Ga naar inhoud

schrijfgroepje: begin traject ECD

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hallo allemaal,

ik zit jullie eigelijk al een tijdje te volgen..

volgende week begin ik zelf namelijk ook met een tp van een cryo...

omdat ik ernstige endometriose heb is de enige kans om zwanger te raken mede door eiceldonatie,

gelukkig heb ik een hele lieve zus die mij heeft geholpen om de droom (misschien) werklijkheid te laten

worden...

nu zit ik met een vraagje, ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven..

ik heb gehoord dat je mede door eiceldonatie minder kans hebt om zwanger te raken

is dat ook echt zo??

groetjes mareille

• Reacties 5,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Mareille,

Welkom en schrijf gerust mee hoor!

Spannend, volgende week een terugplaatsing! Is dit je eerste cryo TP of heb je er al meer gehad? Is dit sowieso je eerste IVF-ECD poging?

Volgens mij is de kans bij ECD net zo groot als bij gewone IVF. (I.p. ligt de kans op een doorgaande zwangerschap per poging (incl cryos) tussen de 20 en 25 %.) De baarmoeder is nl het enige orgaan dat iets lichaamsvreemds niet meteen afstoot.

Natuurlijk heb je hier te maken met twee lichaamsvreemde cellen ipv 1, maar men weet nog niet hoe dat nou precies allemaal zit. Bij de innesteling gaat het gewoon het vaakst mis en dat is nou net wat wij als ontvanger kunnen doen. Frustrerend dus als dat niet lukt... De innesteling is iets waar nog veel raadsels over zijn. Als de oplossing voor een gegarandeerde innesteling zou bestaan, dan werd die allang wereldwijd toegepast. En ach, wie weet is het ook wel goed dat het lichaam zelf ook nog iets kan bepalen. Wie weet waar het goed voor is.

Maar als ik wist wat het geheim was, dan zou ik er alles voor over hebben...en het ook met jullie delen. Tot die tijd moeten we maar gewoon sterk zijn en alle verdriet en teleurstellingen op de koop toe nemen...

Je mag je iig gelukkig prijzen met zo'n lieve zus! Veel succes!

Lizzy

Geplaatst

Hoi meiden,

Hier gaat het allemaal goed hoor. Zit nu op dag 5 na de TP. En kan haast niet meer wachten om testen aan te schaffen.

Ik mag op dag 12 na TP testen dus op 11 oktober. Ik hoorde dat er ook mensen waren die op dag 8 na de TP al gingen testen en dan een pos. test hadden.

Is deze dan wel betrouwbaar???

Bij hoeveel dagen na TP hebben jullie getest?

Wel heb ik last van min hormonen.Mijn borsten zijn rg pijnlijk, ben misselijk en heb gisteren zelfs 2 keer overgegeven. Ook ben ik ontzettend moe. Nu las ik ergens anders dat het ook te maken kan hebben met de bolletjes Utorgestan ( ik gebruik er 6 per dag in combinatie met progynova). Toch hoop ik natuurlijk dat ons kruimeltje gewoon is bijven plakken en dt de beginnende verschijnselen daar vandaan komen. De kwaaltjes zijn dan ook pas na en dag a 2 na de TP gekomen.

@Mareille, onze IVF arts zei dat 1 op de 3 IVF pogingen (TP icl cryo's) uitmond op een zwangerschap. Dat wil zeggen ongeveer 30 a 35 % wat goed gaat.

Veel sites zeggen wat anders en iedere kliniek heeft andere cijfers. We hopen op het beste met z'n allen. Maar cijfers zeggen niets vind ik. Eerst zien en dan geloven, zo denk ik altijd maar. Hoe ver ben jij al met de IVF ECD procedure??

Geplaatst

Hallo Dames,

Ik ben nieuw hier in dit topic. Eerder ( al een poos geleden) schreef ik mee bij het ivf topic.

Ik weet sinds kort dat ik mijn laatste poging alleen nog maar kan proberen met ecd. Ik ben in maart geopereerd aan zeer ernstige endometriose. (zoals de dokter het zei). Nu een paar maanden verder heb ik te horen gekregen dat mijn reserve's op zijn. Nog maar 0,01 %. Dit was natuurlijk een enorme klap voor ons. We besloten dan ook om de afspraak met de gyn te maken die ons meer kon uit leggen over ecd.

Ons grootste probleem zal nu zijn : een geschikte donor vinden. Dit zal niet mee vallen.

