Jump to content

Endometriose en cystes

Recommended Posts

Posted

Dames,

Ik wist niet precies waar ik dit neer moest zetten, maar dit lijkt me wel een goed plekje. Hoewel ik dus nu nog op het wachtbankje zit, ben ik me toch al een beetje aan het voorbereiden op wat komen gaat. Wat als m'n IVF niet lukt dit keer?

Het is namelijk zo dat er een hele grote cyste in mijn rechtereierstok zit en daardoor groeien er aan die kant geen eitjes. Mijn "opbrengst" is toch al niet zo hoog, als ik dat vergelijk met wat ik zo her en der lees. Ik had dit keer 5 eicellen, waarvan er 4 bevrucht waren en daarvan zijn er dus 3 gestopt met groeien. Er bleef dus 1 emmy over en die is teruggeplaatst.

Wat nou als deze poging mislukt? Mijn arts zei de vorige keer dat ze de cyste in principe niet meer weghalen omdat de diagnose gesteld is. Maar ik vind dat eigenlijk heel vreemd. Ik heb het al vaker gehoord van andere mensen die hier ook mee te maken hebben, maar is het niet vreemd dat ze geen laparascopie meer doen? Ik weet ook wel dat het geen fijne operatie is (heb er behoorlijk last van gehad), maar zo'n ding ter grootte van een mango in mijn buik: daar zit ik ook niet op te wachten, hoewel ik er dus echt helemaal niets van voel. En daarbij: stel dat de rechtereierstok dan wel wat gaat doen, dan heb ik misschien wel een dubbele opbrengst! en dus ook meer kans met IVF?

Wie heeft er ook ervaring met een (endometeriose)cyste in de eierstok? Hoe zijn de artsen daarmee omgegaan? Heb je een laparascopie gehad?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Posted

Hallo Esk,

Zoals je weet ben ik ook bekend met endometriose (in de darm). In het voortraject van de ICSI, werd bij mij ook iets gezien aan mijn linkereierstok. Dit is tijdens de laparascopie verwijderd. Ik heb geen idee wat ze zouden doen als er nu weer zoiets zat..

Pieneke

Posted

Nou ja, als het 't zelfde gaat als bij mij, dan gaan ze dus niets (!) doen. Raar hoor! Ik ga er toch nog weer naar vragen de volgende keer.

Hoe is 't verder? Je ging toch starten met de volgende cryo-poging?

Posted

Klopt ja! Ik heb aanstaande donderdag de eerste echo en verwacht rond 9 oktober weer een TP. Bij jou zit inmiddels de eerste wachtweek er weer op toch? Na hoeveel dag is bij jou het embryootje teruggeplaatst en wat was de kwaliteit en deling?

Succes Esk!

Posted

Op vrijdag is ie terug gezet (de 18e) en dat was 3 dagen na de punctie en qua kwaliteit weet ik het eerlijk gezegd niet precies. De letterlijke woorden van de persoon die ik erover sprak waren: "maar het is wel een héle mooie!". Tja, daar ga ik dan maar vanuit :toppie:, een beetje vertrouwen moet je hebben.

Worden in Nederland veel 5-daagse TP's gedaan, voor zover je weet? En wat zou het verschil dan zijn?

Zo'n cryo-poging gaat dan wel heel snel, of lijkt dat nou maar?

Posted

Inderdaad heb er maar vertrouwen in! Bij mij is de TP van een verse embryo ook 3 dagen na de punctie. Volgens mij is het in Nederland zo ongeveer de standaard.

Een cryo TP gaat inderdaad heel snel, mits je natuurlijk een enigszins regelmatige cyclus hebt. Op dag 12 van je cyclus krijg je een echo. Als het follikel 18mm is kun je eenmalig de pregnyl 10.000 eenheden zetten en dan zes dagen na de pregnyl de TP van je cryo. Is echt zoveel minder belastend.

Pieneke

Posted

Dat kun je wel zeggen ja. Ik had heel graag cryo's gehad, maar we wisten al vantevoren dat de kans heel klein zou zijn met zo weinig eitjes. Ik heb begrepen dat ongeveer 1 op de 10 stellen cryo's overhoudt en dat die dan vervolgens ook niet altijd alles overleven.

Ik moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken dat ik weer een keer een punctie moet krijgen. En dan was mijn punctie niet eens zo heel beroerd gegaan (qua pijn en zo), maar ik vind het hele traject gewoon zwaar. En het wordt volgens mij ook iedere keer zwaarder omdat de druk gewoon toeneemt. Maar ja, je hebt het dus niet voor het zeggen, helaas.

Eerst dit maar afwachten, maar ik merk dat ik wel probeer me in te stellen op een mislukking terwijl ik tegelijkertijd de hoop probeer te bewaren. Zo lastig!

Posted

Esk,

Ik heb ook endometriose cystes bij mijn eierstokken.

In de afgelopen 4,5 jaar ben ik hier 4 keer aangeopereerd, 3 x via een laprascopie en 1 x via een buikoperatie.

Vorig jaar Januari heb ik mijn 1e ICSI poging gehad en toen had ik maar 5 eitjes, 1 terugplaatsing en 2 cryo's.

De poging was helaas mislukt en voordat ik aan de cryo's mocht beginnen moest ik 3 maanden lucrin prikken omdat er nog steeds cystes zaten.

Als de cystes waren gegroeid zou ik eerst weer geopereerd moeten worden, dan 3 maanden lucrin en dan pas de cryo's.

Gelukkig waren ze niet groter geworden, maar helaas kwamen de cryo's niet goed uit de vriezer.

Hierna moest ik weer 3 maanden lucrin prikken voordat ik mocht beginnen met de 2e ICSI.

Helaas had ik nu weer maar 6 eitjes, waarvan er 2 terug zijn geplaatst, maar helaas was de rest allemaal niet goed genoeg.

Deze poging was raak, maar helaas hebben we een miskraam gehad.

We hoopten gelijk door de kunnen gaan met de laatste ICSI, maar nee hoor, weer Lucrin prikken 3 maanden..

De laatste poging heb ik (met flink aandringen) met meer puregon gedaan en hier hadden we 16 eitjes mee.

Gelukkig is deze 3e ICSI wel aangeslagen, maar in ons achterhoofd weten we dat er niet meer kinderen zullen komen.

De gyn in het ZH had al aangegeven dat waarschijnlijk het verwijderen van mijn eierstokken de beste remedie voor mij zou zijn.

De puncties vielen bij mij op zich wel mee, maar vanwege de cystes heb ik wel 3 dagen voor elke punctie moeten starten met antibiotica. Mochten ze er 1 aanprikken en er vocht of bloed uit lopen, dan is dat gelijk bestreden.

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen met je poging..

Groetjes van Daan

Posted

Bedankt, Daan. Poeh, jij hebt ook al een boel meegemaakt, maar gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt. Misschien een onbeleefde vraag (en als je dat vind, dan geef maar gewoon geen antwoord): doen jullie ICSI vanwege de endo of heeft dat nog een andere reden?

En ik begrijp dat jij dus wel steeds geholpen wordt aan de cystes. Heb je er erg veel last van? Of is dat puur vanwege de behandelingen?

Posted

Hoi Esk,

Ik heb ook (zware) endo, en had ook cystes.

Bij de 2e laparoscopie zijn ze allemaal verwijderd (gelukkig). Ook tijdens mijn eerste FM had ik gelukkig geen cystes. Gister heb ik mijn 2e FM gehad en toch wel veel eicellen gezien. Rechts +/- 8 en links (ondanks het moeilijk te bereiken was) +/- 6.

Ik denk dat het wel wat zou uitmaken als ze die cystes verwijderen. Mijn gyn zei dat die cystes ook voor eicellen kunnen worden aangezien op de echo.

Na mijn 2e kijkoperatie moest ik eerst Zoladex gebruiken om het weer rustig te laten worden. Dat heb ik 3 maanden gebruikt en toen kon ik starten met decapeptyl.

Dus dat moet je er dan weer voor over hebben, om te wachten.

Magoed we gaan ervanuit dat alles vanaf nu beter word voor je!!!

Heel veel sterkte, ik duim voor je.

Groetjes Cin.

Posted

Ik heb in juni 2008 een laparoscopie gehad en toen zijn er lichte, niet noemenswaardige, spoortjes van endometriose gevonden. In september 2008 heb ik een MRI-scan gehad omdat ik klachten bleef houden (bloed bij mijn ontlasting gedurende bepaalde perioden in mijn cyclus en helse buik-en darmpijnen). Op de MRI werd een afwijking in de darm gevonden en uit darmonderzoek is toen naar voren gekomen dat ik ernstige darm-endometriose heb (door de darmwand heen naar binnen gegroeid in het laatste deel van de dikke darm). Ik heb toen net als cindy 3 maanden een Lucrindepot gehad om de endo zoveel mogelijk tot rust te brengen. Hierdoor zijn mijn pijnklachten wel verminderd. Voor nu moet ik goed in de gaten houden of mijn klachten weer toenemen, zoja: dan wederom 3 maanden depot om kunstmatig in de overgang gebracht te worden.

Ik moet nog aan mijn darmen geopereerd worden, maar mij is geadviseerd de kinderwens voorop te stellen in verband met mijn leeftijd.

Gr. Pieneke

Posted

Ik heb ook extreme pijnen gehad elke maand, maar sinds ik ben begonnen met zoladex geen pijntje meer gehad. Ook bij mij zit het op mijn endeldarm maar dat hebben ze niet kunnen verwijderen omdat ze dan teveel weefsel zouden beschadigen. En misschien zelfs mijn voortplantingsorganen zouden moeten beschadingen om het meeste te kunnen verwijderen. Ik moest eerst met IVF starten en nadat ik zwanger ben geweest komt de 3e laparoscopie om toch dat gedeelte bij m'n darm te verwijderen.

Groetjes Cin.

Posted

Esk,

Nog even ter geruststelling t.a.v. die ene cyste van je. Mij is indertijd gezegd dat als je 10 vrouwen van straat plukt bij 8 vrouwen cystes te vinden zijn, en dat je er gewoon zwanger mee kunt worden hoor...

X Pieneke

Posted

Esk, tuurlijk mag je dat vragen.

Mijn man heeft een hersteloperatie ondergaan, waardoor zijn zaad dus van verminderde kwaliteit is.

Het is dus en mengeling van beide problemen.

Door de endo is er geen peil op te trekken of ik wel of geen eisprong krijg en met verminderd zaad is dat dus helemaal een probleem.

Ik heb heel veel last van de endo gehad, menstruatie was altijd een drama bij mij met veel pijn en ongemakken.

Tijdens de 2e echo van mijn zwangerschap hebben ze wel aangegeven dat er weer cystes zitten en na mijn bevalling moet ik dus wel contact opnemen hoe nu verder...

Groetjes van Daan

Posted

Dank voor al jullie reacties (en meer info is altijd welkom!)!

Pieneke, ik maak me ook niet zo druk om het wel of niet zwanger worden ermee, maar ik maak me wel druk om de opbrengst van eicellen bij een IVF. In mijn beleving maak ik me 2 werkende eierstokken ook 2 keer zoveel eicellen = 2 x zoveel kans. Ik hield er nu maar 1 emmy aan over en dat vind ik verrekte weinig voor zo'n behandeling.

Overigens, ik heb dan weer zo'n vorm van endometriose waarbij ik dus geen pijn heb (gelukkig!). Als ik jullie verhalen lees, mag ik daar wel mee in mijn handjes knijpen.

Vorige keer was de cyste ruim 10 cm in doorsnee (bij de laparascopie) en ik voelde er dus helemaal niets van. Nu is 'ie gelukkig nog wat kleiner.

Posted

Hi Esk,

Ik heb ook endomtriose en heb nog maar 1 eierstok. Bij mn 1ste ivf hadden ze 6 eitjes gevonden en de 2e 11. Beide keren had ik een cyste zitten, hij was toen niet zo groot. Ik zou nu met en 3e behandeling beginnen (okt), maar ik kreeg vorige week buikpijn en bleek dat mn cyste gegroeid is, dus is mn ivf behandeling gecanceld. Ik ben gelijk met de lucrindepot begonnen. Ze willen liever niet opereren want ze zien kans dat hij kan slinken. En ik ben al een aantal keren geopereerd geweest en ze zien weinig kans dat de eierstok bespaard blijft.

Toen ik achterkwam dat ik endo had, was ik gelijk geopereerd (kijkoperatie). Daarna kreeg ik 6mnd lucrin. Bij mn 1ste ivf had ik een infectie opgelopen en ben daar erg ziek van geweest. Heb toen een drainage gehad via kijkoperatie, maar het hielp niet. Daarna kreeg ik een buikoperatie. Ik had een abces in mn eierstok zitten. Hierna zat ik 8maanden aan de lucrin en kon hiervanuit gelijk stimuleren met menopur voor mn 2e behadneling.

Heb jij weleens een hormoonbehandeling gehad? (lucrin). misschien is dat een optie om de cyste te laten slinken en dat er wel eitjes kunnen groeien, is bij mij wel gebeurd. Maar mn cyste was toendertijd niet zo groot als een mango!!

Dat je er geen last van hebt joh...gelukkig maar!

Groetjes Luna

Posted

Hoi Esk en andere meiden,

Ook ik heb ervaring met een endocyste ik had er 1 van 7 cm in me rechtereierstok die hebben ze vorig jaar verwijderd tijdens een laparatomie en verklevingen weggehaald.

Heb nu 6 IUI behandelingen gehad zonder resultaat en afgelopen maand is helaas me eerste IVF mislukt.

Maar ik zal je vertellen toen ik met IVF begon en weer een aantal onderzoeken kreeg was helaas me cyste weer terug dit keer alweer 5 cm

Ik moest eerst 3 maanden aan de lucrin (kunstmatige overgang) voordat ik met IVF mocht starten. Daarna direct begonnen met hormonen Puregon en decapeptyl en bij 1e uitgangsecho was me cyste verdwenen door de lucrin kan het dus zo zijn dat het minder wordt maar endometriose gaat er niet mee weg. Ik was zo blij dat die cyste er niet meer zat. Had wel in me linkereierstok een kleine vochtcyste maar dat hebben meer vrouwen.

in beide eierstokken ging het goed met groeien van follikels ze hebben er heel veel aan kunnen prikken waarvan er 10 eiblaasjes uit zijn gekomen. 9 waren er bevrucht 1 daar van was van redelijke kwaliteit en de andere 8 waren van mindere kwaliteit in konden helaas niet in de vriezer. 1 is er terug geplaatst en die is helaas niet blijven zitten.

Nu weer voor 3 maanden aan de lucrin om alles rustig te houden van binnen. In het nieuwe jaar beginnen we weer opnieuw.

Het is een heel verhaal geworden maar het doet me goed om het even op te schrijven want wat een emotionele toestand is dit eigenlijk. En ook erg eenzaam.

Maar daar weten jullie vast alles van.

Groetjes

Patricia

Posted

Was nog iets vergeten.

er zijn 2 verschillende soorten cystes een vochtcyste en bloedcyste.

Bloedcyste heeft met endometriose te maken en vochtcyste hebben inderdaad een heleboel vrouwen en je kan er gewoon zwanger mee worden.

Maar met een endocyste wordt het wel iets moeilijker maar niet onmogelijk.

sorry moet nog een beetje wennen ik ben nieuw hier en ben nog even de site aan het uitproberen.

groetjes

Patricia

Posted

Hey meiden,

Ik ben zwanger terwijl er tijdens de ivf een cyste van 2 cm zat in mijn eierstok. Deze is tijdens de punctie gelijk als laatste aangeprikt. Ik heb ook endo, maar bij mij heeft het dus niets in de weg gestaan.

Succes allemaal!

Posted

Marietje, bedankt voor je positieve verhaal. Hopelijk heb ik ook goed nieuws deze maand.

Leepat, ken ik jou niet van jg?

Ik ga de volgende keer ook 's goed vragen naar hoe dat zit met Lucrin. Misschien is dat ook een oplossing (liever wat vertraging met medicijnen dan weer zo'n rottige laparascopie).

Het begint al een hele waslijst aan vragen te worden voor mezelf :-).

Posted

Hoi Esk,

Ja ik ben leepat van JG. Kom daar verder helemaal niet meer.

Was een tijdje niet meer met internet bezig maar merk toch dat je ergens je verhaal kwijt wil. En kwam hier terecht.

Ik kan me jou even niet herinneren sorry.

groetjes

Patricia

Lucrin vind ik echt een uitkomst op de bijwerkingen na. Heb veel last van opvliegers en de plek waar geprikt is jeukt het verschrikkelijk. Maar geen endo pijn en alles blijft rustig van binnen.

Posted

Dat maakt ook niet uit, maar ik dacht je te herkennen :-).

Ik kom ook weinig op JG, hier vind ik het prettiger omdat mensen hier meer herkennen wat je doormaakt.

Posted

ja inderdaad het is prettig om met mensen te praten die beetje weten wat je doormaakt.

Ik merk heel erg dat het best moeilijk is voor omstanders ze weten niet goed hoe ze moeten reageren durven niets te vragen. Zelfs me beste vriendin.

Ken jij dat ook?

bij welk ziekenhuis loop jij?

groetjes

Patricia

Posted

Ik zit in 't Geertgen (Elsendorp). Mijn beste vriendin is toevallig bezig met ICSI-behandelingen, dus die begrijpt het wel. Dat is erg prettig. Ik krijg ook veel steun uit de omgeving, maar ik heb soms meer nodig en daarvoor is een forum erg prettig. En je kan het vanuit je werk doen ;-) en je hoeft niet te wachten tot je weer iemand ziet.

Posted

Hoi,

Ook ik heb endometriose, en vorig jaar eerst een kijkoperatie, en 2 maanden daarna een grote buikoperatie om de cystes en absessen te verwijderen. Bij mij is mn rechter eierstok hierdoor kapot gegaan, en mijn beide eileiders zijn door de onstekingen dicht geslipt. Dus bij ons geen kans op spontane zwangerschap. Nu gaan wij beginnen met de eerste ivf. En ik heb nu al 2 maanden Lucrin geinjecteerd om de endometriose rustig te krijgen voordat we mogen beginnen met ivf.

Toen ik voor controle in het Erasmus ziekenhuis kwam, zagen ze bij mij ook een grote cyste zitten, ik ging ervan uit dat ze die met een kijkoperatie weg zouden halen. Maar bij mij hetzelfde. De diagnose is gesteld, en je weet dat je er last van heb. Maar ze gingen niet van binnen kijken in welke mate de endometriose nu is, en of ze die cyste weg konden halen. Ik vond dit ook heel vreemd. Ik hoef zeker net als jij ook niet zonodig weer op die operatie tafel. Maar nu leek de situatie nog meer onzeker.

Nu met de lucrin (tijdelijke overgang) voel ik af en toe een beetje last in mijn buik. Maar het is een stuk rustiger geworden dan de pijnlijke toestanden met de menstruatie. Hopelijk is het allemaal voor een goed doel, want de bijwerkingen vooral het transpireren snachts is niet prettig.

groetjes.