Jump to content

5e keer iui, heeft het zin?

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Merk na 4 keer iui dat ik toch meer de behoefte krijg om mijn gevoelens te delen en te zien dat ik niet de enige ben...

Heb al 4x een mislukte iui achter de rug. Oorzaak kunnen ze niet vinden, het is zogenaamde onbegrepen onvruchtbaarheid.

Ik ben eigenlijk de moed een beetje aan het verliezen. Heeft het uberhaupt nog zin om met iui door te gaan totdat de 6 pogingen geweest zijn of moet ik toch gaan denken aan ivf ?

Ben ook al aan de chinese kruiden (zogenaamde fytotherapie) Ik weet niet of meer mensen dat doen. Ik dacht, baadt het niet dan schaadt het niet toch ?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat ik weer wat hoop van krijg !!

Posted

Hoi Kikistan,

Tja, ik kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zinkt na vier mislukte pogingen. Maar niet geschoten is altijd mis. Is er al sprake van een vervolgtraject voor jullie? Sluit je anders aan bij onze 'IUI' hangplek. Daar zitten we met z'n allen in hetzelfde schuitje, het is een hechte leuke club en je bent van harte welkom!

Posted

Welkom hier!

Jij hebt precies het gevoel dat ik ook had toen ik aan m'n 5e IUI begon. Toch vond de arts toen dat het wel degelijk zin had, in ieder geval, dat

vond hij tot hij de cyste vond in mijn eierstok, maar dat was pure pech. Daarvoor waren wij ook "onbegrepen onvruchtbaar".

In ieder geval, wij hadden besloten om de laatste IUI hoe dan ook (dus nr. 6) te doen, helaas werd die beslissing ons uit handen genomen. Wij vonden (en vinden) IVF een behoorlijke ingreep en als de arts vind dat 6 IUI's echt reeel is, dan vonden wij dat die ene (of twee) maanden extra het verschil ook niet maakte. Het zou zo maar kunnen lukken en dan heb je IVF niet nodig.

Maar ik begrijp je goed als je vind dat de moed je een beetje in de schoenen is gezakt en dat je het gevoel hebt dat het zo niet kan lukken. Dat had ik namelijk ook. Het is puur het feit dat ik zo opzag tegen IVF en dat ik echt alles geprobeerd wilde hebben voordat ik wilde overstappen.

Overigens, wij hebben in overleg met de arts IUI 5 doorgezet en meteen het IVF traject ernaast opgestart, zodat formaliteiten (zoals bloedprikken, uitleg van IVF-cyclus e.d.) allemaal al geregeld waren. Toen IUI 5 mislukt was, ben ik meteen doorgegaan met IVF. Misschien is dat een optie?

Succes en hou vol!

Posted

Hi Kikistan,

Tja, bij ons is ook sprake van onbegrepen subfertiliteit en ik heb precies hetzelfde als jou gevoeld toen ik met iui bezig was. Uiteindelijk heb ik wel 6 keer iui gedaan maar daar is geen zwangerschap uit voortgekomen. Van de eerste IVF was ik wel in een keer zwanger (wel een miskraam, maar ja, ik wist toen pas dat ik dus wél zwanger kan raken). Dit klinkt dus niet echt hoopgevend. Maarrrrr......volgens beide ziekenhuizen waar ik behandelingen heb gehad komt het echt nog heel vaak voor dat vrouwen met onverklaarbare onvruchtbaarheid toch nog van de 5e of 6e iui-poging zwanger raken. Je weet niet waarom je niet zwanger raakt en dus kun je ook nooit uitsluiten dat je níet zwanger raakt van IUI. Bovendien, en dat heeft mij destijds wel over de streep getrokken, is IVF echt het eindpunt van je zwangerschapsreis. Na IVF (of ICSI) houdt het eigenlijk wel op. De twee IUI's die je nog kunt doen kun je daaom ook zien als twee extra kansen! Als je het nog een paar maanden kunt volhouden, dan zou ik je willen aanraden deze kansen toch te grijpen...Bespreek ondertussen met je gynaecoloog wel de mogelijkheden voor IVF. Wellicht is er een wachtlijst en kun je je daar al op laten zetten, of kun je alvast naar de voorlichtingsbijeenkomst. Op die manier verlies je ook niet zoveel tijd.

Succes!

Posted

Bedankt voor jullie reacties ! Wat jullie zeggen is wel waar IVF is het eindstation. Dan beter nog 2x proberen, er is altijd een kansje !

Arts gaf dat ook als advies. Ben mij stiekem toch een beetje aan het verdiepen in ivf en dat is toch wat heftiger zeg. Dus inderdaad misschien toch verstandig om 2x nog te proberen.

Ik ga ook meteen kijken hoe ik lid kan worden van het iui groepje. Toch makkelijk praten met mensen die je uit ervaring advies kunnen geven !!

Posted

Hoi Kikistan,

Toen wij in 2004/2005 aan t proberen waren toen hadden ze standaard 6 IUI pogingen voordat je over ging naar IVF of ICSI.

Nu zijn we in 2007 weer begonnen voor een brusje en nu doen ze standaard 4 IUI behandelingen. (in Zwolle). Ze zeiden mij dat als je binnen 4 IUI pogingen niet zwanger raakte dan had een 5de en 6de poging niet zoveel meer waarde ten opzichten van t zelf klussen werd ons toen gezegd.

Succes met jullie beslissing en behandelingen!

Groetjes Manon.

Posted

Eerlijk gezegd kan ik me wel vinden in wat Manon hierboven zegt. We weten allemaal dat de resultaten van IUI nou niet supergeweldig zijn. Volgens mijn gyneacoloog 8 procent versus 24 procent met IVF. Natuurlijk hangt het van de persoon af, maar ze moeten ergens een gemiddelde nemen. Mijn gyneacoloog zei ronduit dat ik met IUI dezelfde procentuele kans zou hebben op een natuurlijke zwangerschap als zonder IUI, namelijk rond de 10 procent voor iemand van mijn leeftijd. (Ja, die artsen nemen geen blad voor de mond ;-). Ik vroeg hem: Wat heeft het dan voor zin om dat traject in te gaan? "Tja, goeie vraag," zei hij. Hij zei dat IUI in Nederland werd gedaan omdat er geld voor is, en voor onderzoeksdoeleinden, en ja, ook omdat vrouwen er zwanger van kunnen worden, maar hij ziet het meer als een aanloopje naar het 'echte werk', IVF. Door het IUI traject te doen raak je bekend met hormonen, zelfinjectie, eindeloze ziekenhuisbezoeken, waardoor de overgang naar IVF niet een al te grote schok is. Zo probeer ik het voor mezelf ook te zien. Of mijn gyn gelijk heeft, ach, dat weet je nooit. Nogmaals; Het zijn cijfertjes en gemiddelden. Bij de IUI hangplek komen nog steeds zwangere meiden buurten bij wie het gewoon gelukt is, soms de eerste keer al.

Heel veel sterkte en succes!

Posted

Hoi kikistan,

Ik kan me jouw gevoel heel goed voorstellen, dat je je gaat afvragen of nog een keer IUI nog wel zin heeft, dat gevoel hebben wij ook gehad, maar aan de andere kant, wat nou als je wel zwanger raakt, dan ben je toch blij dat je het nog gedaan hebt! Verder kijken naar IVF kan altijd nog.

Mijn man en ik hebben kregen ook als uitslag "onbegrepen uitblijvende zwangerschap" en de verwachting dat we waarschijnlijk wel zwanger zouden zijn binnen 3 a 4 keer IUI.

Helaas is dit niet gelukt, maar ben wel blij dat ik toch 6 kansen heb gehad.

Posted

Hadden we Kikistan net zover dat ze het toch nog twee keer wil proberen, komen er opeens weer andere verhalen, haha!

Misschien kun je nog even in het ziekenhuis vragen of je in ieder geval bij de laatste twee pogingen een kwartier kunt blijven liggen. Laatst was in het nieuws dat dat bij IUI behoorlijk je kansen vergroot. Het zou trouwens best kunnen dat jouw ziekenhuis dit vanaf nu ook al gaat invoeren hoor, de meeste ziekenhuizen hebben hun protocol al op deze resultaten aangepast maar misschien kun je het nog even vragen voor de zekerheid.

• 2 weeks later...
Posted

Hallo, ik heb ook afgelopen dinsdag mijn 5e IUI gehad met 3 follikels en 1,4 miljoen zaadcellen ... ook wij weten dat de kans erg klein is voor zover wij weten ligt dat tussen de 15 en 25% en gezien mijn leeftijd (42) nemen mijn kansen iedere maand af ... als deze IUI niet is gelukt gaan we praten over IVF en de kansen daarvan ... deze zullen ook niet extreem hoog zijn maar we grijpen nog iedere kans aan die we aangeboden krijgen ... donderdag 26 nov weten we meer ...

gr. Nicole