Jump to content

Verschil Puregon/GonalF en Menopur

Guest Miki

Recommended Posts

Dames, omdat ik me voor willen bereiden op ons evaluatie gesprek ben ik eens gaan graven in de verschillen qua stimulatie hormonen.

Ik heb al 6x iui en 1x ivf met Puregon gedaan en bij de laatste had ik "maar" 4 eitjes (uit 7 follikels) en 3 bevruchtingen van allen geen top kwaliteit.

Dit is wat ik nu gevonden heb, ik neig hierdoor meer naar Menopur nu. Benieuwd of de artsen in het AMC hier zelf ook mee komen!

-----------

De behandeling

-----------

Vrouw en Gezondheid berichten voor Maart, 2003: tarwekiemolie caps. & verschil tussen puregon en gonal F

-----------

Humaan of recombinant

Menopur wordt gemaakt van urine van vrouwen in de overgang: is dus humaan (van menselijke oorsprong). Puregon en Gonal F worden gemaakt in de eierstokken van genetisch gemanipuleerde Chinese hamsters (recombinant DNA: het verplaatsen van erfelijk materiaal naar een andere dier- of plantensoort - bijvoorbeeld om menselijke eiwitten te laten maken die als medicijn gebruikt kunnen worden).

Wat is het verschil tussen Puregon en Gonal F?Volgens Dr J.W. van der Slikke, gynaecoloog verbonden aan het VUMC te Amsterdam op http://forums.obgyn.net/vrouwengezondheid is het verschil is zo minimaal, dat er geen verschil is in de praktijk. Enig verschil is de toedieningsvorm, die met de Puregonpen praktischer is.Naast deze twee is ook nog Menopur beschikbaar, van een derde fabrikant: dit is wel iets anders: wordt in pure vorm uit urine verkregen itt tot de zgn recombinant techniek van de andere twee. Dit natuurlijk verkregen hormoon lijkt in de praktijk het meest effectieve van de drie.

Menopur?

In diverse onderzoeken werden verschillen gevonden in werking tussen Menopur (dat zowel follikelstimulerend hormoon als luteïniserend hormoon bevat) en Gonal F (dat alleen recombinant follikelstimulerend hormoon bevat). Dr. P. Platteau, fertiliteitsarts verbonden aan de Vrije Universiteit in Brussel: 'Er is een dubbele verklaring voor de betere zwangerschapscijfers bij IVF met Menopur: er wordt een beter baarmoederslijmvlies verkregen; daarnaast levert Menopur ook meer topkwaliteit embryo’s per weggenomen eicel.' Ten aanzien van ICSI werd volgens genoemd artikel geen verschil gevonden bij het gebruik van de verschillende soorten hormonen.

Maar... Eerder las ik in een brief van CVZ dat de slagingskansen juist het grootst zijn bij de nieuwere en duurdere recombinantmiddelen Puregon en Gonal F. 'De Commissie Vergoedingslimieten Geneesmiddelen oordeelde in 1998 dat recombinant gonadotrofine bij kunstmatige voortplantingstechnieken werkzamer is dan een urinair product.' Hoe zit het nou? Waarschijnlijk verschilt het per vrouw?

-----------

Wat zijn jullie ervaringen hiermee??? Indien van switchen sprake was, ging dit ook al om de 2e ivf of pas later?

Liefs, -M

Hoi Miki,

Ik heb tijdens mijn eerste ICSI poging Gonal-F gekregen en bij de tweede keer kreeg ik Menopur.

Mijn arts zei dat de eicellen na gebruik van Menopur iets mooier zouden zijn, maar dat er minder eiblaasjes zouden ontstaan. Dit klopte ook... Mijn eerste poging met Gonal-F had ik 19 eiblaasjes en de tweede poging met Menopur had ik 2 eiblaasjes.... Beide keren had ik de laagste dosering. Ze schrok wel dat er met de Menopur maar 2 eiblaasjes waren gegroeid. Maar goed het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit!

Het enige "vervelende" aan Menopur is dat je het zelf moet mengen en de spuiten klaar moet maken (ik was daar elke dag 10 a 15 minuten mee kwijt). De Gonal-F spuit, nam ik gewoon mee in mijn tas en was makkelijk te zetten op het toilet...

Succes met je keuze!

Karin

Voor mij hetzelfde, 1e punctie (Gonal) 17 eicellen, tweede punctie 13 eicellen (Menopur) bij mij maakte AMC de keuze om over te gaan. Bij de terugplaatsing van de cryo bleken die van beter kwaliteit dan de verse. Menopur heeft het extra stofje wat er voor zorgt dat de ontwikkeling van de embryo beter is.

Inderdaad wat lastiger met spuiten, maar door grotere spuiten te vragen in AMC voor het mengen, had ik binnen 5 minuten de spuit gezet terwijl ik 300 IE spoot (4 ampullen)

Succes!!

Dank voor jullie reactie!

@ Karin: heeft de kwaliteitsverbetering ook succes mogen hebben? Ik hoop het voor jullie. Welke dosis gebruik(te) jij?

@ Marietje: dus met hulp van Menopur is het bij jullie gelukt? Dat geeft de burger moed. ;-) Waarom koos AMC om over te gaan van een naar ander, weet je dat nog?

Dank voor jullie reactie!

@ Karin: heeft de kwaliteitsverbetering ook succes mogen hebben? Ik hoop het voor jullie. Welke dosis gebruik(te) jij?

@ Marietje: dus met hulp van Menopur is het bij jullie gelukt? Dat geeft de burger moed. ;-) Waarom koos het AMC voor medicatieverandering, weet je dat nog?

Bij de terugplaatsing van de cryo bleken die van beter kwaliteit dan de verse embryo. Menopur heeft het extra stofje wat er voor zorgt dat de ontwikkeling van de embryo beter is.

Dat was de reden voor het overgaan. Dus de kwaliteit van de embryo, dat was de graadmeter.

Succes

Bij mij zagen de eitjes er van buiten heel erg mooi uit alleen wilde ze na bevruchting niet hard delen.... 1 was een dag voor terugplaatsing gestopt met delen en de ander ging pas een dag voor terugplaatsing beginnen met delen. Normaal plaatsen ze in Leiden maar 1 eicel terug (= voor 37 jaar), bij mij hebben ze besloten om er te terug te plaatsen omdat ze niet goed deelden.

Ik had zowel met de Gonal als met Menopur de laagste dosis (75).

Ik zit nu op de wachtbank en mag morgen testen!

Groetjes, Karin

Ik heb puregon 150E gespoten en ik had 15 blaasjes waar 13 eicellen in zaten en 12 zijn er bevrucht en er waren er maar 2 goed genoeg na 4 dagen ze heben er 1 teruggeplaatst een 10 cellige en 1 zit er nog in de vriezer

• 3 months later...

Gister een uur lang met het hoofd van het IVF centrum van het VU gezeten. Toch wel de kliniek met de meeste behandelingen en hoogste scores in NL.

Hij gaf aan dat ze mij op de Gonal-F willen zetten. Menopur zijn ze geen fan van, net als Puregon. Die 2 zijn niet zo nauwkeurig en alle mooie verhalen zijn rechtstreeks terug te herleiden naar de fabrikant. Bovendien doen beide nog aan dierproeven! Gonal-F niet, als ik het goed onthouden heb.

Interessant in ieder geval. Alle iui's en 1x ivf met Puregon, laatste met Menopur. Nu dus Gonal-F! Achja, dan hebben we alles maar gehad. Kunnen we nooit denken, hadden we maar....

Hoi Miki,

Dat is grappig...ik begin binnenkort aan de 3e ICSI en ik stap over van 2x Gonal naar Menopur.

Ik had heel goede scores (eitjes en bevruchtingen)met Gonal, maar omdat het niet tot zwangerschappen heeft geleid, willen ze het nu proberen met Menopur. Ik word nl bijna 43 en ze vermoeden dat bij oudere vrouwen Menopur betere embryo's opleveren.

Ik vraag het me af.... de onvruchtbaarheidsfactor zit in de hormonale afwijking bij mijn man. Het zou ook goed mogelijk zijn dat het zaad er voor zorgt dat de embryo' s niet goed doordelen. Maar in Nederland wordt niet echt veel vervolgonderzoek naar de zaadfactor gedaan.

Ik zit trouwens in het AMC, net als jij. Vreemd dat ze niet op Gonal wilden overstappen bij jou...?!

