Jump to content

Zijn er meer/minder vruchtbare maanden?

Recommended Posts

Posted

Hoi ladies,

Omdat ik zelf na de laatste keer dat het mis ging in ene een verband leek te zien en dit ook wel vaker gehoord had, wil ik graag ff kijken hoe jullie ervaring hiermee is.

In de 4,5 jaar dat we bezig zijn hebben we 4x positief getest.

1. oktober 2005, dikke +, ging mis met 4 dagen overtijd

2. februari 2007, lichte +, ging mis met 2 dagen overtijd

3. maart 2008, lichte +, ging mis met 2 dagen overtijd

4. november 2009, dikkere +, mis met 1 week overtijd

Opvallend hierbij is dus:

- feb/mrt >> zwanger maar ook snel voorbij

- okt/nov >> zwanger en iets langer gebleven

Dan ga je toch in ene denken... zouden dit mijn vruchtbare, of beter gezegd minder onvruchtbare, maanden zijn? Nu nog goed afwegen of je dan juist wel een ivf poging moet doen, of eerst weer even zelf proberen in die periode. Maarja, misschien zie ik ook wel dingen die er niet zijn! ;-)

Enfin, ik ben benieuwd... hoe zit dat met jullie? Jijzelf of een kennis ervaring met meerdere zwangerschappen in dezelfde maanden of daar vlakbij?

Liefs, -M

Posted

heb hier helaas geen ervaring mee maar zal je topic blijven volgen ben hier ook wel nieuwsgierig na zal mij benieuwen of het kan

groetjes sandra

Posted

Hoi Miki,

Ik heb in 4 jaar helaas nog nooit een positieve test gezien dus ik kan je niet helpen.. Ik hoop alleen dat uit jou onderzoek in ieder geval blijkt dat nov/dec een hele vruchtbare periode is ;-)!

Succes!

Posted

Ja interessante invalshoek wellicht, zeker als er meer bevestiging in komt. ;-) Maar het is een "long shot" realiseer ik me.

Ha en Keesje, ik hoop het ook voor jullie! Maar ik bedoel, vruchtbare maanden per persoon. Kan me zo voorstellen dat ook dit weer verschilt bij iedereen...

Posted

Ehm... VOLGENS MIJ WAS NOVEMBER EEN ZEER VRUCHTBARE MAAND!!!

Posted

De drie kids van mijn schoonzusje zijn allemaal geboren in de periode eind april - half juni. Twee buurkindjes scheelden een dag. Mijn eigen drie broers en zussen zijn geboren tussen half juli en begin september. Zal allemaal toeval zijn, maar toch.... als je er iets achter wil zoeken is dat heel goed mogelijk ;-)

Overigens heb je sowieso meer en minder vruchtbre maanden denk ik. Ik heb zelf bijvoorbeeld ongeveer twee maal per jaar opeens een cyclus van 28 dagen, de rest is allemaal rond de 30/31. Misschien zijn die twee maanden dus wel vruchtbaarder, wie weet. Maar of daar nou een regelmaat in zit...een soort jaarcyclus... ik denk dat je daar nooit echt achter zult komen.

Overigens ben ik ook heel erg geneigd in februari voor poging vier te gaan omdat het vorige februari bijna is gelukt. Bijgeloof, hoop, of logisch? :toothy10:

Posted

Ha Henne, zo ken ik er zeker ook nog een paar. Valt toch wel op hoor! Mijn hele (schoon)familie is jarig in januari. Toch iets met voor- en najaar bevruchtingen, ofzo.

Zijn jullie er al uit voor die 4 poging? Een enigszins goed gevoel in/door/bij het AMC gekregen?

Wij zijn van de lijst gehaald voor februari begreep ik vandaag van het VU, eerst die onderzoeken. Uitslagen komen pas begin maart, dus dat klinkt logisch. Wij zijn daardoor even "off the hook". Scheelt weer een keuze, dus prima. Geeft ook wel wat rust en vooral vrijheid om anders te plannen!

Hoe dichtbij waren jullie de vorige februari? Frustrerend moet dat zijn geweest. Geeft ergens nieuwe hoop en dat voelt heel dubbel. Want het gaat ook weer gepaard met nieuwe angsten.

Succes met jullie beslissing, hou ons op de hoogte! Zou zo mooi zijn als onze theorie klopt... Op naar veeel meeer vruchtbare maanden. :headbanger:

Liefs, -M

Posted

Hi!!

Interessante vraag!

Wat ik wel heb gehoord van twee verschillende IVF artsen hier in China, is dat IVF behandelingen een hoger slagingspercentage hebben in het voorjaar en in het najaar. Dit had simpelweg te maken met klimaat buiten, dat van invloed kan zijn op de omstandigheden in het lab. Zij claimden dat dat wereldwijd is, maar wellicht is dat ook wel vooral hier. Zomers zijn heel erg warm en ontzettend bochtig, winters heel koud en nat. Voor- en najaar zijn veel gematigder.

Niet echt antwoord op je vraag, maar vond het wel interessant om te melden.

Groetjes!!

Posted

Miki het AMC was een afgang eerlijk gezegd. We hebben nu alsnog een 2e gesprek in Voorburg op 4 januari.

Onze 2e icsi had ik twee dagen voor de testdatum een licht positieve test en zwangerschapsverschijnselen (wilde opeens andere dingen eten, heel bizar). Maar op m'n testdag was de test negatief en werd ik ongesteld. Het is dus wel ingenesteld, maar toch niet goed genoeg.

Dit was ook de keer dat ik het minste last had van hormonen enzo, vandaar dat ik een goed gevoel heb bij februari.

Hier heb ik wel eens gehoord dat meer vrouwen in koude periodes zwanger raken. Maar ja, dan lig je misschien gewoon meer / eerder / vaker in bed??? ;-) Voor ivf is dat wellicht een heel ander verhaal. Wel interessant, zouden ze daar onderzoek naar doen? Vast niet. In Voorburg kijken ze sons wel naar je vruchtbaarheid voor je begint, hoeveel follikels er klaar liggen en hoe hoog je hormoonwaardes zijn enzo. Misschien is je bms in die maanden ook wel beter...

Posted

Miki, ik heb dit topic even goed tot me door laten dringen...

November blijkt vaker een vruchtbare maand te zijn! Voor mij zeker(ook voor vriendinnen),

mijn jongste zoon is verwekt in november. (mijn oudste in september).

Maarja, zij zijn niet met IVF of ICSI verwekt, ik weet dus niet of "extra vruchtbare maanden" ook opgaan voor kunstmatige bevruchting.

Ik heb ook weleens gelezen dat de meeste liefdes/relaties ook in het najaar ontstaan.

Wetenschappelijke bewijzen hebben we natuurlijk niet!

De dierenwereld heeft ook zijn vruchtbaardere periodes (mijn katten waren bijvoorbeeld alleen krols:dog: in het voorjaar......)

Het zou idd leuk zijn als daar meer onderzoek naar kwam.

Liefs, Nine

Posted

Miki,

ik heb echt geen idee! Wel opvallend vind ik dat ik op 4 dagen na op mijn eigen verjaardag ben uitgerekend en dus vrijwel op dezelfde datum als mijn moeder zwanger ben geworden. Dat is wel apart! Misschien erfelijk?

Als ik weer zwanger zou willen worden zou ik in ieder geval weer gaan wielrennen; ik was daar afgelopen maart mee gestart en daar kreeg ik enorm veel energie van! Sterker nog; net een nieuwe dure fiets gekocht en ik dacht nog...zul je zien dat ik nu zwanger word en niet meer kan fietes...Ik denk dat dit voor mij een enorme goede afleiding is geweest. En daarnaast zou ik ook weer gaan leven alsof ik al zwanger ben (geen alcohol enz...).

Neel

Posted

Hoi Miki

Even ingaan op je maanden

Ik ben zelf in Mei geboren dus in Augustus verwekt mijn moeder is in September jarig dus van December mijn vader is van Juli dus Oktober mijn broertje is in December jarig dus Februari mijn oudste is in Oktober geboren en verwekt in Januari en van deze ben ik in Februari uitgerekend en is op 18 mei verwekt via ICSI.

Dus vanuit deze kant geen echte concrete overeenkomsten.

Maar misschien heb ik je wel even een beetje geholpen

Succes ermee

Posted

Grappig om te bedenken: wij hebben een relatie gekregen in februari, misschien komt mijn voorkeur voor de maand daar vandaan :blink:

Posted

Wat grappig zeg!

De geboortemaanden van (een van) de ouders zelf of 1 ervoor of 1 erna lijken inderdaad er toe te doen!

(in mijn familie althans)

Mijn ouders zijn allebei in augustus jarig.

Mijn zus is in augustus geboren.

Haar ex-man in mei.

Dochter in juni.

Zoon in september.

Mijn zus (augustus) haar nieuwe vriend is in mei geboren

Dochter in augustus geboren

Dochter in mei geboren

Mijn broer is in september geboren

Zijn vriendin is in april geboren

Zoon in april geboren

Ik ben in december geboren (te vroeg, moest eigenlijk februari zijn)

Mijn man is in april geboren

Zoon (ivf) in maart geboren

En nu uitgerekend in Juli

Mijn broertje is in december geboren,

nog geen relatie/kinderen