Jump to content

Griep en Mexicaanse griep vaccinatie

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

2 november had ik mijn 1e echo en toen heb ik het gelijk maar aan de gynaceloog gevraagd of je kunt inenten als je zwanger bent. Ik heb namelijk 3 oproepen gehad voor de inentingen.

Zijn antwoord was heel duidelijk. Het is absoluut af te raden in de eerste 3 maanden van je zwangerschap je te laten inenten. Dit is het beleid van Zwolle.

Dus meiden als jullie gaan inenten, vraag het even na bij je arts.

liefs,

Elly

Posted

En na de drie maanden? Weten ze al of dat het gevolgen kan hebben voor de ongeboren baby? Mijn moeder en zus zitten er ook steeds op te hameren dat ik me moet laten inenten, maar ik weet het niet hoor, vind het zo moeilijk.

Guest Sannie66
Posted

3 Maanden ???!!!! Pfff... moeten de zwangeren zich dan opsluiten ofzo? Juist die 1e maanden zijn zo onzeker...

Posted

Je hoort verschillende reacties over de inentingen, maar ik heb een folder gekregen en als je daarin goed leest weten ze niet eens wat de gevolgen zijn voor de baby. Het is nog niet goed onderzocht, omdat het een nieuw virus is.

Ik zou ook maar eerst een kijken vanaf wanneer de inentingen beschikbaar zijn, want bij ons blijkt dat ze pas vanaf begin december kunnen gaan inenten. Schiet voor mij dus niet eens meer op.

Ik doe en leef niet anders dan normaal, ik kijk alleen wat meer uit met grote mensen massa's en mensen die verkouden zijn. Veel handen wassen en desinfectie overal mee naar toe nemen.

Posted

Ook in het UMC Utrecht rden ze het af om de inenting te nemen in de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

Voor de vrouwen die bezig zijn met een traject daar wordt het dus ook voor afgeraden.

Posted

Dit geldt ook voor het EMC die raden het ook af om je in de eerste 3 maanden te laten enten. De risicogroep is zwanger vrouwen die in hun laatste trimester zitten. Omdat ze meer kans op complicaties hebben. Ik val helaas ook in de risicogroep ivm werk maar ik neem hem niet. Je kunt veel info vinden op rivm.nl

Posted

in de folders bij de huisartsen staat

bij verwachting van zwangerschap binnen 2 maand geen prik

in de eerste 13 weken van de zwangerschap geen prik

heb zelf nog met verschillende artsen hierover gepraat omdat ik in de zorg zit, heb hier dus dagelijks mee te maken

zij adviseren om buiten deze 2 punten om wel te vaccineren

ik stop dus met twijfelen en neem hem maar gewoon

op mijn werk zijn er ook al verschillende gevallen van mexicaanse griep geconstateerd

zelf ben ik niet bang om dit ook te krijgen, maar wij hebben de verantwoording om de griep niet over te brengen op de andere patienten en zijn dus ook zo'n beetje onofficieel verplicht door onze werkgever

Posted

De mex griepvaccinatie wordt inderdaad afgeraden in de 2 mnd voorafgaande dat je zwanger wilt worden, en zwangere vrouwen in het eerste trimester. Vanaf 14 wkn zwangerschap mag je de vaccinatie hebben en behoor je zelfs tot de risico groepen. Zie ook www.grieppandemie.nl

Posted

Heb gisteren maar even een mail gestuurd naar het AMC om te horen wat betreft de gewone griepprik.

Zij gaven aan dat je deze dus wel gewoon kan nemen, die heb ik 2 weken geleden ook gehad....schoot even in de stress, want ik wordt ws volgende week aangeprikt. Maar goed, ben weer gerust gesteld.

De Mexicaanse griepprik werd ook bij AMC afgeraden.

Groetjes, Erika

Posted

Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, wb de vaccinatie.

Tot van de week wist ik zeker dat ik het niet wilde, omdat (nog) niet bekend is wat het risico is voor de ongeboren vrucht. Dus wilde ik dit risico niet nemen.

Maar na t lezen van het Brabants Dagblad van de week, waarin stond dat het juist voor zwangeren vanaf de 4e maand belangrijk is om te vaccineren, omdat er dan zelfs kans is om op het IC te belanden... Daar schrok ik wel van! Ik heb thuis nog een dochter van 9 jaar, dus wil ik ook weer niet het risico nemen om zo ziek te worden.

Wel een hoop onzekerheid... zelfs na t lezen van DE website grieppandemie.nl

"Gelukkig" heb ik nog wat weken om na te denken en hopen op meer bekendheid betreft de vaccinatie.

Posted

Sandra wat een vreemde redenatie van de werkgever over verantwoording en het doorgeven aan de cliënten.

Als je ingeënt bent dan kan je het net zo goed doorgeven als een niet ingeënte. Dus dat vrijwillig verplichte is volgens mij een beetje onzin. Het wordt voornamelijk doorgegeven via alles wat met de handen aangeraakt wordt, dus bv de deurklinken. Met niezen en hoesten houden mensen best rekening met de handen en wassen ze daarna, maar dat doe je niet als je "gewone" dingen aanraakt.

Als je de inenting neemt vind ik dat je dat vooral voor jezelf moet doen. Is en blijft een moeilijke keuze. Er is over de bijwerkingen op lange termijn nog niks bekend. Over een tijd zullen we dit allemaal wel weten. Hopelijk zonder negatieve uitwerkingen.

Ik neem dus geen enkele griepinjectie. Ben zelf gezond, jong en toch besmettelijk ook al zou ik wel ingeënt zijn. Maar natuurlijk iedereen zijn eigen keuze.

Succes met kiezen

Posted

Hoi meiden,

mijn besluit stond eigenlijk vast de prik niet te nemen, omdat ik zelf nooit (even afkloppen) ziek ben. Maar na gehoord te hebben dat het in het laatste trimester van je zwangerschap ernstige gevolgen zou kunnnen hebben wanneer je het krijgt heb ik gisteren de vaccinatie toch gehaald. Ook na aanraden van de apothekers. Ik werk in de poli-apotheek van het SFG in Rotterdam. Maar veel bekend is er natuurlijk nog niet over mogelijke bijwerkingen. Aan de andere kant zullen ze niet voor niets aanraden om je te laten vaccineren. Maar het blijft moeilijk en het is iedereen zijn eigen keus. Hoewel dit ook betrekkelijk is, want wanneer je weigerd willen ze wel dat je met een goede reden komt. Dus ik wens iedereen sterkte met z'n eigen keuze te maken.

Groetjes, Linda

Posted

Ik neem de prik wel, maar alleen met de reden dat mijn pasgeborene over 5 weken in de kraamtijd beschermd is. Voor mezelf zou ik het niet doen, want ik ben zelden ziek. Ons kindje wordt 3 weken vroeger met de keizersnede geboren, 17 december en ik wil niet dat ze door al het kraambezoek en in het ziekenhuis besmet wordt.

Ik heb na veel wikken en wegen de knoop dan ook doorgehakt, maar ik blijf het eng vinden. De bijwerkingen op lang termijn zijn hopelijk tegen die tijd te verhelpen?????? Ik probeer maar gewoon aan kort termijn te denken en wat het beste is voor ons lang verlangde meisje.....

Veel succes!

Posted

Ik had deze topic nog niet gelezen, maar ben blij dat ik dat wel gedaan heb nu!

met mijn aankomende TP van poging 3 ws nog deze maand.

Aangezien het beter is om met een aankomende zwangerschap het niet te doen!

Ik ws wel een oproep om de prik te halen ivm met mijn werk ben kraamverzorgster en werk bij de mensen thuis en dus ook met jonge kinderen.

Ik ga dit overleggen van de week dat ik de prik dus niet wil, was er al op tegen maar aangezien de zorg het nu wel moet doen, krijg ik ws wel een oproep!

