Jump to content

donorzaad uit nederland of belgie?

Recommended Posts

Posted

Misschien moeten wij ook gaan voor donorzaad. We zitten allen nog n beetje te dubben over waar. Nederland heeft lange wachtlijst. Maar het kind kan later zelf kiezen of het zn gever kan ontmoeten.

In belgie korte wachttijd of geen. En kind kan er nooit achterkomen.

Als ik een donorkindje was vond ik dat misschien egoistisch..

Hoe denken jullie hierover?

Posted

Hoi Shirley, bij ons in het ziekenhuis zeiden ze dat ze altijd uitgingen van eerst een kindje van ons tweeën en als dat niet kon om wat voor reden ook, dan pas over op KID. Hebben jullie al IVF of ICSI gehad of is dat geen optie?

Ik snap je vraag helemaal: in Nederland heb je geen anonieme donoren meer maar wel lange wachtlijsten en in België kunnen ze wel anoniem zijn en dus geen lange wachtlijsten. Maar aan de andere kant: vind je de lengte van de wachtlijst belangrijker dan het wel of niet anoniem zijn voor je kind later? Maar dat hangt ook weer van je leeftijd af. Als je nu tegen de 40 loopt kun je het je niet meer permiteren om zo lang op een wachtlijst te gaan staan. Ik ben 35 en tegen mij word al gezegd dat ik oud ben en dat mijn kansen lager liggen. Dus ik weet niet of dat bij jou ook meespeelt? Wij hebben wel voor Nederland gekozen omdat we willen dat het kind (als dat er mag komen) straks in elk geval de keuze heeft of dat hij wel of niet de gegevens van de donor kan opvragen en eventueel de donor kan ontmoeten. Maar dat hangt er dus ook vanaf of je het kind het wil gaan vertellen. Sommigen kiezen er ook voor om het geheim te houden. Ik vind dat voor alles wel iets te zeggen is. Wij hebben deze keus gemaakt, maar een ander kiest bijvoorbeeld voor geheimhouding en dan kun je net zo goed naar België.

Ze zijn trouwens in Nederland wel bezig om meer donoren te werven dus wie weet worden de wachtlijsten wel wat korter. En de wachtlijsten zijn ook niet overal even lang. Je zou eens een belrondje kunnen doen om te kijken waar je het eerst terecht kan.

Succes he! Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen!

Posted

Nou ze gaan nu nog een tese doen. Er is al een mesa gedaan en helaas niks uitgekomen. 21 september gaan we naar belgie hiervoor ook i.v.m geen wachtlijsten.

Ik ben nu 23 dus tijd zat eigenlijk. Maarja we zijn ook alweer 2 jaar bezig en al dat wachten. Ik heb gebeld naar leiderdorp voor een afspraak 15 september dan staan we maar vast op die donorlijst kunnen we altijd nog ffies kijken he.

We zouden het zeker vertellen aan het kind. Er zijn meer mensen die het weten stel je voor dat ze er later ooit ns achter zouden komen...

Maarja dat nederland belgie blijft knabbelen hoor. Mannetje heeft zoiets van nou dan doen we t toch in belgie lekker snel. Hij heeft ook liever niet dat het kind erachter zou komen wie zn echte vader is. Maar hij zegt we moeten het er beide mee eens zijn. Helemaal waar natuurlijk he...

Ik vind laat het kindje zelf kiezen.

Maar nu zag ik ergens ook weer zoals ik het begreep dan dat ze mij klaar maken voor icsi. Als ze bij de puncite doen doen ze bij hem de tese. Dan gaan ze gelijk verder met vers zaad als er wel wat zit. Maargoed zit er niks pakken ze gelijk donorzaadjes. Maarja of ik dat wil????

Aan de eene kant wel des te sneller :B-0020: hoop je dan.

Maarja vind het ergens egoistisch tegenover dat kindje dan.

Zo moeilijk allemaal. Sorry voor mn hele verhaal.

Posted

Hey meis,

in Nederland is er nog 1 plek waar je anoniem zaad kan krijgen en daar is ook geen wachtlijst (misschien 1 of 2 maanden wachten op intake)

Uit mn hoofd zit die kliniek in Barendrecht, maar wil dat wel voor je uitzoeken als je er meer over wilt weten.

Want dat is voor jullie om de hoek natuurlijk.

Over anoniem of geregistreerd zaad.

Wij hebben gekozen voor geregistreerd zaad.

Ik vind dat een kind recht heeft om te weten waar het vandaan komt.

Zelf ben ik heel nieuwsgierig en als mijn vader niet mijn verwekker was geweest had ik graag geweten wie dat dan wel was.

Als wij voor anoniem zaad zouden gaan, dan zouden wij ons kind de keuze ontnemen om zijn donor te ontmoeten.

Wij kiezen voor een donor.

En ik vind dat ons kind de keuze moet hebben om die donor wel of niet te ontmoeten later.

Die beslissing wil ik niet nemen voor ons kind.

Daarbij vind ik het ook belangrijk dat, wanneer ons kind iets (erfelijks) zou mankeren, dat de artsen dan de donorgegevens in kunnen zien en wanneer nodig de donor kunnen bereiken.

Ook dat is iets wat je in je beslissing mee moet nemen.

De wachtlijsten zijn balen.

Maar ik doe het voor ons kind.

Ik vind een jaartje wachten minder belangrijk dan dat ons kind later geen keuze heeft of hij/zij zijn of haar donor wil ontmoeten.

@Zwaan: ik ben het niet eens met jouw opmerking over geheimhouding en anonieme donor.

Die 2 dingen staan compleet los van elkaar.

Wat ik al schreef, een geregistreerde donor heeft ook een medisch voordeel.

Overigens heb ik het idee dat ze bij een geregistreerde donor beter zoeken naar een goede match dan bij een anonieme donor.

Geen idee waarom ik dat idee heb.

Misschien met de gedachte dat je het na ongeveer 16 jaar kan controleren?

Maar dat is maar een gedachte van mij hoor, niet gebaseerd op feiten of ervaringen!

Waar neig je zelf naar?

Wat weegt voor jou zwaarder?

Een jaartje eerder moeder worden?

Of je kind zelf de keuze geven om zijn/haar donor later te kunnen ontmoeten?

Hoop dat je er iets aan hebt meis!

Dikke knuff Dreamer

Posted

Je hebt alweer gereageerd in de tijd dat ik mn berichtje aan het schrijven was!

Ik loop ook bij het MCK.

Dus als je daar nog vragen over hebt weet je me te vinden.

Ik lees 2 dingen.

Jij wilt liever jullie kindje zelf de keuze geven.

En je man wil liever niet dat jullie kindje later de donor gaat ontmoeten.

Waarom wil je man dat niet, weet je dat?

Is hij bang dat jullie kindje de donor als zijn of haar vader gaat zien?

Ik heb echt heel veel over KID en KIDkinderen gelezen.

En ik ben werkelijk nog geen 1 verhaal tegen gekomen waarin zo'n situatie is voorgevallen.

KIDkinderen zien vrijwel altijd de man die ze opgevoed heeft als vader.

(pff al die omschrijvingen, vind dat nog altijd lastig hoe je alles moet noemen)

En als je vanaf het begin al openheid geeft hebben maar weinig KIDkinderen behoefte om hun donor te ontmoeten.

Wij gaan vanaf het begin openheid geven en als ons kindje zijn of haar donor wil ontmoeten, dan staan wij daar voor de volle 100% achter.

Mijn man zei zelfs: ik zou zelfs meegaan en hem de hand schudden, dat hij heeft geholpen om onze droom uit te laten komen.

En zo is het natuurlijk ook!

De donor is geen bedreiging, in geen enkele manier.

Kinderen zien in de donor geen vervanging van hun vader.

Over het egoistisch zijn.

Je ontneemt je kind de kans om zijn of haar 'roots' te ontdekken als je voor een anonieme donor gaat.

Dus ja, dat is egoistisch.

Als dat voor jou niet goed voelt, dan moet je dat zeker niet doen.

Bekijk het eens zo:

als je voor een anonieme donor kiest kan je niet meer terug.

Als je voor een geregistreerde donor kiest, dan kan je altijd nog beslissen of je je kind de keuze geeft.

Het is echt heel moeilijk.

Voor ons was het heel duidelijk toen de beslissing voor KID eenmaal was genomen.

Voor ons alleen een geregistreerde donor.

Maar als je allebei wat anders wilt lijkt me dat heel moeilijk.

Praat goed met elkaar.

Laat alles goed bezinken.

Zoek veel informatie op over de vraagstukken waar je mee zit.

En neem geen beslissingen waar je niet achter staat.

Wij hebben afgesproken, als er iets niet goed voelt voor 1 van beiden, dan doen we het niet.

Het is al moeilijk genoeg, dus je moet er echt 100% achter staan.

Sterkte meis!

Knuff

Posted

We hebben het net nog ns uitgebreid besproken en word toch geregistreerd. Dan kan het kind zelf bepalen. Dat jaar kan er nog wel bij en kunnen we nooit sppijt krijgen he.

Hij heeft liever niet dat dat kind het zou weten omdat hij bang is dat het dan bij zn gever blijft. Ik denk dat dit te maken heeft met zn vader hij was al erg vroeg overleden hij was toen 6 jaar.

We moeten eerst de tese nog maar ns afwachten. Misschien komt het nog wel goed. 50% kans dat ze nog wat vinden he.:icon_profileright:

Geloof daar alleen niet meer zo in:shootme:

Posted

Kan me goed voorstellen dat je er niet meer in geloofd.

Het zijn de standaardwaardes, die 50%.

Maar wel fijn dat jullie alvast weten dat jullie voor donorzaad willen gaan mocht er niets gevonden worden!

Super dat jullie eruit zijn gekomen!

Je man hoeft echt niet bang te zijn dat jullie kindje bij de donor wil wonen enz.

Je kan pas vanaf 16 jaar de persoonsgegevens opvragen.

En daarbij zit een donor echt niet te wachten om vadertje te spelen.

Je man zal een goede vader zijn en jullie kindje zal hem gewoon als zn vader zien, ook als jullie openheid geven.

Op naar 15 september meis!

Bij wie hebben jullie de intake?

(mag ook via pb)

Liefs Dreamer

Posted

Die intake is in leiderdorp wens ouders heet het geloof k zo even uit mn hoofd:icon_cyclops:

We hebben nu wel een datum om weer naartoe te leven beter als al die onzekerheid. Je weet nu ook niks natuurlijk maar wel wanneer je meer hoort en dat ruim van te voren.

Posted

Haha het heet Medisch Centrum Kinderwens, MCK dus!

Ik loop er ook meis, dus vandaar dat ik vroeg bij wie je de intake hebt :tongueP:

Wensouders heb je denk uit mijn onderschrift.

Wij zijn namelijk wensouders (ouders in afwachting van een kidkindje)

De onzekerheid is killing.

Maar geen datum hebben om naartoe te leven is ook heel zwaar!

Gelukkig heb je weer 2 data's om naartoe te leven en gelukkig is het al bijna september.

Met de zomer gaat de tijd sneller dan in de winter, dus voor je het weet is het zover!

Ik tel met je mee af naar half september.

Wij gaan dan naar de dokter voor een 3e zaadtest (als afsluiting voor onszelf)

Voor ons dus ook eindelijk weer een datum in de nabije toekomst om naartoe te leven!

Nog maar anderhalve maand en dan zijn we allebei weer een stap verder!

Liefs Dreamer

Posted

Okee maar waarom nog een zaadtest dan bij jullie?

Ik heb geen naam gehoord bij wie we een afspraak hebben?

Wat kunnen we eigenlijk verwachten voor vragen?

Heb je geen msn praat makkelijker?

• 2 weeks later...
Posted

Wij stronden ook voor de keuze, nederland / belgië maar hebben inderdaad net als hierboven al vaak aangegeven gekozen voor de eventuele mogelijkheid voor Rion om op zoek te gaan naar zijn donor, nou jaa rdaar hoeft hij niet voor op zoek want wij hebben zelf een donor gevonden en blijven contact houden (eens per jaar een berichtje en een foto, het is bijna zover want Rion is bijna 1 jaar) en ik vind het alleen maar mooi dat we diegene die ons het grote geluk heeft gegeven op de hoogte kunnen houden van Rion, en voel dat zeer zeker niet als bedreiging.

• 2 weeks later...
Posted

He elin

Sorry voor de late reactie. Ik vind het wel knap hoor een bekende donor. Maar dat je hem een keer per jaar een foto stuurt en hem op de hoogte brengt vind ik dan wel weer heel netjes. Veranderd de keus wel denk k.

Maar toch houden wij het op een onbekende donor.

Groetjesss

Posted

Dat is ieder voor zich, je moet doen waarmee je je het beste voelt, hoop dat jullie snel een donor gevonden hebben.