Jump to content

Opwekken miskraam met pillen of curettage?

Guest Shanna42

Recommended Posts

Guest Shanna42

Hoi,

Bij ons is er op 1 juni bij de echo gezien dat er geen hartactiviteit meer was (9 1/2 week), ondertussen is de miskraam nog steeds niet spontaan gekomen. Afgelopen dinsdag weer een echo bij de gyn. gehad en er is nog steeds niet verandert, dus nu gaan we vrijdag de miskraam opwekken. Ik moet 's ochtends om 7.00 uur thuis 4 pillen inbrengen en me dan om 8.30 melden in het ziekenhuis, daar wachten we de eventuele miskraam af, en als dit niet goed gaat of niet lukt, dan sta ik om 13.30 uur gepland voor een curettage.

Is er iemand die dit ook zo heeft gehad? En wat is de ervaring van de pillen?

Ik sta in tweestrijd of ik toch niet gewoon alleen voor de curettage moet gaan? De arts raad de pillen aan omdat dit beter is voor de emotionele verwerking, ik blijf het steeds onwerkelijk vinden dat het kindje niet meer leeft en een curettage draagt daar natuurlijk aan mee, door de krampen realiseer ik me natuurlijk dat het echt over is. Maar aan de andere kant denk ik waarom dat doorstaan als het met curettage zo voorbij is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Liefs van Shan

Lieve Shanna42,

Ik ken je niet, maar wat erg om te lezen dat er een miskraam op komst is. Helaas kan ik je niet helpen met je vraag, maar ik wil je wel graag heel erg veel sterkte wensen a.s. vrijdag.

Wat is het vreselijk oneerlijk!

Lieve Shanna42,

Ik heb helaas wel ervaring met pillen. Op 26 december 2009 kwamen we erachter dat ons kindje geen hartactiviteit meer vertoonde. Ze hebben me nog door laten lopen tot 5 januari toen was ik inmiddels 10 weken. Ik heb er toen op gestaand dat ik rust wilde. Ik kon bij de apotheek het medicijn Cytotec ophalen. We kregen verder geen instructies of wat dan ook. Kortom ik bleek een inleidingsmiddel mee naar huis te hebben gekregen en zonder monitoring van het ziekenhuis ook zeer gevaarlijk. We zijn inmiddels ook weg uit dat ziekenhuis. Ik zou er niet meer voor kiezen om het zo te doen eerlijk gezegd. Ik wil je dan ook heel veel sterkte wensen. Mocht je het verhaal beter willen lezen kijk dan even in mijn dagboek daar staat het geheel in geschreven "dagboek van Nathalie & Jurgen".

Liefs,

Nathalie

Guest Shanna42

Hoi Nathalie ik krijg dus ook cytotec (het is officieel een middel voor de maag, met als bijwerking dat het een miskraam kan opwekken, moest ook een formulier tekenen hiervoor) maar dan wel met begeleiding in het ziekenhuis. Wat was dan jouw negatieve ervaring met die pillen? Ik ga zo ook even je dagboek opzoeken.

@Martha bedankt voor je lieve reactie.

Liefs van Shan

he meid,

als eerste wat vreselijk voor jullie. helaas heb ik dit met 8 wkn gehad. wij hebben toen bewust wel voor de pillen gekozen. ik heb toen twee pillen inwendig opgebracht en ben met twee paramols in de tuin gaan liggen. Binnen twee uur lag het vruchtzakje in mijn maandverband, best wel krampen en misselijk maar ik vond het lichamelijk goed te doen. Twee dagen later kwam pas bij de heftige menstruatie op gang, ben blij dat mijn lichaam het zelf heeft gedaan. Ik was bang dat een curretage misschien meer schade aanrichtte dan de pillen.

heel veel succes en ik hoop dat je lichaam meewerkt.

liefs en veel sterkte

Hellen

Guest Sannie66

Lieve Shan,

Wat erg toch allemaal wat we door moeten maken he? Je zou er soms moedeloos van kunnen worden, maar vind het erg sterk van jou (en je lief) dan jullie toch weer een afspraak met dr. Scholtes hebben gemaakt.

