Jump to content

gefragmenteerd DNA sperma

ivfmoeke

Recommended Posts

we zijn sinds vorige week in dusseldorf en daar was de conclusie dat het zaad van hubbie echt slecht is.

Het zaad is nu nogmaals getest, wordt dan ingevroren en naar Kopenhagen gestuurd. hier ondergaat het zaad een SCSA methode.

in de folder staat het volgende:

als essentiele vaderlijke genen kapot zijn, kan het embryo doodgaan, wat tot een spontane miskraam leidt.

op www.spzlab.com staat heel veel informatie hierover.

is er iemand die dit ook heeft laten doen, wat waren de resultaten maar vooral wat betekent het als je dit hebt?ik ben benieuwd naar jullie reacties

we zijn sinds vorige week in dusseldorf en daar was de conclusie dat het zaad van hubbie echt slecht is.

Het zaad is nu nogmaals getest, wordt dan ingevroren en naar Kopenhagen gestuurd. hier ondergaat het zaad een SCSA methode.

in de folder staat het volgende:

als essentiele vaderlijke genen kapot zijn, kan het embryo doodgaan, wat tot een spontane miskraam leidt.

op www.spzlab.com staat heel veel informatie hierover.

is er iemand die dit ook heeft laten doen, wat waren de resultaten maar vooral wat betekent het als je dit hebt?ik ben benieuwd naar jullie reacties

Hoi Hellen,

Wij hebben 2,5 week geleden dit onderzoek ook gehad. Kom hier morgen even op terug. Want ik val om van de slaap. By the way, bij onze viel de uitslag erg tegen.

Groetjes,

Marianne

Hoi Hellen,

Ik zag je berichtje, maar ineens was hij weg en weet niet hoe ik hem terug moet halen. Wij zijn 19 april in DD geweest en na een intake, hebben wij gelijk besloten om ook een DNA onderzoek te laten uitvoeren i.v.m. de slechte kwaliteit van het zaad. Bij ons was de uitslag op 29 april al binnen, maar kreeg een belafspraak voor 1 mei. Uit het onderzoek is gebleken, dat er een storing van 72 % (krulstaarten, beschadigde cellen, te traag zaad, maar ook actieve cellen) aanwezig is. En volgens de arts is het al haast niet mogelijk om zwanger te worden met een storing van boven de 60 % bij een gewone ICSI behandeling. Een eicel kan dan wel bevrucht raken, maar het embryo zal dan waarschijnlijk op de natuurlijke weg afgestoten worden. Bij ons werd voorgesteld op een Tese behandeling te ondergaan in combinatie met een IMSI behandeling (waar ze de zaadcel 6500x vergroten i.p.v. 200x). Hierdoor is er meer kans op goede, bewegelijke zaadcellen. Dus hopelijk hebben wij met deze behandling een beter resultaat, dan de 3 ICSI behandelingen van het afgelopen jaar. Nu hebben wij in 2006 een gezonde dochter via de ICSI behandeling gekregen, dus het is uiteindelijk wel mogelijk. Nu moeten wij de 17e weer naar DD voor een gesprek met de androloog en eenuitgebreide uitleg over de Tese behandeling. Heb hier inmiddels al het e.e.a. over gelezen en vind het nogal een ingreep. Maar als alles goed is bij de androloog mogen wij eind van de maand al beginnen met de behandeling en dan is de vermoedelijke punctie/Tese behandeling op 9 juni. Het is jammer, dat wij niet eerder van dit DNA onderzoek geweten hebben, want nu zijn mijn 3 vergoede behandelingen voorbij en zullen we deze behandeling zelf moeten bekostigen.

Maar hebben ze niet tegen jullie gezegd, wanneer de uitslag ongeveer binnen zou zijn. Nou, hoop dat hij beter is dan de onze. Dus laat het even weten. Gaan jullie event. wel voor een behandeling verder in DD.

Groetjes,

Marianne

zo dat is niet niks zeg deze uitslag wat jullie hebben gehad.Tese lijkt me idd ook erg heftig maar ja alles voor het goede doel.

wat mooi dan wel dat jullie een dochter hebben. Waren jullie hiervoor in een ander zh dan dd. We hebben de 27e sperma ingeleverd en het was er nu nog niet.

