Ga naar inhoud

wat mag wel en wat niet?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allemaal,

Morgen heb ik de punctie van mijn 2de IVF poging. Je hoort altijd van alles wat je wel en niet moet doen in de 2 weken na de punctie om de beste kansen te hebben om zwanger te worden.

Wie heeft er tips voor me wat je wel/niet mag doen en eten en drinken etc?

Groetjes Cindy

Geplaatst

Hallo Cindy; Bedoel je 2 weken na punctie,of TP en 2 wachtweken?

Zelf heb ik wel rekening gehouden met wat ik eet&drink. Zoals niet te koud drinken,vitamine tabletjes,geen alcohol,op tijd je rust pakken en ga zo maar door. Verder heb ik na de TP m'n dingen gedaan die ik normaal ook deed. Te zware dingen tillen deed ik niet (en doe ik nog steeds niet). Maar voor de rest heb ik alles gedaan.

Gisteren heb ik positief getest na onze 1e ivf behandeling.

Ik wens je heel veel succes met je behandeling!

Geplaatst

Hoi Pammie,

Gefeliciteerd, super zeg!!

Ik bedoel idd vanaf morgen tm de zwangerschapstest. Ik wil zo dat het gaat lukken!

Groetjes Cindy

Geplaatst

@ cindy: mij is altijd verteld: leef alsof je al echt zwanger bent. Dus geen alcohol, niet roken, gezond eten, veel drinken, foliumzuur, vitamientjes, naar je lichaam luisteren, niet te zwaar tillen, enz.

Hier heb ik nog te horen gekregen dat je het beste niet in bad kan gaan, ivm de temperatuurverschillen.

Succes en ik zal voor je duimen!!

Gast estrhalita
Geplaatst

Bij mij werkt het beste om gewoon te leven zoals ik altijd leef. Als je natuurlijk probeert zwanger te worden leef je ook niet als of je al zwanger bent dus ja doe gewoon de dingen waar je jezelf goed bij voelt.

Geplaatst

Ik heb beide keren na de punctie gewoon de dingen gedaan die ik anders ook deed. Overigens na de punctie wel even 2 dagen rust genomen, maar daarna gewoon gaan werken.

Succes!

Geplaatst

Ik heb ook "gewoon" gedaan. Ik dronk al nooit, denk dat ik dat anders niet gedaan zou hebben in de wachtweken. Maar het mag wel gewoon, en je mag ook nog de dingen eten die je niet meer mag als je zwanger bent (pas als je 5 weken zwanger bent ofzo, krijgt het embryo voeding via jou).

Ik had zwaar getild (boodschappen) en daarna veel last van (wat bleek) mijn eierstokken, dat vond ik toen heel vervelend en zou ik nu niet nog een keer doen. Niet omdat het de kans op zwangerschap verkleind, maar omdat ik er toch wel heel nerveus van werd.

Dus ... eigenlijk, doe waar je je zelf goed bij voelt, volgens mij zijn er niet echt dingen die de kans op zwangerschap daadwerkelijk verhogen of verkleinen.

Geplaatst

Hai Cin

ik neem wat extra rust (ik slaap iedere middag..komt denk ik van de medicatie) en verder geen caffeïne, te koude producten, ik til niet iets wat wat zwaarder is, maar verder doe ik lichte huishoudelijke dingen en wandel met de hond

Na de punctie heb ik echt enorm rust moeten nemen vanwege mijn buikpijn, ik was nagenoeg geheel hersteld bij de tp

succes met de punctie!!

groetjes

Babeth

Geplaatst

Hi Meiske,

Even een vraagje: waarom mag je geen te koude produkten hebben? Bedoel zoiets als ice tea uit de koelkast, of een waterijsje? Heb ik namelijk wel gedaan....Hoop niet dat dit verkeerd was..

Hoe gaat verder?

Liefs Myron

Geplaatst

Hai Myron,

ik weet niet of het echt niet mag hoor maar in een boek van Zita West (Vruchtbaarheid & zwanger worden) staat dat volgens de chinezen je koud voedsel en koude dranken moet vermijden, verse sappen bv. van groente en fruit op kamertemperatuur en als je een salade eet om er dan iets warms bij te eten bv. een aardappel.

Zo streng ben ik niet hoor alleen ijs mijd ik wel, verder heb ik juist nu zo´n zin in soep..vreemde hormonen!

Kan me niet goed voorstellen dat frisdrank kwaad kan maar op de een of andere manier heb ik totaal geen behoefte aan koolzuurhoudende drank. Ik drink verder ook gewoon het eea. uit de koelkast hoor een kraanwater (niet te koud)

groetjes

Babeth

Geplaatst

Hey Cin,

Ik mocht alles van het ziekenhuis, maar op de site van Freya staat dat je de eerste 6 dagen geen sex mocht hebben. Zie de onderstaande tekst:

Embryotransfer

Als er bevruchting is opgetreden worden twee tot vijf dagen na de punctie maximaal twee bevruchte eitjes (embryo's) in de baarmoeder geplaatst met behulp van een kunststof slangetje. Dit is in de meeste gevallen pijnloos. Zijn er meer embryo's ontstaan dan bestaat de mogelijkheid deze in te vriezen voor een volgende poging (cryopreservatie).

Omdat de eigen hormoonhuishouding is onderdrukt, wordt na de embryotransfer hCG voorgeschreven (injecties om de paar dagen; merknamen Pregnyl of Profasi of dagelijks vaginale tabletten; merknaam Utrogestan). Dit moet ervoor zorgen dat het baarmoederslijmvlies dik genoeg wordt voor de innesteling van de embryo's.

Na de embryotransfer is het niet nodig om bang te zijn dat de embryo's er weer uit komen, ook niet bij persen op het toilet. Het is niet nodig om op bed te gaan liggen. Wel wordt vaak geadviseerd om tot een dag of 6 na de terugplaatsing geen gemeenschap en/of orgasme te hebben. Samentrekkingen van de baarmoeder zouden een nadelige invloed kunnen hebben, hiervoor is echter geen bewijs vanuit onderzoek.

Nu kan men alleen nog afwachten of de behandeling succesvol is geweest. Als na ongeveer twee weken nog geen menstruatie is opgetreden, kan een zwangerschapstest worden gedaan. Houd er echter rekening mee dat de menstruatie ook langer kan uitblijven door het gebruik van hormonen. Na een positieve test wordt enkele weken later een echoscopie gemaakt.

Heb dat ook gevraagd aan de arts, die gaf aan dat dat geen probleem was. Maar wij hebben het niet gedaan en heeft wel gewerkt.....

X Moontje

Geplaatst

Dank je wel allemaal voor de antwoorden, als ik nou overal gewoon naar "luister", moet het toch goed gaan komen ;)

Liefs Cin

Geplaatst

Ik heb ook eigenlijk gewoon alles gedaan wat ik altijd deed, behalve het roken en glaasje wijn.

Gewoon boodschappen gedaan, 40 uur gewerkt, lekker de stad in geweest enz enz....

Heel veel succes en sterkte!!!

xxx

Geplaatst

Ik heb echt weer helemaal niks gedaan. Echt 2,5 week vakantie genomen van me werk. In het huishouden de eerste week niks gedaan en dat weer rustig opgebouwd. Me vriend deed alles, gezond eten maken bv. Weinig gewone thee en cola (zeker geen cola light) Geen boodschappen of tillen. Veel rust, veel lezen. Veel ontspannen en dromen dat het goed komt. Ik hoop het voor jou ook!

Er lijkt overgens geen pijl op te trekken hoor. Zie de reactie van mij en van Maatje hierboven. Totaal andere dingen gedaan en het zelfde resultaat...

Heel veel succes iig!

groetjes

Geplaatst

Hoi hoi,

Misschien een stomme vraag... maar ik dacht, ik kan 'm hier wel even stellen. Ik heb zaterdag de tp gehad (voor onze eerste poging, ICSI).

Ik heb dus geen idee hoe ik me moet voelen. Maar heb vandaag behoorlijk last van een soort van ongesteldheidspijn... Iemand ervaring???? Goed of slecht teken? Of zegt het nog niks?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, moi

Geplaatst

Hai Moi

als je gaat srtuinen in alle topics dan zul je zien dat deze vraag vaker gesteld wordt, en logisch hoor! Helaas zegt het niets, er zijn dames die voelen vanalles en blijken niet zwanger te zijn maar ook andersom. Zelf had ik bij mijn zwangerschap op wachtdag 10 giga enorme steken onderin mijn buik waardoor ik zeker wist dat mijn menstruatie eraan kwam....niets dus, ik was zwanger maar het kan ook zomaar zijn dat je wel zwanger bent.Helaas reageert bij bijna iedereen het lichaam op de vele hormonen die we gebruikt hebben en gebruiken....

Ikzelf ben gefocust op soort van steekjes ter hoogte van mijn schaambeen, dat had ik ook in de eerste weken van de zwangerschap...maar niet in de wachtweken pfffff

sterkte meis!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden