom door die stomme pil. Ik ben heel druk bezig met lijnen op een gezonde manier maar ik val maar niet af. De endocrionoloog dacht dat dat wel beter zou gaan nu ik weer omhoog ben gegaan met de medicijnen!

Nogmaals...gewoon zelf even bellen joh!

ja ik heb net gebeld maar kan vanmiddag pas terugbellen. Doe ik dat even. Ik kom ook meestal aan tijdens een behandeling. Maar ik weet zeker dat dat ook komt door de hormonen. Zeker met PCO. Althans, dat hebben ze me verteld.

En je kan tenslotte niet veel meer doen dan gezond en niet teveel eten.

Ga je nog leuke dingen doen met Koniginnedag?

O ja, op mijn site verloot ik een gratis IVF coaching sessie. Niet door mij, maar door de IVF coach. (hij adverteert hier in het linkerkader). De loting doe ik onder de geregistreerde leden. Jij hebt je toch ook geregistreerd? Anders kan je dat alsnog doen, als je het tenminste interessant vind. Op 1 mei doen we de verloting.

He bah...valt dan toch weer tegen of niet! Bij ons doen ze in de zomermaanden bijna geen behandelingen, bij jullie wel? Je zou in juli uitkomen als er drie maanden wachttijd zijn.

Ja ze gaan hier wel door, maar ik weet niet of ze op volle kracht doorgaan eerlijk gezegd. Ja, aan de ene kant vind ik het echt jammer. Maar aan de andere kant geeft het me meer tijd om nog verder af te vallen.

Op 19 september ga ik trouwen. Ik hoop niet dat ik kotsmisselijk in het gemeentehuis sta... haha. Nou, trouwens, nu ik het nog eens lees... Ja dat hoop ik wel!

Hoe gaat het met spuiten, hoe voel je je?

Ik ga op mijn site een groot stuk wijden aan 'feel good' tips en producten in mijn shop. Het is belangrijk om niet alleen goed voor jezelf te zorgen tijdens zo'n behandeling, maar ook om jezelf soms lekker te verwennen. is zo leuk om aan te werken! Het is nog niet online hoor.

Ha ha...19 september is mijn verjaardag. Kan dus niet anders dan dat het een superdag gaat worden! Wat leuk joh! Heel veel zin in natuurlijk?

Met het spuiten gaat het prima hoor! Het valt me alleen op dat ik gewoon niet af kan vallen. Ik ben al een dikke maand heel serieus bezig maar er gaat gewoon niks af! Misschien dat dat door de hormonen komt? De pil ofzo? Ik word er een beetje depri van! doe zo m'n best!

Leuke site trouwens zeg! staan goeie dingen op! Ook lekker informatief!

Hey dat is toevallig! Ja dat moet een succes worden, haha!

Ik kon ook nooit lijnen hoor, als ik met spuiten bezig was. Ik denk dat dat met de hormonen te maken heeft. Frustrerend he, dan doe je je best en dan lukt het niet. Maar misschien moet je je nu je verwachtingen wat bijstellen en gewoon doen wat je moet doen. En.... jezelf vooral een beetje verwennen, zoals ik op mijn site ook al schreef... haha. Bedankt voor je compliment, ik steek er heel veel tijd in, want ik wil heel groot worden!

• 2 weeks later...

Hoe gaat het met je, hoever ben je met spuiten?

Ken je toevallig het boek; 'Open zenuw', van Denise Hilhorst? Het is een boek waarin veel vrouwen zijn geinterviewd overde communicatie tussen hun en hun omgeving. Is echt zoooo herkenbaar... Op mijn site geven we een gratsi exemplaar weg aan diegene die de meest bizarre opmerking heeft gekregen. Leuke actie!

ha...

Hier gaat het redelijk hoor! De 1e twee weken vond ik heel rot. Ik was zo labiel als een kikker. Jantje lacht, jantje huilt. Nu spuit ik sinds 1 week de puregon erbij en nu gaat het beter. A.s. maandag 1e fm meting en ik vermoed over een dag of zeven de punctie. Dan wordt het weer echie zeg maar.

He en dat boek...gaat dat over vrouwen die geen kinderen konden krijgen?

zal eens hard na gaan denken of ik heel bizarre opmerkingen heb gekregen!

Hoe is het verder met jou? Duurt het wachten je lang?

Nee dat valt eigenlijk wel mee. Ik ben nu al 16 kilo kwijt en ik ben zo druk met allerlei dingen, zoals mijn website, dat ik er niet al teveel mee bezig ben. Komt vanzelf, als het ziekenhuis gata bellen denk ik.

wat een rommel he, dat gespuit.

Hoe was de fm? gaat het naar wens?

dat boek gaat over de communicatie tussen vrouwen die inderdaad geen kinderen kunnen krijgen en hun omgeving. Ik heb zelf ook wel de nodige gekkighei dgehad. We hebben best veel reacties en binnenkort heb ik waarschijnlijk wel nog een leuke actie, met acupunctuur. Ik heb de eerste keer ook acupunctuur gedaan en ik ben ervan overtuigd dat het heeft geholpen. Al was het maar dat ik daardoor minder last had van de hormonen.

Heb jij wel eens acu gedaan?

Judith