Jump to content

Wel/niet meedoen wetensch.onderz. pijnbestrijding

Sandie

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Even een vraagje:

Er is aan mij gevraagd of ik mee wil doen met een wetenschappelijk onderzoek mbt pijnbestrijding tijdens een punctie.

Als ik mee doe, heb ik 50% kans op het 'oude' pijnbestrijdingsprotocol en 50% kans op het 'nieuwe' protocol.

Het oude protocol is: een half uur van tevoren een slaaptablet (midazolam) en een pijnstillende injectie i/d bilspier (pethidine).

Het nieuwe protocol is: een half uur van tevoren diclofenac, tijdens de punctie via infuus remifentanil + zelfbedieningsknop om extra dosis zelf toe te dienen.

Is iemand hier bekend mee en dan vooral met het nieuwe protocol?? Op zich werkt het oude protocol voor mij wel goed, ik ben tenminste aardig v/d wereld altijd. En ben een beetje bang dat het nieuwe protocol toch best nog pijnlijk is. Het schijnt dat ze deze manier ook gebruiken tijdens een bevalling. Misschien dat iemand daar anders mee bekend is?

Thanks alvast!

Hi, ik weet niets van de protocollen, ik doe zelf IUI, maar heb bij mn zwangerschap wel veel informatie gehad over de pijnbestrijdingsmiddel remifentanil.

voor tijdens de bevalling, ik heb het niet gebruikt ( mn bevalling werd een keizersnee)

Het werkt pijnstillend net als de ruggenprik, maar het werkt korter, daarom zelf op het knopje drukken,het werkt direkt als je op het knopje drukt. met het voordeel dat als je klaar bent het snel uitgewerkt is, en andere middelen moeten eerst langzaam uitwerken.

Het werkt kort maar krachtig zeg maar.

Ik kan je niet helpen over de info voor het protocol maar hoop dat je hier wat aan heb.

succes met keuze maken

liefs Renata

hoi Sandie,

ik heb een brief ontvangen waarin mij ook de nieuwe pijnbestrijding wordt aangeboden.

Nu heb ik totaal geen ervaring omdat het voor mij de eerste keer is.

Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.

Als ik besluit mee te doen met de nieuwe is het nog nieteens zeker of ik het wel krijg namelijk.

Als de punctie namelijk in het weekend valt gaat het zo en zo niet door...en anders is het nog maar de vraag of ik uitgeloot wordt.

weet echt niet wat ik moet doen???

Hoop dat jij er inmiddels al een beetje uitgekomen bent qua beslissing...

He Sandie,

Je loopt in het VU heh. Was daar pas en hoorde al over het onderzoek maar heb nog geen brief gekregen want ga volgende maand pas weer beginnen.

Tja wat te doen. Oude protocol werkt bij mij ook goed, flink groggy en pijn is goed te doen, welk afhankelijk hoeveel eitjes ze aanprikken. Met nieuwe protocol kan je 't zelf doseren als je teveel pijn krijgt. Ken de verhalen van meiden die bevallen zijn en dit ding hebben gebruikt. Ben benieuwd wat je gaat doen. Meld het ff op 't forum dan ga ik je volgen.

Bij mij zijn alle 2 de puncties verschillend verlopen, ik denk dat het spanninggehalte ermee te maken heeft.

Wil je een proefkonijn zijn of ga je voor duidelijkheid. Garantie heb je eigenlijk nooit.

Ik zou het wel weten.

Succes met je beslissing.

Hoi Sandie,

Interessant deze ontwikkeling.

Bij hoe het nu is word je meer suffig gehouden en bij het nieuwe meer pijnbestrijding. Heb ik dat goed?

Voor vrouwen die voor het eerst een punctie krijgen mss protocol van nu het beste en vrouwen die al eerder hebben gehad en niet zo nerveus zijn mss nieuwe protocol beter,als ze bij eerder punctie veel pijnklachten hebben gehad.

Het af en toe even wegvallen vond ik heerlijk maar minder pijn is ook erg aantrekkelijk.

Maar begrijp ik het goed als je mee gaat doen dat jezelf de keuze niet maakt welk protocol je krijgt?

Lastig hoor! Ik begrijp je dilemma. Ben wel benieuwd naar wat je gaat doen en de verdere ontwikkeling ervan. Hoop zelf in aug voor TP in VU te gaan.

Succes met maken van je keuze!

Meiden, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb kans dat ik zondag de punctie heb, dus dan doe ik niet eens mee met het onderzoek. En als ik de punctie op een doordeweekse dag heb, dan moet ik een envelop trekken voor welk protocol we gaan.

Ik denk dat ik toch gewoon mee doe.

Het 'oude' protocol werkte voor mij in principe goed, omdat ik ook telkens ff van de wereld was, maar de pijn voelde ik echt wel, maar was wel te doen. Dus als ik mee doe het het oude protocol trek, dan vind ik dat niet erg.

Als het nieuwe protocol echt een betere pijnstilling is, maar je maakt het alleen wat bewuster mee, dan is dat ook wel te doen (hoop ik). Dus dat vind ik ook niet erg

Ik ga er dus gewoon voor en laat jullie wel weten wat het geworden is en hoe het is bevallen :-). En dat is zeker interessant voor de meiden die ook in het VU lopen!

• 2 weeks later...

He Sandie,

Ik zie dat je 7/6 de punctie heb gehad. Je ging meedoen met het wet. onderzoek toch ? Heb je oude of nieuwe procotol gehad ? Ik ben benieuwd, heb vorige week ook de brief gekregen en ga denk ook meedoen. Zie ook dat je in de wachtweken zit, spannend !!! Toitoitoi voor een positieve test de 22e.

Groeten Liselot

Hoi Liselot,

Ik heb wel meegedaan met het onderzoeken, maar ik was 'uitgeloot' voor het oude protocol. Dus dat was niks vreemds voor mij en dat vond ik op zich niet zo heel erg.

Maar als ik het nieuwe protocol gehad zou hebben, zou ik het ook niet erg gevonden hebben. Ik denk zelf dat dat ook beter is, want de arts zei ook een beetje teleurgesteld dat ik het oude protocol kreeg. Ik kan je helaas niks uit eigen ervaring zeggen over wat beter is!

Hoe ver ben je nu in het traject? Succes hoor!!

He Sandie,

Ben jij nog gebeld over dat wet. onderzoek ? Dat staat nl wel in de brief. Heb nog geen telefoontje gehad. Ik wacht het af. Ik zit nu in de pil maand dus volgende maand weer druk voor mij. Jij nog 2 dgn geduld hebben voor de bloedtest in VU. Gaat alles nog goed, hopelijk blijven ze zitten en geen rode duivels op komst.

Suc7 nog ff met wachten..... killing is dat heh !

Hoi Liselot,

Ik heb toen wel een telefoontje gehad, maar dat was wel vlak van tevoren. Dus misschien krijg je dat belletje nog.

Ik voel me niet zo heel goed. Ik heb overstimulatie!! Erg vervelend. Ik krijg straks ook een telefoontje of ik opgenomen ga worden in het ziekenhuis!

Maar dit betekent wel dat ik zwanger ben!! En hoogstwaarschijnlijk ook van 2, omdat ik zo heftig reageer terwijl ik 'maar' 10 eicellen had. Dus dat is wel heeeel spannend.

Ik word vanmiddag ook gebeld ivm mijn HCG waardes, maar mijn arts zei al dat hij daar eigenlijk helemaal niet voor hoeft te testen, want het is wel heel duidelijk!

Jij heel veel succes alsvast voor volgende maand!! Hou je me op de hoogte? Ook vwb het wetenschappelijk onderzoek?

He Sandie,

Oh jee overstimulatie.... da's geen feestje heb ik van horen zeggen. 't Goede nieuws is natuurlijk wel dat je zwanger bent, gefeliciteerd !!!!! Echt een goede poging dus, zwanger en cryo's. Dat hadden wij ook bij poging 3 waaruit onze dochter geboren is. En je zal het zelf zien over een kleine 9 maanden: ze maken prachtige kindjes in de VU !! Welke arts heb je dan in VU ? Naar mijn weten lopen er geen mannen daar, tenzij je mister IVF himself hebt: Dr Schats ?

Sterkte met je overstimulatie, hopelijk hoef je niet het ziekenhuis in, maar kan je thuis herstellen en zwanger zijn. Best onwerkelijk in het begin heh !

Hoi hoi,

Ik heb nu idd dr. Schats zelf gehad, nu met de overstimulatie. Hij heeft zelfs zelf vanmorgen bloed bij me geprikt haha...

Verder zijn het natuurlijk wel vaak wisselende artsen, maar toevallig heb ik deze keer vnl dr. Schats gehad.

Ik hoop aan de ene kant dat het zo blijft en ik niet opgenomen hoef te worden, aan de andere kant houden ze me daar natuurlijk goed in de gaten...

Rustig aan maar doen...

Succes hè meid! Ik zal voor je duimen!

• 3 weeks later...

He Sandie,

Hoe gaat ie nu ? Overstimulatie is over mag ik hopen ? Zwanger van een tweeling, wauw gaaf hoor !! Is je geduld eindelijk beloond. Ik ben vorige week gebeld door VU over het wet. onderzoek. Ik kan niet meedoen want zit in de zomerstop. In september beginnen ze pas weer maar dan hoop ik natuurlijk al zwanger te zijn.

Ander vraagje: heb jij tijdens de pogingen weleens aanpassing vd dosering van Puregon gehad ? Of ben je overgestapt van medicijnen ? Voor de poging van m'n dochter spoot ik 150 puregon, 1e poging voor 2e ronde 225 maar was slechte poging, 3 eitjes. Nu spuit ik 300 puregon, best veel vind ik zelf. Vraag me af wat jouw ervaringen zijn hiermee ?

Gr. Liselot

Hoi Liselot,

Hier gaat het goed hoor. De overstimulatie is zo goed als weg. Heb nog wel een klein beetje vocht in mijn buik, maar daar heb ik geen last meer van gehad.

Heb gister de 7-weken echo gehad en we hebben beide hartjes zien kloppen!!! Zo mooi om te zien. Inderdaad, ons geduld wordt eindelijk beloond!

Hebben ze een zomerstop in het Vu?? Of is dat dan alleen voor dit onderzoek? IVF gaat toch gewoon het hele jaar door?

Ik heb zelf nooit puregon hoeven spuiten. Altijd Decapeptyl met Gonal F.

De eerste keer heb ik alleen Gonal F 150 gespoten. Toen had ik pas op dag 19 de punctie (heb wel voor mijn pogingen altijd in de overgang gezeten met medicijnen voor mijn endometriose, dan kan het dus wat langer duren).

De 2e keer begon in met 150 en vanaf dag 10 225. Heb toen de punctie met 17 dagen gekregen. 3e en 4e poging heb ik alleen 225 gespoten. En hebt de punctie op dag 14 en dag 16 gehad.

De laatste keer had ik 'maar' 10 eicellen (achteraf de beste poging geweest aangezien ik nu zwanger van 2 ben en we 4 cryo's hebben). De keren ervoor had ik er telkens een stuk of 18. Op zich zegt de hoeveelheden spuiten dus niet zoveel over de hoeveelheid eicellen (bij mij dan).

Maar ik heb wel hier ook gelezen dat bij een lage opbrengst ze de dosering bij een volgende poging meteen wat verhogen, zodat er meteen meer eicellen rijpen. Sommige spuiten hier zelfs Gonal F 300 (of meer??)

Ik denk dat je gewoon moet vertrouwen op het ziekenhuis hoor. Zij weten vast wel wat ze doen.

Spannend weer zeg. Hoeveel dagen ben je nu aan het stimuleren? En wanneer heb je je eerste fm? Ik zal voor je duimen hoor!!!

He Sandie,

De zomerstop is alleen voor 't onderzoek, IVF is gelukkig 365 dgn per jaar. Wat je zegt klopt: het aantal eicellen zegt niet altijd wat. De poging waar m'n dochter uit geboren is had ik ook maar 5 eicellen, maar wel zwanger en 2 cryo's. Die hebben helaas niet gepakt. Afgelopen keer had ik maar 3 eicellen, wel beetje karig niet waar. Daarom hebben ze nu de dosering omhoog gegooid. We gaan het zien. Ik ben afgelopen weekend begonnen met puregon en heb za a.s. 1e fm.

Geniet van je zwangerschap. Eerst maar op naar de 12 wkn dan heb je weer een hobbel genomen en kan je meer genieten, tenminste dat had ik.

Groeten Liselot