Ga naar inhoud

Gaatjes door hormonen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hai,

Net terug van de tandarts en weer twee gaatjes gevonden. Ik baal hier ontzettend van, want tot m'n 30e had ik echt nooit iets en de laatste jaren is er telkens wat. Vraag me af of het misschien door de hormonen kan komen. Eerst de pil, daarna de ivf. Hebben jullie hier ervaring mee?

Henne

Geplaatst

Hoi Henne, ik heb de ene ontsteking na de andere, afgelopen jaar 2 kiezen moeten laten trekken. Vorige week weer een ontsteking gehad daar kon nog een wortelkanaalbehandeling gedaan worden. Ik had ook al zitten denken of dit allemaal door de hormonen kon komen.......

Geplaatst

Hey meiden,

Ik heb ook veel "problemen" met mijn gebit gehad tijdens de icsi behandelingen en ook tijdens de zwangerschap. Veel ontstekingen e.d. Ik denk echt wel dat je hoormoonhuishouding invloed heeft op je gebit. Wel balen trouwens want een tandartsbehandeling is ook geen pretje

Snoeske

Geplaatst

Ik ook wortelkanaal behandeling na mijn eerste ivf.

Heb nooit de link met de hormonen gelegd, maar met dikke pech.

Wie weet of het in combinatie staat.

Gast estrhalita
Geplaatst

Vroeger was er een gezegde dat elke zwangerschap een tand kosten. Mijn moeder had na de bevalling van mij geen boventanden meer. Alles viel er zo maar uit.

Ik heb veel ontstekingen gehad tijdens de zwangerschappen en na de 2de zwangerschap braken er zomaar 2 tanden af. Dus ik denk zeker dat hormonen een hoop met je gebit kan doen hoor.

Sterkte henne

Geplaatst
Vroeger was er een gezegde dat elke zwangerschap een tand kosten.

Nou als we dan eens zeggen dat deze twee beginnende gaatjes, ons volgende maand twee ukkies op gaan leveren? :-) Daar doe ik het wel voor hoor, haha!

Geplaatst

Ook bij mij heeft mijn zwangerschap ingehakt op mijn gebit, gaatjes wortelkanaal behandelingen, afgebroken tanden enz. Gelukkig is nu alles weer gemaakt en een hoop kronen erin, dus klaar voor de volgende zwangerschap:)

Geplaatst

Hoi meiden,

Bij mij is het niet erger geworden, de gaatjes. Eerder minder!

De mondhygieniste gaf aan dat het tandvlees wel gevoelig kan worden tijdens een zwangerschap (en mijn allergie/histamine-remmers, hebben ook dat effect).

Dus daar ligt bij mij eerder het aandachtspunt!

Succes met alle behandelingen! In mijn mond vind ik soms nog wel erger dan ..ehm.. vaginaal. Dat komt zo dichtbij, letterlijk: "in my face". ;-)

Liefs, -M

Geplaatst
Nou als we dan eens zeggen dat deze twee beginnende gaatjes, ons volgende maand twee ukkies op gaan leveren? :-) Daar doe ik het wel voor hoor, haha!

Daar houden we je aan Henne!

Geplaatst

Ik heb nooit last gehad van mijn gebit.

Ik heb 1 gaatje.

Sinds alle behandelingen heb ik ook meer klachten, volgens mij heb ik nu mijn 2de gaatje.

7 mei naar de tandarts, ben benieuwd.

Wat een stom woord eigenlijk, gaatje.

Groet Sylvie

Geplaatst

hallo dames,

Ik heb 10 jaar in de tandheelkunde gewerkt. Hormonen hebben weldegelijk invloed op je tandvlees. Het gaat veel sneller bloeden en is wat zachter door de hormonen. We gebruiken nou eenmaal wel zwangerschaps hormonen. Gaatjes ontstaan eigenlijk alleen maar door tandplak of grillige vormen in je glazuur die je niet goed schoon kunt houden (indirect dus ook door tandplak) De afvalstoffen van de bacteriën in die tandplak produceren, in combinatie met suikers uit je voeding en tijd, zuren die je glazuur kapot maken en zodoende een gaatje laten ontstaan.

Het kan ook zijn dat het tussen je kiezen ontstaan is en dat kun je alleen voorkomen door te flossen. Ook kan het een heel langzaam proces zijn.

Door ontsteking aan je tandvlees kan het ook zijn dat je door pijn het een beetje gaat ontzien en dan tijdelijk niet vaak genoeg de tandplak verwijdert waardoor een gaatje ontstaat.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat bij ons fluoride gebruik gaatjes op latere leeftijd krijgen vrij bijzonder is. Meestal is er dan al een heel lang proces aan vooraf gegaan. Soms signaleer je het niet vroeg doordat je alleen met een röntgenfoto echt tussen je tanden kunt kijken. (niet laten maken als je vermoedt dat je zwanger bent)

Alleen als je echt een 'perfecte' mondhygiéne hebt kun je het binnen de perken houden. Het vraagt alleen wel wat tijd en moeite om het perfect schoon te houden: electrisch poetsen en zorgen dat je niet structureel bepaalde plaatsen overslaat. (goed het hele rijtje afgaan, binnen, buiten, bovenop) Iedere dag stokeren afgewisseld met flossen. Voor een goeie instructie zou je aan de preventie assistente of mondhygiëniste kunnen gaan. Bij zwangerschap of gebruik van zwangerschapshormonen heeft je gebit (en met name je tandvlees) nou eenmaal wel wat extra aandacht nodig...

Ik weet dat er een tijd geleden een onderzoek liep naar het verband tussen ontstoken tandvlees en vroeggeboorte... Ik weet niet wat daar uit is gekomen, want ik heb nu een eigen zaak in een hele andere branche.

Maar het is wel een feit dat je veel ontstekingscellen en afvalstoffen binnen krijgt en dat zou een negatief effect kunnen hebben.

Ok, sorry voor dit misschien wat technische verhaal, maar ik hoop dat je er wellicht wat aan hebt?

En nu maar duimen dat we allemaal snel een dikke buik mogen krijgen...

Succes!

Geplaatst

Precies!

Misschien had ik toch nog beter ff naar de mondhygieniste kunnen gaan, voor het "grote spuit feest". Nu te laat ben ik bang.

Dan maar erna damage controle! Hopelijk inderdaad pas na een 9 maanden sessie. ;-)

Geplaatst

En in de tussentijd gewoon 9 maanden goed poetsen, flossen & stokeren! Extra schoonmaakbeurtje bij de mondhygiëniste is trouwens helemaal goed hoor... alleen geen verdovingen en röntgenfoto's.

Als je flinke last van bloedend tandvlees hebt gewoon doorgaan met schoonhouden en dan gaat het het snelste over.

Succes...

Geplaatst

Hey!

Hier pas op mijn 34e het eerste vlekje, zoals de tandarts het noemde. Mijn zwangerschap via ICSI en zo heeft geen nieuwe problemen veroorzaakt.

Ik ben in een eerdere relatie bijna 8 jaar aan de pil geweest, en toen dus helemaal niets aan de tanden gehad. Dus wat dat betreft hangen voor mij hormoongebruik/zwangerschap enzo niet samen met gaatjes....

Groetjessssssss

Geplaatst

Misschien is het ook wel gewoon mijn leeftijd :-S Had laatst ook de eerste grijze haren, aaargghhh. Vind het alleen echt balen dat ik tot m'n 30e nooit iets had en nu bij elkaar dan al vijf gaatjes.

Die twee van nu zijn idd alleen op de rontgen te zien, maar ze wilde ze wel vast weghalen. En ik krijg ook nog een flinke schoonmaakbeurt voor tandsteen tussen mijn kiezen. Dat allemaal nog voor de punctie, dus goed getimed haha.

Geplaatst

Schonmaakbeurt voor tandsteen is altijd wel lekker hoor! Dat gesjor aan je hoofd niet, maar je voelt je heel fris erna!

Enneh, die grijze haren. Hier ook in ene veeeel meer! Leek bij mij in combi met verdriet te gaan. De 2 mislukte ivf's en vroege mk, hebben me vorig jaar zoveel doen huilen. Dat slaat dan direct uit op je bol... ofzo... Zie ik ook bij mannen met donker haar, als die een ouder verliezen bijvoorbeeld. Zijn ze in weken in ene helemaal wit!

Geplaatst

De eerste 3 maanden moet je ook bij voorkeur geen drastische behandelingen laten uitvoeren, maar een normaal schoonmaak beurtje kan naar mijn idee wel. Als je parodontitis hebt (vergevorderde gingivitis) dan zou ik dat niet tijdens de 1e 3 maanden doen ivm veel vrijkomende ontstekingscellen en verdoving...

Bepaalde verdovingen mag je wel hebben, maar ik zei altijd liever niet doen als het niet uiterst noodzakelijk is.

Enneh... Henne: Ik vond tijdens mijn 1e stimulatie ook mijn 1e grijze haar!!! Zeg maar gerust kleurloos-wit!!! Ik dacht dat ik een rolberoerte kreeg!!! Verder niets gevonden, alleen die ene... hihi

• 3 weken later...
Geplaatst

Hey ladies, vandaag voor de schoonmaakbeurt geweest en gelijk gevraagd of de gaatjes door de hormonen kunnen komen. Ik zat er toch wel mee, was er altijd zo trots op dat ik een gaaf gebit had!

Van medicijnen en dus ook van hormonen, de pil etc. kan de samenstelling van je speeksel veranderen. En dat kan je gevoeliger maken voor gaatjes of andere tand(vlees)problemen. Het is dus min of meer indirect een mogelijke oorzaak.

Groetjes!

Geplaatst

Goh, goed om te weten. Extra poetsen en stoken dan maar!

Geplaatst

Hoi Hoi

Dat klopt ik was van de week by men tandarts voor de jaarlijkse controle en heb toen aan hem gevraagd en hij zei het kan idd veroorzaakt worden door de hormonen en ik heb dus ook 2 gaatjes moet vandaag bellen voor de vervolgafspr ik heb zoiets van laat ik alles maar regelen voordat er een evt Tp plaatstvind omdat de verdoving slecht is als je zwanger bent en by mij is het gevoelig als ik het zonder verdoving laat doen:cussing: dus nu weet weten we dat ook weer

dus idd vaak poetsen en spoelen met mondwater

Liefs Elvira

• 4 maanden later...
Geplaatst

Grrrrr, een heel stuk van mijn kies afgebroken, en het lijkt er op dat er een gaatje zit. Morgen kan ik langs komen :sad1:. Ik heb altijd een goed gebit gehad, en in maart zijn er zelfs nog foto's gemaakt, en het zag er goed uit. Ik ben bang dat het ook door de hormonen komt. Ik zal het morgen eens vragen.

Zal dit dan op mijn 38e mijn 1e gaatje (gat) zijn?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden