Jump to content

5 mislukte TP's, kansen omlaag?

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Wie weet hier meer over? Is het zo dat de kans op zwangerschap afneemt, naarmate je meer mislukte pogingen hebt gehad? Mijn gevoel is hier enigszins dubbel over. Alle info is welkom: ervaringen en verwijzingen naar artikelen.

Groetjes Pieneke

Posted

Hey,

Ik vraag me dit ook af en hink -net als jij- op 2 gedachten.

Ons is wel eens verteld dat na 6 pogingen (mogelijk met meer TP dus) de kans 90% is, gemiddeld bij IVF/ICSI. Dat zou kunnen betekenen dat bij elke mislukte ronde de kans dat de volgende ronde slaagt hoger wordt.

Maar, na elke keer dat het niet lukt nemen wellicht de prognose kansen ook af (bij ons wellicht omdat we geen cryo's hebben tot nu toe, iets dat ik aan de artsen wil vragen).

Maar wellicht heffen de 2 scenario's elkaar wel weer op? Misschien moeten we elke ronde/TP als een afzonderlijke zien en per keer is dan de kans 20-30%. Het blijft koffie dik kijken en inderdaad afhankelijk van een hele grote dosis geluk.

Dat deze een keer met ons mag zijn!

Liefs, -M

Posted

Het liefst hou ik het op een smerig gokspelletje met een flinke dosis geluk! Dan zou het betekenen dat de aanhouder (met veel centjes op de bank :-)) wint.

Pienke

Posted

Zo is 't.

Ik vraag me wel eens af of de Celin Dion's in deze wereld -met veel geld- ook meer invloed op de aanpak kunnen uitoefenen. Hogere dosis bijvoorbeeld.

In ieder geval krijgen ze de beste behandelingen en voorrang. Enfin, hoef ik niet te hebben, als het maar lukt! ;-)

Posted

Ja Miki, dat is inderdaad ook iets wat ik me afvraag. Het lijkt wel of de celebs een andere behandeling krijgen ofzo, hoe oud ze ook zijn het lijkt wel of het daar altijd lukt.....of zijn ze misschien veeeeel verder in het land van de onbegrensde mogelijkheden???

Posted

Ons is wel eens verteld dat na 6 pogingen (mogelijk met meer TP dus) de kans 90% is, gemiddeld bij IVF/ICSI. Dat zou kunnen betekenen dat bij elke mislukte ronde de kans dat de volgende ronde slaagt hoger wordt.

Miki, in het geval van bovenstaande redenatie ga je ervan uit dat de pogingen afhankelijk van elkaar zijn. Dat is natuurlijk niet zo, elke poging staat op zich. Zou overigens wel mooi zijn als het zo zou werken ;-)

Op ons en een postieve test!

Posted

Ik heb wel eens gehoord dat bij meerdere pogingen de slagingskans groter wordt omdat je lichaam gewend is aan de hormonen die je je eigen toediend....maarrrrr of dat waar is.....zou wel mooi zijn......

Ja op ons en de positieve testen!!!

Posted

Ik las laatst ergens dat uit Israelisch onderzoek is gebleken dat de cumulatieve kans (bij icsi) na vijf pogingen 80% is en dan nauwelijks meer toeneemt. Dit betekent dat 80% van de stellen na (maximaal) vijf pogingen zwanger is en de groep die overblijft heel weinig kans heeft om de 6e, 7e of nog verdere poging zwanger te raken. Conclusie: je zou minimaal vijf pogingen moeten doen. Onze gyn. heeft dat overigens bevestigd, drie is puur een verzekeringskwestie.

MAAR....dat hangt natuurlijk ook van het verloop van de eerdere behandelingen af. Op zich is elke poging een nieuwe, maar uit dit onderzoek bleek ook dat de slagingskanen negatief samenhingen met leeftijd van de vrouw en positief met de 'oocyte fertilizaton rate', de bevruchting dus. Ben ik zelf erg blij mee met m'n bijna 35 jaar en telkens maar één embryo...

Overigens wordt het me in al dit soort onderzoeken nooit duidelijk of het om pogingen of terugplaatsingen gaat.

En wat betreft die celebs... Geld zal zeker een rol spelen. Maar misschien zijn ze ook wel verder in de VS. Of ze hebben andere regels. Ik weet dat ivf er enorm duur is (in Australie bijvoorbeeld ook) dus misschien betaal je wel voor een gegearandeerd zwangerschap ofzo. Ik verbaas me zelf vaak over verhalen in de media van bijvoorbeeld homostellen die in amerika door middel van ivf een genetisch (half) eigen kind krijgen bij een draagmoeder. Dat lijkt echt altijd te lukken. Een soort gegarandeerde koop. Maar ja, dat is dan dus ivf met gezond sperma, bij een gezonde (vruchtbare) vrouw. Dan zijn de slagingskansen ook wel het hoogst.

Mw. Dion is zelf misschien wel hartstikke vruchtbaar, zolang dat ingevroren zaad van haar man goed genoeg is... Je ziet het hier op het forum ook best vaak dat icsi waar echt alleen het zaad een probleem is toch meestal de eerste of tweede keer wel lukt.

Een oudtante zei een keer tegen mijn moeder: je bent eerder zwanger dan dat je de honderduizend wint. En hoewel het bij ons nu al drie jaar duurt....die jackpot hebben we ook nog niet :icon_biggrin: Lijkt mij dus een goed argument om nog even door te gaan.

Posted

Staat ook los van elkaar Pieneke, gaf ik in mijn antwoord -na deze redenatie- ook aan. ;-)

Maar toch is het algemeen bekend dat de kansen gemiddeld na 6 pogingen 90% is!

Posted

Precies Henne. De mensen waarbij alleen het zaad een probleem vormt, of ook de dame nog onder de 30 is of al eerder een kind gebaard heeft, zijn degene waarvan ik zie dat het binnen enkele keren lukt. Zowel hier als in mijn directe omgeving.

Wat dat voor de anderen (en dus ook ons) zegt, weet ik niet. We gaan het zien!

Posted

Ja het blijven altijd gemiddelden he, die cijfers. Dat maakt het zo moeilijk juist. En onderzoeken zijn ook maar relatief...er is altijd wel weer een onderzoek dat precies het tegenovergestelde zegt. En zo kan elk ziekenhuis net dat doen wat ze zelf willen en dat netjes onderbouwen met 'onderzoek'. Tja...

Overigens, dat artikel komt uit het volgende tijdschrift:

IngentaConnect Publication: Reproductive BioMedicine Online

Ik ben daar even aan het rondneuzen en kom best interessante dingen tegen. Je kunt alleen hele korte samenvattingen lezen, maar als het echt relevant is kun je tegen betaling het hele artikel krijgen.

Posted

Ik zit nu helemaal in de wetenschap en artikelen... kwam dit tegen, ga ik zeker meer over navragen:

Abstract:

In a preliminary, unpublished randomized study conducted in 2000 on 39 patients, including a placebo group, it was observed that the addition of growth hormone (GH) during ovarian stimulation in patients with poor-quality oocytes increased the pregnancy rate. However, the results were not statistically significant due to the small number of patients in each group. A protocol with 8 IU GH was tested in 291 patients with three or more previous failures of embryo transfer for no clearly identifiable reasons. The analysis was restricted to patients receiving either recombinant FSH or human menopausal gonadotrophin (HMG) (n = 245). They were compared retrospectively to all patients with three or more failures during the same period of time but stimulated only with recombinant FSH or HMG, without GH, in an observational study design. Co-stimulation with GH gave better results in terms of number of oocytes collected and embryos obtained. Pregnancy rate per retrieval was higher than in the control group (25.7% versus 18.2%, P

Posted

hallo allemaal,

Ik vroeg me af jullie hebben het over gem binnen 6 pogingen, is dat incl, cryo of puur 6 ivfpogingen?

Ik heb nl redelijk wat cryo's, heb nu 2 posingen gehad en nog 6 cryo's ( 3 pogingen) over voor een volgende ivf/ icsi poging.

Groetjes suus

Posted

Hai Suus,

Dat is precies wat mij (ons) ook nooit duidelijk is: wat is een 'poging'? Ik denk dat ik dat eens ga vragen op één van onse 2e opinion gesprekken. Hoewel het voor ons minder relevant is, want cryo's hebben wij nog nooit gehad.

Henne

Posted

hallo dames

In Belgie vergoeden ze standaard 6 pogingen (via Freya vernam ik laatst dat een lotgenoot bij de 6de pogign zwanger is geraakt na tp van 3 emmies)

Men vind daar 4 of 5 behandeligen heel normaal.

Na mislukte verse poging en mislukte cryo-poging (er waren er 2 teruggeplaatst) had ik een tel. cosult met onze arts. (prof. Tournaye)

Tijdens dit gesprek liet ik weten dat ik me doodingelrust maakte omdat er nu 2 pogingen niet gelukt waren, waarop hij heel stellig antwoorden dat ik de tp van een cryo zeer zeker niet mocht vergelijken met de tp van een vers embryo, hij gaf aan dat ik onze geschiedenis moet zien als 1.3 poging...

Omdat de kans dat een cryo aanslaat een stuk lager ligt....

groetjes

Meiske74

Posted

bij mijn weten is een poging het stimuleren van de eicellen, punctie, tp en alle cryo's die er bij horen. Bij mijn verzekering in ieder geval wel en ik het UZ-Gent ook.

Posted

Verzekeringstechnisch heb je gelijk Witje! Ik zie zelf de hele riedel als behandeling waaruit je eventueel meerdere pogingen kunt halen...

Maar nu ga ik alles hierboven eens uitgebreid bestuderen, want daar heb ik nog geen tijd voor gelijk.

X Pieneke

Posted

Ik vind het ook erg dat ze hier in NL maar 3 pogingen vergoeden.

Wat is nou 3x?

Niet veel in ieder geval.

Jammer genoeg heb ik niet het als Mw Dion een zak vol met geld anders wist ik het wel (als het bij de 3 pogingen niet zou lukken)

Liefs steffie

Posted

Hallo allemaal,

het is alweer een hele poos geleden dat ik op dit forum heb meegekletst. Maart dit jaar zijn wij aan onze 3e poging begonnen. Ik had toen lichte overstimulatie, mede door de innesteling van het embryo (er was tijdens bloedtesten duidelijke stijging van het HcG te zien). Alleen op de testdatum toch negatief en ongesteld geworden. Daarna even een rustpauze genomen.

Bijna 2 weken geleden alweer is de tp geweest van onze 2 laatste cryo's. Ik begin helaas alweer ongesteld te worden, dus poging 3 is ook definitief mislukt. De tranen heb ik al gehad, ongi begon namelijk al beetje begin deze week. En zo gaat het altijd, dus herkenbaar voor mijn menstruatie.

Al met al nu 7 terugplaatsingen gehad: 3 verse en 4 cryo-tp. Bij ons ligt het probleem bij het zaad van mijn man. Bij mij is niks aan de hand. Hoewel je je dat wel gaat afvragen, bij prima emmy's elke keer. En ik ben relatief jong. Bijna 34.

We willen het liefst meteen door met de 4e poging, die we idd zelf moeten betalen. Eerst dacht ik: als dit niet lukt, dan gaan we in februari 2010 verder met poging 4. Maar nu denk ik er anders over: we zijn er nu weer mee bezig na een pauze van een half jaar. Waarom zou ik nou weer 4 maanden wachten? Ik zit er nu weer in.

Maandag hebben we al een afspraak met de arts om te praten hoe nu verder. Ik ben benieuwd of het zinvol is om nog iets aan mijn baarmoeder te testen, het gaat immers steeds mis, terwijl de artsen elke keer zo positief over onze prognose zijn. Er is destijds alleen een SIS-echo gemaakt (heette geloof ik zo), om te kijken of er geen verklevingen zijn. Bestaan er nog meer onderzoeken, weet iemand dit? Zou mijn baarmoederslijmvlies wel goed zijn qua chemische samenstelling? Het lijkt wel of mijn baarmoeder het gewoon niet wil hebben.

Ook willen we natuurlijk weten wat het allemaal gaat kosten. Helemaal als ik de punctie dit keer onder een roesje wil of lichte narcose. Zie daar namelijk nu al tegenop. Dat was ook het eerste wat ik zei toen de laatste punctie achter de rug was: als ik dit nog een keer moet, dan maar onder narcose.

Kortom heel verhaal.

Het zou wel wat zijn als die verhalen waar zijn, hoe vaker je probeert, hoe hoger je kansen. Ik denk dat daarmee wordt bedoeld dat je kans hoger ligt als je vantevoren al bedenkt dat je het bijv 6x gaat proberen. De kans dat het dan lukt is natuurlijk hoger, dan als je na 3 pogingen stopt. Elke keer is tenslotte weer een kans.

Maar ik zie het telkens zo: het lukt wel of het lukt niet, fify-fifty dus. De statistieken zijn de gemiddelden en daar heb je als individu niet zoveel aan.

Nou, iedereen maar weer heel veel succes. Meiden, de aanhouder wint! Daar ga ik nu nog vanuit tenminste. Maar dat komt ook omdat ik het idee dat ik nooit kinderen zal hebben gewoon niet kan accepteren. Herkenbaar denk ik voor velen?

Liefs,

Anne

Posted

Hai Anne,

Het lijkt ons verhaal wel, probleem met het zaad, telkens een mooi embryo maar het blijft gewoon niet zitten. Ik ben ook 34 en omdat we wel telkens maar één embryo hebben toch bang dat het ook aan mij ligt. Maar aanvullende onderzoeken zijn nog niet aan de orde geweest. Terwijl ik eigenlijk nooit goed ben 'doorgelicht' omdat het direct duidelijk was dat er een zaadprobleem is. Frustrerend.

Wat betreft de kosten: gewoon even bellen en vragen. Het was de vraag waar onze gyn. het snelste antwoord op had :-) Onze behandeling in het EMC komt op 2600 euro excl. de hormonen / medicijnen. Dat is dus voor de echo's, punctie, tp en lab. Ze gaan in R'dam een proef doen met een infuus tijdens de punctie, weet niet of het dan duurder wordt, weet ook niet of ik dat wil trouwens.

En ik kan inderdaad ook nog niet accepteren dat het voorbij zou zijn. Hoe dom en irreeel dat misschien ook is.

Veel succes maandag!

Henne

Posted

Hoi Henne,

Even over dat infuus.. bij medisch centrum kinderwens doen ze dit standaard. Ze brengen er morfine in op het moment dat de vaginawand is verdoofd. (Op zich wel handig want bij mij ging m'n hartslag op een gegeven moment omlaag en konden ze meteen atropine toedienen.)

Volgens mij maakt het qua prijs niet zoveel uit of je intraveneus of intramusculair de pijnstilling krijgt... zou best raar zijn eigenlijk..

Of kreeg jij op een andere manier pijnstillers??

Groetjes Nathalie