Gonal is trouwens wel heel prettig om te spuiten! M

Veel succes met je 3e IVF in het VU medisch centrum (vind je het daar prettiger, ben wel benieuwd naar je ervaringen!)

Groeten, Nine

Wij hebben ook net een behandeling gedaan in het VU met de hoogste dosering gonal-F. Ook bij mij steeds weinig eitjes. Deze keer 4 waarvan 2 bevrucht en teruggeplaatst, helaas gisteren (zelf) negatief getest, morgen bloedprikken in het VU.

Miki: wat is jou FSH waarde?

Hoi meiden,

@ Nine: jij ook richting 3e poging! Ik vind het VU nu al iets meer profi en ook echt minder knullig, maar dus ook nog meer een fabriek. AMC was op zich prima hoor. Ik heb Gonal F nooit met hun besproken. Kwam het VU gister zelf mee. We houden elkaar op de hoogte, zeker! Jij ook doen, benieuwd... sterkte.

@ Sen: ik las van je negatieve test. Heel frustrerend, hoop dat de test te vroeg was en alsnog omslaat! Mijn FSH waarde nooit expliciet gehoord, begreep wel dat die ok was. Maar zal mijn dossier er nog eens op naspitten. De 2e ivf had ik met Menopur 8 eicellen, waarvan 4 bevrucht en in ieder geval 2 stuks type B (en dus beter dan 1e ronde). Wat doet jouw FSH en wat zegt dit dan?

Liefssss, -M

Wij willen juist naar het AMC voor een second opinion omdat Rotterdam (EMC) vasthoudt aan gonal-f (idd vanwege de zuiverheid ervan) en ik zelf het gevoel heb dat menopur misschien beter is haha.

Als ik dit hier lees begin ik me toch af te vragen of we het niet allemaal zelf verzinnen. De een gaat juist weg uit een ziekenhuis waar de ander juist heen wil. Is het dan niet gewoon een gevoel? Een klik? En mazzel als het dan toch lukt? Ik vind het nu zelf ook reuze moeilijk om die beslissing te nemen. Als ze in het AMC idd menopur voorstellen, ga ik daar dan voor alleen omdat ik er zelf een 'gevoel' bij heb....Of geven we R'dam nog een 4e kans met Gonal-f? Misschien hebben ze daar wel gelijk en wil ik dat niet inzien. Soms wou je dat je even in een glazen bolletje kon kijken he?

In ieder geval allemaal veel succes waar dan ook en met welk hormoon dan ook ;-)

FSH waarde kan een indicatie geven van je eicelvoorraad. Meestal heb je een verhoogde FSH waarde als de eicelopbrengst laag is. Ik zou het toch even nakijken/vragen als ik jou was. Ik had in feb. 2008 een FSH waarde van 9, in april 2009 was hij opeens 20,5 en in juli weer gezakt naar 14. Dus het kan ook fluctueren.

Ik vroeg in het VU waarom ze mij gonal-f voorschreven en kreeg als antwoord dat zij nou eenmaal met dat hormoon werken. Misschien hebben ze met contracten met de pharmaceuten die gonal-f produceren? Ik vind het namelijk best wel kort door de bocht dat ze in nederland per ziekenhuis met een bepaald hormoon werken. Ieder lichaam is toch anders. Ze moeten kijken naar wat bij jou past, niet naar hun "huismerk".

Hoi, hoi,

Ik heb 1 ivf gehad met puregon en orgalutran, daarmee had ik 4 eitjes, waarvan 2 bevrucht, matige embryo's, dus beide teruggeplaatst en in aug 2008 is mijn zoon geboren.

Nu 2e ivf met gonal en cetrotide, 3 follikels, daaruit kwamen 4 eitjes, waarvan 3 bevrucht, alle 3 top-embryo's, dus 1 teruggeplaatst, mislukt, nog 2 cryo's dus, maandag voor het eerst een cryo terugplaatsing.

Ik merk dus niet zoveel verschil tussen de puregon of gonal, maar ik vond wel de orgalutran makkelijker, dat waren kant en klare spuitjes, cetrotide moet je zelf mengen, wat een gedoe zeg!!

Misschien een domme vraag, maar wat is fsh precies?

Liefs Marielle

He Sen, tnx voor je uitleg.

Het hoofd IVF centrum zei inderdaad dat het kan dat er niet meer eitjes te verkrijgen zijn dan dat er nu gebeurt. Ook niet bij een hogere dosis. Zou de constatering "verhoogd FSH" een ander behandelplan kunnen betekenen? In dat geval is het zeker het onderzoeken waard. Heb bloed moeten prikken, dus wellicht nemen ze het al "standaard" mee.

Tijdens mijn eigen cyclus nu, heb ik 2x een echo gehad (in AMC vanwege een tussentijdse bloeding en in VU vanwege onderzoeken om daar te mogen starten). Opvallend was dat er nu wel 10 stuks te zien zijn, klein welteverslaan. Maar dat vonden ze erg netjes wel.

Grtjs, -M

10 stuks in aanleg is zeker wel goed maar dan moeten ze natuurlijk wel allemaal meegroeien. In het VU hebben ze niet echt een ander behandelplan bij een verhoogd FSH, althans, ze doen niet meer dan je de maximale dosering hormonen geven.

Ergens anders in NL dan wel een andere behandeling?

Hij wilde eerst niet eens een hogere dosis doen, de 1e keer 150 Puregon, toen 225 Menopur, nu dan toch maar 300 ie Gonal F.

Wat zijn jouw dosissen? Hoe gaat ie verder? Ongi nog niet te bekennen? Kan nog he!

naar mijn weten zijn er geen ziekenhuizen in nederland die een andere behandeling toepassen dan de hoogste dosering hormonen. Mijn dosering was ook 300E, verder gewoon alles hetzelfde als bij een standaardbehandeling.

Hier nog geen teken van ongesteldheid te bekennen, maar kan ook door de bolletjes utrogestan komen hè.

Ik had ook door de bolletjes de laatste keer dat de ongi werd tegen gehouden. Irritant wel, omdat het je dan toch hoop geeft (ondanks negatieve test). Verlengde achtbaan, sterkte!

Hoi,

Ik heb bij mijn eerste 4 pogingen gonal f gebruikt. Dat hebben ze na de eerste poging van 150 ie naar 225 omhoog gegooid. Ik had meestal iets van 10 follikels, heb maar 1 eierstok, en heb een score van 3-6 eitjes gehad, Dit was in Amersfoort i.c. met UMC.

Nu loop ik bij het AMC, en die schreven mij een jaar geleden gelijk menopur voor. Reden? Mijn leeftijd, nu 36. Gelijk ook de hoogste dosis. 450 eenheden. 6 flesjes mixen!

Maar ik had beide keren, 7 follikels en daaruit 7 eitjes, van goede kwaliteit!

Ik denk dat ze inschatten wat het beste bij je past, en dan is het gewoon maar weer afwachten....

Henne; sterkte met een besluit nemen!

Lfs, Erika

We hebben 16 november al een gesprek in het AMC. Ben heel erg benieuwd wat ze daar gaan zeggen. Ben inmiddels ook bijna 35 dus tja...

Weet iemand of ze in het AMC wel ook het korte schema gebruiken? Ik zie het niet zo zitten om aan de deca te moeten.

Sen hoe is het? Al ongesteld? Ik hoop nog steeds op een wondertje voor je.

Henne

Ik vind dat ze wat meer van de standaardprotocollen af moeten wijken in NL en wat meer de patient centraal moeten zetten bij het nemen van hun beslissingen. Ik kan me hier zo over opwinden! Iedereen is uniek en ieder lichaam reageert anders. Ik heb tot 2 x toe Gonal F gebruikt, terwijl ik andere patientjes kenden die Menopur of Puregon kregen. Mijn gyn (hier in Belgie) bekijkt het dus wel per persoon en houdt zich niet vast aan standaardprocedures. Ook bij mij het korte protocol gebruikt en bij andere patientjes het lange protocol. Omdat ik zelf een poging wilde doen in eigen cyclus hebben we dat de 2e keer gedaan. Hier wordt dus echt naar 'ons' geluisterd en dat vind ik wel zo fijn. Zo hou je er zelf ook een 'goed' gevoel bij.

Ik wil iedereen ontzettend veel succes wensen en luister naar je eigen gevoel en lichaam!

Liefs