Mijn zus zei meteen : dat wil ik wel maar helaas is zij niet geschikt heeft zelf een slapende endo en er werkt maar 1 eierstok. Zelf is ze nu moeder van een meisje (5 jaar) via ivf.

Dus ze weet wat je allemaal door moet staan.

Nu vraag ik mij af: hebben jullie bekende donoren of voor jullie onbekend via oproepen?

Kunnen jullie mij hier meer over vertellen want ik wil zo graag mijn laatste poging benutten maar dat gaat niet lukken zonder donor!

Ik hoop dat jullie advies voor mij hebben.

Als jullie nog vragen aan mij hebben stel ze gerust dan probeer ik zoveel mogelijk mijn ervaringen met jullie te delen.

Liefs Diana

Geplaatst

Hallo Diana,

wij hebben vor onze eerst ECD een donor die we kennen.

Echter heeft onze donor aangegeven in het begin dat ze het een keer voor ons wil doen. Mocht ik donderdag dus negatief testen dan is deze eerste IVF poging mislukt.

Helaas kregen we gisteren ook nog een brief van het EMC dat er geen cryo's meer zijn, dus deze emmy moet blijven zitten.

Het geeft nu wel een extra druk. We willen al zo lang kinderen en hebben al zoveel geprobeerd, wat ik niet allemaal in mijn handtekening heb staan. Maar er nu al aan denken dat dit misschien de enige keer is dat we ECD kunnen doen en daarna misschien niet meer, dat valt zwaar. Ik wil er nog niet aan denken. En ik voel me goed nu de TP is geweest, maar dat wil niets zeggen. Ik ben pas echt blij als er 2 streepjes op een test verschijnen.

Stiekum ben ik nu wel al aan het nadenken over het wat als het niet raak is deze keer. Ik wil nog wel verder, maar mijn man zegt dat komt wel en zonder kinderen zijn we ook gelukkig. Dat is ook wel zo, maar als je al je leven lang kids wil, dan is dat niet makkelijk en wil je graag de andere 2 kansen die je hebt nog benutten. Voor ons dus nu nog de vraag, gaan we straks door met IVF of niet en wil onze huidige donor het nog een keer doen voor ons, of moeten we dan op zoek naar een andere donor.

Mijn gevoel zegt, ga op zoek naar een bekende donor, dan weet je wat je hebt, je weet haar achtergrond etc etc. Aan de andere kant een donor die je niet kent kan ook fijn zijn. Na de punctie is het klaar voor haar en als je geen contact wil blijven houden dan is het klaar voor haar. En dan te hopen dat jullie zwanger worden natuurlijk.

Hopelijk lukt het.

Ik las dat je ook in het EMC zit voor ECD, wellicht komen we elkaar daar dan nog eens tegen.

Geplaatst

Hai Diana,

ik ben zwanger geworden met anonieme ECD in het buitenland. Wij wilde juist geen bekende donor en niet te lang wachten. Zodoende kwamen we vorig jaar Juli in Spanje uit. Helaas wat mindere ervaring met de kliniek (Eugin in Barcelona). Na 2 mislukte pogingen bij Eugin afgelopen april zwanger geraakt (na 11 jaar) bij Dogus IVF kliniek in Cyprus. Nu 25 weken zwanger en echt waar: ik zou t zo weer doen. Mocht je info willen over ECD in t buitenland dan hoor ik het wel, wil je graag helpen.

succes met je keuze!

Geplaatst

Hoi Diana,

Ook wij hebben gekozen voor anonieme eiceldonatie. We zijn hiervoor naar Spanje uitgeweken.

Wat ik een voordeel vond was dat de donoren in Spanje vaak jonger zijn dan in Nederland. Logisch, want hier moet de donor (liefst) een voltooide kinderwens hebben. En in Spanje mogen ze vanaf 18 jaar doneren. En er zijn geen wachtlijsten, we wilden zsm door, na 6,5 jr te hebben aangemodderd.Dit en het feit dat ik zelf (half) Spaanse ben gaf voor ons de doorslag om naar Spanje uit te wijken. De slagingskans ligt er rond de 60% per poging! (50% op doorgaande zwangerschao), na 3 pogingen is zo'n 90% zwanger. Wij hadden de ongelovelijke mazzel om meteen zwanger te raken en nog 6 topcryo's in de vriezer.

Geplaatst

Pffft wat duren de WD lang zeg. Het liefst zou ik vandaag al testen, maar mijn gevoel zegt, nee niet doen.

Donderdag mag ik echt testen en dan zullen we weten of onze Emmy is blijven plakken.

Zijn er mensen hier die eerder getest hebben dan de datum dat aangegeven was?

En als jullie eerder getest hebben, hoeveel dagen was dit dan en was de uitslag pos of neg.?

Wat is het hier trouwens stil de afgelopen dagen. Zijn er op dit moment geen mensen die net een TP hebben gehad of die binnenkort een TP krijgen??

Geplaatst

Beste Doorzettertje,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat een heerlijk gevoel lijkt me dat, eindelijk zwanger.

Zelf ben ik ook gaan rond kijken op het net naar klinieken in het buitenland. In Barcelona geweest in augustus voor een intake, maar die IVIkliniek vond ik niet prettig. Toen ook Dogus tegen gekomen.

Ik kan echter geen ervaringen vinden. Behalve jij en nog een dame.

Die was niet positief. Graag wil ik ook jouw ervaring horen.

Zou je mij daarover willen mailen?

Alvast heel hartelijk bedankt.

Vriendelijke groetjes,

Angeline

Geplaatst

Hoi Diana,

Wij zijn onder behandeling in een kliniek in Brabant. Wij hebben gekozen voor een anonieme donor. Mede kwam deze keuze omdat wij in onze familie en vrienden kring geen geschikte donor was.

Wij kregen ook de keuze voor Spanje en Rusland maar hebben toch voor Nederland gekozen.

Ik wens je heel veel succes met je keuze, als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

He Sannemieke,

Hoe gaat het met je? Overmorgen mag je testen toch? Spannen hoor.

Hoe voel je je?

Het is hier inderdaad rustig, ik zelf heb het erg druk gehad met van alles en nog wat. Vandaar...

Op 23 oktober worden we weer gebeld door Brabant.. dan staan we hopelijk binnen de top 10 op de wachtlijst.

IK heb afgelopen week weer "spontaan" ongesteld geworden voor de tweede keer in mijn leven... Ben hormonaal erg van slag.

Komt zeker van de estradiol...

Iedereen een fijne dag gewenst..

Liefs Bootje

Geplaatst

Hoi meiden,

Doorzettertje, hoop dat je goed nieuws krijgt over 2 weken.

Sannemiek, spannend over 2 dagen testen. Hoe voel je je verder erbij???

Zelf heb ik afgelopen vrijdag 5 oktober de allerlaatste TP gehad. De wachtweken vallen me nu al erg zwaar en ik zit nog niet eens op de helft. Ben er nu nog meer mee bezig, waarschijnlijk ook omdat het nu definitief is. Voor ons komt er geen volgende keer. Wij mogen 19 oktober testen.

Geplaatst

@Diana wij hebben gekozen voor anoniem donor via Spanje. Dit omdat er geen bekende zijn die kunnen doneren. En gezien mijn leeftijd wilde we geen wachttijden dus vandaar Spanje.

Geplaatst

@sannemieke, het wordt nu wel erg spannend voor je!!

@ Maya, pff de allerlaatste keer voor jullie. Ik ga enorm duimen voor jullie!!

Hier dan toch nog spontaan vandaag ongesteld geworden, dus echo niet nodig. Bloed was al wel geprikt.

We zijn weer in de race!!

Geplaatst

He Maya,

Wat ontzettend spannend voor jullie...Wat heftig allemaal.. Heel veel succes en sterkte.. toi toi toi. Zal voor jullie duimen...

Liefs Bootje

Geplaatst

Maya, meis....ontzettend veel succes. Wat zullen deze weken zwaar gaan vallen zeg......take care!!!

Bootje, bij gg heb je geen anonieme donor;-) dat lijkt zo omdat je de donor niet kent, maar anoniem doneren is in Nederland niet toegestaan. Hier kan een kindje de donor achterhalen, gegevens zijn bewaard, dus geen anonimiteit. In het buitenland is anoniem nog wel mogelijk. Dit haal ik even aan omdat anders misschien vrouwen meelezen die ten onrechte gaan denken dat dit mogelijk is in nl.

Iedereen heel veel succes!!!

Xx

Geplaatst

Sas, eindelijk en gelukkig dat je toch ongesteld bent, kan je weer gaan aftellen. spannend weer, begint toch allemaal weer te borrelen dan.

Maya wat spannend weer zeg, hoop het zo voor je, brengt toch extra spanning met zich mee als je weet dat dit de laatste kans is.

Sannemiek nog een paar dagen wachten, wat een zenuwslopende dagen... veel succes en op naar een positieve test, ook hier word geduimd.

voor alle andere meiden veel liefs.

Geplaatst

Hai Angeline,Er zijn ook nog andere klinieken in Spanje hoor waar aantal meiden van dit forum succesvol zijn behandeld. Wat wil je precies over Dogus weten? Anders wordt t een heel lang verhaal voor me. Laat t me even weten, dan zal ik je deze week antwoorden. @bootje: Freggel was me al voor maar in Nederland is anonieme ecd inderdaad verboden zodoende zijn we genoodzaakt naar t buitenland uitgeweken.Succes allemaal meiden! Het kant echt, ook pas na 11 jaar, volhouden dus!

Geplaatst

hallo meiden,het lijkt tot nu toe allemaal nog goed te gaan, toch hou ik in mijn achterhoofd dat het gevoel wat ik nu heb

allemaal door de utrogestanbollen komt. en door de progynova, dat laatste lijkt me vreemd omdat ik die al langer slik en nog nooit last van kwaaltjes heb gehad om het maar zo te noemen. 3 dagen na d tp begon het allemaal. een soort lichte menstruatieachtige pijn, met een uitstraling na mijn lies, wat na een hal uur over was.

5 dagen na tp miniscuul streepje bloedverlies bij afvegen na t plassen, was oud bloed. toh vond ik t eng en heb zkh gebeld. kon innestelingsbloeding zijn volgens verpleegkundige. geen zorgen maken. sinds 3 dagen na tp zijn mijn borsten wat meer gaan pijn doen, ronder geworden, donkerdere tepels, en dat is alleen maar erger geworden. verder ruik ik oms de raarste dingen, op mijn bijv. ik werk op kantoor, ruik ik soms gekookte bloemkool, niemand heeft bloemkool of bloemkool soep. ik ben ochtend misselijk en mijn buik voelt anders, niet zeer maar ander gevoel. is ook wat boller en ronder. mijn darmen ratelen continu. ik heb geen pijn, voel me heerlijk maaar anders.

nog 2 nachtjes nu en dan mag ik testen, nnatuurlijk hoop ik op een pos. tet al is de kans natuurlijk groot dat het neg. is. dan moet ik zaterdag opnieuw testen. hierna geen cryos meer.een donor zullen we weer moeten zoeken, want onze donor wilde het maar 1 keer doen voo ons. zover is het echte nog niet.

iedereen om me heen die me al langer kennen zeggen dat t goed komt en dat ik pos moet blijven. toch bang voor de uitslag straks. ik hoop dat onze emmy is blijven plakken maar dat weet je toch niet.

ik wil in ieder geval iedereen vast bedanken voor duimen ik laat zo snel mogelijk weten wat de uitslag is donderdag.

Geplaatst

@ Doorzettertje en Freggel, mijn excuus ik bedoelde dus dat het anoniem voor ons is. Dat ik de donor niet persoonlijk ken. De gegevens zijn inderdaad te achterhalen.

Sorry voor de verwarring.

Geplaatst

Hallo Dames,

Vandaag was het zover, we mochten testen.

En ja hoor, ongelooflijk maar waar, we hebben een positieve zwangerschapstest. :bfp:

29 oktober hebben we een afspraak voor de 1e echo.

Kan het nog steeds niet geloven, onze eerste TP en meteen zwanger.

Weet dat er nog van alles mis kan gaan, maar daar gaan we natuurlijk niet van uit.

Volgens het ziekenhuis ben ik nu ongeveer 4,5 week zwanger.

Weet op dit moment verder even niets te zeggen, sorry, ben helemaal van de leg zullen we maar zeggen.

Geplaatst

Hé Sannemiek,

Meid van harte gefeliciteerd met dit goede nieuws!!!!!!!!!

Wat een opluchting zal het voor jullie zijn.

Was ff bang dat het niet goed was, had al de hele dag stiekem gekeken.

Geniet lekker van jullie moment.

Geplaatst

Hoi Sannemiek,

Had gisteren nog gekeken of je al een berichtje had geplaatst.. dacht net als Maya zou het wel goed zijn..

Maar Jippie je bent zwanger... Gefeliciteerd en snap dat je helemaal van de leg bent.

@ Maya hoe gaat het met jou?

Liefs Bootje

Geplaatst

dank je wel allemaal. heeft idd even geduurd voor ik iets plaatste wa nl zelf niet helemaal zeker of ht echt zo was. streepje was nl best dun. maar was een streep. daarna nog een test en dat werd een controlestreep en daarnaast een vlek. volgens zkh kwam dt door te veel urine gebruit bij de laatste test. ze feliciteerden me en afspraak werd gemaakt.

@maya hoe gaat ie mt jou ga voor je duimen dat ook jou test pos is de 19e

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden