Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Jheroen

Wat is IUI?

Aanbevolen berichten

Wat is IUI?

IUI staat voor intra-uteriene inseminatie. IUI is een vorm van kunstmatige bevruchting, waarbij goed bewegende zaadcellen op het juiste moment rechtstreeks in de baarmoeder worden gebracht. Deze behandeling is wereldwijd één van de meest toegepaste methoden van medische hulp bij voortplanting. Omdat het veelal het sperma van de eigen partner betreft wordt deze behandeling vaak ook KIE genoemd (Kunstmatige Inseminatie van de Eigen partner. IUI kan overigens ook in combinatie met donorsperma worden uitgevoerd. In dit geval spreken we dan van KID (Kunstmatige Inseminatie van Donor).

Redenen voor IUI

Er is een aantal redenen om IUI toe te passen bij de behandeling van fertiliteitsproblemen. Zo kan na onderzoek blijken dat de zaadcellen niet overleven in het slijm van de baarmoedermond. Ook kunnen er problemen zijn met de kwaliteit van het sperma.

Voorbewerking in laboratorium

Om de kans op een geslaagde inseminatie zo groot mogelijk te maken wordt het spema "opgewerkt" Dit houdt in dat de meest beweeglijke zaadcellen worden geselecteerd door middel van wassen. Met deze bewerking (Percoll-methode) worden de beste zaadcellen geselecteerd en wordt het sperma ontdaan van bestanddelen die de gezonde zaadcellen in negatieve zin kunnen beïnvloeden.

De inseminatie

Op het moment van de inseminatie wordt het opgewerkte en gewassen sperma opgezogen en vervolgens wordt het langzaam in de baarmoederholte gebracht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

• Beste Dames, Vanmorgen was ik in Düsseldorf. Ik heb heel leuk zitten praten met een vrouw van 41 jaar uit Wageningen.  Indien deze vrouw op het forum zit dan contact opnemen? Ik vind het erg leuk om even te praten en ervaringen uit te wisselen. groeten, Catlover
    • Ik heb een ritje in de aanbieding! 62 km naar UTRecht  Vertrek max augustus '19 vanuit omgeving Zwolle, PB als je mee wil 🙂
    • Beste Caro-linn, DD heeft mij niet gebeld vanmorgen. Dus dan moet mijn embryo nog leven. Woensdag terugplaatsing.  Het is een en al ellende. Ik vind het zo naar dat ik het nu moet opgeven. Had ik maar een dikke bankrekening. Dan kon ik nog een laatste poging wagen. Dan ben jij nog druk zat met een verhuizing in zicht. Heel veel succes daarmee en heel veel geluk in jullie nieuwe huis!
    • Tjee wat heftig. Ik snap dat dit een tranendal is. Is er nu al iets bekend verder? Ik hoop met je mee😘  ja wij hebben nu nog 2 cryos van de 4e punctie uit 2012. Ik ga deze in april/ mei laten terugplaatsen mits goed ontdooit. We gaan nu eerst verhuizen en dit is dus een stressvolle periode. Heel veel sterkte en hopelijk geluk met die ene emmy. Mijn duimen draaien🤞🏼
    • Beste Caro-Lin, Wat naar dat deze embryo'tjes ook niet zijn blijven plakken. Ik leef met je mee. Heb je er nu nog 2 in de vriezer? Ik heb vrijdag van mijn vierde ivf poging een punctie gehad in Düsseldorf. Bij de controles hadden ze 7 folikels gezien. Na de punctie waren er maar 3 eicellen. Gisteren heb ik een telefoontje gehad dat er maar 1 is gaan delen. Het is de vraag of die morgen wel haalt, anders word ik voor 9.00 uur gebeld.  Er worden maar 4 behandelingen vergoed en over 3 maanden word ik 43. Voor mij houdt alles op. Ik ben er echt helemaal kapot van en doe niks anders dan huilen. Ik wens jou nog heel veel sterkte.
  • Topics

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden