Jump to content

Uitslag.

Elin

Recommended Posts

Vanmorgen bij de Uroloog geweest, met 2 minuten stonden we weer buiten. Bij mijn vriend was bloed afgenomen om te kijken of hormonaal alles goed zat, dat zat ook goed, niet bijster veel maar ook niet te weinig dus daar kan het niet aan liggen. Dan de uitslag van het zaadonderzoek. Was precies het zelfde als vorige keer, bijna geen zaadcellen en de enkeling die er is is dood.

Hij vertelde dat hij de spatader weg kon halen maar zei dat dat niets uit zou maken bij deze uitslag. Dat helpt alleen als er een verminderde kwaliteit is.

Verder kon hij niets voor ons doen, hij heeft het nog wel even gehad over tese, maar dat vinden wij een paar stappen te ver gaan. Dus dat valt af.

Om toch de enige optie die overblijft, een donor zoeken, goed uit te lichten heb ik de afdeling gyneacologie gebeld met de vraag of ze dat ook doen en hoe dat in zijn werk gaat. Het werd er regelmatig gedaan en ze kunnen overal zaad vandaan laten komen, zelfs uit België zodat de donor ook echt anoniem is. Dit is de 'snelste' methode. Als we kiezen voor een 'bekende' anonieme donor dan komen we op een wachtlijst.

De rietjes kosten 20 euro de stuk en worden per 10 gekocht, en per 2 ingebracht. Inseminatie is ook in eigen cyclus mogelijk dus dat is voor mij al een goed teken.Verdere info krijgen we 28 november dan hebben we een afspraak met de gyn om alles te bespreken om een duidelijke keuze te maken tussen ziekenhuis of zelf inseminatie.

hey elin,

wat een nieuws zeg..

word er gewoon stil van!!

ben zelf er helemaal niet in thuis hoe dat in zn werking gaat met donors

ben wel benieuwd hoe jullie dat gaan doen!!

succes en sterkte meis

groetjes rosalie

Rosalie,

Ik was er tot een goede paar maanden geleden ook helemaal niet thuis in, nu moeten we wel willen we een kindje krijgen.

Tja, het nieuws is nog altijd niet tot me doorgedrongen al wist ik ook wel dat deze uitslag er zeker na de vorige keer aan zat te komen.

De uroloog was nog al 'strak en stijfjes', pas toen ik de poli van de gyneacologen belde en na alles gezegd te hebben en een afspraak te hebben gemaakt zei ze 'sterkte'.

Pas toen viel het kwartje dat er toch echt iets mis is. Maar het is net of het over iemand anders gaat.. Zo vreemd. Misschien wil ik het eigenlijk gewoon niet weten en hoop ik nog steeds op een spontane zwangerschap. Maar die kans is eigenlijk verkeken..

Cynthia,

Dank je wel voor je antwoord.

Tja dapper, wat is dapper. Stellen die voor IVF of ICSI komen te staan zijn in mijn ogen net zo goed dapper.

Het is gewoon nooit leuk, en tja dit is voor ons nu eenmaal de enige manier want zonder zaad begin je niets natuurlijk.

Groetjes,

Ik zag het niet als een 'domme opmerking' hoor. dus daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Het is nou eenmaal zo dat dit niet alledaagse kost is, en als er al 'gebruik' van gemaakt word door hetero stellen dan wordt het vaak verzwegen.

Bij 2 vrouwen is het meestal wel te raden hoe het kindje verwekt is.

Elin,

Ik dacht dat er wel iemand zwanger was geraakt door tese/mesa hier, ik weet het wel zeker maar wil niet voor haar spreken ...

Waarom zien jullie dat als stapjes tever als ik mag vragen, donor is ook best ingrijpen9de vraag is goed bedoeld hoor...nieuwsgierig?)

cynthia

Eiger, ik heb het eens bij iemand in het onderschrift zien staan maar weet niet meer wie het is vandaar mijn topic bij icsi.

Waarom dat voor ons een paar stapjes te ver is komt door de overtuiging dat alles een reden heeft, waaronder dus ook de onvruchtbaarheid. Nu zeg ik niet dat iedereen die niet zwanger kan worden maar moet stoppen met behandelingen en dergelijke maar voor ons is het weghalen van een stukje weefsel om daaruit een babyzaadcelletje te halen en die uiteindelijk bij mij via icsi (meen ik) in te brengen gewoon te veel van het goede. Mede door dit en de medische gesteldheid van mijn partner naast zijn onvruchtbaarheid waardoor er een grote kans is dat een eventueel kindje van ons tweeën ook deze verschillende aandoeningen zuo kunnen krijgen erg groot zijn, plus de minieme kans van slagen maakt dat het voor ons een paar stappen te ver zijn.

Ja een donor is ook niet alles, maar voor ons nu de 'beste' oplossing als we een kindje willen, en dat willen we.

De kans dat een donor een erfelijke ziekte onder de leden heeft is (zeker via het ziekenhuis) te verwaarlozen omdat het zaad daar heel goed gecontrolleerd wordt en tevens het medisch dossier doorgelicht wordt. Maar zelfs als we voor een donor buiten het ziekenhuis om kiezen, die dan uiteraard getest gaat worden op alles dat mogelijk is is de kans op een 'gezond' kindje groter als dat het van mijn partner is.

Nu gaat het er niet om dat ik persé een gezond kind wil (graag wel maar dat wil iedereen), maar alles bij elkaar genomen is dit dus de beste oplossing.

Bovendien heb ik een dochter uit een eerdere relatie, haar vader heeft haar (voor zover ik weet) nog nooit gezien. Mijn partner is voor haar meer vader dan haar 'verwekker' ooit nog zou kunnen zijn. Mijn partner zegt ook dat hij haar ziet als de zijne en dus met volle overtuiging kan zeggen dat hij van een 2e kindje (van een donor) net zoveel zal houden.

Lang verhaal maar hoop dat het duidelijk is, ook dat ik hiermee niemand wil kwetsen.

Wat een verhaal meid...

Wij hebben d.m.v. TESE met ICSI een dochter gekregen. Wij zagen TESE/ICSI als iets dat ons een handje mee zou helpen om zwanger te worden. Natuurlijk is het werk in het laboratorium niet natuurlijk, maar dat is bij IVF en ICSI ook zo. Mijn vriend is door teelbalkanker op jonge leeftijd onvruchtbaar geworden en d.m.v. TESE hebben ze toch prachtige en goede zaadcellen uit de gezonde teelbal kunnen halen. (De andere teelbal is al op 1-jarige leeftijd verwijderd en uiteindelijk kunnen mannen met 1 teelbal en die teelbalkanker hebben gehad ook wel op de natuurlijke manier vader worden, maar bij mijn vriend is het het probleem dat het zaad niet naar buiten komt doordat de lymfeklieren in de buik vroeger ook zijn verwijderd, daardoor ontbreekt er nu ook een deel dat het zaad buiten het lichaam zou moeten brengen, het zaad stroomt nu naar de blaas.

Maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat jullie de keuze maken om voor een donor te gaan. Bij ons was de wens enorm sterk naar een kindje van ons tweetjes, misschien, als TESE voor ons geen optie geweest was, dat we uiteindelijk ook wel voor een donor gekozen hadden, maar ik denk dat dat pas aan de orde was gekomen als TESE niets geworden was...

Succes en sterkte meid!

Bianca

Bianca, enorm bedankt voor jou reactie.

Als ik het goed begrijp heeft jouw man wel zaad alleen gaat het door de ziekte die hij gehad heeft en de operaties de verkeerde kant op.

Mijn vriend heeft dus om het maar even zo plastisch te zeggen. 2 ongezonde ballen. Om het dan uit de teelbal te halen kan wel volgens de uroloog alleen is de kans gewoon heel erg klein omdat hij er vanuit gaat dat het bij de aanmaak al fout gaat bij mijn vriend.

Natuurlijk is het allemaal een mooi hulpmiddel en moeten we dankbaar zijn dat het überhaupt mogelijk is maar met 'ons verhaal' willen we het gewoon niet gokken om zo'n ingreep te ondergaan.

Bianca, nog 1 vraagje, is jouw man 1 keer onder het mes geweest of vaker om de zaadcellen te verkrijgen.. (wil toch alles helder op een rijtje hebben voor onszelf)

Hoi Elin,

Er komt "schot in de zaak" .. fijn!

Erg dat die dokters allemaal zo zakelijk zijn.

Moeten jullie de rietjes zelf betalen?

Dit valt toch binnen de ivf behandeling of niet?

Voor zover ik nu uitgevogeld heb zijn de rietjes voor eigen kosten, de overige behandeling wordt wel vergoed als een gewone vruchtbaarheids behandeling.

Tja ik weet ook niet waarom dat moet hoor die zakelijke toestand. Mijn huisarts vond het zwaar verschrikkelijk voor me toen we de eerste uitslag kregen, ook toen ik hem vandaag sprak voor een verwijzing naar de gyn zei hij dat hij het jammer vond dat het zo moest lopen en dat hij hoopte dat een donor ons zou kunnen helpen met onze wens.

Er zit dus wel verschil in maar ik voel me in een ziekenhuis toch altijd een nummertje in plaats van persoon.

Mijn vriend is 1 keer geopereerd, ze hebben toen 12 strootjes zaad kunnen invriezen! Voor iedere ICSI poging hebben we 1 strootje nodig gehad.

De professor (uroloog) vertelde na de ingreep, dat het eventueel ook nog weer voor herhaling vatbaar zou zijn. Dat was boven verwachting zei de uroloog, want hij had het echt niet verwacht om geschikte goede zaadcellen te vinden bij de TESE. Gelukkig is het niet nodig geweest om nog een keer onder het mes te gaan, maar mocht dat wel nodig geweest zijn, dan had mijn vriend het zo weer gedaan. De ingreep was wel pittig, maar achteraf is het hem wel meegevallen.

De TESE kan nadelige gevolgen hebben, o.a. testosteron-tekort. Wij hebben dit goed met de uroloog in Gent besproken en afgesproken dat ze echt niet veel weefsel zouden weghalen. Geen risico's nemen, want een tekort aan testosteron heeft vervelende gevolgen. In Gent zijn ze heel voorzichtig met het weghalen van het weefsel, ze nemen ook echt geen risico's hoor!

Mocht je nog meer willen weten, laat het me maar weten hoor!

Hoi Elin,

he wat een slecht nieuws hebben jullie vandaag gehad.

je hebt toch altijd hoop dat t ineens beter is...

dat moet even inwerken kan ik me voorstellen.

en wat je zegt, sommige doktoren zijn niet zo meelevend. mijn ervaring is ook dat dat op een iui-ivf-icsi afdeling anders is trouwens.

heel veel sterkte met het nadenken en verwerken en we horen graag hoe het gaaat.

Lis

Elin,

bedankt dat je het uit wilde leggen, je mag me wel cynthia noemen hoor!

Ik ben altijd erg geinterresseerd naar ideeën, gevoelens maar ook naar medische aspecten!

We zijn er hier voor je, heel veel succes met jullie wens!

cynthia

Cynthia,

Sorry, ik kijk vaak te snel naar de naam van de poster dan dat er in een onderschrift oid staat. Ergens eerder had ik je wel gewoon aangeschreven als Cynthia..

Ik zal er op proberen te letten.

Lis, dank je wel voor je reactie, natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van alle dingen die we nog tegenkomen. Maar het is wel eenzaam in dit topic, ben nog de enige die er mee bezig is :whistling_girl:

Mijn vriend is 1 keer geopereerd, ze hebben toen 12 strootjes zaad kunnen invriezen! Voor iedere ICSI poging hebben we 1 strootje nodig gehad.

De professor (uroloog) vertelde na de ingreep, dat het eventueel ook nog weer voor herhaling vatbaar zou zijn. Dat was boven verwachting zei de uroloog, want hij had het echt niet verwacht om geschikte goede zaadcellen te vinden bij de TESE. Gelukkig is het niet nodig geweest om nog een keer onder het mes te gaan, maar mocht dat wel nodig geweest zijn, dan had mijn vriend het zo weer gedaan. De ingreep was wel pittig, maar achteraf is het hem wel meegevallen.

De TESE kan nadelige gevolgen hebben, o.a. testosteron-tekort. Wij hebben dit goed met de uroloog in Gent besproken en afgesproken dat ze echt niet veel weefsel zouden weghalen. Geen risico's nemen, want een tekort aan testosteron heeft vervelende gevolgen. In Gent zijn ze heel voorzichtig met het weghalen van het weefsel, ze nemen ook echt geen risico's hoor!

Mocht je nog meer willen weten, laat het me maar weten hoor!

Ik reageer even in het andere topic om het overzichtelijk te houden.

Hoi Elin, wat een nieuws zeg......en wat "stoer" dat je er zo over kunt "praten" met ons...echt knap hoor.

Ik hoop dat jullie eruit komen en dat het verhaal van Bianca jullie wat sterkt in jullie keuze.

Hou ons op de hoogte.

Liefs Sab

Sab dank je wel voor je berichtje.

Tja stoer wat is stoer.. Moet wel eerlijk bekennen dat ik hier nog even 'veilig' onder een nickname zit.

Het is niet de bedoeling om geheimen te hebben, en die heb ik ook niet maar ik wil liever nog niet dat eventuele bekenden dit weten. UIt angst voor commentaar dat toch iedereen zal hebben.

Mijn ouders en broer en de ouders van mijn vriend zijn wel op de hoogte van de problemen en de eventuele 'oplossing'

Dit om de keuze die we eventueel gaan maken volledig en vanuit ons hart kunnen maken zonder ons druk te hoeven maken om wat anderen er van vinden.

Mocht ik bijvoorbeeld met een donorzaadje zwanger kunnen raken en dan een eindje op weg zijn in de zwangerschap dan lichten we de 'rest' pas in. Dan kunnen ze commentaar hebben wat ze willen maar dan is het gewoon al een vaststaand feit.. En doen ze het maar met dat gegeven.

pff heftig hoor.

Ik zeg altijd vader worden kan ieder een papa zijn is wat anders.

Roos is ook niet geboren uit Arjan zijn zaadje maar het is wel zijn kind. Arjan houd zielsveel van Roos, dus wat zegt dan een zaadje. Weet je, de buitenwereld heeft er vaak meer moeite mee dan jullie zelf hoor, die vinden het maar raar of niet gepast, maar zolang het voor jullie goed voelt waarom dan niet ?

Gaan jullie trouwens in jullie omgeving vertellen dat jullie zwanger geraakt zijn ( als het zover is) door middel van donorzaad ?

Heel veel sterkte de komende tijd en houd ons op de hoogte !

Hoi Elin,

wij zijn bijna allemaal underkover geweest, zeker tijdens het traject, nu praat het allemaal wat makkelijker maar ik begrijp je goed hoor, het is nog een moeilijke weg met moeilijke keuzes en anderen(bekenden) hebben hun mening snel klaar.

Knuf cyn