Jump to content

Koorts bij man tijdens IVF/ICSI behandeling

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

Een goede vriendin van mij zit midden in een IVF behandeling. Nu is gister bij haar man koorts vastgesteld. Er wordt altijd heel erg gewaarschuwd voor koorts bij de man, zeker als het zaad al van verminderde kwaliteit is.

Zij is erg bang dat de behandeling nu wordt stopgezet. Wie heeft hier ervaring mee? Heeft koorts echt zo'n invloed op de zaadkwaliteit?

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor jullie reacties

Snoeske

Posted

Bij mijn vriend heeft koorts zeker invloed. Onze 1e iui kon niet doorgaan omdat er geen levend zaad werd gevonden, hij was toen alleen wat verkouden. Twee maanden voor onze 2e icsi had hij ook hoge koorts (echt 39+). Er is toen en snelle zaadcheck gedaan en die was heel slecht, geloof dat er 8% levend was ofzo en dan nog allemaal B kwaliteit ook, niks in de A categorie. Wij zijn toen gewoon doorgegaan omdat het uiteindelijk tóch altijd al een gok is of er voldoende goed zaad is en ook omdat het nog bijna 2 maanden zou duren. Maar als je midden in een ivf traject zit is dat natuurlijk anders. Wij kregen wel nog een aantal tips:

- onmiddelijk flink aan de paracetamol

- zink en foliumzuur slikken

- heel veel fruit eten

- zorgen dat de boel 'blijft stromen' ;-) Dus zin of geen zin, om de dag lozen om het maar even heel bot te zeggen.

Deze dingen hebben voor mijn vriend gewerkt, het zaad was sterk verbeterd tov de snelcheck. Maar zoals ik al zei, we hadden zes weken de tijd. En we doen al icsi dus elke procent meer is een verbetering.

Ik zou sowieso het ziekenhuis bellen en een check aanvragen. Misschien kan er dan besloten worden deels icsi te doen ofzo. En áls ze het af willen blazen, bedenk dan dat het beter nu is dan wanneer je al een punctie hebt gehad maar geen zaad. Dat is niet alleen een hoop fysieke belasting voor niks, maar je bent ook een vergoeding kwijt. Hoe zuur ook, nu stoppen is dan uiteindelijk beter.

Wens ze sterkte en beterschap!

Henne

Posted

Henne

Bedankt voor je vlotte reactie!

Ze zitten echt midden in een behandeling. Donderdag de uitgangsecho gehad. Als je nog 6-8 weken "de tijd" hebt, dan is er natuurlijk nog hoop dat het zaad zich hersteld.

Ze zou vandaag het ziekenhuis ook bellen om te overleggen. Het is zo zuur dit zoort dingen. Haar man is nooit ziek, en nu dit. Het is alsof de duvel er mee speelt.

Heb haar ook aangeraden, zoals je zegt, beter nu stoppen en de vergoeding behouden, dan een punctie ondergaan e.d. en er dan achter komen dat alles "voor niets" is geweest.

Zou het ook nog uitmaken hoeveel verhoging je hebt? Hij had nl. 38,8?

Snoeske

Posted

Ik denk dat het sowieso per man wisselt. Bij mijn vriend was een verkoudheidje al genoeg om de boel om zeep te helpen. De enige manier om er achter te komen is testen.

Ik weet wel dat het allemaal ook best vaag is. Mijn gyn. zei toen ook dat hier eigenlijk nog te weinig over bekend is. Meestal wordt aangeraden na koorts zes weken te wachten. Maar sommige artsen vinden het helemaal geen reden om je zorgen te maken. Er zijn zelfs theorieen dat koorts de boel opschoont en dus juist goed is. Tja..... die 2e icsi hebben we wel het beste zaad ooit gehad dus wat dat betreft....

Ben benieuwd wat het ziekenhuis zegt, misschien valt het mee, dat kan natuurlijk ook nog.

Posted

Henne, wat een ervaringen hebben jullie toch allemaal...je bent inmiddels de expert! Ik hoop zo dat jullie in Voorburg een positief traject zullen opstarten. Wanneer begint de cyclusanalyse trouwens?

Mijn man is tijdens onze IUI behandeling ook eens ziek geweest (met koorts, niet zo heel hoog). Wij hebben toen een maand overgeslagen. Mijn man liep toen ook elke maand een halve marathon en dit is ook niet echt goed voor het sperma (zijn zaadkwaliteit is niet zo goed).

Inmiddels loopt hij soms nog wel hard, maar max 2x 40 minuten per week - i.c.m. krachttraining, wat weer testosteron aanmaakt en dat is natuurlijk goed (want die waarde is bij hem niet zo hoog). En dit nieuwe sportschema werpt vruchten af, want i.p.v. de "bekende" 3 of 4 miljoen had hij eind vorig jaar een score van 14 miljoen!!! OK, het blijven momentopnames, en we zijn nu 3 jaar verder, maar we gaan er voor dat het begin maart - voor de punctie - ook een mooie score wordt. Sorry, ik weet dat dit niets heeft te maken met de koorts-vraag, maar ik ben gewoon blij!

Posted

Mijn vriend heeft ook eens koorts gehad. Zijn temperatuur was slechts een paar uur iets boven de 38 geweest, maar we mochten 3 maanden lang geen behandeling doen. We waren op dat moment niet bezig met een behandeling. Ik baalde ervan als een stekker, maar in ons ziekenhuis (Voorburg) zeiden ze dat het de kwaliteit van het sperma negatief beïnvloedt (niet zo zeer de hoeveelheid dus). Zonde dus om een poging te 'verbruiken' met minder goed sperma dan kan, zeiden ze. Uiteindelijk heeft die pauze ons mentaal gezien erg veel goed gedaan. Maar we waken er wel voor dat mijn vriend koorts krijgt. Hij slikt nu al heel snel paracetamol als hij zich niet lekker voelt, just in case...

Posted

hey snoeske

die paracetamol is erg belangrijk werkt echt koorts verlagend

misschien valt het mee met de zaadkwaliteit want ze zeggen toch altijd dat de kwaliteit van zaad afhankelijk kan zijn van ongeveer 3 maand geleden

succes

Posted

ons is verteld dat het zaad wat er nu uit komt al 2 a 3 maanden oud is dus voor nu maakt het niets uit maar over 2 a 3 maanden is het dus slecht zo werd het ons verteld maar zou het idd wel melden succes

Posted

Er werd tegen ons gezegd dat je de koorts zoveel mogelijk moet onderdrukken door paracetamol en dat het bij een griep beter was om dan 2 a 3 maanden te wachten.

Succes.

Posted

arjan heeft ongeveer 3 weken geleden de griep gehad

dit zonder koorts , daar heb ik erg op gelet

en ik heb hem vol gegoten gehad met hot coldrex (zit ook vol paracetamol)

maar omdat wij zoiezo al icsi gaan doen heb ik niet met het ziekehuis gebeld gehad en er verder ook niet bij stil gestaan

moet ik hier nu spijt van hebben ?

ik moet maandag voor de uitgangs echo dan ga ik het meteen maar vragen denk ik

Posted

Mijn man is tijdens 3 iui's ook ziek/verkouden geweest. Niet eens zo heel erg.

In totaal 3 slechte tellingen gehad.

0,0/0,2/0,6.

3 pogingen zo de prullenbak in.

Balen

Posted

@ Annema, de cyclusanalyse zit ik middenin: elke ochtend om 7 uur temperaturen :-S Heb nu volgens mij net m'n ovulatie gehad dus volgende week nog twee keer bloedprikken voor progesteron. En dan 5 maart terug voor de uitslagen. Top trouwens dat het zaad zoveel beter is, ga mijn vriend gelijk aan de gewichten zetten :laughing9:

Wat betreft de koorts: het ene ziekenhuis is hier veel stelliger in dan het andere. Mijn vriend moest vorige week voor het eerst in Voorburg een potje inleveren voor alle onderzoeken en moest op het formulier aangeven of hij koorts had gehad in de drie maanden ervoor. Dat hebben we echt nog nooit in hoeven vullen volgens mij.

Snoeske heeft je vriendin het ziekenhuis nog gebeld?

Posted

Henne (en andere meiden), ons ziekenhuis (UMC Utrecht) vraagt ALTIJD aan mijn man -na het inleveren van het bekende potje- of hij ziek is geweest en/of koorts heeft gehad. Dit lijtk mij toch wel erg belangrijke informatie voor het succes van elke poging!

Posted

Hey Meiden,

Mijn vriendin heeft besloten dat ze maandag gaat bellen om het een en ander voor te leggen. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt en of de behandeling al dan niet door gaat, hoop het natuurlijk wel voor haar!

Volgens mij gaat het er met koorts o.a. om dat het zaad dat de man "bij zich draagt" door koorts warmer wordt dan de lichaamstemperatuur, en juist dat lijkt mij schadelijk voor de kwaliteit. Er wordt nl. ook altijd bij het inleveren van het zaad geadviseerd dat het niet te koud, maar zeker ook niet te warm, vervoerd mag/moet worden?

Hoe dan ook, ik houd jullie op de hoogte

Groeten Snoeske

Posted

Ik herinnerde me vanmiddag een aflevering van Babyboom met dat stel wat zo Ajax fan was (Jeroen en??). Bij hun laatste poging had hij hele hoge koorts en toen waren ze ook bang dat het mis zou gaan. Is niet gebeurd en zij werd zwanger.

Posted

Hier even een update.

Mijn vriendin heeft maandag gebeld met het ziekenhuis. Achteraf gezien had haar man verhoging vlak nadat ie onder de douche vandaan kwam. Zij twijfelde dus heel erg of hij nu daadwerkelijk koorts gehad had of dat het van het douchen kwam.

Al met al heeft het zh aangegeven dat ze gewoon door kunnen met de behandeling. Donderdag moet ze weer heen. Als haar man tussentijds verhoging krijgt, gaat het zh een snelcheck doen.

Het blijft spannend

Bedankt voor jullie reacties

Snoeske

Posted

Wij zouden in november beginnen met IVF/ICSI in Voorburg. Nu had mijn man ook maar een paar uur koorts gehad (38,9 gr)

Ik heb het toch maar verteld in het ziekenhuis, ook al was het maar voor en paar uurtjes geweest!

Tot mijn grote verdriet moesten wij idd 3 maanden wachten. Achteraf wel beter, want ik heb wel de kans gekregen om er meer ontspannen aan te beginnen. Ik trok dat wachten eigenlijk niet meer en dat kwam tot een uitbarsting van tranen (ik huil bijna nooit) Ik denk dat dat er nog even uit moest, ben nu heel erg ontspannen begonnen en krijg denk ik volgende week de punctie!

De kwaliteit van mijn mans zaad was na die 3 maanden helemaal toppie. Eigenlijk te goed om IVF mee te doen, maar het komt niet vanzelf bij ons.

Je hebt maar drie vergoedde pogingen, ik zou ze niet verkwisten!

Succes...