Liefs Claudia

Posted

Ik ben het helemaal eens met Wolkje. Op het moment dat je niet zwanger bent of w.s. zult raken maar wel in een risicogroep valt dan zou ik het overwegen. Ik ben zelf gezond bij mijn weten en neem hem dus niet. Ook ik werk in de zorg maar, zoals al eerder gezegd, het is niet zo dat, als ik me in laat enten, ik mensen niet zou kunnen besmetten. Dat staat er los van. Ik vind het een eng idee dat er niks, maar dan ook helemaal niks, bekend is over de lange termijn gevolgen van deze inenting. Men heeft gewoon niet uitgebreid genoeg kunnen testen.

Lastiger lijkt het me als je zwanger bent en dan deze keuze moet maken, of als je kinderen hebt die in een risicogroep vallen (diabetes, copd etc). Dan zou ik het ook niet weten.

Ik was nogal geirriteerd over een oproep van mijn werk...ook bij ons werd er gesproken over een morele verplichting naar patienten toe. Klets...zoals ik al eerder zei kan ik, ingeent, gewoon patienten besmetten. Het gaat puur om een oplopend ziekteverzuim mocht het echt losbarsten. Als ze daar nou gewoon eerlijk over zouden zijn dan komt het al heel anders over!

Posted

Hey meiden,

Ik ben zowel geënd voor de gewone als de mexicaanse griep. Heb er lang over nagedacht en veel over gesproken, maar voor mij zijn de risico's te groot het niet te doen. Ik ben en zwanger en diabeet en heb astma. Daarnaast is mijn vader ernstig ziek en zijn alle gezinsleden ook automatisch opgeroepen. Heel moeilijk dus. Moet zeggen dat ik de eerste tijd na de injectie angstvallig de bewegingen van de kleine in de gaten hield. Gelukkig helemaal geen bijwerkingen gehad. De tijd kan alleen uitwijzen of ik de goede beslissing genomen heb.

Posted

Marietje...nogmaals...op het moment dat er andere factoren in je omgeving spelen dan zou ik het niet weten...! Mijn reactie is ook puur persoonlijk hoor! Het is en blijft een moeilijke en (vooral) persoonlijke afweging!

Posted

Phoeh, lastig dit hoor. Ik begrijp en snap alle kanten/overwegingen en dat die voor iedereeen weer anders kunnen zijn. Dat maakt het ook zo lastig!

Zelf was ik van plan de mexicaanse griepprikken te halen, heb de gewone griepprik al gehad. Achteraf bleek ik toen al pril zwanger, maar dat kon geen kwaad zegt de arts (en was toen ook nog niet genesteld).

De 3e IVF poging hadden wij vooruit geschoven omdat ik met mijn astma in de risicigroep zit en het al spaans benauwd kreeg bij het idee ziek te worden in onze laatst vergoedde poging.

Nu ben ik op eens zwanger en mag ik de prikken alsnog niet hebben vanwege de prilheid. Nieuwe stress, maar probeer maar zeer hygienisch te zijn, voorzichtig met zoenen en te vertrouwen op mijn lijf...

Posted

Weer wat nieuws bij sensitest!!!

Kreeg vandaag deze nieuwsbrief via de mail......

Direct leverbaar: sneltest voor de Mexicaanse griep. Complete testkit voor het vaststellen van de Influenza A (H1N1) binnen 5 minuten. Eenvoudig thuis uit te voeren met meegeleverde wattenstaafje, testvloeistof en testcassette.

-Sneltest voor Mexicaanse griep vanaf 9,95 euro

Voordelig en betrouwbaar van apothekers-kwaliteit.

Pakket 3 stuks van 39.99 nu voor 28.99 euro.

Pakket 6 stuks van 79.99 nu voor 55.99 euro.

Dus heb je twijfels en wil de huisarts dat je niet naar t spreekuur komt..nu kun je dus zelf testen...ze verzinnen steeds meer op zelf test gebied ;-)

groetjes Manon

Posted

Jeetje Manon! Nu kunnen we zelfs op deze testen los gaan. Is het ook iets om weer lekker over (heen ;-)) te zeiken??? :tongueP:

Ik kwam net deze link trouwens tegen voor de geinteresseerden (standpunt NVOG tav nieuwe influenza A): http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000204_Standpunt%20Nieuwe%20Influenza%20A%20NVOG%2020091109.pdf

Zit zelf zo enoooooooooooooooorm te dubben. Ik zou de mexicaanse griepprik halen, ivm mijn astma. Had zelfs IVF3 er om uitgesteld (immers 8 weken na laatste injectie wordt afgeraden om zwanger te worden). Alleen werd ik toen spontaan zwanger (en was vaccineren de 1e 3 maanden van de baan). Nu dat helaas is misgegaan, is het dilemma terug. Wat als mijn lichaam nu in de zwanger modus is, moet ik het opnieuw proberen dan wel 2 maanden uitstellen? Wat als ik het niet doe en ziek wordt, misschien zelfs wel als ik toch weer zwanger wordt? Of maar beter gewoon inenten, de rust nemen of -jawel- toch vrijen? Niemand weet wat de consequenties zijn, dus ja... risico... al om... gekte. Ah!

Benieuwd naar jullie overwegingen...

Liefs, -M

Posted

Een -hopelijk voor meer mensen- geruststellende update ladies!

Het huidige advies van mijn huisarts tav mijn situatie is niet inenten, om de volgende redenen:

1) ik val inmiddels toch buiten de risicogroep, want degene met complicaties hadden geen astma maar andere longproblemen.

2) deze griep is milder, qua ziekenhuisopname en complicaties, dan de seizoensgriep die begin 2009 van kracht was.

3) historisch gezien duurt een epidemie 8 weken, daar zitten we nu al bijna aan en de intensiteit neemt ook al af.

De arts had het hierover nav gedeelde inzichten bij een recent congres waar alle (kinder/long/huis/etc) artsen bij elkaar zijn gekomen. Jonge kinderen zitten wel in de risicogroep, zoals bekend, en worden wel aangeraden in te enten.

xxx

Posted

Als je zwanger bent en je zit in het tweede en derde trimester dan is het zeer aan te raden je toch in te enten. Ik heb het maar gedaan, omdat ik naar het advies van mijn gyn heb geluisterd. Hij vertelde dat als een zwangere vrouw de M-griep krijgt EN complicaties zullen voordoen je 7 kans op 10 hebt om te overlijden. Ik vond dit toch wel een goede reden. Ik wil mijn man niet alleen met ons kindje achterlaten. Daar komt bij dat onze pasgeborene straks ook beschermd is tijdens de kraamtijd, want de antistoffen die ik nu aanmaak tegen deze griep ook mijn kindje bereikt via de placenta.

Ik wens jullie veel succes bij het maken van jullie keuze.

Posted

Wow, dat is wel heel heftig zeg! Lijken me duidelijke redenen om het dan wel te doen.

Mochten wij zwanger raken en door het 1e tremester komen, dan zou ik het zeker ook gaan doen. Mits dan nog aan de orde...

Posted

Nou Miki, ik was in principe TEGEN deze vaccinatie hoor, maar ik werd gek van dat getwijfel, dus ik had me voorgenomen gewoon maar te luisteren naar mijn gyn. Na een gesprek met hem te hebben gehad, waren we overtuigd. Mijn man heeft zelf de MG prik ook gehaald op aanraden van mijn gyn. Ze raden hier in België alle ouders van kindjes onder de 6 maanden aan zich te vaccineren en binnenkort zijn we dat!!

Als ik geen kindje in mijn buik zou hebben gehad dan zou ik het niet eens overwogen hebben om me te laten vaccineren, maar ik vond het nu zo moeilijk om die verantwoordelijkheid op me te nemen.

Liefs

Posted

Ik herken de gekte rondom de twijfel enorm Renee, ook hier een continu heen en weer geslinger.

Eerst niet zwanger, toen wel, toen niet en overal ook nog in een risicogroep. Maar nu astma er buiten valt en ik niet zwanger ben, valt de beslissing voor ons anders uit dan bij jullie. We hebben allebei gedaan wat ons -en de artsen- het beste leek.

Laten we proberen er nu niet meer aan te denken dan. Aldus ons besluit... over en uit! :misc_expressions-wh (ook in de rijmstemming hier)