Jump to content

Eerste IVF en een paar vragen

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Na een aantal mislukte IUI's en een paar miskramen waarvan de langste zwangerschap 10 weken en 3 dagen heeft geduurd, ben ik nu eindelijk klaar voor de eerste IVF, er zijn dit jaar al een paar pogingen geweest om IVF op te starten maar ik had of steeds cystes aan de eierstokken of ik had maar 1 of 2 eicellen. In overleg met de artsen ben ik nu begonnen met 300 eenheden Menopur en Orgalutran. Morgen moet ik komen voor de eerste echo en wij hopen dat het er nu meer zijn dan 2. Ik moet eerlijk bekennen dat het prikken mij op dit moment zwaar valt, op de een of andere manier is mijn huid op bepaalde plekken zo dik dat ik er niet doorheen kom en dus meermaals moet proberen om te prikken, ik kan zeggen dat dat erg frustrerend en deprimerend is. Herkent iemand dit?

En misschien moet ik hier nu nog helemaal niet mee bezig zijn maar als ik goede eicellen zou hebben die ingevroren worden en stel dat het ontdooien goed gaat, weet iemand dan hoe de baarmoeder geschikt gemaakt word voor zo een terugplaatsing? Is dat dezelfde procedure als bij IVF? Ik ga er vanuit van niet omdat je dan juist eicellen wilt hebben die je bij zo een terugplaatsing niet nodig hebt, of zie ik dat nu verkeerd?

Groetjes,

Meepratertje

Posted

Hoi Meepratertje,

Ik heb geen ervaring met het feit dat mijn huid zo dik was dat ik er niet doorheen kon prikken. (Ik prikte trouwens de decapeptyl in mijn been en de Gonal-F in mijn buik). Wel heb ik gemerkt dat niet alle naalden van de decapeptyl even spits waren waardoor de ene spuit moeilijker ging dan de andere.

Jij bent wel al heel vroeg bezig met het nadenken over cryo's maar je kunt maar voorbereid zijn, toch?

Er zijn verschillende manieren om een cryo-poging te doen en dat heeft weer met heel veel verschillende oorzaken te maken.

Heb je wel / geen eigen eisprong, heb je een regelmatige cyclus, welk ziekenhuis ben je onder behandeling etc etc.

Zelf heb ik alleen ervaring met een cryo-poging in mijn eigen cyclus, dat wil zeggen, ik sta op het punt om naar het ziekenhuis te gaan om mijn cryo('s) teruggeplaatst te krijgen.

Ik heb dan ook helemaal geen medicijnen hoeven gebruiken. Doormiddel van LH-testen weten we dat afgelopen zaterdag mijn eisprong is geweest. Mijn cryo's zijn met 3 dagen ingevroren, vandaar dat ik ze vandaag terug krijg!

Ik wens je heel veel succes met deze behandeling en probeer stap voor stap te gaan, dan is het al allemaal spannend genoeg.

Liefs, Dorine

Posted

Hoi Dorine,

Dank je wel voor je reactie en het mee denken.

Ik heb zojuist de 2e injectie van vandaag gezet de orgalutran om precies te zijn. Ik heb het nu even iets anders aangepakt door een paar uur voor het prikken even de huid in te masseren met bodylotion, gelukkig gingen beide injecties vandaag wel goed. Ik denk dat het ook gewoon zo nu en dan even met een dipje te maken heeft en het gevoel dat je er zo nu en dan alleen voor staat, dat gevoel is niet realistisch want mijn man steunt mij echt wel, maar gezien het feit dat hij dit allemaal zelf niet hoeft te doen en te ondergaan denk ik dat hij niet goed weet hoe hij hier het beste op kan reageren.

Mijn cyclus is heel wisselend, het kan vriezen het kan dooien om het zo maar te noemen, de ene keer wel een eisprong de andere keer weer niet, dan wel een goed slijmvlies, dan weer te dun, en soms word ik gewoon wekenlang niet ongesteld terwijl ik in andere periodes 2 keer in een week ongesteld ben. Tis net het weer aan het deze kant, moeilijk te voorspellen (ik probeer wel de humor erin te houden hahah)

Maar jij zit ook in een spannend moment lees ik, ik vind het fijn om te lezen dat het terugplaatsen van de cryo’s gewoon in je natuurlijke cyclus kan plaatsvinden, dat neemt in mijn gevoel, misschien heb ik het mis, toch een stukje spanning weg. Je hebt dan tenminste niet de spanning dat je elke dag moet prikken.

Ik ga voor je duimen meid, dat alles maar goed mag verlopen en dat je gauw hoort dat je zwanger bent!

Liefs,

Meepratertje

Posted

Hey meepratertje, (aparte naam..:)

Ik doe voor het prikken altijd een koud ijsklontje tegen mn buik om zo de plek wat te verdoven voordat de prik er in gaat. En de prik een kwartier voor het prikken uit de koelkast te halen.. maar soms ging het gewoon ook niet zo lekker.. Inderdaad ook een dik stukje waar we dan niet goed konden prikken.

Ik wens je veel succes deze behandeling.

Groetjes Peggy

6x iui mislukt

augustus 2009 1ste ivf mislukt

'wacht' nu op menstruatie voor de nieuwe icsi poging

Posted

Het klinkt misschien een beetje luguber, maar vlot prikken, dus met een klein 'aanloopje' ging bij mij het beste, stukje huid stevig vastpakken en hup. En inderdaad, ijs helpt om te verdoven!

Heel veel succes, ik weet dat het niet meevalt!!!

Groeten,

Leeuwtje

Posted

Hallo dames bedankt voor jullie reacties en het mee denken, begrijp ik het goed dat je het ijsklontje voor het prikken dan op de plek legt of bedoelen jullie na die tijd?

Liefs,

Meepratertje

Posted

Voor de prik: als een soort plaatselijke verdoving.

Bij mij ging prikken het best als ik de naald op mijn huid zette en 'm er dan voorzichtig induwde. Ik hoor van anderen vaak dat ze het prettig vinden om ze met kracht ineens erin te duwen, dus ik denk dat het even uitvogelen is wat voor jou het prettigste is. In het begin prikte ik ook vaak in een bloedvaatje, maar na een aantal weken had ik de slag te pakken en deed ik dat bijna nooit meer.

Succes.

Posted

Lieve allemaal bedankt voor jullie feedback!!! Ik heb jullie aanwijzingen uitgeprobeerd en ik heb ontdekt dat het bij mij het beste werkt als ik de mogelijke prikplek eerst een beetje masseer en dan ga prikken, de naald gaat dan goed naar binnen en als ik klaar ben met prikken koel ik het na met ijs, er ontstaat dan geen bult.

Het prikken van beide injecties is vandaag top gegaan!!

Posted

hoi hoi meepratertje

mischien vindt je man het leuk jou de prikken te zetten .dan is hij ook betrokken met de hele behandeling.

die van mij deed dat altijd graag dan voelde hij zich niet zo nutteloos.

ik heb ook 6 mislukte iui gehad en een buiten baarmoederschwangerschap

maar met een ivf en een terugplaatsing nu zwanger van een tweeling,

dus gewoon rustig blijven het lukt vast wel....

groetjes

Posted

Bij mij prikt ook mijn man, omdat ik het zelf niet durf. Ik maak altijd de vloeistof in de spuit warm in mijn hand, gewoon een minuutje. Scheelt echt!

En ik vind het ook leuk dat m'n man prikt, vanwege de betrokkenheid. En vindt hij ook.

Met je vraag over Cryo's. In mijn ziekenhuis (Ede / Nijmegen) moet je wel hormonen gebruiken. Op dag 3 starten met Progynova (tabletjes, oraal .. volgens mij om je eigen eicelgroei wat tegen te houden), dan op dag 11 ofzo (als ik het me goed herinner) een echo om het BMS (baarmoederslijmvlies) te meten, als dat goed is (dik genoeg) ... ook starten met de bolletjes (Utrogestan .. voor optimaal BMS, gebruik je ook bij een normale TP meestal), dan 3 dagen later een TP (mits je cryo goed ondooit). Ik vond het niet belastend, simpele medicijnen en slechts 1 echo. Als ik zwanger was geworden van een Cryo, had ik tot 12 weken zwangerschap beide medicijnen moeten gebruiken.

Posted

@ ron&steffie

Ik vind het fantastisch om te lezen dat je na zoveel teleurstellingen nu zwanger bent van een tweeling, dat geeft mij heel veel hoop moet ik eerlijk bekennen! Gaat de zwangerschap voorspoedig? En wanneer ben je uitgerekend?

Uiteraard heb ik met mijn man de mogelijkheid besproken om hem te laten prikken, maar hij durft dat niet, in de eerste plaats houd hij niet van prikken en in de tweede plaats is hij veel te bang dat hij mij pijn doet. Hij heeft één keer geprobeerd te prikken maar hij was zo bang om het te doen dat zijn handen gingen beven, vanaf dat moment heb ik besloten om het ondanks het feit dat ik het zelf ook doodeng vind, toch maar zelf te doen. Elke dag naar het ziekenhuis rijden vond ik ook geen optie, dat is emotioneel en lichamelijk veel te belastend vind ik zelf.

@SJSL

Ik heb het geluk dat de middelen die ik spuit, Menopur en Orgalutran, op kamertemperatuur zijn dus ik hoef ze niet op te warmen, maar desondanks is het nog een uitdaging om ze te zetten. Althans de Orgalutran die in het been gespoten moet worden is een uitdaging, na het zetten van de prik ontstaat er een ei ter grote van een kippenei met het formaat S. :sad1:

Gisteren heb ik dat weten te voorkomen door direct na het zetten van de prik er ijs op te leggen, dat scheelt een stuk kan ik melden!

Dank je wel dat je je verhaal over de cryo's met mij hebt willen delen, het heeft mij heel veel duidelijkheid en ook een stukje rust gebracht. Ik weet dat ik daar nu nog niet mee bezig zou moeten zijn, omdat ik nu net bezig ben met de eerste IVF maar op gegeven moment lees en hoor je zoveel dat je dan ook duidelijkheid wilt hebben over hoe of wat verder als het niet mocht aanslaan en er eventueel een cryo terug geplaatst zou worden, als er tenminste sprake is van cryo's. Dat is voor mij nu nog afwachten.