Ga naar inhoud

Net zwanger en naar Schotland

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hi Allemaal,

Ik ga as zaterdag lekker 4 dgn naar Schotland met het vliegtuig. Ik ben dan net 7 wkn zwanger. Ik heb er veel zin maar maar nu lees je ook wel weer dat vliegen niet zo verstandig is in het 1e trimester.. Het is natuurlijk niet lang (maar 1,5 uur). Wat denken jullie?

Verder vraag ik me af hoe het met de kaas zit in Schotland.. Hoe weet ik dat die van rauwe melk is gemaakt? We gaan met 2 vrienden en die weten niet dat ik zwanger ben.. Dat is dus een uitdaging hahaha Ik eet vaak kaas omdat ik vegetariër ben dus als ik dat ook al net kan eten.. Wat dan wel!

Heeft iemand ervaring??

Liefs Toobee

Gast estrhalita
Geplaatst

Kaas geen ervaring mee, maar ik zou niet weten waarom je niet zou mogen vliegen hoor.

Geplaatst

Hoi Toobee

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit over gehoord dat het in het begin van een zwangerschap niet verstandig is om te vliegen.

Ik heb daarom even op het internet gekeken en daar staat idd dat ze beweren dat op hoge hoogte er kosmische straling is die schadelijk kan zijn voor de vrucht.

Maar ook dat het nooit bewezen is, dus..............

Er wordt ook geadviseerd om niet teveel te vliegen als je net zwanger bent.

Jij moet maar anderhalf uur vliegen, dus dat is niet veel.

De keuze zal je toch zelf moeten maken, maar vroeger deden de vrouwen die zwanger waren ook alles en aten ook alles wat nu ineens schadelijk blijkt te zijn.

Ik persoonlijk zou er lekker 4 daagjes op uit gaan, maar de keuze is aan jou.

Groetjes

Daniella

Geplaatst

Hoi,

Toevallig heb ik het met mijn arts erover gehad omdat wij plannen hadden. Je mag gewoon vliegen. Er zullen vast meerdere meningen zijn. Daarom blijft het altijd zo lastig.

Kaas heb ikzelf ook naar gekeken. Weet niet of ze in schotland dingen op etiketten zetten daar kan je bepaalde dingen van aflezen.

Zachte kaas van Belgisch en Nederlands fabrikaat is bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat geldt ook voor de meeste buitenlandse kaassoorten.

maar omdat dit een harde kaas is, kan de listeria-bacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, feta, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.Geitenkaas is ook ok.

Je mag heel wat hebben. Alleen zou ik zelf niet zo op elke hoek van de straat wat kopen.

Als je googled kun je wel wat vinden over voeding.

Fijne dagen in schotland, erg mooi daar. Al keer geweest! Wij houden het even bij limburg ivm mijn overstimulatie.

Groetjes,Marlijn

Geplaatst

Toobee,

Kijk eens naar de personen die in het buitenland een ivf/icsi behandeling hebben ondergaan.

Die moeten toch ook met het vliegtuig daar naar toe en weer terug na de tp.

Dan zou dit ook niet mogen toch?

Heel veel vakantieplezier!

Geplaatst

Ik ben met 5 weken zwangerschap naar Londen gevlogen, volgens mij kan dat geen kwaad.

Geen verstand van kazen in Schotland. Misschien moet je dat even googelen? Als je een keer per ongeluk een 'foute' kaas eet, hoef je echt niet meteen in paniek te raken hoor, de kans dat je die bacterie mee oploopt is echt niet groot.

Geplaatst

Hey Toobee,

Vliegen is geen probleem hoor; wordt alleen afgeraden vanaf een week of 36... maar dat is niet van toepassing nu..

Qua voedsel is het niet alleen kaas waar je op moet letten (zachter kazen die 'ontstaan' zijn door bacterien..).. hier een lijstje:

• Omdat je hiervan bijvoorbeeld op restaurant niet zeker kan zijn, eet je best geen rauwkost buitenshuis.

• Geef de voorkeur aan gekookte groenten.

• Gebruik geen rauwe melk of producten bereid van rauwe melk zoals sommige zachte kazen (bv. Mozarella, Brie, Camembert).

• Let erop dat voedsel goed verhit is en niet te lang bewaard is na de maaltijd. Oppassen dus met afhaalmaaltijden.

• Eet geen rauw of halfdoorbakken vlees. "Bien cuit" is niet altijd even smakelijk maar wel veilig.

• Snij tijdens de bereiding van de maaltijd nooit rauwe groenten en vlees met hetzelfde mes en op dezelfde snijplank.

• Hou de houdbaarheidsdatum nauwlettend in het oog en gebruik geen producten die langer dan 12 uren na bereiding of opening in de koelkast zijn bewaard.

Rauwe melk: in ongepasteuriseerde of niet-gesteriliseerde melk kunnen ziekmakende (listeria) bacteriën voorkomen.

Kip en rauw vlees: door kruisbesmetting met listeria en het bewaren van gegaarde kip kunnen ziekmakende hoeveelheden ontstaan. Ook rauwe vleessoorten zoals filet americain en sommige Franse worstsoorten van rauw vlees kunnen bacteriën bevatten.

Rauwmelkse zachte kazen: het gaat vooral om kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan, dus schimmelvorming. Voorbeelden van riskante kazen: Brie de Meaux, Camembert au lait Cru, Reblochon fermier en Coulommiers. Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘ au lait cru ’ op de verpakking als de kaas gefabriceerd is van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën worden gedood. Bij onverpakte zachte schimmelkaas is het verstandig navraag te doen in de winkel of bij de fabrikant.

Vis en schaaldieren: met name rauwe of koudgerookte vissoorten zoals gerookte zalm, haring en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op listeria.

Groenten en fruit: rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen.

• In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij bewaren. Door de groente goed te wassen verdwijnt de besmetting niet geheel maar wordt het aantal bacteriën wel minder.

• Was steeds je handen voor elke maaltijd en na elk contact met groenten, fruit, rauw vlees en katten en kijk uit met de kattenbak.

tot slot: veel plezier.. Geniet ervan en hoop dat het weer een beetje meezit aldaar...

Geplaatst

Hoi hoi,

Ik ben 4 keer naar Schotland geweest op vakantie..op 1 na laatste keer in 2005..was ik toen ook net 4 /5 weken zwanger. Alleen wij gaan dan met de boot over..dus geen ervaring met vliegen. Ik persoonlijk heb ook niet eerder gehoord dat vliegen schadelijk kan zijn vroeg in de zwangerschap. Denk ook wel dat t mee valt. Wij hebben gewoon kaas gekocht in de supermarkt. Gewone kaas net als hier in de schappen ligt. Denk dat t ander verhaal wordt als je aan de apartere soorten gaat beginnen. Lijkt me wel dat e.e.a op de etiketten gewoon staat beschreven. Ik wens je iig heel veel plezier in Schotland...zou zo met je mee willen..ik kreeg al die keren een homecomming gevoel !

Heel veel plezier en succes met je zwangerschap!

Geplaatst

Hi Tobee,

Ik denk dat het geen enkel probleem is om te vliegen. Ik vlieg zelf op en neer naar Nederland voor de behandeling en heb me vooral verdiept in de vraag of vliegen kwaad kan. Alle artsen gaven aan dat het geen probleem is en dat er geen enkel bewijs is dat het slecht is. Dus ik zou zeggen: veel plezier in Schotland!

Groetjes,

IVFSH

Geplaatst

Hi Tobee,

Vliegen mocht van mijn gynaecoloog gewoon totdat de maatschappij je zelf niet meer meeneemt, rond 36 weken. Dus veel plezier daar!

Wat betreft de kaas, je mag alle gepasteuriseerde kazen, alle harde rauw melkse kazen (daar kan de bacterie niet in overleven) en als er rauwmelkse kaas in het eten zit (bijv lasagna of pizza ofzo en het is door en door verhit boven de 85 graden dan mag het ook. Het is dus alleen oppassen met koude rauwmelkse kaas, dat valt goed te overzien denk ik.

Have fun!

Cjee

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden