Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb inmiddels 6x iui en 2 ivf/icsi behandelingen ondergaan in het mcrz in combinatie met het erasmus. De eerste behandeling had ik 17 eitjes daarvan was er maar 1 bevrucht door ivf. Helaas mislukt. En nu de laatste behandeling was icsi. Nu 7 bevrucht 1 teruggeplaatst. Helaas weer mislukt en ook geen cryo's. Mijn vertrouwen is nu niet zo sterk meer in het emc. Zij kunnen er natuurlijk niks aan doen dat ik niet zwanger ben, maar er is nu nog maar 1 vergoede poging dus ik wil denk ik verder gaan kijken. We hadden voor de ivf al een keer een second opion in gent gedaan. Maar vanwege het verzekerings( alles voorschieten) en het logistieke verhaal toch in rotterdam begonnen. Nu krijg ik toch meer het gevoel.. wat als ik toch naar gent was gegaan. Ik heb 3 december een evaluatiegesprek dat wil ik wel afwachten, maar ik lig er elke nacht van wakker... Hoe nu verder?

Ik lees goede reacties over bijvoorbeeld dusseldorf.. Waar ze ook assisted hatching doen.. Hebben jullie nog tips??

Liefs Peggy

Guest Nienke79
Posted

Hoi Peggy, wat een beslissingen heb je voor je meid. Lijkt me een moeilijke keuze. Persoonlijk hebben wij er nooit aan gedacht over te stappen naar een ander ziekenhuis. Wij lopen "gewoon" bij ons lokale ziekenhuis (MCA Alkmaar) in samenwerking met het VU.

Veel succes bij het maken van de keuze en hopelijk zijn er meiden die je goede tips kunnen geven!

lfs,

Nienke

Posted

Hey Nienke! Ik lees dat je zwanger bent!! Wat super!! Van harte en van een cryo ik ben heel blij voor jullie!

Liefs Peggy

Posted

hallo Peggy

Wat een dilemma he meid!

ik denk dat het goed is dat je hier en daar je oor te ruste legt, blijkbaar sta je niet helemaal achter je beslissing en dat is toch wel belangrijk!

Ik wilde je nog even laten weten dat de behandeling in Belgie (brussel / gent) wel kostbaarder is vergeleken met bv. Dusseldorf.

Verder weet ik dat de wachttijd in D'Dorf niet lang is, dat is misschien ook goed om te weten.

Op het forum is nog een topic over behandelingen in het buitenland, wellicht handig als je er iets meer over wilt lezen, zoek maar eens op:vruchtbaarheidsbehandelingen i/h buitenland.

Ik wens je heel veel succes met je besluit en jullie poging!!!

liefs

Meiske74

Posted

Lieve Peggy,

Jullie achtbaan is zooo herkenbaar! Wij hadden al meerdere second opinions gepland staan. Uiteindelijk Gent afgezegd en Dusseldorf niet gepland, omdat we in het VU zo'n goed gesprek hadden.

Ze hebben daar de meeste vlieguren en de beste statistieken, check hier maar eens: http://www.nvog.nl/uploads/qh/Eo/qhEoc9FMCRe9vRIg-4F4jQ/IVF-cijfers-2007-per-kliniek.pdf

Je kunt daar kiezen tussen 1) direct ivf afdeling voor startgesprek, dan gaat het lekker snel of 2) een second opinon van een uur bij de gyn. Vraag dan even om het Hoofd IVF centrum, dr. Schatz, hij is het beste (check mijn oude postings maar eens)! De startdatum schuift dan wel ietsjes op.

Misschien eerst maar even een pauze inlassen? Wij hadden daar echt behoefte aan. We waren zo hard door de opties aan het racen. En ook mijn lijf en koppie trokken het echt even niet meer!

Take care, we duimen op een wijze beslissing met een mooie resultaat voor jullie...

Liefs, -M

Posted

Peggy heel herkenbaar, maar dat weet je. Je vroeg in een ander topic naar ons verhaal. Zal proberen het kort samen te vatten.

Icsi vanwege een zaadprobleem. Gekozen voor een kort schema omdat ik erg slechte ervaringen had met hormonen (pil en ooit een morning afterpil). De 1e icsi moest ik op cyclusdag 5 gaan stimuleren, dag later cetrotide erbij. Op de eerste meting bleek dat dag 5 te laat was en dat mijn natuurlijke cyclus de overhand al had genomen. We hadden één dominante follikel en verder een heleboel (te) kleintjes. De punctie leverde uiteindelijk drie eitjes op, waarvan er eentje rijp bleek.

Tweede icsi dus op dag 2 begonnen met stimuleren. Zag er allemaal goed uit. Na de punctie kregen we te horen dat er tien eitjes waren gevonden. Bij de tp bleek dat er (weer) maar twee rijp waren geweest en er maar eentje was bevrucht en doorgedeeld.

Op dat moment begonnen we al wat te twijfelen aan het EMC omdat ze de 'schuld' bij ons gingen leggen. Het zou aan mijn leeftijd liggen (34) en er zou niks aan te doen zijn dan eventueel iets langer wachten met de punctie zodat de follikels iets verder door kunnen groeien. Daar konden we ons in vinden dus we zijn voor een 3e poging in het EMC gegaan. Ook omdat we gewoon door wilden. Ondertussen hebben we namelijk wel een gesprek in Voorburg gehad. En we hebben ons dossier opgevraagd zodat we zelf beter mee konden beslissen. Zo kwamen we erachter dat ik in follikels kleiner dan 18mm waarschijnlijk geen rijpe eitjes heb. Terwijl de punctie wordt ingepland als er eentje zo groot is en de rest groter dan 15mm.

Kort en goed: 3e poging hebben we iets later de punctie gehad. Ik had minder follikels maar er waren zes eitjes waarvan vier rijp. Op her eerste gezicht. Want bij de tp bleek er wéér maar één embryo te zijn. De overige waren niet doorgedeeld of niet eens bevrucht.

In het evaluatiegesprek gaf het EMC aan dat ze ons een 4e poging niet afraden, maar dat ze zelf geen mogelijkheden / opties zien om een beter resultaat te krijgen. Ik heb ondertussen veel gelezen / gehoord over menopur en wilde dat evt. proberen. Dat kan als ik het perse wil, maar zij werken er liever niet mee. Op dat moment hield het voor mij een beetje op. Ik ben er klaar mee. Wij doen er alles maar dan ook alles aan om een poging optimaal te maken en zij leggen zich voor mijn gevoel neer bij dit resultaat. Ze hebben best ver meegedacht, maar geven het nu een soort van op. De standaardbehandeling werkt niet en dan is het mijn schuld en onze pech. Dacht het niet!!!

We hebben nu een afspraak in het AMC omdat ik weet dat ze daar wél met menopur werken. Maar genoeg meiden zullen ook daar negatieve ervaringen hebben. Ik bekijk het tegenwoordig maar zo: als ik naar de kapper ga wil ik graag spontaan zonder afspraak, mijn zus wil perse een afspraak. Wij gaan dus niet naar dezelfde kapper omdat het dan bij één van ons tweeen niet past. Uiteindelijk werken de meeste ziekenhuizen met een standaard. Kunst is dus om uit te zoeken welke standaard bij jou past.

Het gaat bij jullie vooral om de cryo's / het labwerk. Ik geloof dat ze daar in Leiden erg goed in zijn. De cijfers van de NVOG zou ik niet te erg naar kijken. Ik was eerst ook erg bezig met slaginspercentages. Daarom zijn ze naar Voorburg gegaan (die heeft het hoogste percentage bij icsi). Maar ik weet inmiddels dat ze daar ook veel 'kansloze' gevallen weigeren. Ja, dan in het makkelijk om je percentages hoog te houden. En het aantal behandelingen vind ik ook weinig zeggen. Dat ligt in het EMC ook verschrikkelijk hoog. Vaak is dat een reden om vooral standaard te werken.

Als je erover denkt om over te stappen zou ik eerst praktisch denken: welke andere ziekenhuizen zijn voor jullie bereisbaar of waar heb je goede verhalen over gehoord. Bel die klinieken eens op. Vraag wat er mogelijk is. Vraag bijvoorbeeld naar hun 'invriesbeleid', maar ook wat de wachtijsten zijn, of je eerst aan de pil moet (ik wil dat perse niet!) wat de medicatie is bij de punctie. Als je overstapt is alles weer anders, ik zie daar best tegenop. Maar het kan ook verfrissend zijn en heel goed uitpakken.

Overigens, ik wil het EMC zeker niet als 'slecht' afschilderen hoor. Weet genoeg meiden die er zwanger zijn geraakt en ze zijn absoluut vriendelijk enzo. Alleen hun methode werkt bij mij niet.

Peggy, veel succes met dit dilemma. Het is ontzettend moeilijk want je kunt niet in een glazen bolletje kijken en weten wat je moet doen. Het is een beslissing op basis van gevoel en vertrouwen. Maar dat laatste is wel heel belangrijk, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Liefs,

Henne (sorry voor het toch nog langer verhaal)

Posted

Allereerst henne je hoeft geen sorry te zeggen... Ik vind het juist fijn om je ervaring te lezen!! Ik hoop dat jullie een goed gevoel bij het AMC en dat jullie wens nu echt uit mag komen...

Het blijf toch een vaag gebeuren.. je moet overal zelf achteraan gaan, uitzoeken, vragen noem maar op! En overal zullen goede en slechte ervaringen zijn. Zoals jij ook al schrijft. Maar daarom is het goed om andere ervaringen te lezen. Juist ook omdat ons ziekenhuis samen werkt met het emc was ik benieuwd naar jou ervaring. Jij zit inmiddels helaas ook al langer in het traject..

Voor ons dit jaar ook even geen poging meer! Het wordt ook weer een drukke tijd met de feestdagen die er alweer aan komen. En ook ik sluit wonderen niet uit je leest-hoort het zo vaak... Net als bij jou Miki... Wat super... SPONTAAN!!! Zie je ..wonderen zijn er nog. Misschien voor ons ook goed even rust.. Mn gevoel zegt doorgaan hoor, maar ik weet dat het nu even niet goed is. Ik ben wel benieuwd naar het evaluatiegesprek, maar voor het ziekenhuis is het ook vast onverklaarbaar.

Miki nogmaals helemaal super!:blob1:

Liefs Peggy

Posted

Tnx Peggy! Ik dacht altijd, jaja... die verhalen kennen we nu wel. Maar voor ons zijn alle clichés waar. Mits het ook blijft plakken!

Dat jullie maar snel mogen volgen...

Posted

Inderdaad ik weet nog dat wij bij de 1ste ivf samen op het bankje zaten... Duim je voor ons dat het ook zo mag gaan... Ik geloof echt nog in wonderen... Jij bent het bewijs!:hello: Hoop moeten we ook houden!

Even rust hier!!!

Liefs Peggy

Posted

Hoi Peggy,

Heel herkenbaar. Na een kijkoperatie, 2x ivf (beide geen cryo's), een operatie linker eileider verwijderd, 4x iui, 1x ivf (mislukt), 2 cryo's (1 overleefd) ben ik nu zwanger. We hadden de moed bijna al opgegeven. Wij hebben de laatste ivf andere medicatie gekregen. Ipv Gonal F hebben we Menopur gebruikt. Volgens de arts uit het VUMC zou je daar kwalitatief betere embryo's van overhouden. Bij ons is dat misschien het lot uit de loterij geweest.

Veel succes meissie.

Liefs

Natas

Posted

oh peggy wat moeilijk!!!

ik zou idd maar eens het gesprek afwachten en dan misschien als je er nog steeds geen goed gevoel over hebt eens verder gaan kijken.

meid sterkte ermee ik denk aan je.