Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het volgende is nu met mij aan de hand. Op 3 februari 2010 ben ik geopereerd aan chocoladecystes in beide eierstokken. Ze hadden mij gezegd dat het ongeveer een half jaar zou duren voordat de cystes terug zouden kunnen komen. Nu heb ik echter gisteren een echo gehad en na amper 4 weken heb ik dus alweer cystes gekweekt. Wie heeft dit ook gehad en is daarmee toch zwanger geworden???

Posted

Hee hallo,

Wat enorm balen zeg, dat ze meteen weer zijn teruggekomen! Wat ik begreep van het endometriose forum is dat een cyste tot ongeveer 3 a 4 cm niet zoveel verschil maakt, maar dat ze bij grotere ze liever eerst weghalen. Heb jij ook hormoonbehandeling gehad?

Ik heb nu, na mijn zwangerschap in ene last van een grote cyste, en moet vanmiddag weer naar het zh want ik heb er veel last van. Bij mij willen ze juist weer niet opereren tot dusverre, maar hoop dat ze dat nu wel gaan doen.

Kijk anders eens rond op de site van de endometriose stichting (als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk) daar staan veel ervaringen.

Verder kan ik je dus niet helpen, maar je wel veel succes toewensen!

Liefs Pien

Posted

Mijn cystes zijn dus alweer na een maand 4,9 cm en 5,7 cm....degene die ik weg heb laten halen is binnen 8 weken van 4,8 cm naar 9 cm gegroeid. Dat is wel door het stimuleren van de follikels gebeurd. In hoeverre kunnen die hormonen er nu nog voor zorgen dat de cystes zo snel terug zijn gekomen en groeien?? En heeft zo'n cyste ook invloed op een innesteling?? Want ik heb nog een cryo in de vriezer en daar had ik dus gisteren die echo ook voor maar ik durf hem nu niet terug te laten plaatsen. Ik had ook maar 1 follikel in de rechter eierstok van 13 mm...verder was er niets te zien...kan dat misschien komen door de operatie??

Posted

Ha,

Ik had ook al amper 2,5 maand na de verwijdering van 1 grote chocoladecyste (grootte van een mango) in mijn eierstok alweer een nieuwe precies ernaast van ±3 cm. Ik ben toen overgestapt van IUI naar IVF en ben meteen de eerste IVF zwanger geworden. De cyste zit er nu nog steeds (voor zover ik weet).

Tijdens de IVF "deed" de eierstok met de cyste niets en heb ik alleen opbrengst gehad van de andere eierstok.

Je kan er dus wel zwanger mee worden.

In mijn beleving hebben hormonen er wel degelijk mee te maken dat cystes snel groeien. Tijdens mijn IUI behandelingen zag je iedere maand een aanzienlijke groei van de cyste, tot hij echt heel groot was (in ongeveer 2 behandelingen IUI). Na de laparascopie heeft men gezegd dat het ongeveer een half jaar zou duren. Nou, niet dus. Ik weet precies hoe je je voelt... hopelijk heeft mijn toch positieve afloop je een beetje geholpen.

Posted

wat is een chocoladecyste?

ik had vorige week een cyste van 2 cm maar is nu verdwenen

hoop dat die van jou ook van zelf verdwijnt

Posted

Een chocoladecyste is gevuld met (gestold) bloed (ziet er uit als gesmolten chocolade op de echo) en komt door endometriose. In tegenstelling tot een "gewone" met vocht gevulde cyste verdwijnen deze helaas bijna nooit uit zichzelf...

Volgens mij heeft het geen invloed op de innesteling, maar kan me voorstellen dat je geen risico wilt lopen en de ideale omgeving wilt hebben voor je enige cryo.

Heel veel succes en sterkte gewenst!

Liefs Pien

Posted

pien dank je voor je uitleg, had er nog nooit van gehoord

ik had dus een gewone cycte die nu weer weg is

ik heb ook geen endometriose

Posted

Ik wist niet dat er cystes waren met zo'n naam. (Ik dacht even dat het met de pasen te maken had en ik bedoel dit niet eens grappig.) Ik wens je heel veel sterkte toe en kan me voorstellen dat je geschrokken bent na deze echo. Ik hoop dat je aan de reacties wat hebt op dit topic. Joy1

Posted

Ik heb zeker wat aan de reacties.....ik maak er zelf ook wel grapjes over mbt de chocoladecystes en pasen haha....ik ga met het seizoen mee zeg ik dan maar...met kerst had ik kerstballen en nu heb ik paaseieren haha...om 10 uur heb ik een gesprek over hoe nu verder...ben helemaal op van de zenuwen...ik laat nog wel even weten wat ze met me gaan doen.

Posted

Hoi Mar,

Hier ook eentje met een chocoladecyste! Tijdens mn 1e ivf wisten ze niet dat ik er eentje had, deze is toen aangeprikt (een hele grote was het weet precieze grootte niet) en ik dacht JIPPIE, dan ben ik er vanaf! Maar nadat de ivf was mislukt en ik op controle ging bij de gyn was hij er al weer (5 cm, stuk kleiner als bij tijdens de ivf)... maar helaas te groot om door te mogen voor de volgende ronde. Mijn gyn gaf als uitleg dat de cystes ontstaan doordat er levende cellen in eierstok zitten en deze dus na aanprikken meteen weeropnieuw met vochtvullen... na 4 dagen zou het al weer terug zijn...

Geen idee of dat ook zo bij een operatie is...

Mijn therapie is eerst weer voor paar maanden in de overgang, ik krijg dan weer controle en dan MOET de cyste kleiner zijn dan 3 cm... Wat er gebeurt als dat neit zo is... ik denk dat de overgangshormonen verlengd worden... en de ivf nog langer op zich laat wachten...

Ik hoop dat je vandaag meer duidelijkheid krijgt. Heel veel succes!

Liefs Nouschka

Posted

Hey Daruma..dan ga ik samen met jou in de overgang. Moet nu ook eerst een maand hormonen spuiten waardoor ik in de overgang raak en de cystes hopelijk wat kleiner worden. Tevens gaan ze de foto's van de operatie bekijken om te beoordelen of ik nog een keer geopereerd kan worden...ze willen eerst kijken wat het risico is dat ik een eierstok kwijt raak. Volgens de arts heb ik last van zeer actieve endometriose en daarom waren die cystes zo snel weer terug, maar ik heb helemaal geen klachten (behalve dan die cystes)...heb ook nooit ergens last van gehad en nu heb ik dus ineens zeer actieve endometriose....erg vreemd vind ik...21 april moet ik dan terug komen en dan hoor ik wat ze gaan doen...nog even afwachten dus...

Posted

Bij een operatie halen ze de cyste weg en branden ze daarna de plek dicht. De gyn heeft mij verzekerd dat op díe plek er nooit meer een cyste kan komen (maar ja, dan blijven er nog een boel plekken over...).

Posted
Hey Daruma..dan ga ik samen met jou in de overgang. Moet nu ook eerst een maand hormonen spuiten waardoor ik in de overgang raak en de cystes hopelijk wat kleiner worden. Tevens gaan ze de foto's van de operatie bekijken om te beoordelen of ik nog een keer geopereerd kan worden...ze willen eerst kijken wat het risico is dat ik een eierstok kwijt raak. Volgens de arts heb ik last van zeer actieve endometriose en daarom waren die cystes zo snel weer terug, maar ik heb helemaal geen klachten (behalve dan die cystes)...heb ook nooit ergens last van gehad en nu heb ik dus ineens zeer actieve endometriose....erg vreemd vind ik...21 april moet ik dan terug komen en dan hoor ik wat ze gaan doen...nog even afwachten dus...

Balen hoor voor je! Eerst de overgang... pff ik ken het! Nou meid, 1 maandje trekken we ons wel doorheen! Hopelijk mag je dan snel beginnen met je ivf.. en niet dat je dan weeeeer langer moet wachten! ik word zelf ook helemaal gek van wachten!

Ik heb trouwens ook ernstige diepe endometriose, maar heb maar 1 cyste gelukkig. Verder wel erg veel verklevingen met daardoor ontzettend veel pijnen. Vooral veel last van darmkrampen. Ik heb net weer een dag krom gelegen... bah het is een rotaandoening.

liefs Nouschka

Posted
Volgens de arts heb ik last van zeer actieve endometriose en daarom waren die cystes zo snel weer terug, maar ik heb helemaal geen klachten (behalve dan die cystes)...heb ook nooit ergens last van gehad en nu heb ik dus ineens zeer actieve endometriose....erg vreemd vind ik...

Da's precies wat mijn arts ook tegen mij zei en ik had hetzelfde als jij. Ik vind dat ook moeilijk te rijmen met al die endometriose patienten die iedere maand krom liggen van de pijn. Daar hebben jij en ik dus helemaal geen last van... maar toch een actieve vorm van endo.

Veel succes met wachten en ik hoop dat er in april duidelijk wordt wat er gaat gebeuren.

Posted

Hee meiden,

Vreemd is dat he.. dat de een zoveel last heeft en de ander nauwelijks.. ik heb al pijnlijke menstruaties sinds jaren (echt niveau bevallingspijn) maar verder niet en nu in ene door een cyste vreselijk veel pijn. Terwijl anderen ook daar weer weinig last van hebben.. Vlgs mij hangt het er maar helemaal vanaf waar het zit en hoe en kan het ook zomaar veranderen (bij mij is het het afgelopen half jaar zonder dat ik er erg in had veel erger geworden)

Succes ermee, op naar zwangerschap, het beste medicijn!

Liefs Pien