Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hi Meiden,

Ik heb op het forum gezocht maar ik kon geen topic vinden over vegetarisch en zwanger zijn. Zijn er misschien meiden die net als ik vegetarisch eten en zwanger zijn (of geweest). Ik ben benieuwd hoe jullie omgeving hierop heeft gereageerd en hoe jullie dit zelf hebben ervaren.

Het is natuurlijk geen probleem om vegetarisch te eten en ook tijdens de zwangerschap kan het prima. Toch hoor je vaak via verloskundige en sommige artsen de meest rare verhalen en fabels! Het lijkt me dan best lastig om daar dan de discussie over aan te gaan (in combi met alle hormonen) hahaha Nou heb ik me nog niet aangemeld bij een verloskundige en de artsen hebben er niet naar gevraagd maar wat niet is kan nog komen :-D

Ik ben benieuwd of er meiden zijn die ook vegetarisch eten en hier of met andere zaken ervaring hebben?

Liefs Toobee

Posted

Hey Toobee, ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap...

Ik zelf ben niet vegetarisch maar mijn zus wel en zij is 2 x zwanger geweest, volgens mij waren er geen bijzonderheden daardoor, wel dat ze extra extra trek heeft gehad in zuivel in dr zwangerschappen maar of dat door het vegatarisch komt weet ik niet :-)

Posted

Hoi hoi,

Proficiat met je zwangerschap!

Ik ben niet vegetarisch maar ik kan me niet indenken dat het een probleem is. Ik neem aan als je vegetarisch eet je de eiwitten wel ergens anders uit vandaan haalt dan vlees.

Mijn gynaecoloog hamerde wel op zwangerschapvitaminen dus die zou ik wel innemen.

Ik had de 1e maanden echt een aversie tegen vlees en heb toen vele vegetarische gerechten gemaakt. Voelde me daar heel goed bij, maar mijn vriend miste het vlees wel.

goede zwangerschap gewenst.

Posted

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Ik eet bijna vegetarisch ... absoluut geen vlees, soms wel vis (als het er niet te vissig uitziet ... haha).

Ik heb er eigenlijk niemand over gehoord, weet niet eens meer of ik het officieel gemeld heb bij de verloskundige. Vond het geen issue, want ik eet voldoende vleesvervangers en slikte zwangerschapsvitaminen (die laatste niet heel trouw overigens).

Bij het controleren van het ijzergehalte (HB) bleek deze heel hoog te zijn, daaraan was absoluut niet te zien dat ik vegetarisch eet. Je HB wordt gelijk in het begin gecontroleerd en dan later nog eens ... volgens mij is dat een van de belangrijkste dingen die door vegetarisch eten beinvloed kunnen worden.

Posted

Hoi, als je echt info wilt moet je het boek DE KLEINE VEGETARIER kopen, daarin staan ook 2 hfst over vegetarisme tijdens de zwangerschap en verder heel veel info over het vega opvoeden van je kids. Ik vind het een toppertje!

Posted

Hier een vegatarier!! :)

Ben helaas niet zwanger, maar heb wel een chronisch B12 tekort.

Veel vegatariers hebben dit en B12 vitaminepillen nemen wij vegatariers vaak niet goed genoeg op.

Misschien is het geen overbodige luxe om je B12 eens te laten checken.

Niet om je bang te maken, maar lees dit maar eens:

http://home.kpn.nl/hindrikdejong/zwangerschap.htm

Let op: anders dan dat vele artsen menen, dient bij een waarde lager dan 350 serieus nagedacht te worden om injecties hiervoor te nemen. Op de site staat echt heel veel handige tips en weetjes om goed voorbereid naar je HA te gaan.

Ik hoop voor je dat je B12 keurig in orde is!! En je een zorgeloze zwangerschap zult hebben met een prachtig gezond kindje als gevolg! :)

Posted

Hi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Erg leuk :-D

@SJSL Dat is idd fijn dat ze je HB checken bij de controle van de verloskundige. Ik heb daar meestal geen problemen mee maar tijdens je zwangerschap gebruik je daar natuurlijk meer van :-) Leuk dat jij ook (bijna helemaal :-) ) vegetarisch eet. Ik ben begonnen met het niet eten van vlees maar is de vis er ook afgegaan. Ik vond het er idd ook helemaal niet lekker meer uitzien (helemaal als het zo vissig was hahaha) Ik eet ook vaak vleesvervangers (mijn man is geen vegetariër maar eet wel vega mee thuis) bijvoorbeeld die van de ah maar ook vaak bonen, tofu of kaas.

@Fren Bedankt voor je boekentip! Het lijkt me een interessant boek en ga eens even kijken of ik die ergens kan krijgen. Ik wil ons kindje thuis namelijk wel vegetarisch opvoeden maar daar buiten wil ik niet zo "streng" zijn. Als bijvoorbeeld een opa of oma een plakje worst geeft en hij of zij vindt het lekker vind ik dat niet zo'n probleem.

@Haai Hier nog een vegetariër met een vitamine b12 tekort. Al komt mijn tekort niet omdat ik vegetarisch eet maar omdat ik een stofje niet aan maak ik mijn maag waardoor ik de B12 niet op kan nemen. Dat heet pernicieuze anemie. Ik krijg daarom al een aantal jaren injecties met B12. Wat alleen nog niet weet (bedenk ik me net) is of je die ook mag krijgen tijdens je zwangerschap... Dat moet ik nog even uitvinden :-D Hoe lang ben je al vegetariër? Ik nu al een jaar of 5 en daarvoor at ik nog wel vis maar dat kon ik uiteindelijk ook niet meer...:sign18: Ik eet wel melk, kaas en ei dus ben een echte laco-ovo vegetariër :-D

Veel liefs Toobee

Posted

@Haai Hier nog een vegetariër met een vitamine b12 tekort. Al komt mijn tekort niet omdat ik vegetarisch eet maar omdat ik een stofje niet aan maak ik mijn maag waardoor ik de B12 niet op kan nemen. Dat heet pernicieuze anemie. Ik krijg daarom al een aantal jaren injecties met B12. Wat alleen nog niet weet (bedenk ik me net) is of je die ook mag krijgen tijdens je zwangerschap... Dat moet ik nog even uitvinden :-D Hoe lang ben je al vegetariër? Ik nu al een jaar of 5 en daarvoor at ik nog wel vis maar dat kon ik uiteindelijk ook niet meer...:sign18: Ik eet wel melk, kaas en ei dus ben een echte laco-ovo vegetariër :-D

Veel liefs Toobee

Hihi ik heb dat ook ;)

maar omdat ik zooo moe ben om uit te gaan leggen dat het ECHT niet komt doordat ik vegatarisch eet, ben ik gestopt met dat er bij te vertellen ;)

Over een paar maandjes eet ik exact 10 jaar vegetarisch. Ik eet ook geen vis, maar drink wel melkproducten en ben verzot op kaas!!! En mn eitje staat op dit moment te koken (ga spinazie met een eitje eten hihi)

Er zijn van twee verschillende fabricanten B12 injecties. De 1 mag je wel in geval van zwangerschap gebruiken (wordt juist aangeraden!!) En de andere mag niet omdat daar een bepaald stofje in zit. Ik zoek zo ff op welke namen dat zijn.

Hoe vaak spuit jij en wat is je B12 waarde?

Posted

Hallo,

sinds kort weten we ook waar mijn vermoeidheid vandaan komt, vitamine b12 tekort, ook ik eet gewoon vlees hoor maar nadat mijn galblaas is verwijderd door galstenen kreeg ik ontzettend last van maag en darmen. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik spuit nu ook elke vrijdag injecties, of mijn man doet het;) Wij willen ook graag weer beginnen met icsi voor een brusje(begin volgend jaar) dus ik weet niet of ik dan ook moet stoppen met spuiten? Als ik niet spuit ben ik zeer zeer moe, kan de hele dag wel slapen en tja wat heeft Julian dan aan zijn mama..

dus misschien iemand die het weet??

liefss

Posted

De spuiten van Nycomed zijn geschikt voor tijdens de zwangerschap.

Dees, ABSOLUUT NIET STOPPEN met spuiten!!!

Op de site waar ik hier boven de link plaatste staat erg veel informatie over B12 en zwangerschap.

Wat was jouw B12 waarde?

Te weinig B12 in de zwangerschap kan net zo schadelijk zijn als een tekort aan B11 (foliumzuur)!!!

Posted

Hoi Haai

Haha Dat ken ik dat mensen het niet geloven! Maar ik dacht nog 1 keer hier op het forum hihi Ik wist niet dat je niet elke B12 injectie kan krijgen als je zwanger bent dus dat is wel heel belangrijk om dat uit te zoeken! Ik zal ook het ziekenhuis nog wel even bellen misschien dat zij ook nog iets weten.

Hmm spinazie met een ei lekker! Ik heb nasi gegeten met Quorn sate, jammie!!

Ik spuit 1x mnd maar als ik meer wil mag ik dat zelf aangeven. Dat is geen enkel probleem gelukkig. Ik heb zelf nog even getwijfeld of ik zelf zou leren injecteren omdat ik nu toch zoveel gespoten heb met de 2 ICSI behandelingen. De assistente van de huisarts vindt het geen enkel probleem maar omdat de naald toch in de spier moet zie ik dat nog niet helemaal zitten. De huisarts is zo dichtbij voor mij :-) Mijn B12 is nu rond de 1000-1200 ofzo maar soms wat hoger en dan weer wat lager maar ik voel me er zo goed bij.

En jij? Hoe vaak spuit jij dan en hoe hoog is jou B12? Ben je trouwens al lang bezig in de MM? Ik hoop voor je dat je binnenkort net zo'n geluk hebt als ik en ook snel zwanger mag zijn. Ik had nooit gedacht dat ik ooit en post test zou zien en dan opeens krijg je een tel dat het toch echt zo is.. Dat is zo onwerkelijk dat ik het nog steeds niet helemaal besef.

Veel liefs Toobee

Posted

Mmm ... nasi met Quorn sate eet ik regelmatig :) Spinazie met ei (of vissticks) trouwens ook .. haha.

Ik ben gestopt met vlees eten toen ik iets van 14 was, vond het hele idee van vlees gewoon te vies. En het bevalt me heel goed. Wij gaan ons kindje ook zonder vlees opvoeden. Vlees is ook helemaal niet goed voor je. Van dierlijke producten eet/drink ik nu ook zoveel mogelijk biologisch, is toch gezonder denk ik.

Kan je doordat je geen vlees eet ook een B12 tekort hebben? En hoe merk je dat dan? Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat als je maar gewoon regelmatig vervangers eet, het wel goed zit allemaal.

Posted

Mmmm Quorn!!

Ik vond Valess ook vreselijk lekker (van die stukjes!!) maar helaas hebben ze die zo goed als uit de handel genomen. Eeuwig zonde!! Ze verkopen bij de AH nog wel die stukjes, maar dan met een kruidenzakje erbij en betaald je de hoofdprijs... Nou dan maar Quorn!! ;)

Over de Quorn sate... Toen ik die 'ontdekte', echt al een jaar of 5 of 6 terug, dacht ik dat DAT echt de sate-vlees smaak was... Zo lang had ik al geen sate meer gegeten :toothy10: haha, dus ik tegen mijn vriend (geen vegetariër) zeggen: wauwww moet je dit eens proeven!! Dit smaakt 'echt'!!!

Hij heeft me keihard uitgelachen ;) Gghighi Ik ken blijkbaar de echte smaak niet eens meer ;)

Ik spuit 2 keer per week.

Ik ben als jong pubertje al vaak bij de HA'en geweest voor mn eeuwige vermoeidheid, mn pijnlijke benen... Mn vermoeidheid kwam vast door puberpsychische stress... Yeah right!!

Uiteindelijk ooit een jaar of 5 terug de waarde gehad van 78... Oeps... dat is heel slecht en waarschijnlijk heb ik daar jaren meegelopen. Ik heb toen 5 keer iedere maand een injectie gehad. Ik knapte er niet echt veel van op. Na dat 'kuurtje' weer bloed geprikt en aangezien mijn waarde toen boven de paar honderd was, hoefde ik niet meer te spuiten.

Mn vermoeidheid is altijd gebleven.

Vorig jaar las ik dat een te laag B12 ook voor verminderde vruchtbaarheid kon zorgen... En dat als je dan wel zwanger bent, dat je kindje dan ernstige afwijkingen kan krijgen..

Wederom mn B12 laten prikken. Volgens de gynaecoloog was mn waarde prima. Dus niets aan gedaan.

Ik ben begin dit jaar overgestapt op een prive-kliniek. Toen bleek dat ik een auto-immuun schildklierziekte heb. En ik zou ook een verhoogde kans op meer auto-immuunziekten hebben. Thuis gekomen ging ik op onderzoek uit wat dit allemaal betekende. Ik kwam er achter dat B12 ook een veelvoorkomend probleem was... Bij de HA een bloedprikformulier gevraagd. Toen ik belde voor de uitslag bleek deze 'goed' te zijn. Ik vroeg om de waarden en dit was veel te laag als je het vergelijkt met wat stichting B12 adviseert.

Zo is het balletje gaan rollen. De HA vond mijn waarde perfect (nog geen 200) en er hoefde niets aan gedaan te worden. Heb toen B12 afgedwongen. Volgens de HA mocht ik dan 1 keer in de 2 maand een injectie doen...

Uiteindelijk keihard ge-onderhandeld en uiteindelijk mocht ik 1 x per week. Dus toen besloot ik ze zelf maar te gaan zetten... Want dan kon ik toch zoals het medicijnen compas aanraad 2 x per week injecteren!!

Heb slinks via andere artsen die niets met B12 te maken hebben extra recepten gevraagd en uiteindelijk (drammen drammen drammen) bij mn HA een verwijsbrief voor een internist gevraagd.

De internist wilde dat ik wel ging proberen 1 keer per week te gaan spuiten.

Ik heb dit een 6 week gedaan maar ik voelde de vermoeidheid en gevoelloosheid in mn benen weer toenemen en mocht toen weer overstappen op 2 keer per week.

Lang verhaal, maar dan is het direct duidelijk ;)

Posted

Hei!

Hier nog een vegetarier, nu al 20 jaar.

Het meeste is al genoemd. Let op je B12 als vegetarische zwangere. Ik liet mijn B12 zo'n 1x per twee jaar sowiezo controleren. Nooit problemen gehad, mooie waardes, ook tijdens zwangerschap.

Daarnaast is omega en vitamine D goed voor de ontwikkeling van de hersens van je kindje. Lekker veel cashewnootjes eten mjammie. Ik heb tijdens mijn zwangerschap vitaminepillen van puur mama van vsm geslikt. Daar zit geen overbodige troep in maar alleen goede vitamines voor de zwangere vrouw, heb je meteen je extra b12 binnen.

Succes en geniet van je zwangerschap!

• 2 months later...
Posted

Hier ook een vegetarier, al 30 jaar (ben 37) Dus weet nog nauwelijks hoe het was om vlees te eten.

Toen ik 10 jaar geleden zwanger raakte zei de verloskundige dat ik HB moest gaan prikken in de zwangerschap en bleek ik idd een te laag HB te hebben.

Nu ik 10 jaar later weer zwanger ben en het vertelde aan mijn (nieuwe) verloskundige, gaf ze aan dat dat ik me absoluut geen zorgen moest maken. Ook zij was al jaren vegetarisch en de eventuele indianenverhalen zijn uitzonderingen.

Wel het advies om mijn vitaminen te slikken.

Ze vertelde dat ze kans groot was dat ik vermoeid zou raken in de zwnagerschap, maar dat dat niets met mijn vegetarisch zijn.

Ik voelde me opgelucht en geniet van een onbezorgde zwangerschap!

(als je al een vitB12 tekort hebt is het een ander verhaal uiteraard)

Posted

Hoi andere niet-vleeseters ;-)

Hier nog een vegetarier (helaas nog niet zwanger, voor zover ik weet).

Ik reageer vanwege de opmerking over quorn. Ik heb nl kort geleden ergens gelezen dat je als je zwanger bent geen schimmels zoals paddestoelen en dus quorn moet eten.

Ik weet helaas niet meer waar ik dit gelezen heb, maar wilde het toch even met jullie delen.

Iedereen een gezonde zwangerschap gewenst!