Ga naar inhoud

Wel of geen vlokkentest / vruchtwater punctie


Gast Guusje

Aanbevolen Berichten

Pfff heftig dit...

 

Omdat mijn zusje Down heeft kan ik ook een combinatietest etc laten doen, maar wij hebben er bewust voor gekozen dit niet te doen! Dat heeft meerdere redenen. Mijn moeder was nog geen 36 toen ze m'n zusje kreeg. Maar het was ook niet erfelijk, dus op zich is er voor mij geen verhoogde kans. Ik ben nog jong, dus ook dat speelt mee.

 

 

 

Mijn zusje is een 'goede' downer. Daar bedoel ik mee: ze heeft een aantal jaar op een basisschool gezeten en daar veel geleerd. Ze is erg rustig en niet heel moeilijk in de omgang. Verder heeft ze weinig andere lichamelijke afwijkingen (bijv. hartproblemen) Voor mijn ouders is het natuurlijk zwaar geweest en het is nog steeds een belasting (ze is nu bijna 20), maar ze geeft ons zoveel blijdschap en vreugde.

 

Ik weet dat er veel veschil is in kinderen met Down en dat maakt het lastig. Maar ik zou het nooit over m'n hart kunnen verkrijgen om een kindje weg te laten halen....

 

Ik vind dat er tegenwoordig veel te snel over abortus wordt gepraat als er sprake is van Down. Er wordt bijna niet gesproken over wat er tegenwoordig wel mogelijk is voor die kinderen. En dat vind ik jammer....

 

 

 

Als ik boven de 36 zou zijn, zou ik wel over nadenken om onderzoek te laten doen, maar dan puur om me erop voor te bereiden.

 

 

 

Maar begrijp me goed, ik begrijp de discussie en respecteer ieders mening. Maar dit is hoe ik erin sta. Maar dat komt ook omdat ik het van dichtbij meemaak.....en dan bekijk je het gewoon anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sylvia, Ik maak nu ook nog geen beslissingen hoor, eerst maar zien zw te worden. Maar ik vind het wel belangrijk om er alvast over na te denken. Wat zijn de mogelijkheden, en wat als .....

 

 

 

Wat toch wel bijzonder is, is dat de meeste van ons spreken over Down en niet over andere aandoeningen/handicaps die een kindje kan krijgen/hebben. Waarschijnlijk om dat dit het meest voorkomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd weer blij als ik een reactie van Estralite lees :-)

 

Dank daarvoor, het beurt me toch altijd weer op.

 

 

 

Alleen als je er echt voor staat weet je wat je doet/moet doen.....

 

 

 

Ik merk dat voor mij het punt is gekomen dat ik niet meer ga reageren als dit soort vragen in de fora worden gesteld. De meningen, gedachten en gevoelens over dit thema zijn zo divers, en eigenlijk altijd dezelfden.

 

 

 

Ik hoop dat mensen die inhoudelijk dingen willen weten over wat te doen als je echt voor de keuze komt te staan, mij wel weten te vinden.

 

 

 

Groet

 

Lisette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

 

 

Wilde even mijn ervaring vertellen. Ik heb mijn keuze van de combinatietest af laten hangen. Met die uitslag, was bij mij de kans dat een kindje bv het syndroom van Down zou hebben kleiner, dan de kans dat de zwangerschap zou misgaan door een vruchtwaterpunctie/vlokkentest.

 

 

 

Mijn advies dus wacht de uitslag van de combinatietest af en kijk dan verder.

 

 

 

Succes!

 

 

 

groetjes,

 

Britt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Lisette :positive energie:

 

 

 

Britt77. Mijn combinatest had ook geen verhoogd risico en toch kreeg ik Robbie. Dus het blijft altijd een kansberekening hoor.

 

 

 

Inderdaad dames ik respecteer ook echt iedereen zijn mening hoor. Begrijp me niet verkeerd. Alleen weet je niet van te voren hoe gehandicapt je kindje zult zijn, hoe hij/zij zich zal ontwikkelen. Ik zeg nog steeds, als ik het van te voren had geweten had ik de zwangerschap had afgebroken, ondanks dat ik al 5 jaar bezig was geweest om zwanger te worden. Maar ik ben ook blij dat ik nooit voor die keus heb gestaan. Robbie is medisch kern gezond, maar zijn ontwikkeling ligt hij nu gelijk aan zijn broertje (1,5 jaar oud). Qua praten ligt hij daar nog zelfs onder.

 

 

 

Maar iedereen ik hoop dat jullie nooit voor de keus komen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey lisette,

 

 

 

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet helemaal je berichtje :-S

 

 

 

Wat bedoel je met dat je op het punt bent gekomen om op dit soort vragen niet meer te reageren?

 

 

 

en

 

 

 

Wat bedoel je dat mensen voor inhoudelijke vragen je wel weten te vinden?

 

Of vraag ik nu te veel? Dan mag je dat zeggen hoor, ik wil je zeker niet kwetsen. Ik lees een beetje uit je berichtje dat je dit veel doet.

 

 

 

Groetjes Guusje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Guusje,

 

 

 

Ligt puur bij mezelf hoor. Kijk, ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan, helaas. Ik had het mezelf (en ieder ander!) graag willen besparen, maar zo was het nou eenmaal niet.

 

 

 

Omdat het nog steeds ontzettend pijnlijk is, merk ik aan mezelf dat ik het moeilijk vind om alle reacties te lezen op deze vraag. Het bent geneigd om er op in te gaan, en eigenlijk bijna verantwoording af te gaan leggen over deze keus.

 

 

 

Vandaar dat ik nu denk, niet meer reageren op de algemeen gestelde vraag " wat zou jij doen als..." (Deze komt zo nu en dan in dit forum weer opploppen, logischerwijs), maar alleen als er mensen zijn die daadwerkelijk voor de keus staan.

 

 

 

Die hebben wellicht meer aan mijn ervaring, dan aan mijn mening.

 

 

 

Heb ik zo je vraag beantwoord?

 

(En nogmaals, het ligt bij mij hoor! Bij niemand anders...)

 

 

 

 

 

Groetjes

 

Lisette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lisette,

 

 

 

Fijn even van je te horen, en jeetje, ik begrijp het helemaal hoor. Misschien had ik mijn vraag niet helemaal goed verwoord toen ik dit topic opende. Sorry daar voor. Waarschijnlijk heb ik me ook een beetje er op verkeken om het zo op te stellen. Maar dat is puur omdat ik er nog niet mee te maken heb gehad.

 

En ook kan ik me voorstellen dat je zegt, niet reageren, maar het is altijd lastig om iedereen tevrede te houden, of iets op papier te zetten zoals ik het bedoel. En je bent niemand verantwoordelijk om uitleg te geven van julllie keuze, ieder heeft zijn eigen gedachten en eigen mening en gevoel. Dat zal iedereen van elkaar moeten accepteren. Ik wel igg.

 

 

 

Dus bij deze, sorry, en nogmaals bedankt voor je berichtje.

 

 

 

Groetjes Guusje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.


  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden