Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eicelopbrengst ivf voorspelt zwangerschap

GRONINGEN - De hoeveelheid gevonden eicellen bij een ivf-behandeling heeft een voorspellende waarde voor de kans op een miskraam of een chromosomaal afwijkende zwangerschap.

© Gezondheidsnet

Dat blijkt uit het promotieonderzoek van klinisch geneticus in opleiding Maaike Haadsma van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze onderzocht de afname aan eicelhoeveelheid en eicelkwaliteit naarmate vrouwen ouder worden.

Latere leeftijd

De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen in Nederland voor het eerst moeder worden, is de afgelopen dertig jaar gestegen van ruim 24 jaar in de jaren 1970 tot ruim 29 jaar nu. Op latere leeftijd hebben vrouwen echter een kleinere kans om zwanger te worden en als ze zwanger worden, krijgen ze vaker een miskraam.

Bovendien is de kans op een kind met een chromosomale afwijking groter.

Haadsma onderzocht verschillende methodes om eicelvoorraden te meten. Zij bekeek onder andere gegevens van ruim 1800 vrouwen die zwanger waren geworden na een ivf-behandeling.

eicelopbrengst

Bij ivf rijpen door toediening van hormonen meerdere eicellen tegelijkertijd uit. Haadsma wilde weten of het aantal eicellen dat bij ivf-behandeling wordt verkregen, een voorspeller is voor een succesvolle afloop van de zwangerschap.

Zij ontdekte dat dit inderdaad zo bleek te zijn: bij een hoge eicelopbrengst bij ivf is de kans op een levend geboren kind zonder chromosoomafwijking groter.

Ook ontdekte ze dat andere reguliere testen die de eicelvoorraad bepalen geen voorspeller zijn voor een succesvolle zwangerschap.

Bron: www.nu.nl

Posted

Hmm, dit tempert onze hoop nog meer.

Wij met relatief lage eicelopbrengst, onverklaard verminderd vruchtbaar en herhaalde miskramen.

:-(

Posted

Dit is dan ook weer zo'n onderzoek waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Erg interessant. Al zijn er denk ik altijd weer, gelukkig!!!!, uitzonderingen op de regel en die personen gaan vast op dit artikel reageren. Ik had veel eicellen, alle 3 pogingen, nu bezig met de laatste cryo's. Dus dit klopt dan wel met dit artikel maar.......er zijn altijd uitzonderingen op de regel.(Ik kan het niet vaak genoeg zeggen!!!!) Nogmaals gelukkig maar voor de mensen die naar verhouding weinig eicellen hebben. Het is namelijk niet zo'n hoopgevend artikel vind ik zelf. Laat je niet uit het veld slaan als je dit leest!!!Naast feiten zijn er altijd nog dingen in de natuur die niet tastbaar zijn en wel voor een zwangerschap zorgen!! Joy1

Miki, wij typten gelijk.....ik heb al beschreven waar jij op doelt!

Posted

ik vond het ook al niet leuk om te lezen met maar 5 eicellen:(

Maar wij gaan gewoon laten zien dat ze het mis heeft!!

xx

Posted

Dit geeft hoop!! maarja wat is veel?? Ik had er 10 toen ik zwanger werd van mijn dochter. Vorige keer 4, zonder goede afloop en gister de punctie gehad en 11!! je zou toch denken???

Posted

Precies Eslief en tnx Sen! Ook al word ik hier wel best triest van hoor.

Maar goed, het gaat zoals het gaat and it aint over till it's over!!!

Posted

hier is Sen :) volgens mij haal je iets door elkaar Miki :)))

maar ben het met je eens, word hier ook nie blij van maar on the other hand. Zijn allemaal statistieken.. en ik ben geen nummer... jullie toch ooknie?!?!

Posted

ik ook hoor;) ik had het al gelezen maar nog geen reactie geven..

Wat moet je zeggen..Wouw wat goed voor de mensen met veel eicellen..?

En ik dan? *zucht* ik haat dit soort onderzoeken je kan er namelijk niets mee..

moeten we dan maar stoppen...?.. echt niet dus.. het gaat gewoon lukken.. ook met 5 eicellen...

Posted

Eslief, Alweer stoppen?!? (Grapje) Neen natuurlijk niet! Ik ben het helemaal eens met Sen, Mensen zijn geen nummer. Joy1

Posted

Ik had het artikel ook al gelezen, maar vind niet echt hoopgevend voor de mensen die weinig eicellen hebben en wat "ouder" zijn.

Vind het een stom onderzoek.

Je zou toch direct alle medicijnen zo de prullebak in mieteren als je dit weet...

Posted

Lijkt me wel goed hier een eigen poll van te maken.

Kunnen we zien of het ook opgaat binnen dit forum.

Weet alleen niet zo goed hoe het moet...

Posted

Ahja Sen, ik bedoelde Joy! Vanaf iPhone niet zo goed (over)zicht. :-)

Lief Mart, ik ga deze topic en nieuwtjes blokken. Inderdaad al genoeg twijfels gehad...

Posted

Wil ze ook wel blokken Miki, maar je wordt er toch mee geconfronteerd.

Mevr. Haad(t)sma, haha, zegt er trouwens niet bij wat er onder veel en weinig eicellen wordt verstaan.

Cijfers willen we zien!

Posted
toch knap dat iemand met 1 eicel spontaan zwnager kan raken:P *grapje*
.

Dacht ik ook al...

En volgens mij scheelt het ook nog hoeveel eenheden Gonal F of Puregon o.i.d. je toedient.

Posted

Misschien moeten ze wat meer details vrijgeven van dit onderzoek, want inderdaad dit laat veel vragen open!

Posted

Niet naar luisteren, de info is maar magertjes en er zijn legio dames met heel veel eicellen en geen zwangerschap en ook even veel dames met weinig (wat is weinig?) en wel zwanger.

Posted

Tja, wat is veel en wat is weinig?? Het lijkt me vrij ver gezocht allemaal. Met één eitje kan het ook!! Niet opgeven door dit soort onderzoeken hoor!!!

Posted

pfff hier word je ook niet vrolijk van. Maar ja wat is veel en wat is weinig? Ik had een opbrengst van 8 waarvan 2 bevrucht?? En ik moet nog met m'n cryootje gaan beginnen dit geeft de burger geen moed zo hahah.

Liefs,

Nathalie

Posted

Vraag mij ernstig af waar dit toch allemaal op gebaseerd is hoor!

Ik heb bij de beide ICSI's maar heel weinig eicellen gehad, eerste keer 3 en laatste keer 2, en beide pogingen zijn gelukt.

Daar in tegen, als je heel veel eicellen hebt, die ook bevrucht raken, je dan ook nog eens veel cryo's hebt en vervolgens ook nog eens een aantal TP per poging kan doen. Tja dan......hoe meer keer een TP hoe meer kans zou ik mij nog kunnen indenken......

Posted

Ik had "maar" een opbrengst van 5 eicellen (met moeite, want ik heb bijna 3(!) weken gespoten met Gonal-F voordat ik uberhaupt kon spreken van een opbrengst) en maar 1 embryootje terug... en ik ben er wel mooi zwanger van geworden. Het lijkt me dat de kans op een zwangerschap nog wel van meer factoren afhankelijk is dan alleen de eicelopbrengst... dus dames: kop op! Zo'n onderzoek zegt niet alles.

Posted

Ik ben helaas belast met een hoog fsh en een laag amh (eicelvoorraad)

Gelukkig ben ik het bewijs dat het wel kan slagen. De arts heeft in eerste instantie zelfs tegen me gezegd dat ik onvruchtbaar zou zijn.

Echter heeft de arts ook tegen mij gezegd dat de kans kleiner is, omdat de eerste miljoenen/duizenden eicellen de mooiste zijn en de laatste dus kwalitatief minder.

Maar meiden, een kleinere kans is wél een kans! En zo lang zh'en het met ons aandurven is er hoop.

En hoop is wat we ook moeten houden.

Naast het lotgenotencontact en het informatieve karakter van dit forum is dit wat mij betreft ook een forum van hoop.

Er zijn voldoende verhalen die tegendelen bewijzen en er zijn hier genoeg dames die het levende bewijs zijn van zogenaamde 'onmogelijke' kansen. En gelukkig zijn er veel baby's die het tegendeel bewijzen...

Posted

Ook ik schrok van dit artikel. Ik ben nog even verder gaan spitten en een aantal van de medische rapporten gelezen. Het gaat om vrouwen met een opbrengst van 3 of minder eitjes per punctie. Ook ik hoor tot die groep en alle drie de eitjes waren prima in orde, bevrucht, teruggeplaatst en zelfs 1 cryo! Nu 10 weken zwanger en al ben ik de magische grens van 12 weken nog niet voorbij, zwanger ben ik wel geworden met die 3 eitjes!

Toch weer zo'n artikel waar je nog huiveriger wordt!

Posted

Bij de een na laatste poging, 34 eicellen, niet gelukt...

Bij zo'n aantal had ik een vierling moeten krijgen volgens mij!

Dus wat mij betreft het zoveelste onzinonderzoek....