Wellicht niet mijn plaats om te melden, maar Nine heeft Cytotec gebruikt afgelopen januari om haar mk op te wekken en zij heeft iig heel erg last gehad van dagen ongelofelijk veel vloeien (verband was niet aan te dragen) en krampen uiteraard.

Ik denk ook aan jou meis!

Dikke knuf,

San

Guest sidney

Heel veel sterkte Shanna vrijdag. Heb steeds meegelezen en meegeleefd met je maar nog niet gereageerd.

Ik heb in het verleden ook een miskraam gehad 3 weken nadat we te horen kregen dat het hartje niet meer klopte. Uiteindeljik wel spontaan gekomen maar heel erg veel bloedverlies en pijn. Twee dagen na de miskraam alsnog gecurreteerd omdat de miskraam niet volledig was.

Maar geen ervaring met de pillen...was er toen nog niet denk ik.

hey hey,

Wij hoefden helemaal niks te ondertekenen en kregen alleen de mededeling mee naar huis van u kunt last krijgen van wat menstruele klachten nou nadat ik die pillen had ingebracht begon de ellende. Wij hebben er op een gegeven moment onze huisarts bijgehaald omdat ik echt weeen kreeg. En zij bevestigde het ook en het was dat ik al zo hard aan het vloeien was gegaan anders hadden ze me naar het ziekenhuis gebracht ze vond het onverantwoordelijk dat een arts me zo naar huis heeft gestuurd. Dus ik heb er geen goede ervaringen mee.

groetjes,

nathalie

Hai,

Ik heb 2 maal een curretage gehad, ze hebben het met mij niet eens over de pillen gehad.

Emotioneel vond ik het erg zwaar maar lichamelijk was het prima te doen.

Alleen bij de tweede keer bleef ik na de curretage vloeien en moest ik na 6 weken nog een keer gecurreteerd worden onder narcose.

Heel veel sterkte

Rachel

Hoi Shanna,

Balen, meid, dat het zo lang duurt...

Zoals Sannie al schreef heb ik 3 x 4 pillen Cytotec ingebracht. Thuis. De eerste 4 pillen deden weinig, de 2e 4 deden het wel goed...

Enorme bloedingen, zo erg dat ik opgenomen moest worden.

Maar toch zou ik het weer op dezelfde manier doen!!

Volgens mij is curettage niet goed, het beschadigt je baarmoeder (dit zijn mijn ideeën, hoor!) en bovendien heb ik angst en afkeer van narcose.

De pijn vond ik best meevallen (t.o.v. een echte bevalling dan).

Als je bang bent voor het proces van bloed en pijn, dan is een curettage wellicht beter voor jou. Als je graag alles zelf wil zien en meemaken (zoals ik) dan zijn de pillen beter...

Veel sterkte!

Liefs, Nine

Guest Shanna42

Okee meiden bedankt voor jullie reacties, verschillende verhalen en meningen, maar erg fijn om te lezen en ik heb er ook zeker wat aan.

Al twee nachten slecht geslapen, wel geslapen maar heftig gedroomd voornamelijk over de miskraam krijgen, ben blij dat ik thuis aan het 'werk' ben. Vanochtend ook maar langer uit blijven slapen.

Ik denk dat ik toch voor de pillen ga, als ik jullie verhalen zo lees, en dan dat van de gyn. krijg ik het gevoel dat ze bij mij eerst die pillen even een paar uur hun werk willen laten doen en hopelijk komt het dan ook los, moet er 4 tegelijk inbrengen rond zeven uur 's ochtends. En om half negen moet ik dan in het ziekenhuis zijn, dus ik krijg wel goede begeleiding, daar ben ik wel blij om als ik jullie verhalen lees. Wanneer niet alles weg is, dan krijg ik alsnog 's middags de curettage, deze staat al gepland dus die veiligheid hebben ze al ingebouwd.

Ik ga er maar positief in en hoop hier later nog een positief verhaal over de pillen te kunnen vertellen.

Liefs van Shan

Fijn Shan, dat je voor jezelf een goed besluit hebt genomen! Dat geeft ook rust.

En dan nog even een "positief" detail over de pillen: ik voelde opluchting en ook beetje vreemde blijdschap (waarschijnlijk door de opluchting) toen de vrucht geboren werd. Dat moment was echt niet zo naar. Ik vond het fijn om het bewust mee te maken.

Ook goed om te lezen dat jullie voor een nieuwe poging gaan.

Maar dat is later. Voor nu: all the best en vertrouw je lichaam!

X Nine

Guest Shanna42

Dank je Nine dat gevoel geeft bij mij ook de doorslag, de gynaecoloog had het daar ook al over. Weet wel dat ik er met een curettage ook wel overheen kom, maar heb dit nu denk ik heel erg nodig. Ik kan het moeilijk accepteren dat ik niet meer zwanger ben, geloof het soms gewoon nog niet, al heb ik het dode vruchtje nu al twee keer op de echo gezien, dus het is echt zo. Maar ik denk dat de pillen de laatste stap in het proces voor de verwerking zijn en kan het dan hopelijk afsluiten. Ik had al enge verhalen over de pillen gehoord maar er zijn dus toch ook nog positieve verhalen over, ik vertrouw maar op de gyn en mijn eigen gevoel, ik denk dat ook in deze situatie het voor iedereen weer anders is in beleving maar ook in ervaring. Hopelijk wordt dit een positieve ervaring zover dat kan.

De beslissing om nog een gesprek en evt. behandeling met DD aan te gaan geeft wel rust en dat voelt goed.

Liefs van Shan

Hoi Shanna, vind het heel naar voor je dat jee een miskraam heb, ik heb zelf onlangs een miskraam gehad en ik heb alleen een curretage gehad.

Ik heb zelf zo iets dan maar in 1 x uit mn lichaam en geen gedoe daar zag ik zooo tegenop om een miskraam op te wekken. je weet niet wat er gaat gebeuren of het wel gaat lukken hoe lang het duurt vandaar voor mij een curretege.

Ik wil je heel veel sterkte wensen morgen.

Liefs Renata

Hoi Shanna,

Weet niet of je dit nog leest voor je naar het zkh gaat hoor.

Maar ik heb een paar weken geleden Cytotec gebruikt om een miskraam op te wekken. Gewoon thuis, zonder begeleiding of iets. Ik was er erg bang voor vanwege alle negatieve verhalen die circuleren op internet maar uiteindelijk kwamen wij tot de conclusie dat het ziekenhuis ons dit niet zomaar zou geven als het echt gevaarlijk o.i.d. was.

Mijn ervaring is ook best positief. Ik heb op zaterdagavond voor ik ging slapen 4 pillen ingebracht. Werd 's nachts rond half 4 met krampen wakker die steeds heftiger werden, moest ervan overgeven en alles. Dit duurde tot een uur of 5. Geen bloedverlies nog, ik ben weer gaan slapen en zondagochtend rond een uur of 8 werd ik weer wakker en voelde dat ik bloedde. Ben naar de wc gegaan en ben daar bijna alles verloren. Daarna heb ik nog gedurende 2-3 uur stolsels en bloed verloren, pijn was weg en daarna bloed ook.

Maandag hele dag nergens last van (lichamelijk dan...) kon het met een inlegkruisje af.

Dinsdagochtend kreeg ik weer bloedverlies en vreselijke krampen, dit duurde de hele ochtend en kwam af en aan om de 3-4 minuten. Zkh gebeld en mocht volgende dag langskomen, bleek dat er nog een stuk weefsel achtergebleven was, dit konden ze poliklinisch verwijderen. Toen was ik dus alles kwijt en daarna nog een paar dagen wat bruinverlies gehad, maar geen pijn meer.

Al met al lijkt me dit 'prettiger' dan een curettage, ik heb het nu gezien en de fysieke pijn gevoeld, denk dat het voor de verwerking idd beter is.

Wens je veel sterke meid!

Liefs, Mimi

Lieve Shanna, meissie hoop dat het gisteren allemaal een beetje is meegevallen. De verwerking kan nu beginnen, huil wanneer je moet huilen, schreeuw wanneer je moet schreeuwen. Neem er wel de tijd voor. Ik denk aan je.

Dikke kus ook voor je mannetje.

Marion

Guest Shanna42

(kopie van 45 jaar... topic)

Gisteren een lange zware dag gehad maar nu is alles goed.

Om half zeven had ik de pillen ingebracht en we hebben ons om half negen in het zkhs gemeld, daar een intake en een vochtinfuus gekregen. Om kwart voor elf moest ik nog 2 pillen inbrengen maar nog steeds geen krampen nog geen druppel bloedverlies, dus verwachtte wel de curettage. Maar om kwart voor twaalf begonnen de krampen (niet zo heel pijnlijk) en om kwart voor een begon ik te vloeien. Om één uur naar de wc en daar toen al het vruchtje en een groot rood stuk verloren (moest wel telkens op de po zodat ze konden zien wat ik kwijtraakte) gebeld en het leek erop dat het het vruchtje was, toen is de gyn gebeld en die kwam rond twee uur, het was idd het vruchtje maar op de echo bleek dat toch niet alles weg was, dus als nog een curettage. Om 3 uur mocht ik naar boven voor de ok, narcose gehad en om half vijf was ik weer terug op de kamer. Daar brood gegeten en thee gedronken, wat kan een kopje thee dan lekker zijn zeg na de hele dag nuchter te zijn geweest.

Na geplast te hebben mocht ik om kwart voor zeven naar huis. Vanacht als een blok geslapen, nu heel licht in mijn hoofd en trillerig maar geen buikpijn of zo. Dus daar ben ik wel blij om. We hebben het vruchtje na die tijd nog gezien maar ze hadden er aangezeten dus zag er al anders uit als in de po. We hebben het daar gelaten. Thuis kreeg ik van mijn vriend heel lief een kadootje, een bedel voor aan mijn pandora, een zilver ringetje met een gouden sterretje eraan, heel eg mooi en symbolisch daar ben ik erg blij mee.

Ben toch heel blij dat ik voor de pillen ben gegaan en het toch zelf naar buiten heb gewerkt, dat voelt goed ook al kreeg ik daarna toch nog de curettage had die stap niet over willen slaan.

Meiden bedankt voor al jullie lieve berichtjes.

X Shan

Lieve Shan, dapper meisje, fijn dat je het achter de rug hebt! Je zult je nu snel beter voelen (in ieder geval fysiek)

Nu uitrusten, jezelf (laten) verwennen en straks voorzichtig weer aan de toekomst denken.

Liefs, Nine

Guest Shanna42

Dank je lieverd, op advies van het ziekenhuis meld ik me maandag ook ziek op mijn werk om te herstellen van de narcose en gewoon om het rustig aan te doen en aan mezelf te denken en het afsluiten van afgelopen periode. Vind het fijn dat ze dat gezegd hebben dan hoef ik me daar niet schuldig over te voelen.

We gaan woensdag wel naar dat gesprek maar wacht verder tot we over 6 weken het gesprek met mijn gynaecoloog hebben gehad, lijkt me beter.

LiefS

Lieve Shanna

wat fijn te horen dat het redelijk goed met je gaat (lichamelijk), en dat je er met een goed gevoel op terugkijkt dat je het vruchtje zelf hebt kunnen laten komen.

Groot gelijk dat je je rust gaat nemen, is belangrijk!!

liefs, Babeth

ps, geef je vriend maar ook namens mij een knuffel,vind het zo lief van dat bedeltje!