Ga naar inhoud

Kansen bij 3e ivf. Wie weet het?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allemaal

Ik weet dat de kans op zwangerschap na TP gemiddeld 25% is. Naar mijn idee is de kans bij een eerste plaatsing groter dan bij de derde (want hierin zit de groep die schijnbaar moeilijker zwanger wordt).

Weet iemand wat het % is voor de 3e ivf? Ik ben 39 jaar dus dat zet het % nog eens extra onder druk.

Alvast bedankt voor het meedenken! Liefs, Mila (die zich afvraagt wat het perspectief is bij de 3e en laatste poging):icon_scratch:

Geplaatst

Ik denk werkelijk dat daar niks van te zeggen is. Op zich heb je gelijk dat degenen bij wie het kennelijk makkerlijker gaat dan niet meer meetellen. Maar degenen bij wie het moeilijker gaat hebben ook poging 1 al een minder grote kans dan dat gemiddelde van 25%.

En volgens mij is je kans elke poging opnieuw weer anders. Zaad is telkens anders, er kunnen meer of minder eitjes zijn, de kwaliteit daarvan kan wisselen, je wordt idd ouder, etc.etc. Ik denk persoonlijk dat deze 4e poging voor ons een veel grotere kans is dan de eerste poging waar we maar één eitje hadden en ik doodziek was van de hormonen.

Er zijn genoeg meiden de 3e poging, of nog later, zwanger geworden. En uit onderzoek vaak genoeg gebleken dat pas na vijf of zes pogingen het aantal zwangerschappen niet echt meer toeneemt.

Probeer niet op dat percentage te focussen, ook een kleine kans is een kans tenslotte.

Geplaatst

Hallo Mila

zie hier de tekst van het ziekenhuis waar wij in behandeling zijn: (UZ Brussel)

Grafiek_02.gif

Slaagkans bij IVF: de cijfers en de praktijk

Hoe groot is de kans dat in-vitrofertilisatie slaagt, dat je m.a.w. bevalt van een baby?

Die kans hangt in hoge mate samen met de leeftijd van de vrouw, zoals uit de hier weergegeven grafiek blijkt.

[/url]

Klik op de grafiek om te vergroten.

Op de verticale as valt af te lezen hoeveel vrouwen (op honderd) van welke leeftijd mogelijk bevallen zullen zijn van een baby na een IVF-ICSI-behandeling; op de horizontale as na hoeveel pogingen.

Eén voorbeeld: in de leeftijdsgroep van 20- tot 29-jarigen is de verwachting dat van de honderd vrouwen die met IVF-ICSI starten er 37 zullen bevallen van een baby na de eerste poging, 60 van de 100 na de tweede poging en 73 van de 100 na de derde.

Qua 'gemiddelde' slaagkans - d.w.z. alle leeftijden door elkaar en ongeacht het aantal pogingen - kunnen we de volgende cijfers meegeven. Op ongeveer 3 000 pick-ups die in één jaar in het CRG van UZ Brussel worden verricht, lukt het voor bijna negentig procent om uit de verkregen eicellen embryo's te doen ontstaan die in de baarmoeder kunnen worden geplaatst. Na het inbrengen van de embryo's is er een gemiddelde zwangerschapskans van 30 procent en uiteindelijk een gemiddelde bevallingskans van 25 procent; telkens t.o.v. het totale aantal pick-ups en alle leeftijden in acht genomen.

De belangrijkste vaststelling uit de praktijk is dat je individuele slaagkans vooraf moeilijk in te schatten is. Behalve de leeftijd van de vrouw spelen ook het soort behandeling een rol, de aard van het vruchtbaarheidsprobleem waarmee je kampt én het toeval. Soms levert dezelfde behandeling de tweede of de derde keer wél resultaat op. Waarom dan niet de eerste keer, dat is niet uit te maken.

Daarom gaan de counselors of de artsen in het CRG niet in op individuele vragen in dat verband. De kans om valse verwachtingen te wekken of omgekeerd, ten onrechte gerede hoop de kop in te drukken, is daarvoor veel te groot.

In het algemeen kunnen we alleen zeggen dat IVF voor heel wat paren het proberen zeker waard is, maar niet altijd leidt tot de geboorte van een kind. Succes kan allerminst worden gegarandeerd.

Als een IVF-behandeling met jullie eigen genetisch materiaal zonder resultaat blijft, bestaat soms de noodzaak om gebruik te maken van donormateriaal. Zie daarvoor donatie.

groetjes

Babeth

Geplaatst

Interessant grafiekje Babeth! Goed ook om te zien dat een 4e poging zeker nog wel zin heeft. En duidelijke uitleg over het feit dat het heel individueel is.

Geplaatst

Erg bedankt voor jullie antwoord.

Heel helder Babeth! Opvallend dat de categorie 40 jaar relatief veel baat heeft bij een 4e poging tov de andere leeftijden. Nou goed eerst maar even bijkomen en dan poging 3 door zien te komen.

Groetjes, Mila

Geplaatst

Ik moet er nog niet aan denken.... maar wij gaan binnenkort ook starten met de 4e ( laatst vergoede ) poging.

Bij mij slaat de angst wel toe nu het eind steeds meer in zicht komt..... het idee dat wij misschien wel nooit samen een kind zullen krijgen.

Dan geeft het grafiekje van Babeth een mooi helder beeld en geeft je toch weer moed. Maar hoe zit het met de cijfers in NL???

Geplaatst

Babeth, je bent telkens weer in staat sublieme bijdrages te leveren!

Ik heb in de loop der tijd ook wel e.e.a. verzameld, het betreft slechts de resultaten van 1 ZH. Wellicht hebben jullie er wat aan.

IVF

1. in relatie tot de leeftijd

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_18.asp

2. in relatie tot de indicatie

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_10.asp

3. in relatie tot de poging

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_14.asp

ICSI

1. in relatie tot de leeftijd

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_20.asp

2. in relatie tot de indicatie

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_12.asp

3. in relatie tot de poging

http://www.fertiliteit.info/content/maatschap/jaarverslag/jv02/h7_16.asp

Liefs Pien

Geplaatst

ik denk dat je bij poging 3 niet meer kans hebt dan bij poging 1

volgens mij rekenen ze gewoon dat 75% na 3 pogingen zwanger zijn, dat kan dus ook gelukt zijn bij poging 1 of 2

je hebt geloof ik bij elke poging 25% tot 30% kans

ik ben zelf na poging 3 zwanger geraakt

veel succes met je kanzen uitrekenen en veel succes bij je evt volgende poging

Geplaatst
Babeth, je bent telkens weer in staat sublieme bijdrages te leveren!

Ik heb in de loop der tijd ook wel e.e.a. verzameld, het betreft slechts de resultaten van 1 ZH. Wellicht hebben jullie er wat aan.

Hai Pien,

jij kan er anders ook wat van!!!

de verzichten van jou zijn behoorlijk uitgebreid en zowel bij IVF als Icsi komt eigenlijk naar voren dat meerdere behandlingen weldegelijk zin hebben!

super

Ik hoop dat mensen "blij" zijn met dit onderwerp, ik in iedere geval wel!

Pieneke, doe rustig aan he meid!

groetjes

Babeth

Geplaatst

Pien, heel bemoedigend! Ook dat poging 3 is gelukt. Gefeliciteerd.

Vind het super dat jullie de moeite nemen om zo uitgebreid antwoord te geven.

Groetjes, Mila

Geplaatst

Blijft natuurlijk wel moeilijk om die gegevens goed te interpreteren.

Wij gaan straks naar Geertgen. En als je het zo bekijkt hebben ze niet de hoogste resultaten. Maar ik heb begrepen dat ze daar juist wel mensen helpen die bijv. overgewicht hebben of al enkele pogingen achter de rug hebben. Dus dat beinvloed ook wel weer de cijfers.

Denk dat het nog steeds voor een heel groot deel geluk moet zijn. En tja de staatsloterij winnen we maar telkens niet, dus dan zou de rest van ons geluk toch wel ergens moeten zijn:dry:

Gast Sannie66
Geplaatst

Niet onderbouwd door enig wetenschappelijk bewijs of cijfermatige overzichten: naar mijn idee 'went' je lichaam aan de hormonen, waardoor je beter 'ontvankelijk' zou kunnen zijn om na meerdere pogingen zwanger te worden...

Geplaatst

Dames, weer erg goed topic. Wij gaan misschien nog voor poging 4! En dat is nog een erg gek idee! Wij dachten van te voren een erg goede kans te hebben. En dat dachten de artsen misschien ook wel. Ik ben jong, gezond, slank en de reden van icsi is de onvruchtbaarheid van mijn partner, zo'n beetje met alles in de goede groep geloof ik. Maar toch niet zwanger na 3 pogingen. Vraag me de laatste tijd veel af of dat dan alleen maar pech is?!? We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Dus ik zou ook niet weten wanneer er nog goede kansen zijn. Hebben morgen evaluatie zal het dan ook nog eens vragen!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden