Jump to content

Onrijpe eicellen bij punctie?

Recommended Posts

Posted

Gisteren heb ik een afschuwelijke punctie gehad, waarbij 5 follikel aangeprikt zijn.

We kwamen aan met de buit in Duesseldorf, waar we voor Assited Hatching zouden gaan, en kregen daar te horen dat er maar een eicel gevonden was, de andere eicellen waren niet rijp.

Dus was al onze hoop gevestigd op die ene eicel.

Toen ik vandaag belde over de termijn van de terugplaatsing werd me medegedeeld dat ook die ene eicel niet bevrucht was omdat hij onrijp was.

Heeft er hier iemand ervaring met onrijpe eicellen of heeft iemand hier een antwoord op?

Wil dit zeggen dat als de punctie 2 dagen later was gepland, de eicellen wel rijp waren geweest? Of dat de stimulatie niet voldoende was? De follikels worden toch in het ziekenhuis bij de echo's gemeten en bijgehouden voordat de termijn voor de punctie bepaald wordt...

Ik begrijp hier helemaal niets van en ik krijg ook geen antwoorden hierop in Duesseldorf.

Ik ben verdrietig en radeloos, dit zou de laatste poging zijn omdat mijn eitjes op aan het raken zijn.

Posted

Wat een tegenslag. Heel veel sterkte, want het is toch weer een mislukte poging.

Ik heb alleen geen antwoord op je vragen. Hoe groot waren je follikels tijdens de laatste meting. Je gaat er toch vanuit dat ze kundig genoeg zijn!

X, Martha.

Posted

Thanx Martha voor je reactie.

Juist, omdat ik ervan uitga dat ze kundig zijn en ervaring hebben heb ik niet bijgehouden hoe groot de follikels waren bij de laatste echo.

Ik meen iets van 18 of 20 mm, maar ik weet het echt niet meer.

Misschien was de punctie ook zo ontzettend pijnlijk omdat ze nog niet rijp waren?

Posted

Klappie, wat vervelend voor jullie!

Bij ons waren er 2 ook niet echt rijp bij de laatste poging, die waren 14 en 16 mm. De andere 18-22 mm. Die punctie vond ik ook extra pijnlijk, bedenk ik me nu. Misschien een verband?

Ik heb wel eens op Freya.nl op het forum gelezen over hoe groot de follikels moeten zijn om beter rijp te worden. Sommigen moeten toch iets langer worden doorgestimuleerd, althans dat was de discussie. Kan het helaas even niet vinden!

Sterkte, hou moed. Niet alle keren verloopt het hetzelfde. Hopen dat dit gewoon ZWARE pech was.

Posted

Hi Klappie,

Ik snap ook nog steeds niet hoe het helemaal werkt met onrijpe eitjes maar hier mijn ervaring:

Ik had bij mijn eerste poging 9 eitjes en maar 1 matige bevruchting. Ik liep toen bij het AMC. Omdat ik me toen erg onzeker voelde heb ik als second opinion Dusseldorf gebeld. Aan de telefoon stelde dr. S. mij de vraag of de eitjes dan wel rijp waren. Omdat dit wel een heel erg laag bevruchtingspercentage was. Ik wist dit niet. Het AMC had hier niets over gezegd. In een vervolg gesprek heb ik dit alsnog aan het AMC gevraagd. Zij vertelde mij toen dat er met IVF niet aan het eitje gezien kan worden of het wel echt rijp is. Dmv het monitoren van de grootte en de hormoonwaardes in het bloed schat men in of de eicel rijp is. Met IVF kunnen ze schijnbaar niets meer doen. Ze laten het eitje ongemoeid na het oogsten en voegen alleen het sperma toe.

Bij ICSI kunnen ze bij het aanprikken wel vaststellen of het eitje wel echt rijp is.

Ik heb dus de conclusie getrokken dat het bij IVF voor kan komen dat men een onrijp eitje kan proberen te bevruchten zonder dat men dit weet. Bij ICSI valt dit eitje dus meteen al af.. Dit heeft als voordeel dat je zeker weet dat je een rijp en bevrucht eitje terugplaatst.

Wat heb jij gedaan IVF of ICSI?

Ik ben nu middels ICSI zwanger geworden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Heel veel succes

Posted

Tot nu toe hebben we alleen maar IVF gedaan, maar nadat ik net gelezen heb over ICSI is dit misschien toch nog wel een optie.

Mijn behandelend arts in Rijnstaete zegt dat mijn eitjes opraken en heeft mij daarom gewezen op assisted hatching in Duesseldorf. Omdat het volgens haar de laatste poging zou zijn moesten we maar alles uit de kast halen.

Na het schokkende nieuws vandaag heb ik nog wel een telefonische afspraak gemaakt met dr. Scholtes voor volgende week. Ik wil graag van hem horen of het zin heeft om aan de hand van de AMH-waarde te bepalen of ik inderdaad geen eitjes meer heb of dat een laatste poging - en dan misschien wel ICSI - wel zinvol is en een kleine kans van slagen heeft.

Alhoewel - als ik aan de punctie van gisteren denk wil ik er het liefst een streep onder trekken nu...

Posted

Klappie wat ontzettend verdrietig.

Ik heb gisteren punctie gehad van 3 follikels, 2 grote en een iets kleinere. Ik had 2 eitjes. De theorie dat de grootte van de follikel zegt of een eitje rijp is zou dan dus moeten kloppen. Ik bedenk ook maar wat hoor.

Keesje volgens mij laat een onrijp eitje zich niet bevruchten (ik kan het mis hebben...) dus dat krijg je bij IVF ook niet teruggeplaatst lijkt me.

Klappie alle sterkte om dit weer maar een plekje te geven. Ik duim dat er toch nog een kansje voor een volgende poging in zit voor je.

Posted

Manoah.. je hebt helemaal gelijk een onrijp eitje wordt idd niet bevrucht. Het is alleen zo dat men bij IVF dit dan wel probeert omdat men schijnbaar niet met zekerheid kan vaststellen of het eitje wel of niet echt rijp is. Het kan dus zijn dat er -zoals in mijn geval- heel veel eitjes geoogst worden maar dat er uiteindelijk maar 1 bevruchting plaatsvindt.

Bij ICSI _ en zoals nu blijkt ook met attached hatching- kan men dus schijnbaar op voorhand wel de conclusie trekken of een eitje wel of niet rijp is.

Maar ik blij het lastig vinden.. en ik heb het plaatje ook nog niet helemaal compleet.

Ik heb namelijk nog niet helemaal door wat een eitje meer of minder rijp maakt.

gr.

Posted

hoi,

Hadden ze dan geen bloed afgenomen toen ze bepaalden wanneer de punctie zou plaatsvinden?

Aan de hand van mijn bloed hadden ze voor mijn ivf bepaald dat het een dag eerder werd (oestradiol ?).

Daar zouden ze mee zien hoe het er voor stond met de eitjes. De gyn zei dat ze een balans proberen te vinden tussen een maximaal aantal rijpe en onrijpe eicellen.Als bv een follikel weer boven de 24 mm kwam werd ie weer te rijp en hadden ze er ook niets aan.

Ik denk als ze nog wat gewacht hadden bij je dat er dan wel wat rijpe eicellen bij zaten, maar dat is misschien vervelend om te horen. ik bedoel je had wel 5 follikels en heel mager is dat ook weer niet. in mijn geval had ik ok 5 follikels en wat kleintjes.Bij de bevruchting waren van 9 eitjes 5 bevrucht.Precies wat ik verwachtte aangezien de kleintjes nog niet rijp waren.Bij jou had dit ook zo kunnen gaan lijkt mij.

succes en sterkte want het het wel een domper zeg..

Posted

Klappie ik kan hier helaas over meepraten. Wij hebben tot nu toe alledrie de icsi pogingen maar één embryo gehad, omdat de eitjes na de punctie niet rijp bleken te zijn. De 1e poging waren er 3 follikels, 1 rijp eitje. De 2e poging had ik 13 follikels, 10 (!) eitjes en wederom maar 1 rijp. Bij de 3e poging hebben we iets langer gewacht met de punctie, we hadden toen in eerste instantie 6 eitjes, 4 konden er geinjecteerd worden, opnieuw maar één embryo. Wij hebben het geluk dat er telkens wel eentje goed genoeg is, dus wel telkens een terugplaatsing gehad. Maar omdat er geen is blijven plakken, twijfel ik ook toch wel aan de kwaliteit van de embryo's.

Waaróm de eitjes telkens niet rijp zijn of wat er aan te doen is, daar hebben we nog steeds geen antwoord op gekregen. Als enige vage reden is mijn leeftijd genoemd (ben 34), wat tot dan toe nooit een probleem is geweest.

Na onze 2e poging hebben we mijn dossier opgevraagd en kwamen we zelf tot de conclusie dat follikels onder de 18mm bij mij sowieso geen rijp eitje opleveren. Maar het EMC wil (durft?) ze niet veel groter te laten worden omdat ze bang zijn voor een spontane eisprong.

Ook heb ik geinformeerd naar Menopur ipv Gonal-f. In Menopur zit naast FSH ook LH wat bij sommige vrouwen nodig is om goede kwaliteit eitjes te verkrijgen. Ook dat wilde het EMC niet.

Inmiddels zijn we overgestapt naar Voorburg, waar we helemaal opnieuw moeten beginnen met bloedonderzoek. Door het meten van FSH, oestradiol en AMH wordt nu gekeken wat de kwaliteit van mijn eitjes is. Op basis daarvan wordt een voorstel gedaan. Hier werd wel over Menopur gesproken. En over cyclusselectie, waarbij ze per maand op basis van echo en bloedonderzoek bepalen hoe vruchtbaar je bent. Is het een mindere maand, dan start je nog even niet met ivf.

Een echte verklaring voor het niet rijpen van de eitjes heeft deze arts ons ook niet kunnen geven. Het kan ook volgens hem mijn leeftijd zijn, of een LH tekort door de onderdrukking van de cyclus. Maar hij onderzóekt het tenminste.

Voor nu is het gewoon ontzettend klote en balen (kan het niet anders zeggen), wens je veel sterkte en hoop dat je nog moed en vechtlust over hebt voor een nieuwe poging. Ik zou het nog niet opgeven. Misschien kun je ergens een second opinion aanvragen? Of vragen of je menopur mag proberen? Langer wachten met de punctie heeft ons weinig goed opgeleverd, maar dat zegt niks voor jullie. It ain't over, till it's over!!!!

Liefs,

Henne

Posted

Goh Henne, helder verwoord.

Ter aanvulling van jou verhaal kan ik nog zeggen dat ik bij mijn laatste ICSI poging Menopur heb gebruikt. Dit heeft geresulteerd in een mooie 8 cellige embryo en 1 6-cellige. Deze TP heeft geleid tot mijn huidige zwangerschap. Ik heb dus een erg goed gevoel aan menopur overgehouden.

Enne Henne.. goed om te horen dat er nu bij Voorburg alles uit de kast wordt getrokken! Dat geeft de burger moed! Ik hoop dat dit voor jou dan ook eenzelfde succes zal opleveren!!

Posted

Klappie wat een ontzettend rotnieuws! Bij mij is er tussen de fm door bloed geprikt omdat de grootte van de follikels niet bepalend zijn voor het al dan niet rijp zijn van een eitje. Ze moeten in ieder geval minimaal 18mm zijn. Het lastige is dat er veelal follikels zijn van diverse afmetingen en dan is het afwegen: wachten tot de kleinere wat groter zijn met het risico op een vervroegde eisprong of een punctie doen met als resultaat minder rijpe eicellen. Meestal gaan ze voor het laatste.

Posted

Lieve mensen,

Bedankt voor al je reacties.

Volgende week heb ik een telefonische afspraak met dr. Scholtes en mede door jullie kan ik nu een paar zinnige vragen stellen en opties ter discussie brengen. Ik ga proberen dit weekend alles op een rijtje te zetten.

Trouwens heb ik voor deze punctie op donderdag nog een week eerder een echo gehad met bloedonderzoek, vervolgens dinsdag de laatste echo en is daarna de datum van de punctie bepaald.

En Henne, het is aan de ene kant wel fijn om een lotgenoot te hebben, maar dit voelt ook zo dubbel, want dit wens je natuurlijk niemand toe.

Ik voel het allemaal als een race tegen de tijd, want over een half jaar word ik 40.

Misschien is dit wel het moment om onder ogen te zien dat mijn grootste wens nooit uit zal komen, dat we nooit ouders zullen worden. Maar misschien is er nog een sprankje hoop door een andere aanpak in een ander ziekenhuis.

Als dat weer op niets uitloopt zal de teleurstelling nog groter zijn en is die pijn er weer.

Het is best moeilijk om de strijdlust weer te vinden en met volle moed er tegenaan te gaan.

Maar misschien is het allemaal nog te vers en moet ik het een paar dagen laten bezinken.

Ik ben erg blij met al jullie reacties, ik voel me een stuk minder alleen en in de steek gelaten. Bedankt!

Posted

hey niet opgeven hoor, denk erom. Je moet gewoon effe deze domper verwerken. Dat hoort erbij, laat het gewoon even bezinken.

Posted
hoi,

Hadden ze dan geen bloed afgenomen toen ze bepaalden wanneer de punctie zou plaatsvinden?

Aan de hand van mijn bloed hadden ze voor mijn ivf bepaald dat het een dag eerder werd (oestradiol ?).

Daar zouden ze mee zien hoe het er voor stond met de eitjes. De gyn zei dat ze een balans proberen te vinden tussen een maximaal aantal rijpe en onrijpe eicellen.Als bv een follikel weer boven de 24 mm kwam werd ie weer te rijp en hadden ze er ook niets aan.

Ik denk als ze nog wat gewacht hadden bij je dat er dan wel wat rijpe eicellen bij zaten, maar dat is misschien vervelend om te horen. ik bedoel je had wel 5 follikels en heel mager is dat ook weer niet. in mijn geval had ik ok 5 follikels en wat kleintjes.Bij de bevruchting waren van 9 eitjes 5 bevrucht.Precies wat ik verwachtte aangezien de kleintjes nog niet rijp waren.Bij jou had dit ook zo kunnen gaan lijkt mij.

succes en sterkte want het het wel een domper zeg..

Bij mij namen ze ook bloed af en de punctie is op basis van het bloed en haar waarden verschoven naar een dag later omdat de eitjes wel groot genoeg waren maar niet 'rijp' genoeg. In NL. doen ze dat niet, maar vlgs mij hier in België is het standaard dat ze bloed afnemen bij iedere echo. Alleen de grootte van de eitjes zegt niet genoeg. Misschien navragen bij de behandelend arts of dit een oplossing is. Dit is namelijk wel een erg grote domper. Ik zou in jouw geval ook kwaad en woest zijn.

Posted

ik vind dat sommige ziekenhuizen maar nonchalant zijn hoor. Je hoort vaak verhalen waar het misgaat: voortijdige eisprong, onrijpe eitjes, geen eicellen gevonden bij de punctie. Zij denken misschien oops foutje maar ze vergeten wel dat er maar 3 pogingen worden vergoed!

Posted

Tja, het isnu eenmaal zo dat de standaard procedure bij de grootste groep goed genoeg werkt. De algemene slagingspercentages zijn hoog genoeg, dus dan is het toch voldoende? Dat daardoor juist de uitzonderingen boven komen drijven, is kennelijk nog niet overal doorgedrongen.

Er wordt nu steeds meer onderzoek gedaan naar de fase van innestelen omdat daar nog veel 'winst' op te boeken is in slagingspercentages. Maar het stuk ervoor is kennelijk voor veel artsen wel uitontwikkeld. Ik zou als arts liever bij iedereen bloedonderzoek doen, terwijl het bij 95% niet nodig is, dan die 5% missen waarbij het wel meerwaarde heeft. Maar daar zullen kosten ook wel meespelen. Enige wat ik iedereen aan kan raden in een dergelijke situatie is snel een ander ziekenhuis zoeken. Net zo lang gesprekken aangaan tot je ergens komt waar ze wél naar je individuele situate kijken. Natúúrlijk moet je zelf ook reeel zijn, als de situatie echt slecht is. Maar als je zelf nog de moed en energie hebt om alles te proberen, dan moet je ook wel een arts hebben die alles vóór jou wil proberen.

Posted

Hoi Klappie,

ik hoop voor jullie dat je antwoorden krijgt.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me verschrikkelijk.

Succes verder.

Groet Sylvie

Posted

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door georgi viewpost.gif

hoi,

succes en sterkte want het is wel een domper zeg..

Renee:

Bij mij namen ze ook bloed af en de punctie is op basis van het bloed en haar waarden verschoven naar een dag later omdat de eitjes wel groot genoeg waren maar niet 'rijp' genoeg. In NL. doen ze dat niet, maar vlgs mij hier in België is het standaard dat ze bloed afnemen bij iedere echo. Alleen de grootte van de eitjes zegt niet genoeg. Misschien navragen bij de behandelend arts of dit een oplossing is. Dit is namelijk wel een erg grote domper. Ik zou in jouw geval ook kwaad en woest zijn.

Georgi:

Ik zit hier in Alkmaar bij het mca dus het kan wel in Nl. Ik vond het ook super dat het zo ging ook omdat je niet een superaantal hebt. En met het lange protocol is er toch niet echt sprake van dat ze zomaar springen? sterkte...

Posted

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik dit forum gevonden, na heel wat rond zoeken op het internet.

Er is zo weinig te vinden over onrijpe eicellen!

Bij ons hetzelfde verhaal..., afgelopen woensdag de punctie gehad voor IVF, donderdag moesten we bellen met het laboratorium of er bevruchting plaats had gevonden...

Dat telefoontje staat in ons geheugen gegrifd...

De eicellen waren onrijp en dus kan er geen bevruchting plaats vinden zei de lab medewerker...

De wereld glijdt onder ons voeten vandaan... en heel veel vragen komen naar boven.

Helaas doet zo'n lab medewerker verder geen uitspraken!

Nu hebben we a.s dinsdag een gesprek met de arts...

HELP!!! Wat geeft dit een onbestemd gevoel....

Zijn er nog mogelijkheden????

Ik wordt een beetje radeloos..., wat duurt wachten lang!!!

Posted

Hoi Vonnie,

Wat een triest bericht. Het is inderdaad alsof de bodem onder je voeten weggevaagd wordt. Op het moment van horen ben je zo lamgeslagen en ook totaal niet assertief.

Ik heb er inmiddels twee nachtjes over kunnen slapen en kan weer wat helderder denken.

Vandaag ga ik alles op een rijtje zetten voor de telefonische afspraak met dr. Scholtes op donderdag, maar inderdaad - wat duurt wachten lang.

Was het voor jou de eerste poging?

Posted

Jeetje Vonnie, wat een verhaal. Ik snap gewoon niet dat ze geen bloed prikken hoor. Bij mij en anderen die gereageerd hebben wordt de punctiedatum nav het bloed bepaald en niet adhv de grootte van de follikels. Nou ja, ik kan het nog 100x zeggen, maar hierdoor veranderd niets.

Ik wens jullie heel veel sterkte en moed. Geelf niet op en blijf doorvechten voor je doel.

Liefs

Posted

Goedenmorgen allemaal,

Today is THE day...

Eind van de middag gesprek met de arts.

Het was onze eerste poging, maar je realiseert je dus gelijk, dat je er nog MAAR 2 hebt... :-S

We hebben heel wat vragen op papier gezet en hopelijk worden ze vanmiddag allemaal beantwoord!

Renee er was wel bloed geprikt voor de punctie verder alleen bij de echo's niet...

T blijft mij 1 groot raadsel hoe dit kan!?!

Ik zal nog even uitleggen hoe onze medische molen er verder uit ziet...

Uit een vorige relatie een zoon die 8 weken te vroeg geboren is, duurde toen al 11 maanden voordat ik op de natuurlijke manier zwanger werd.

Met mijn huidige relatie na 1 jaar proberen naar de huisarts, naar het ziekenhuis (Voorburg), onderzoek na onderzoek en overal kwam niets uit!

Onbegrepen onvruchtbaarheid.

Doordat mijn zoon te vroeg geboren is over gegaan naar de IVF omdat IUI te veel risico geeft op een meerling en dat zou mogelijk mijn baarmoeder niet kunnen dragen.

Ik heb veel misselijkheids klachten gekregen na de Pregnyl te spuiten, maar verder ging het erg goed...

De punctie vond ik een hel ondanks de pethidine.

En dan ook nog niet eens beloond worden na de pijn dat valt zo tegen!

Heeft 1 van jullie inmiddels al meer gehoord over de mogelijkheden na een poging met onrijpe cellen???