Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hi Meiden,

Zijn er meer met endometriose die dit hebben meegemaakt? Ik dacht dat het na mijn zwangerschap en bortsvoeding aardig rustig was in mijn buik, had wel last maar niet al te veel en was dus ook nog niet aan de pil gegaan ofzo.. (dat voelde ook een beetje vreemd na eerst 4 jaar proberen zwanger te worden.. een derde zou bij ons meer dan welkom zijn) Nu de laatste weken en vooral dagen erge buikpijn en gisteren met spoed bij de gyn beland.

En het is een zooitje, grote cyste met bloed (6 cm) en mijn eierstok vol bloed, verklevingen etc.. De gyn ziet opereren niet zitten en nu moet ik zodra mijn ongi komt (dit weekend) aan de pil beginnen en maar hopen dat het wegtrekt.

Ondertussen heb ik dus erge buikpijn en kan ik de wintersport waar we morgen naartoe zouden vertrekken op mijn buik schrijven..

Ik ben dus benieuwd naar andere ervaringen. trok het uit zichzef weg, of ben je geopereerd? Hoe lang duurde het etc..

Bij voorbaat dank,

Liefs Pien

Posted

Hoi Pientjebaby,

Ik heb al 2 keer een endocyste in mijn eierstok gehad. De eerste is tijdens een laparascopie weggehaald (in april 2009) en was zo groot als een mango. Ik heb er nooit echt last van gehad, wist niet eens dat hij er zat, maar hij groeide in een rap tempo. De tweede zat er al in juli 2009 (dus amper 3 maanden na de laparoscopie) en was toen al ruim 3 centimeter in doorsnee. Ik ben toen overgestapt op IVF (vanuit IUI) omdat de cyste zo verschrikkelijk hard groeide (van de ene maand niets naar de andere maand 3 cm). De arts heeft toen aangegeven 1 IVF te willen doen en dan weer een laparascopie als hij te groot was. Gelukkig raakte ik van de IVF zwanger. Voglens de arts menstrueer ik nu niet, dus groeit de cyste ook niet (hij zou zelfs moeten slinken) en dus doen ze er niets aan. Voor mij zijn de cystes de enige manier waarop de endometriose zichtbaar is, ik heb er verder ook geen last van.

Ik heb wel begrepen dat "men" in principe niet opereert, tenzij de cyste te groot wordt of dat de patient er echte hinder aan ondervind. Dat was bij mij niet echt het geval (behalve dan dat de cyste dus voorkomt dat er eitjes groeien aan die kant).

Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Waarschijnlijk heb je nu zo'n pijn omdat je bloed in je eierstok/buikholte hebt, dat schijnt nogal pijnlijk te zijn. Het lijkt me niet dat een menstruatie ervoor kan zorgen dat een endocyste verdwijnt, hooguit dat hij nog groter wordt. Niet menstrueren is de beste oplossing, maar ja, dat is natuurlijk een open deur.

Veel sterkte.

Posted

Hi Esk,

Bedankt voor je reactie, er is me inderdaad gewaarschuwd dat tijdens mijn menstruatie de pijn eerst nog erger zal worden maar dat ik dan door het slikken van de pil als het goed is geleidelijk zal moeten opknappen. Ik vind het alleen nog moeilijk te geloven en heb hartstikke veel pijn.. Wat mij betreft ga ik direct onder het mes om het onding (en dan bij voorkeur samen met de betreffende eierstok die me vaak klachten geeft en toch weinig doet, tijdens de stimulatie 1 eitje terwijl er 5 aan de andere kant zaten) te verwijderen, maar door de endo wilde de gyn daar liever niet aan beginnen.. pff.. hoop toch echt dat dit binnenkort wat opknapt want is niet te harden zo... kan mijn mannetje niet eens optillen..

Meer meiden met dergelijke ervaringen?

Liefs Pien

• 1 month later...
Posted

Ja ik heb helaas ook die pijnlijke ervaring. Voordat ik met IVF begon was er een cyste van 4,8 cm gezien in mijn linker eierstok. Toch zijn ze met IVF begonnen met de hoop dat ik zwanger zou raken. Dit is dus helaas niet gelukt. De cyste begon echter door de hormonen te groeien wat met veel pijn gepaard ging. Uiteindelijk was hij in januari 9 cm en ben ik op de wachtlijst gezet voor een operatie. Ik kreeg echter twee weken voordat ik geopereerd zou worden ontzettende buikpijn (nog erger dan dat ik al had). Ben toen met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en daar bleek dat de cyste was gescheurd en er een infectie ontstaan was. Drama dus. Ik ben toen 1,5 week eerder dan gepland geopereerd, maar nu een maand later zitten de cystes er alweer. Ze gaan dus nu aan de hand van de foto's die ze hebben gemaakt tijdens de operatie beoordelen of ze mij nog een keer gaan opereren...nu krijg ik as woensdag eerst een maand zoladex ingespoten...dat schijnt ook te werken om de cystes in ieder geval niet meer te laten groeien en hopelijk te verkleinen. 21 april hoor ik dan of ik nog een keer geopereerd word.

Posted

Ooooh wat is het toch irritant he! Ik hoor vanmiddag waarschijnlijk dat ik geopereerd ga worden en wanneer door wie etc.. Door de verklevingen in mijn buik wordt het een snee (ach.. heb al 2x keizersnee gehad dus het litteken zit er toch al) en hoogstwaarschijnlijk zal de betreffende eierstok ook verwijderd worden. Ik hoop hiermee voorlopig weer wat van de klachten af te raken want het zit bij mij met name op die eierstok. Maar het blijft toch spannend wat ze verder gaan aantreffen, ik heb momenteel ook weer heel veel krampende pijn dus ik vrees toch een beetje dat het in een razend tempo erger is geworden.

Maar bij jou is natuurlijk de bijkomende frustratie dat je gewoon door wilt met de IVF ipv nu al deze hormonen en operatie ellende! Ik hoop dat de hormonen hun werk doen en dat je snel weer door kunt met het verwezenlijken van je droom! Had jij trouwens een kijkoperatie of een snee gehad? En hoe ging het herstel hiervan? Heel veel sterkte gewenst!

Liefs Pien

Posted

In januari 2007 heb ik een kijkoperatie gehad waarbij cyste in mijn rechter eierstok en endometriose her en der is verwijderd. Meteen doorgang eileiders gecheckt.

Eind januari 2010 zijn er twee cystes rechts weg gehaald en een beetje endometriose bij de linker eierstok. Verder was het redelijk schoon. Hierna zouden we voor ICSI mogen gaan.

Afgelopen maandag naar de ivf poli geweest en er bleek al weer een kleine cyste links te zitten. Dacht ff dat ik gek werd daar. Maar we zouden zo snel mogelijk mogen beginnen met ICSI zodat ik niet weer geopereerd hoefde te worden. Ik heb al 5 buikoperaties gehad en er is al over verwijdering gesproken als we uitbehandeld zijn. In mijn familie komt namelijk eierstok- en baarmoederhalskanker voor.

Posted

Jeetje wat een gedoe heb jij al gehad zeg!

Ik hoop dat je zo snel mogelijk mag beginnen! Veel succes!

Bij mij zijn de plannen toch weer omgegooid, ik krijg nu eerst een hormoonkuur omdat een operatie waarschijnlijk niet alles op zou lossen, en hopenlijk zal dat dan voldoende helpen.

Gisteren de eerste spuit gehad dus we wachten af!

Liefs Pien

Posted

Ik heb gisteren ook de eerste spuit gehad en 16 april krijg ik de 2e spuit (dacht dat ik er 1 zou krijgen maar moet 2 maanden dat spul gebruiken). Ik heb een kijkoperatie gehad met 4 kleine sneetjes. Een dag later mocht ik naar huis en 2 weken later stond ik op de skies...dus het herstel ging bij mij erg snel. Had voornamelijk last van de wond in mijn navel...die genas niet zo heel snel, maar verder heb ik weinig last gehad. Ik liep dan ook al 4 maanden met pijn van de cyste..dus het was al een hele opluchting toen ik die kwijt was. Hopelijk helpt de spuit bij jou (en bij mij hopelijk ook!).

Posted

Ik heb beide keren een kijkoperatie gehad. Meteen alles gecontroleerd, verklevingen, endometriose her en der verwijderd. Dat is wel weer een voordeel, want je begint met een schoon binnenboeltje aan de behandelingen. Datis het enige positieve wat ik ervan kan maken.