Hebben jullie de uitslag per post thuisgekregen?

En was dit dan voor de belafspraak? ik wil het zooo graag weten.heb namelijk bij 8 wkn miskraam gehad en we hebben bad zaad dus daarom dacht de dokter eraan, wel slim maar idd wij staan nu voor onze 3e poging en jij hebt er al drie gehad, echt balen hé.

Meid, we houden elkaar op de hoogte.

liefs, Hellen

Hoi Hellen, Ik heb toevallig vandaag de uitslag (en in het Nederlands) per post binnengekregen. Met daarin de uitslag dat een DFI72 duidt op een sterk verminderde vruchtbaarheid. In de brief staat dat het sperma 28 april is onderzocht, terwijl dit de 19e al is ingeleverd. Ik werd voor mijn bloeduitslagen de 29e gebeld en toen waren de uitslagen van het DNA nog niet binnen, maar later die middag blijkbaar wel. Dus werd er een belafspraak gemaakt, zodat Dr. Scholtes zou bellen 1 mei. In de brief staat dat DFI 0 t/m 15% goed is, 15 t/m 25% acceptabel is, 25 t/m 60% onvoldoende is en boven de 60% zeer slecht is. Verder een brief met suggesties om het DNA te verbeteren,Bijvoorbeeld niet te lang zitten (gaat bij ons niet op, want mijn man is chauffeur), geen overgewicht, niet roken en bepaalde medicijnen, die het DNA fragmentatie veroorzaakt. Tevens dat DNA Fragmentatie met de jaren toe neemt en dat luchtvervuiling, pesticiden en andere chemicaliën een DNA fragmentatie kunnen veroorzaken.

In 2006 heb ik na de nodige IUI's een ICSi in Rotterdam gehad, wat erg snel ging, was binnen een week klaar met spuiten en punctie en dat is de eerste keer gelijk goed gegaan, terwijl volgens de artsen het sperma, de eicellen (helaas maar 2) allemaal matig was. De keren erna heb ik ook niet zoveel eitjes geproduceerd, maar er trokken er iedere keer een paar het voortouw, dus moest er wel tot puncties worden overgegaan. En de meeste zijn wel embryo's geworden, maar helaas geen cryo's. De nabespreking was echt heel erg onbeschoft, mevrouw de arts, zei, jammer, dat het aan uw man ligt, want anders was u misschien wel zwanger geworden (ja, als dit niet het geval was, dan had ik daar niet gezeten) en tijdens de behandelingen was alles goed, maar bij de nabespreking was ineens alles superslecht, ook bij mij. En ja, ik moest maar fijn gaan genieten van mijn dochter en ze konden mij wel professionele hulp aanbieden. Helaas jammer, dat er nu met een DNA onderzoek uitgekomen is, dat het de laatste 3 keren wrs toch niet tot een zwangerschap had kunnen komen. Maar we gaan het vol goede moed proberen in DD. Ben er in ieder geval al een stuk positiever over. Hoewel ik al zenuwachtig word van de Tese, maar wat je zegt, het is voor een goed doel.

Maar wat vreselijk voor je, een miskraam met 8 weken. Had je al wel een echo gehad? Snap nu eigenlijk niet waarom ze niet standaard een DNA laten uitvoeren.

Maar hoop echt voor je dat de uitslag goed is. En dat het de volgende keer gaat lukken. Ga er in ieder geval voor duimen. Laat het even weten, want het zal nu toch wel ieder moment binnen zijn.

Tot de volgende keer.

Liefs,

Marianne

arrrgggggg bij ons is hij nog steeds niet binnen. Gisteren was het twee weken geleden en vandaag al een mailtje van Irma dat hij er nog steeds niet is.

Geen belafspraak ingepland, zij bellen ons :(

jeetje wat een verhaal meid en is het zaad dan zo achteruitgegaan of was dat toen gewoon vet geluk?

ik had met de 1e isci een positieve zwangerschapstest met bloedverlies, vier dagen later stukje weefsel verloren, heel veel echo's, bloedonderzoeken en mogelijk sprake van bbz.

Bij 5 wkn 6 dagen bleek alles goed te zijn vruchtzak, dooierzak en embryo. alleen nog geen hartactie maar dat kon nog te vroeg zijn toen met 8 wkn NIETS.

tja, dat kan dus door het zaad zijn hé. Bij de 2e isci denk ik ook nog steeds dat ik zwanger ben geweest want ik had zoveel krampen etc. niet normaal.

daarom denk ik ook dat manlief het heeft; maar jullie vervelende bericht heeft mij wel iets rustiger gemaakt. Het hoeft nog niet helemaal afgelopen te zijn.....TESE is misschien ook bij ons een optie.

tja, nog een aantal lange dagen, heb het lekker druk dus de tijd vliegt wel om zeg :)

Hellen, balen zeg, dat ze de uitslagen nog steeds niet binnen hebben :(.

Ik heb vandaag bij mijn arts nog even nagevraagd hoe en wat; wij hebben nl allebei chromosomenonderzoek gehad (verplicht voor mijn man ivm heel slecht zaad zonder dat er een oorzaak gevonden werd; bij mij na 2x MK). Hij gaf aan dat chromosomen gedetailleerder onderzoeken (dus echt DNA bekijken) bij ons geen zin heeft, volgens hem moet je hiervoor weten welk stukje DNA er onderzocht moet worden en kan je vervolgens aan de buitenkant niet zien welke wel/niet goed zijn. Ik doe zoek-ICSI (soort van IMSI), en daar zoeken ze dus vanzelf al de zaadjes eruit die er het beste uitzien. Dat bij ons 95% afwijkend is weten we al. Meer dan dat kunnen ze volgens hem ook niet doen en het is bij onderzoek niet aangetoond dat - behalve bij translocatie, wat ook bij chr. onderzoek aan het licht komt - miskramen veroorzaakt worden door niet-erfelijke DNA-afwijkingen.

Wel gaf hij aan dat hier nog verder onderzoek naar loopt en ze er daarvoor waarschijnlijk in DD wél naar kijken, maar eerste uitslagen lijken hier dus niet op te wijzen...

Hebben we allebei helemaal niks aan, haha, maar wilde je het toch even laten weten ;-).

Jeetje Hellen, ze laten jullie wel in spanning zitten! Volgens mij hebben ze het in DD zo druk, en Irma volgens mij wel helemaal. Maar deze uitslag moest toch nog weer ergens anders vandaan komen of niet?

Hoi Hellen,

Jeetje, wat raar dat het zo lang duurt. Maar hoop dat de uitslag snel binnen is. Ben afgelopen maandag terug naar Dld geweest voor een gesprek met de androloog i.v.m. met de Tese behandeling. Vond het wel erg heftig, wat manlief allemaal te wachten staat. Zit nu te wachten of tel. uit Dld, wanneer alles precies gepland staat. Als alles goed gaat, dan hebben we over 3 weken, de nare behandelingen alweer achter de rug. Het is trouwens allemaal voor het goede doel.

Veel liefs,

Marianne

he marianne,

ja ik vind het ook raar. maar jeh nog een week wachten en dan worden we uit ons lijden verlost, hoop ik. Hoe gaat de ingreep plaatsvinden? ik ben erg benieuwd.

tot snel

liefs, Hellen

Hoi Hellen,

Helemaal geweldig, dat jullie uitslag zo goed is, dat was het wachten wel waard. Ik heb vanmorgen uitgangsecho gehad en alles was goed, ook vanmorgen al met de Menopur gestart. Wat een gedoe met dat mengen van die potjes en mag vanavond weer, pffff. Nu wachten tot zaterdag voor de volgende echo. Met de Tese operatie snijden ze onder de penis de huid los en halen vervolgens uit ieder bal 3 stukken weefsel à 0,5-1 cm. En daar moeten dan zaadcellen inzitten, voor mijn gevoel is dit niet zo logisch, maar ik ben hier niet de deskundige. Lijkt mij in ieder geval erg pijnlijk. Tese-OP staat gepland voor volgende week woensdag, dus het gaat nu allemaal wel heel snel, want dan zal de punctie ook woensdag of donderdag zijn. En misschien ook wel eerder, want de vorige keren reageerde mijn lichaam ook supersnel op de medicijnen (waren toen wel andere). We wachten wel af. Het is allemaal wel spannend.

In ieder geval veel succes woensdag.

Veel liefs,

Marianne

wauw marianne jij gaat lekker snel.

ik moet woensdag voor de echo komen en een planningsgesprek.

ben wel nog aan de pil. Hoe zat dat dan bij jou?

was jij ongesteld? in maastricht loopt dit allemaal anders dus ik ben eens benieuwd wat het gaat worden!

liefs, Hellen

Hoi Hellen,

Had niet eerder tijd vanavond, kreeg een vriendin te eten en die bleef lekker hangen, was wel gezellig.

In Rotterdam ging het ook allemaal heel anders. Moest nu na de laatste keer dat ik ongesteld (2/5) werd weer met de pil beginnen. I.v.m. de Tese operatie die gepland staat voor 9/6, moesten ze een paar dagen de ruimte hebben om te kunnen schuiven (Tese-op is moeilijk in het weekend en de vorige keren reageerde ik ook best wel snel op de medicijnen, dus het kan best zijn dat de punctie eerder is en dan moet de Tese ook verplaatst worden), dus moest ik de pil een paar dagen langer slikken tot 26/5, zodat ik een voormoedelijke punctiedatum van 10/6 heb. Vanaf 10/6 gaan ze 13 dagen terug tellen en kwamen ze op 31/5. Dit blijkt dus dag 3 te zijn, terwijl het voor mij berekening dag 5 is, maar voel me soms echt blond. Ben dus gisteren met de Menopur 300 gestart, moest wel van te voren een uitgangsecho laten maken om te kijken of er geen cystes aanwezig waren en gelukkig die waren er niet (niet dat ik er normaal last van heb, maar je zult zien, deze keer wel). Had gelukkig vorige week nog nagevraagd of ik de 300 menopur in 1 keer moest spuiten of 2 keer. Moet nu 's morgen 150 en 's avonds 150 spuiten. Want ik had gerust 's avonds 300 gespoten. Vind het trouwens wel een getob dat mengen van die menopur, maar goed volgende week ben ik er weer vanaf. Moet nu 5/6 weer een echo laten maken (doe dat ik Rotterdam, want zie het niet zo zitten om 5 à 6 uur in de auto te zitten voor een echo van een paar minuten),ben al hard aan het duimen, dat ze allemaal gelijk opgaan en niet 2 die het voortouw trekken en dan moet ik daarna gelijk de uitslagen/metingen doorbellen naar Dusseldorf, daar wordt dan overlegd of ik door moet gaan met de menopur of dat de pregnylprik gepland kan worden. Pas als de pregnyldatum vaststaat kunnen ze daadwerkelijk de puntie en Tese datum vaststellen. Het enige opstakel zou dan kunnen zijn, dat we allebei op dezelfde dag de behandeling hebben en i.v.m. de volledige narcose mogen we dus niet autorijden, en manlief moet naar Mülheim en ik naar Dusseldorf, dus denk dat er maar iemand mee moet om te taxiën, want je mag ook weer niet weg zonder begeleiding. Maar dit zal wel goed komen, krijg in ieder geval alle medewerking van mijn werk, dus vrijnemen is geen probleem en manlief heeft de hele week vrij. Neem aan dat ze in Dusseldorf de behandelingen goed op elkaar afstemmen. Hoewel ik natuurlijk graag zelf overal de controle op wil houden, maar ja soms gaat dat niet.

Maar heb er helemaal zin in (klinkt/voelt heel raar).

Laat jij straks de echo's in Nederland doen of ga je daarvoor naar Dusseldorf?

Succes strakjes (als je dit nog op tijd leest) en laat even weten hoe het gegaan is.

Liefs,

Marianne

he meid,

zo een hele andere protocol dan je voorheen hebt gehad. ik ben heel benieuwd en duiim hartstikke voor jullie. erg spannend voor je man en jou en dan heb je ook nog een kleintje rondhuppelen, hé.

wij doen alles in dusseldorf, ga er niet vanuit dat Maastricht meewerkt. heb het niet gevraagd maar wil het ook eigenlijk niet. vanuit ons is het dik 1 uur rijden dus tja, dat is dan nog wel te doen.

tot straks met mijn update

liefs, Hellen