Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu mijn punctie in zicht komt toch even een vraagje:

Hoe lang nemen jullie de tijd om bij te komen van de punctie? Ik was de vorige keer 1 dag 'ziek', 's ochtend s punctie en de rest van de dag een beetje bijkomen. Ik ben de dag erna wel weer aan het werk gegaan (alleen ging lopen een beetje krakkemikkig).

Nu zie ik wel een beetje tegen komende week op. Ik doe naast mijn werk ook nog een studie waarvoor ik 2 keer in de week naar Nijmegen moet reizen en ik forens ook naar mijn werk. Nu heb ik dinsdag een lange dag omdat ik na mijn werk meteen door moet naar studie en dan pas rond 22.00 thuis ben, dan woensdag de punctie en donderdag werken en dan 's middags weer naar Nijmegen...pfff..

Probleem is dat ik al zoveel gemist heb door die stomme longontsteking en ik liever ook geen lesuitval heb voor mijn leerlingen, maar aan de andere kant wil ik ook geen risico nemen! Hoe doen jullie dat, of hoe zijn jullie hier de vorige keer mee omgegaan???

De terugplaatsing is gelukkig zaterdag dus kan ik in het weekend rustig aan doen. Tijdens de wachtweken ben ik blij met elke afleiding dus is werken alleen maar heel fijn!

Aafke

Posted

De eerste keer had ik punctie op woensdag, donderdag was hemelvaart en vrijdag mijn vrije dag. TP op zaterdag en maandag erna weer gaan werken.

Tweede keer had ik de punctie op zaterdag en TP dinsdag, ik heb me toen maandag ziekgemeld en ben woensdag weer gaan werken.

Ik kon de dagen na de punctie echt niet zoveel!

Je lichaam is nu belangrijker dan je leerlingen zou ik denken, een punctie is niet niks.

Succes ermee!

Posted

mij is verteld dat ik het minstes tot aan de tp heeeeeeel rustig aan moest doen niets tillen zwaarder dan een pak suiker

en eigenlijkgewoon zo min mogenlijk doen

en heeeeeeel goed naar je eigen lichaam luisteren

als je moe bent of pijn hebt zijn dat tekenen dat je teveel gedaan hebt of nog niets kan hebben

Posted

Hoi Aafke, dat klinkt wel als een paar drukke dagen zeg!

Ik ben zelf veel te snel weer aan het werk gegaan maar ik bleek dat ook overstimulatie te hebben en had gewoon plat moeten liggen. Ik denk dat als je punctie normaal verloopt en er geen indicaties zijn dat je overstimulatie krijgt, je best de volgende dag weer kunt gaan werken maar je maakt er in jouw geval wel gelijk een enorme dag van. Voor je eigen gemoedsrust zou ik als ik jou was daarom toch proberen om de donderdag niet te gaan werken. Misschien kun je dan op de dag zelf nog even aankijken of je nog die middag naar je studie wilt gaan. Ik begrijp wel heel goed dat het schipperen is, maar onderschat niet de impact van een poging hoor, het is gewoon een aanslag op je lichaam en als je niet je rust neemt, ben je er straks misschien nog wel langer tussenuit.

Succes met de poging!

Posted

Ik heb beide keren verplicht 1 week rust genomen.

Altijd veel pijn en vocht daarna.

Na de tp doe ik het ook nog rustig aan, geen stress.

Groet Sylvie

Posted

Ik heb ook van het ZH mee gekregen om rustig aan te doen, niet te zwaar tillen en heel erg veel water drinken. Afgelopen keer ben ik twee weken bezig geweest om te herstellen!! ik had veel napijn.

Aafke ik zou het als ik jou was echt even loslaten. Denk aan jezelf. Mocht je geen vrij willen, zou ik een keuze maken, of werken of studie. Ze zullen je wel vaker moeten missen als je straks zwanger bent toch?? positief denken hihi

Posted

ik ben tot nu toe de dag van de punctie en de dag erna thuis geweest. We gaan nu weer een behandeling doen maar nu heeft mn leidinggevende gezegd dat ik mn vakantieuren ervoor moet opnemen (ook voor de echo's) en hier ben ik het natuurlijk helemaal niet mee eens. Hoe doen jullie dat?

Posted

Dat is nog al wat!! volgens mij kan je hier op de site wel meer info krijgen over dat onderwerp. Ik neem aan dat je je voor de punctie enTP mag ziekmelden dat zijn ingrepen. Ik zou zeggen dat je hier nog op terug komt en eerst eens even goed nazoeken.

Mijn baas doet gelukkig helemaal niet moeilijk, ik moet wel zeggen dat ik het deze keer nog niet vertelt heb omdat het een keer ophoudt denk ik. Mijn collega's zullen wel denken wanneer houdt die een keer op

Posted

Na mijn eerste punctie heb ik me daarna 2 weken ziekgemeld aangezien ik moest herstellen van de overstimulatie.

Bij mijn 2e punctie was ik werkeloos en heb ik het thuis heel rustig aan gedaan hoewel ik wel bv. even naar de winkel ging.

Posted

Mooie vraag van een zeer gepassioneerde werknemer!

Ik heb een collega, zij werkt al jaren in de psychiatrie en met haar sprak ik ook over de punctie, de tp en de betekenis van rust.

Omdat ik geen fysiek belastende baan heb, vond ik dat ik me niet ziek kon melden en voelde me, net als jij, verantwoordelijk voor mijn clienten die geen therapie krijgen als ik afwezig ben. Als ik ziek ben wordt de therapie uitgesteld en niet overgenomen.

Mijn collega zei me; dat rust nemen niet alleen fysieke rust inhield, maar ook de geestelijke rust. Letterlijk zei ze me: Je moet je lichaam instellen op ontvangen.

Hier heb ik erg veel aan gehad en het de tweede keer ook gedaan. Ik heb me ziek gemeld (hoewel ik er in jan ook 2 weken uit ben geweest ivm griep) en ben me in gaan stellen op ontvangen.

Ik heb veel dingen anders gedaan deze tweede keer, dus ik kan niet zeggen of het daardoor komt. Maar ik ben nu wel zwanger.

Wat ik geleerd heb van de 2 ivf's is dat je een punctie en een tp niet even tussendoor doet.

Sterkte met je keuze. En met alles wat komen gaat.

Posted

ik ben bij beide behandelingen ongeveer 1 week tot 1,5 week bij huis gebleven, werk in de zorg/verpleging en moet veel tillen en bukken en vooral hard lopen/werken

de 1e x durfde ik niks te doen en de 2e x kon ik niks doen door de pijn

er word ook afgeraden zwaar werk te doen of bukken rekken en strekken

mijn leidinggevende doet hier ook moeilijk over

ik mag wel thuis blijven maar ze vind dat dat een vrijwillige keus is en ik hier voor zelf moet opdraaien dmv of vakantie uren in leveren of de uren in te halen

ben hier niet met akkoord gegaan en ben nog in conflict hierover

weet dat ik recht heb op 50/50 voor alle ziekenhuis bezoeken

en vind dat de dagen na de punctie onder de ziektewet vallen herstel van een medische ingreep

dit word allemaal nog uitgezocht/uitgevochten maar loopt al vanaf mei 2009

ik geef me niet over en heb een rechtsbijstandverzekering dus sta sterk

neem voor de volgende punctie ook mijn tijd, als ik me goed genoeg voel ga ik pas weer aan het werk

Posted

Hallo Aafke,

Als ik jou was zou ik niet teveel hooi op de vork nemen en een beetje gas terug nemen.

Mocht het wederom niet lukken kun je het jezelf niet kwalijk nemen.

Veel succes bij het maken van je keuze en wil je heel veel geluk toewensen in deze ronde!

Kyra wat een mooie wijze woorden van je collega.

Van harte met je zwangerschap!

Groetjes Sanne

Posted

Hai,

Ik heb de laatste keren de punctie op zondag gehad en maandag gewoon aan het werk gegaan. Dat ging eigenlijk heel erg goed, maar had geen last van overstimultatie oid. Ook heb ik een kantoorbaan en ben zelfstandig ondernemer, dat telde voor mij ook mee om weer snel aan het werk te gaan. Ik wilde ook niet dat mijn opdrachtgever op de hoogte was van mijn behandelingen. Ik heb het pas bij 13 weken zwangerschap verteld.

Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Iedereen is anders en er zijn genoeg redenen om wel of juist niet gelijk weer aan de slag te gaan. Dus als je denkt dat het verstandiger is om wat rust te houden en het kan dan zou ik het doen.

groetjes,

Caroline

Posted
ik ben bij beide behandelingen ongeveer 1 week tot 1,5 week bij huis gebleven, werk in de zorg/verpleging en moet veel tillen en bukken en vooral hard lopen/werken

de 1e x durfde ik niks te doen en de 2e x kon ik niks doen door de pijn

er word ook afgeraden zwaar werk te doen of bukken rekken en strekken

mijn leidinggevende doet hier ook moeilijk over

ik mag wel thuis blijven maar ze vind dat dat een vrijwillige keus is en ik hier voor zelf moet opdraaien dmv of vakantie uren in leveren of de uren in te halen

ben hier niet met akkoord gegaan en ben nog in conflict hierover

weet dat ik recht heb op 50/50 voor alle ziekenhuis bezoeken

en vind dat de dagen na de punctie onder de ziektewet vallen herstel van een medische ingreep

dit word allemaal nog uitgezocht/uitgevochten maar loopt al vanaf mei 2009

ik geef me niet over en heb een rechtsbijstandverzekering dus sta sterk

neem voor de volgende punctie ook mijn tijd, als ik me goed genoeg voel ga ik pas weer aan het werk

Je zou denken dat in de zorg meer begrip zou zijn, maar blijkbaar maakt dat niets uit.

Posted
ik ben tot nu toe de dag van de punctie en de dag erna thuis geweest. We gaan nu weer een behandeling doen maar nu heeft mn leidinggevende gezegd dat ik mn vakantieuren ervoor moet opnemen (ook voor de echo's) en hier ben ik het natuurlijk helemaal niet mee eens. Hoe doen jullie dat?

Bij mij stond er iets over geschreven in de cao, een wergever mag niet adviseren hoe dit jij dit op moet vangen. Je kunt het ook navragen bij Frija, die hier veel ervaring mee hebben. Tijdens de drie puncties had ik geluk. Ik zat toen in de ziekte wet en bij de laatste puntie was ik met verlof thuis. Ik heb me minstens drie dagen rustig moeten houden want ik voelde dat ik die rust ook echt nodig had. En Kyra wat een prachtige opmerking van je collega, je instellen op ontvangen! Die ga ik onthouden! Joy1

Posted

ja dit is het hem juist, mijn bedrijf heeft geen CAO en ik heb al een beetje gegoogled en kwam inderdaad ook op de site van Freya en als ik het goed begrijp is er in de wet niets vastgelegd.

Posted

Dank voor jullie reacties!

Ik heb morgenochtend mijn 2e FM en ga de behandelend arts ook maar eens om advies vragen. In ieder geval is donderdag en werk en studie denk ik teveel gevraagd.

Ik ga mij instellen op ontvangen!!! Inderdaad een hele mooie opmerking van je collega, Kyra! En proficiat, ik hoop dat je een mooie echo te zien krijgt!

Ik vind het trouwens heel erg dat er toch nog werkgevers zijn die hierover zo moeilijk doen. Alsof wij allemaal ook niet veel liever spontaan zwanger zouden worden zodat we het na 3 maanden 'gewoon' zouden kunnen melden, grrr! Ik meende een tijdje terug ergens gelezen te hebben dat er een Tweede Kamerlid mee bezig was om er iets over in de wet vastgelegd te krijgen, maar ik ben vergeten wie (Karib?). Het wordt hoog tijd in ieder geval!

Gelukkig doet mijn school niet moeilijk, ik voel me alleen zelf heel erg verantwoordelijk omdat er niemand is om lessen van me over te nemen.

Maar goed, in dit geval moet ik vooral aan mezelf blijven denken, mijn kleintje moet in een buik zonder stress terecht komen ;)

Posted

Aafke ik kan het je nog gekker vertelen: vorig jaar lag het dochtertje van mijn vriendin in het ZH voor haar leven te vechten en werd de vader ontslagen omdat hij te weinig werkte en zijn tarcet niet haalde!!! Dit gebeurd vaker zijn de maatschappelijkwerster van het kinderziekenhuis. Ik heb toen echt overwogen om naar de krant te gaan.

Kyra: vertel me hoe stel ik mijn lijf in op ontvangen? HEt is een super opmerking en wil dat graag doen, maar hoe??

Posted

Icsi, wat schandaaalig he zo'n werkgever!

Afschuwelijk.

Instellen op ontvangen; rust nemen, je instellen op het feit dat je een embryo aan boord krijgt (dat overdenken en proberen in te voelen) En wat ik ook echt kan adviseren is de dag tevoren je partner (of iemand anders) je buik te laten betasten, gewoon hand opleggen. Je zal merken (als je een punctie hebt gehad) dat de hand en je buik warm worden en je buik gaat ontspannen. Zo wordt je baarmoeder ook weer zacht en ontvankelijk.

Ik denk ik je hoofd, je hart en je hele zijn ruimte maken en aandacht hebben voor wat er gaat gebeuren.

Voor mij geldt dan rust en alleen met mezelf bezig zijn en me naar binnen richten en niet naar de hele buitenwereld. Rustig ademhalen via mijn buik en niet via mijn gejaagde borst etc..

Dit bovenstaande heb ik besproken met de bwuste collega en met een bevriende haptotherapeut, ik wilde ook alles proberen en wilde weten hoe iedereen dat op zijn eigen gebied adviseerde.

Kun je hier wat mee?

Posted

Ik ben de dag van de punctie lekker thuis gebleven, heerlijk op de bank gehangen en niets gedaan.

De dag erna ben ik weer lekker aan de slag gegaan.

De dag van de TP ben ik ook thuis gebleven en daarna ook weer aan de bak gegaan....

Had wel wat lichte overstimulatie, maar gewoon doorgewerkt.

Tijdens mijn zwangerschap ben ik geen enkele dag thuis geweest en heb me misselijk en al naar het werk gesleept hahahaha

Mijn baas was totaal niet moeilijk in vrije uurtjes voor de behandeling en ik kon gaan en staan waar ik wilde en gewoon vrij nemen zonder er iets voor in te leveren.. zelfs de bezoekjes aan het ZH waren in de baas z'n tijd en hier hoefde ik geen uren voor vrij te nemen...

Snap niet waarom de werkgevers er zo moeilijk over kunnen doen, die snappen niet hoe het geestelijk en lichamelijk zwaar kan zijn...belachelijk....

• 5 months later...
Posted

Momenteel ben ik ook bezig met mijn eerste IVF-ICSI!!! Heb nu al 3 dagen de gonal-f gespoten. Vrijdag weer een FM en als alles goed gaat dus volgende week de punctie.

Ik ben ook aan het twijfelen hoeveel vrij ik ga nemen. Denk tot nu toe dat ik de dag van de punctie vrij neem en wil eigenlijk ook de dag er na weer aan het werk. Nu heb ik wel redelijk fysiek werk (dierenarts) en moet dus ook regelmatig een hondje van 20 kg op de tafel tillen. Het weekend van 11-12 september heb ik ook nog eens dienst van vrijdagavond 18:00 tot maandag 8:00. Ik kan die dienst erg moeilijk ruilen.

En eigenlijk ben ik ook het liefst gewoon aan het werk; dan heb ik genoeg afleiding.

Met mijn miskramen ben ik ook 1 dagje thuis gebleven en toen meteen aan het werk en dat beviel me prima.

Misschien dat ik tot nu de punctie onderschat??? Ik heb volgende week wel een stagaire die ik eventueel kan laten tillen....

Posted

hoi wannabemom,

Ik heb zelf nog geen punctie gehad, maar mijn vriendin heeft er al wel 3 gehad.

Zij adviseerd om toch een paar dagen na de punctie thuis te blijven.

Posted

hee hallo..

mij is gezegd dat ik de dag van de punctie niet mocht werken maar ik ben ook de dag daarna thuis gebleven.. want had toch best pijn in mn buik..

het is moeilijk in te schatten van te voren maar mijn advies zou zijn; 2 dagen vrij!!!

• 2 weeks later...
Posted

Tussen de punctie en de terupplaatsing ben ik vrij (mag thuisblijven van mijn werkgever) na de terugplaatsing mag/moet ik thuisblijven.....ook van de werkgever, en ik moet zeggen de eerste week is dat erg fijn, de tweede week werk ik liever rolleyes.gif