Jump to content

CRYO vragen voor jullie, wie kan helpen?

Recommended Posts

Posted

Hallo Dames,

Hopenlijk gaat het bij jullie beter dan met mij op dit moment. Vandaag ONGI geworden na de 2e poging, ik dacht dat het allemaal goed zou gaan deze keer omdat het een top embryo was deze keer, maar helaas pindakaas . Weer een grote teleurstelling erbij. Heb ook even geen zin meer om goede zin te hebben. Hoop dat het voor jullie wel allemaal zal gaan lukken. Ik zit op dit moment gewoon in een diepe put merk ik, morgen maar bellen naar het ziekenhuis dat ik woensdag niet hoef te komen testen, jammer jammer.

Maar dames ik zit eigenlijk met een paar vragen waar ik zelf geen antwoord op weet te geven, misschien kunnen jullie mij helpen.

1) We hebben deze 2e poging gelukkig wel 4 bevruchte eicellen (CRYO's noemen jullie ze geloof ik?) ingevroren. (poging 1 waren er geen enkele goed genoeg helaas). Maar wat moet ik mij hierbij voorstellen? Hoe gaat dit in zijn werking? Moet ik dan weer spuiten e.d.? En hoe snel kan zoiets TP worden?

2) Wat zijn de kansen bij ingevroren TP eigenlijk?

3) Mijn BMI gewicht zit op dit moment op 29 dus vrij hoog, wat denken jullie is het beter om eerst goed af te vallen? Heeft hier iemand ervaring mee?

4) Na de punctie heb ik nu al de 2de keer een week plat gelegen van de buikpijn, is dit eigenlijk wel normaal te noemen? Hoe ging dat bij jullie?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen.

Fijne zondag nog.

Posted

Hai Juulke,

Zelf heb ik al diverse cryo tp gehad.

Met cryo's kan je elke cyclus weer een poging doen.

Je hoeft dan alleen pregnyl te spuiten en verder niets.

Het is echt een luxe om cryo's te hebben.

De kansen zijn volgens mij bijna gelijk aan een vers embryo omdat de technieken met het ontdooien tegenwoordig erg goed zijn.

Zelf ben ik nu zwanger van mijn 2e cryo.

Over je gewicht wet ik niet heb ik geen ervaring mee.

Je kan dus weer bellen als je ongesteld bent en dan gaan ze je folikel meten en als die groot genoeg is mag je pregnyl spuiten en de tp doet geen pijn.

succes

Rachel

Posted

Hoi juulke,

nu voor de 1ste x heb ik 1 cryo.

Ik zit bij Mc Kinderwens, bij een cryo tp moet ik 1 pregnyl spuit zetten voor de eisprong. verder geen hormonen.

Er is altijd een kans dat de cryo het uitvriezen niet haalt, wat hierin precies de kansen zijn weet ik niet.

Mijn BMI is nu 30, ik heb dan ook besloten om eerst af te vallen zodat ik wat beter in mijn vel zit. Ik ben in 3 jaar tijd bijna 30 kilo aangekomen en dat is niet gezond.

Mijn punctie is 2x pijnlijk verlopen, vooral de 1ste keer, hield toen ook vocht vast, vergroote eierstokken en bijna zkh opname. 2de keer ging beter omdat ik die nasleep niet had. Echter blijkt dat ik nu littekenweefsel heb zitten van de puncties waardoor ik vanaf mijn eisprong veel pijn heb in mijn buik/darmen. Mij is dan ook geadviseerd om een pauze in te lassen.

het is teleksn weer een teleurstelling als het niet lukt, je gevoel is dan ook normaal.

het is een soort rouwprocces.

Je bent in ieder geval niet alleen, en je hebt een mooi vooruitzicht dat je 4 cryo's hebt. Er zijn genoeg mensen die zwanger worden van een cryo, misschien ben jij een van de gelukkige.

Veel succes verder.

Groet Sylvie

Posted

He Juulke, wat ontzettend balen. Je hoopt toch elke keer zoooo hard dat het lukt. Ik wens je veel sterkte, neem de tijd om dit te verwerken en dan misschien vol goede moed weer verder.

Antwoord op je vragen ...

1) We hebben deze 2e poging gelukkig wel 4 bevruchte eicellen (CRYO's noemen jullie ze geloof ik?) ingevroren. (poging 1 waren er geen enkele goed genoeg helaas). Maar wat moet ik mij hierbij voorstellen? Hoe gaat dit in zijn werking? Moet ik dan weer spuiten e.d.? En hoe snel kan zoiets TP worden?

2) Wat zijn de kansen bij ingevroren TP eigenlijk?

Ingevroren embryo's heten inderdaad Cryo's. Het terugplaatsen van een cryo is gelukkig makkelijker dan een "verse" poging! Staat tegenover dat de kans dat het lukt kleiner is. 10% volgens mij, tergenover iets van 30% vers.

Er zijn 2 manieren van Cryo TP, een waarbij ze kijken naar je eigen eisprong en een waarbij ze dat niet doen, maar enkel naar je BMS. Ik had dat laatste en het ging zo. Eerst een verplichte rustmaand na de mislukte IVF, toen de volgende cyclus op dag 1 starten met Progynova. 2 kleine pilletjes per dag geloof ik. Op dag 11 kreeg ik toen een echo, om te kijken of het BMS (baarmoederslijmvlies) dik genoeg was. Dat was toen zo, dus moest ik starten met Utrogestan erbij. Dat is voor de kwaliteit van je BMS. Een aantal dagen later gingen ze toen mijn cryo's ontdooien.

Hier zit wel een vervelend punt, dat het ontdooien lang niet altijd goed gaat. Dat zijn geen fouten van het ziekenhuis, maar gewoon dat het embryo toch niet goed genoeg was om het ontdooien te overleven. In mijn geval had ik de 1e keer wel een TP een paar dagen later (al was de kwaliteit van het embryo stukken lager geworden), de volgende Cryo ronde was er geen TP. Dat is wel zuur, je bent al tijden pillen aan het slikken en bolletjes aan het gebruiken, voor niks.

Maar de pillen en bolletjes zijn laaaang niet zo vervelend als prikken en de bijwerkingen zijn ook geen probleem. Vond ik dan.

Oh ja, als je zwanger wordt van een Cryo, moet je tot 12 weken de Utrogestan gebruiken (tenminste, zou ik moeten), had iets te maken met hormonen die in die cyclus dan niet geproduceerd worden.

Een andere manier van Cryo TP is dat ze niet zozeer je BMS in de gaten houden, maar kijken naar je eigen eisprong. Die moet je dan op een gegeven moment opwekken met Pregnyl (prik). Hopelijk kan iemand die dat gehad heeft, het je uitleggen.

3) Mijn BMI gewicht zit op dit moment op 29 dus vrij hoog, wat denken jullie is het beter om eerst goed af te vallen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Mijn BMI is iets van 26/27. Volgens mij maakt een BMI van 29 bij de kansen voor IVF niet heel veel uit, dat is anders als het 35 ofzo zou zijn. Voor natuurlijk zwanger worden adviseren ze wel een gezond BMI, omdat je dan ook meer kans hebt op een "gezonde" cyclus.

4) Na de punctie heb ik nu al de 2de keer een week plat gelegen van de buikpijn, is dit eigenlijk wel normaal te noemen? Hoe ging dat bij jullie?

Ik had het beide keren niet. Heb je erover gesproken met het ziekenhuis? Dit lijkt me best wel extreem.

Posted

Hallo Rachel,

Wow meid, 18 cryo's lees ik, wat een groot aantal zeg. Super voor jullie en super dat jullie zwanger zijn. Gelukkig is er ook goed nieuws hier te bespeuren. Bedankt voor de uitleg. Kan ik even rust nemen dus.

Groetjes

Posted

Hallo Juulke,

Ik zie dat veel van je vragen al beantwoord zijn. Ik wil je ook even een hart onder de riem steken. Ik heb ik het totaal 7 TP's gehad. Ik ben nu zwanger van een cryo-tweeling. Ik was al 2 keer eerder zwanger, helaas uitgelopen op vroeg miskramen. Dit was eveneens van cryo's. Ik ben nog nooit zwanger geworden van een vers embryo (tot 2 maal toe had ik verse topembryo's die op niets uitliepen)...

Liefs Pien

Posted

Hallo Sylvie,

Bedankt voor je reactie. Gek dat je zit te wachten op respons op je vragen. Maar hier kan ik tenminste praten omdat jullie in het zelfde schuitje zitten ik merk dat anderen om mij heen hier niks van begrijpen. Sommige mensen zijn van mening dat het hup erin plaatsen is en dat je dan automatisch zwanger bent. Ik vind het dan ook erg lastig om dit altijd maar te moeten uitleggen. Hier wordt ik tenminste begrepen.

Ik was er ook al over na aan het denken of ik niet eerst zou afvallen voordat we verder gaan. Zelf ben ik door de medicijnen iets meer dan 8 kg bijgekomen vanaf IVF1. Dus erg moeilijk om waar te nemen vind ik het wel. Ik weet namelijk niet of het veel invloed heeft op de kans van slagen. Maar daarnaast vraag ik mij ook af of ik er slim aan doe, daar mijn man verminderd vruchtbaar is en een herstel operatie heeft gehad na de sterillisatie, hij is ook enkele jaren ouder dan ik ben, en men zegt dat als je pech hebt dit maar 1 jaar houdt en dan weer dichtslibt. Dus zit ik ook met de bibbers van wat dan als dat gebeurd?!

Moeilijke situatie dus.

De eerste punctie die ik ondergaan heb, was niet zo pijnlijk, maar om de een of andere reden kon ik niet echt goed echtop staan. Na een paar dagen hadden we bezoek en moest ik heel hard lachen om iets en leek het wel alsof er iets los scheurde en toen was het goed. Dus ik denk dat ik een soort verkleving had in mijn buik.

De tweede punctie was daarentegen erg pijnlijk, 4x opnieuw prikken aan 1 kant door de baarmoederwand, omdat steeds het slangetje verstopte. Dat heeft mij 6 dagen bank liggen opgeleverd en misselijkheden, niet echt fijn.

Ik ben wel erg blij dat we 4 cryo's hebben, maar had gehoopt dat de top embryo die TP was genoeg was geweest voor een succes. We blijven hopen.

Wanneer ga jij weer verder denk je zelf?

Hoe ben jij van plan om af te gaan vallen? Is het niet alleen maar vocht bij jouw?

Veel succes meid en bedankt voor je steun.

Posted

Hallo Pieneke,

Dat geeft mij inderdaad weer een klein beetje hoop dat ik jouw verhaal lees.

Wie weet wat de toekomst nog brengt. Super dat jij wel zwanger bent geraakt en ik wens jouw dan ook heel veel geluk toe. Geniet er in ieder geval van.

Groetjes

Posted

Hallo SJSL,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben in ieder geval al veel wijzer geworden door jullie en dat vind ik zelf wel fijn om te lezen en weten.

Bedankt dat jullie mij begrijpen.

Super voor je dat ook jij zwanger bent op dit moment. Hopelijk is dit geluk ook ooit voor ons bedoeld.

Grtjes

Posted

Hoi,

Ik ben zwanger van de enige cryo van drie ivf-pogingen.

Verder hoorde ik in het ziekenhuis waar ik loop dat er op het moment dat ik zwanger werd er meer succes was met cryo's dan verse terugplaatsingen. Er is dus hoop.

Succes meissie

Liefs

Natas

Posted

Hoi Natasha,

Bedankt voor je zeer positieve en hoopgevende berichtje. Fijn om ook jouw mening hierover te horen.

Dank je wel meid.

Gr.

Posted

Hoi Juulke,

Ook mijn mijn ziekenhuis wordt inmiddels aangegeven dat de kans op zwangerschap bij een cryo nu nagenoeg even hoog is als bij een verse poging. Ik ben zowel bij de verse als bij de cryo poging zwanger geraakt (alleen met een mindere afloop helaas) maar ik heb dus heel veel vertrouwen in de cryo-terugplaatsingen. Succes!

Posted

Hallo Juulke

enorm balen meid dat het niet gelukt is met deze verse poging, maar er zijn ook dames die wel zwanger raken van een (of meerdere) cryos, zie Pieneke, Nienke79 en vast nog anderen!

Soms kun je aansluitend in je eigen cyclus de cryo-tp doen maar soms wordt er gewacht om je lichaam even tot rust te laten komen.

Meestal hoef je nagenoeg geen medicatoe meer te gebruiken: wel pregnyl spuiten op een bepaald moment en afhankelijk van de richtlijnen van je zkh. Utrogestan gebruiken.

In mijn geval kreeg ik direct aansluitend de tp van 2 cryos, helaas zonder succes.

Wat je BMI betreft, ik ben ook te zwaar en toen onze eerste verse + cryo-tp niet gelukt waren was ik bang dat het aan mijn overgewicht lag. Diverse artsen hebben mij op het hart gedrukt dat dat echt niet het geval was. Tuurlijk afvallen is altijd goed, ook als je niet zwanger wil raken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ze doorheen zat tussen poging 1 en 2 dat ik zeer veel moeite had om op mijn voeding te letten.

1 maand voordat ik ging starten ging er ineens een knopje om leek wel en het ging goed, ik was voor de tp in totaal 8 kg afgevallen.

Van deze poging raakte ik zwanger, niet dat dat aan die afgevallen kilo's heeft gelegen hoor. Volgens onze arts was het in mijn geval mbt. het innestelen ook een kwestie van geluk hebben.

Nou meid, ga voor die mooie cryos!!! top dat je ze hebt

groetjes

Babeth

Posted

hoi hoi

bij mij was de verse tp niet gelukt maar de eerste cryo wel.

ik heb na de punctie een paar dagen niets kunnen doen door de pijn.

en wat betreft de bmi de mijne is 39 erg hoog dus maar de cryo is wel gelukt.

heel veel succes .

groetjes silvia

Posted

Hoi Juulke,

haha, moet even lachen, nee helaas is het geen vocht bij mij.

Toen wij in 2005 besloten om voor kinderen te gaan, ging ik beter mijn bord beter leeg eten onder het motto: ik word dadelijk toch wat dikker. Altijd maatje 36/38 gehad.

Toen lukte het niet, miskraam, ellende, alles bij elkaar, ik dus nu een eter die op emotie te werk gaat.

Er is mij geadviseerd via MC Kinderwens om een dietist in te schakelen, dus dat ga ik doen via een verwijzing van de huisarts. Ik probeer nu al op te letten en knop om te zetten. Dat lukt me redelijk.

Daarom ook een pauze, de laatste 2 jaar hebben in het teken van kinderen gestaan, via het zkh dan.

Ik denk niet dat ik dit jaar veel laat doen.

Ik ga genieten van mijn rust en leuke dingen plannen waarbij ik geen rekening hoef te houden met spuiten, eisprongen en tp.

Groetjes Sylvie

Posted

Hallo dames,

wat doen jullie verhalen mij toch goed zeg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gisteren echt in een hele diepe donkere put zat, maar door jullie goede adviezen en steun voel ik mij op dit moment best goed.

Ik heb vanmiddag het AZM gebeld en zij vonden het ook erg jammer en vroegen heel goed hoe ik mij eronder voelde e.d. De verpleegster wilde meteen een afspraak voor de TP van de cryo regelen, maar ik heb het even tijd gelaten.

Ze vertelde dat er 2 manieren mogelijk waren. Of weer met de pil starten en dan met echo's en medicijnen die je slikken moet (?) de TP datum plannen of niet met de pil starten en tijdens mijn ONGI bellen en dan ook medicijnen slikken en hopen dat er plek is als de eisprong is. Dit kan namelijk wel eens voorkomen vertelde ze.

Ik denk dat ik het laatste doe, daar ik dan ook nog de kans heb om spontaan zwanger te worden (erg nihil maar je kunt nooit weten) en dan gaat mijn gewicht niet alweer omhoog door de medicijnen.

VAnavond ben ik trouwens begonnen bij de WeghtWatchers, ben echt van plan om enkele kilos af te vallen en ben van plan om in mei te bellen met het ziekhuis voor de TP te starten. Dus even 2 maanden niks, rust en bijkomen.

Sylvie, ik ken het hele emotie gebeuren, ook ik ben maatje 34/36 geweest, maar zit nu ver boven mijn gewicht. Dus ga er weer eens voor om af te vallen. Ik wens jouw in ieder geval veel rust en kracht toe.

Sylvia, goed zeg dat jij zwanger bent van je cryo, dat geeft in ieder geval voor ons veel hoop. En wat een geluk dat je 11 cryo's had. Hoe was de verhouding met ontdooien van deze cryo's?

Babeth, wat super dat je in verwachting bent van een tweeling, super. Zijn ze ontstaan vanuit één cryo of twee cryo's? Ik zag in je gegevens Tese staan, wat bedoel je daarmee als ik vragen mag?

Geniet van je zwangerschap.

Groetjes.