Jump to content

vergoeding ivf boven 40 jaar

Recommended Posts

Guest egeltje
Posted

Lieve mensen op deze site. Ik ben 42 jaar, moeder van een dochtertje en wil dolgraag nog een kindje. Loop nu in België en ben van plan daar IVF te gaan starten. Mijn verzekeraar vergoed niets. Alleen als de poging slaagt,dan vergoeden zij een deel terug. Ik ben aan het zoeken maar kan niet vinden of er in Ned. een verzekeraar bestaat die IVF tot 45 jaar bv. vergoed. Misschien met hogere premies? Wie kan mij helpen?

Zou het erg fijn vinden als goede tips doorgestuurd worden naar mijn eigen mailadres stesje@orange.nl

Bedankt alvast en ik hoop wat steun te mogen vinden op deze site.

Egeltje :icon_blackeye:

Posted

Hoi Egeltje,

Welkom hier!

Volgens mij kijkt de verzekeraar helemaal niet hoe oud je bent, als het ziekenhuis het goedkeurt dienen zij het in en dan kun je starten! Bovendien ben je pas 42! Ik zit in het Maasstad/EMC in Rotterdam en daar kun je terecht tot 45. Er is hier trouwens een topic van vrouwen boven de 40, er zijn er momenteel vrij veel actief, je moet maar eens rondkijken!

Caroline

Guest egeltje
Posted

Dank je wel voor je reakti!!

Wat leuk dat iemand reageert. Ik moet nog even wennen hoe dat werkt hier. Rotterdam ben ik ook geweest. Met eigen donor. Maar dat liep niet dus nu ben ik mijn eigen weg weer gegaan.

Ja, ik zit met het probleem dat ik alleen ben en dus een donorbank nodig heb. Ben nu met België bezig. Univé vergoed alleen als de poging slaagt. Alle andere verzekeraars tot nu toe die ik heb uitgezocht vergoeden niet boven de 40 jaar. In de kleine letters staat dat bij goedkeuring van een arts vergoeding plaats vindt. Maar toen ik dat ging uitzoeken bleek dat boven de 40 alleen vergoed wordt als het lukt. Nergens te lezen. maar ik sta er mooi voor. Hoop dat iemand mij een tip kan geven.

Posted

Ik hoor dit voor het eerst! Nou ben ik 40, dus niet 'boven de 40'? Maar ik heb in juni mijn eerste mislukte poging gehad en niets betaald hoor!

Er is hier nog iemand die het alleen doet, moet even denken hoe ze zich noemt... Bam mam? Heb al even niks meer van haar gelezen maar met enig zoekwerk kom je er vast achter. Je zult ook zien dat je altijd reacties krijgt, dit is een heel actief forum!

Caroline

Guest egeltje
Posted

Nu ik jouw bericht nog een keer lees denk ik bij mezelf..........misschien heb je wel gelijk en vergoeden ze het wel. In mijn geval alleen dient het ziekenhuis ze niet in maar ikzelf. En dat valt op natuurlijk. Als de poging mislukt en je hebt een beetje pecht ben ik veel geld kwijt..............................Tja............

Guest egeltje
Posted

Jemig dus jij hebt al een poging gehad. Wat lijkt me dat verschrikkelijk dat verdriet. Ik vind het nu al steeds zo erg. Maar met IVF.................En dan die punctie. Ik denk dat ze mij maar onder narcose moeten brengen. Lig ik nu al wakker van!!!

Posted

Even doorzoeken hoor! Ik geloof nooit dat het niet kan!

Ik heb een dochter van 5 en al heel lang een hele sterke wens voor nog een kindje, dus ik weet hoe het voelt!

Succes!

Caroline

Guest Diane180
Posted

Hoi Egeltje,

Volgens mij hanteren ze in NL geen leeftijdsgrens met de vergoeding, tenminste niet onder de 45.

Ik ben zelf 41 en alles wordt gewoon vergoed hoor.

groetjes Diane

Guest egeltje
Posted

Dank jullie wel voor de reakties. Wat fijn om mensen te spreken die hier ook zo mee bezig zijn. Weet je wat het probleem is in mijn geval. In België moet je alles voorschieten en dien ik zelf de nota's in. Dat is anders dan wanneer een Ned. ziekenhuis dat doet. Valt minder op natuurlijk. Misschien is er een mogelijkheid dat het ziekenhuis de nota's via Rotterdam laat versturen...........daar werken ze nl. mee samen. Of ik dien ze gewoon in en dan zie ik het wel. Maar liever stap ik over.........................en Pieneke...........bij de wet geregeld..........nou ik zoek mij suf naar info maar de verzekeraar verschuilt zich achter regeltjes die niet eens in de polisvoorwaarden te vinden zijn. Dus ik kan niet eens op de polisvoorwaarden afgaan blijkbaar. Mogen ze dat doen inderdaad? Maar ja, die zoektocht daar heb ik geen tijd voor. Dus daar gaan mijn zuurverdiende spaarcentjes.............(tenminste daar stel ik mij op in) Hoop dat het uiteindelijk wel vergoed wordt. Ben nog op zoek naar die gouden tip.........................

Guest egeltje
Posted

Trouwens Diane, als het goed is gaan wij in dezelfde maand IVF weer doen! Ook toevallig! Mijn planning in België staat op februari 2010.

Vind het zo spannend. Maar wel moeilijk dat ik deze emoties allemaal alleen moet verwerken. Heb wel vriendinnen enzo, maar deze site kan ik op de rustige avonduurtjes even doorkijken. Wel heel fijn hoor. Wie weet Diane, kunnen we in februari elkaar feliciteren!!! Ik hoop het zo. Oh wat zou ik blij zijn.

Nou dames, wie dit nog leest. Dit egeltje gaat slapen. Bedankt voor jullie luisterend (lezend)oor !!

Egeltje

Posted

hai Egeltje

wat een vreemd verhaal, voor zover ik weet heeft iedereen recht op 3 pogingen.

Houd er wel rekening mee dat niet iedere ziektekostenverzekeraar alles vergoed.

(er is ook een topic over vergoeding behandelingen in het buitenland)

Wij kregen van iedere verse poging € 1665 vergoed op een totaal van € 4200,-

mbt. de puncties moet je je niet te druk maken: in belgie wordt je op een totaal andere wijze verdoofd en het stelt echt niets voor (erg jammer dat uit kostenoverweging vrouwen in NL nogal eens veel pijn moeten lijden, vreemdd toch: onnodig pijn lijden in een ziekenhuis!??

Maar goed, daar hoef je je echt niet druk over te maken!

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!!!

groetjes

Babeth

Posted

Hallo Egeltje,

Ik heb voordat ik begon met ivf uitgezocht hoe het nou zit met de verplichting tot vergoeding, aangezien ik nog net 40 was toen ik mijn eerste poging begon.

Bij CZ kreeg ik te horen dat er vergoed wordt tot je 41ste.

En als je dus wil starten op je 41ste of op latere leeftijd je eerst toestemming moet vragen en je daarna pas mag starten.

Ze willen dan eerst van de fert.arts weten of je nog te stimuleren bent etc.

Ik begreep van mn arts dat ze niet al te makkelijk zijn met vergoeden boven de 41.....Belachelijk gewoon dat de verzek.maatschappijen op de stoel van een arts gaan zitten!!!!!

Ik vond dit heel vreemd omdat er 3 pogingen uit het basispakket worden vergoed en ik nergens een leeftijdsgrens kon vinden.

Ik heb toen het ministerie van volksgezondheid gebeld en kreeg na een paar dagen een mailtje met het antwoord dat CZ juist handeld en dat er dus vanuit het basispakket een leeftijdsgrens tot 41 gehandhaafd wordt.

Dit is naar aanleiding van het advies NVOG.

Na mn mislukte 1ste poging weer gebeld omdat ik dus ondertussen 41 ben geworden en wilde nagaan of ik nu toestemming moest krijgen om verder te gaan en kreeg toen te horen dat als je voor je 41ste gestart bent recht hebt op 3 pogingen .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mischien toch de moeite waard om na te vragen of als je toestemming krijgt ze de rekeningen gelijk betalen.

En normaliter krijg je alleen het bedrag van wat het in ned. kost.

Heel veel suc6

Guest egeltje
Posted

Hoi Meisje74

bedankt voor je reaktie. wel fijn te lezen dat het allemaal goed verdoofd wordt in België. Maar ik laat het allemaal maar over mij heen komen.

Wat die verzekeringen betreft...............vermoeiend om dat allemaal uit te zoeken.

Maar ik stel mij toch maar in op noodscenario...........eigen centjes.

en ik lees dat jij zwanger bent.........gefeliciteer zeg!! spannend hoor.

Geniet ervan zou ik zeggen en vooral rustig aan doen.

groetjes

Egeltje ofwel Maria

Guest Diane180
Posted

Hoi Egeletje,

Leuk dat we gelijk oplopen.

Ja wie weet wordt het voor ons een heel vruchtbaar jaar 2010 !

Heb ook een topic geopend: wie beginnen er in febr. 2010, we zijn niet de enigen die in febr. beginnen en dat nu al weten.

groetjes

Diane

Posted
Hallo Egeltje,

Ik heb voordat ik begon met ivf uitgezocht hoe het nou zit met de verplichting tot vergoeding, aangezien ik nog net 40 was toen ik mijn eerste poging begon.

Bij CZ kreeg ik te horen dat er vergoed wordt tot je 41ste.

En als je dus wil starten op je 41ste of op latere leeftijd je eerst toestemming moet vragen en je daarna pas mag starten.

Ze willen dan eerst van de fert.arts weten of je nog te stimuleren bent etc.

Ik begreep van mn arts dat ze niet al te makkelijk zijn met vergoeden boven de 41.....Belachelijk gewoon dat de verzek.maatschappijen op de stoel van een arts gaan zitten!!!!!

Ik vond dit heel vreemd omdat er 3 pogingen uit het basispakket worden vergoed en ik nergens een leeftijdsgrens kon vinden.

Ik heb toen het ministerie van volksgezondheid gebeld en kreeg na een paar dagen een mailtje met het antwoord dat CZ juist handeld en dat er dus vanuit het basispakket een leeftijdsgrens tot 41 gehandhaafd wordt.

Dit is naar aanleiding van het advies NVOG.

Na mn mislukte 1ste poging weer gebeld omdat ik dus ondertussen 41 ben geworden en wilde nagaan of ik nu toestemming moest krijgen om verder te gaan en kreeg toen te horen dat als je voor je 41ste gestart bent recht hebt op 3 pogingen .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mischien toch de moeite waard om na te vragen of als je toestemming krijgt ze de rekeningen gelijk betalen.

En normaliter krijg je alleen het bedrag van wat het in ned. kost.

Heel veel suc6

Ik zit ook bij CZ en ben begonnen op mijn 40e, ben nu 41 en bezig met de cryo's van mijn 2e IVF-behandeling. Wat jij schrijft wist ik niet eens. Ben ik blij dat ik voor mijn 41e terecht kon...

Posted

Ben alleenstaande, 42 jaar en zwanger via IVF van een tweeling. Verzekering vergoedt alles (behalve het donorzaad). Geen leeftijdsgrens voor de verzekeraar (wel in het ziekenhuis trouwens). Ik ben begonnen op mijn 41e.

Posted

hoi ben zelf 42 jaar en zat al in het traject maar zit bij de unive 4 pogingen vergoed zonder gedoe eromheen , ik geloof dat ze in het nieuwe jaar maar 3 doen tot je 45 jaar vergoeden ze het hoop dat je er wat aan hebt

gr summer

Guest egeltje
Posted

hoi ira.

gefeliciteerd met je zwangerschap! fijn te lezen dat t ook nog lukt bij 40+!!

BIJ WIE WAS JIJ VERZEKERD EIGENLIJK? DAN BEL IK ZE OM EVEN UIT TE ZOEKEN OF ZE IN MIJN GEVAL VERGOEDEN?

GROETJES EGELTJE

Guest egeltje
Posted

Hoi Ira,

Wat fijn te lezen dat jij ook alleenstaande bent.

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Jemig een tweeling. Wel heftig he alleen.

Kun je mij please even laten weten bij welke verzekeraar jij dan zat??

Posted

Hallo allemaal. Ik ben ook bezig met het orienteren. Mijn 1e ICSI in Duitsland ben ik begonnen toen ik nog net 40 was. CZ schreef met het toestemmingsbriefje volgende brief:

Wij ontvingen uw aanvraag voor een IVF/ICSI behandeling bij XXX. Het gaat hier om de eerste poging.

blablabla

Als deze behandeling niet zorgt voor de gewenste zwangerschap en de 2de of 3de poging vindt plaats na uw 41ste verjaardag, dan hadden wij graag bij de aanvraag volgende aanvullende gegevens van uw behandelende arts in D'dorf ontvangen.

- in hoeverre is een IVF/ICSI nog doelmatig

- Hoe groot wordt de kans geschat op zwangerschap/levend geborende

- Hoe is een inschatting gemaakt van de ovariële veroudering

- Wat waren de uitkomsten van de bij deze inschatting gebruikte onderzoeken

- Wat is de medisch-wetenschappelijke onderbouwing voor deze methode van inschatting van de mate van ovariële veroudering? Graag literatuur meesturen.

Omdat ik dit ronduit belachelijk vindt, ben ik eens gaan informeren bij andere verzekeraars. Ze vergoeden allemaal vanuit het basispakket 3 IVF/ICSI pogingen. Als je echter al je 41ste levensjaar hebt bereikt, dan willen ze een motivatieschrijven van je behandelend arts hebben alvorens ze beslissen of het vergoed wordt.

Die antwoorden kreeg ik onafhankelijk van Avero Achmea, Zilveren Kruis, DSW en nog eentje.

Posted

Ik heb geen brief of iets moeten overhandigen en mijn behandeling begon op mijn 41e - begin dit jaar, de eerste IVF poging net voor mijn 42e verjaardag. Ben verzekerd bij het Zilveren Kruis. Dus ja, zou nieuw beleid kunnen zijn?