Ga naar inhoud

ivf voor 2de kindje wil maar niet lukken

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Ik ben dit jaar 40 jaar geworden en ik ben verleden jaar in mei bevallen van een prachtige, lieve zoon.

Deze is geboren na mijn eerste IVF poging waarbij ik decapeptyl gebruikte en 3 dosissen Menopur.

Ik had toen 7 eitjes waarbij ik 2 goede embryootjes overhield en waaruit mijn zoontje geboren is.

Nu ben ik al sedert februari dit jaar bezig voor een broertje of zusje voor hem.

1 ste poging: Decapeptyl en 5 dosissen Menopur, 7 folikkels: afgebroken wegens voortijdige eisprong.

2de poging: Suprefact en 6 dosissen Menopur: 10 folikkels zichtbaar maar terug afgebroken wegens voortijdige eisprong.

3de poging: Suprefact en 6 dosissen Menopur: 7 follikels, 4 bevruchte eicellen waarvan 2 embryootjes kwaliteit C overgebleven en teruggeplaatst. Niet zwanger.

4de poging: 6 dosissen (=450 E) Menopur en Cetrotide: slechts 4 folikkels. Na de punctie het nieuws dat er 3 lege follikels bijzaten en 1 eicel. Bevruchting eicel mislukt dus geen terugplaatsing.

Ik ben zo teleurgesteld en zo bang dat het niet meer zal lukken en dat dit door mijn leeftijd komt.

Zijn er nog mensen die bij latere pogingen na zo’n slechte resultaten alsnog zwanger geworden zijn?

Zou er nog kans zijn dat er betere en meer follikels bij een volgende poging zitten of zal het nu steeds slechter gaan?

Zou Menopur niet meer goed werken bij mij? Misschien door het zo lang en in zo’n grote hoeveelheden te gebruiken?

Ik ben zo dankbaar en blij met mijn zoontje maar mijn verlangen naar een 2de is mogelijk nog groter dan bij het eerste …

Dank voor jullie antwoord,

Isabelle

Geplaatst

Hallo Isabelle

wat ellendig dat het nu maar niet wil lukken om (goede kwaliteit) embryootjes te krijgen.Geen idee of het aan de medicatie ligt, voor zover ik weet heb je met Menopur minder opbrengst als met bv. Gonal-F maar is de kwaliteit over het algemeen beter.

Zelf heb ik in totaal 3x gestimuleerd met Menopur (225 per dag) en de hoeveelheid en kwaliteit was 1x iets minder (1x B en 1x C).

Zowel de eerste keer als de derde waren er ook cryootjes.

Alle 3 de keren gebruikte ik overigens ook Suprefact om mijn eigen cyclus te onderdrukken, het stimuleren dan met Menopur 225 en dan nog de pregnyl als laatste.Ik weet niet waar je in behandeling bent maar deden ze bij jou ook tussentijdse bloedafnames, om zeker te zien dat er geen eisprong nadert?

Wat denkt jullie arts dat de oorzaak is?

Kan me voorstelln dat de wens naar een tweede nog groter is, maar wie weet gaat die wens nog in vervulling?!

liefs

Babeth

Geplaatst

Hi Isabelle,

Herkenbaar verhaal.

IK ben in 2007 bevallen van mijn zoontje via ivf.

Nu zijn we alweer een jaar bezig maar 5 terugplaatsingen gehad waarbij ik 2 keer een miskraam kreeg.

Wel had ik goede cryo's maar het wil gewoon niet lukken.

Inmiddels ben ik al 43.

Zo frustrerend.

We gaan nu in september nog 1 poging doen en dan stoppen we er maar mee.

Moeilijk te zeggen waar het doorkomt.

liefs

Rachel

Geplaatst

Hoi hoi,

Wat een herkenbaar verhaal!

Wij hebben een zoontje vanuit een Icsi behandeling. Het was direct de allereerste icsi behandeling raak en hij is in 2008 geboren. Inmiddels zijn wij alweer een jaar bezig voor een brusje en het lijkt wel of het niet meer wilt lukken........

Inmiddels drie mislukte icsi behandelingen achter de rug en nu druk aan het sparen om een vierde behandeling te kunnen bekostigen.

Ook ik vraag mij zoveel af. Ligt het aan mijn leeftijd? (word binnenkort 38 jaar), hoe staat het met de kwaliteit van mijn eicellen? (zitten aan icsi vanwege het zaad van mijn man, maar twijfel inmiddels aan mijzelf). Zal het beter gaan als wij over stappen op een ander hormoon/ (gebruik nu puregon), Wat kan een ander ziekenhuis voor ons betekenen (overwegen om naar DD te gaan) etc

De laatste behandleing moest ik namelijk ineens een aantal dagen langer stimuleren met een hogere dosis als de vorige behandelingen.

Wordt er zoooo onzeker van.!

Ook herken ik de grote wens. Het lijkt wel of deze nog veel sterker is geworden nadat ons zoontje geboren is.Terwijl ik mij echt wel realiseer dat wij al zoveel geluk hebben gehad om zo'n mooi wondertje in onze armen te kunnen sluiten.

Het moederschap is zo intens mooi en gelukzalig gevoel waardoor ons verlangen ook veel sterker is geworden.

Aan de andere kant denk ik wel eens dat dit mischien juist wel eens nadelig kan werken op de behandelingen. Bij de allereerste icsi behandeling ging ik er open en onbevangen in. Toen raakte ik juist zwanger. Nu is het iedere keer mislukt terwijl ik mij er juist veel mee bezig hield. Heb wel eens het idee dat ik mijzelf op die manier blokkeer ofzo.

Wat zegt jullie arts over jouw kwaliteit van de eicellen?

Gaan jullie nog voor een volgende poging?

Probeer positief te blijven( weet dat het makkelijker klinkt dan gedaan), maar je lichaam heeft bewezen dat het zwanger kan worden en volgens de medische cijfers heb je dan toch een iets grotere kans op een volgende zwangerschap. (tja...dat houdt ik mijzelf altijd vol)

Geplaatst

@Babeth:

Hopelijk heb je een goed resultaat met je cyrootje! Ik heb je blog gelezen en ik heb veel bewondering voor je moed en doorzettingsvermogen. Je hebt tenslotte het ergste meegemaakt dat een moeder kan overkomen...

Dank je voor je lieve woorden.

Ja, ze doen hier in België sowieso de tussentijdse bloedafnames. En mijn vrouwelijk hormoon was mooi gestegen net voor de pick up. Volgens de arts stijgt dit hormoon echter met de groei van de follikel en niet van het eitje dat er normaal gezien in zit.

Op 30 september heb ik terug een gesprek met mijn behandelend gynecaeloge. Hopelijk kan ze er een verklaring voor geven maar ik vrees ervoor. Ik hoop alleen dat ze zegt dat het de volgende keer toch eventueel terug goed kan gaan.

Ik geef in ieder geval niet op zolang er hoop is!

Liefs, Isabelle

Geplaatst

@Rachel

Hopelijk geeft je volgende poging een positief resultaat!

Ach, die leeftijd hé. Ook bij mij is het zo en ik hoor de klok steeds luider tikken.

Ik was van plan om een 4-tal maand pauze te nemen maar de fertiliteit gaf me de raad dit vooral niet te doen.

Hun woorden: Indien je slechts 25 was zouden we je aanraden een half jaar te wachten. Voor jou raden we je dit ten sterktste af, probeer ten laatste in november je nieuwe poging te starten.

Volgens hun verminderd de kwaliteit van je eicellen vanaf je 40 razendsnel. Ik zou alles doen om die kwaliteit terug op te krikken maar ik heb geen idee wat men daarvoor zou kunnen doen.

Tja, ik wil geen risico's nemen en zal dus zodra het mogelijk is opnieuw starten :-).

Liefs, Isabelle

Geplaatst

@rubiootje:

Inderdaad, onze verhalen lijken sterk op elkaar. Ik weet precies wat je bedoeld.

Toen we in februari startten dacht ik echt dat ik snel zwanger zou worden. Ook mijn gyn zag dit zeer positief. De weg was tenslotte gemaakt en ik was al zwanger geweest. Ik blijf hopen maar toch ben ik ook zo bang...

Ik heb ook zoveel vragen waarop niemand eigenlijk een antwoord heeft. Zou ik beter een ander medicijn gebruiken? Zou ik veranderen van ziekenhuis? Is er nog kans dat het lukt? Zou ik...?

Ook jij moet zeker nog eens proberen! De moed niet opgeven!

Krijgen jullie in Nederland jullie pogingen niet terugbetaald?

In België hebben we sowieso recht op 6 terugbetaalde IVF's/ICSI's. Ik ga naar Brugge en ben heel tevreden over de behandelingen, maar toch vraag ik me soms af of ze ergens anders niet nog meer ervaring of oplossingen hebben. Ik denk echter dat ze hier alles doen wat mogelijk is. Ze hebben me van in het begin Menopur gegeven daar dit de beste resultaten geeft maar misschien is er toch iets dat voor mij beter zou werken?

Mijn omgeving leeft gelukkig erg met me mee maar na een mislukking proberen ze me te troosten met: 'je hebt al een pracht van een baby en jullie hebben elkaar...'

Tuurlijk! Mijn man steunt me volop en ik sta elke avond naar mijn slapende zoontje te kijken terwijl ik mezelf zo gelukkig prijs met hem!

Maar het is nu eenmaal zo dat we proberen voor een tweede en dat het toch de bedoeling is dat het lukt!

Ik kan het ook zo moeilijk van me afzetten...

Ja, ook ik ben veel meer onbevangen mijn eerste poging ingegaan die dan ook gelukt is. Ik heb zo genoten van mijn zwangerschap, de geboorte van mijn zoontje! Nu ben ik er veel meer mee bezig en hoezeer ik me ook voorneem om er niet constant mee bezig te zijn lukt het me niet... Ik kan mijn gedachten niet stilzetten. Misschien moet ik yoga volgen? Of als er iemand anders een idee heeft...?

Misschien moet ik wel alle babyspulletjes die nu in een kamer liggen te wachten maar wegdoen? Misschien lukt het dan?

En zo blijf men zichzelf telkens vragen stellen. Mijn verlangen naar een tweede is zoooo groot!

Ik duim voor mezelf en voor alle vrouwen die proberen zwanger te worden!

Liefs,

Isabelle

Geplaatst

Hoi Isabelle,

Jeetje...lijkt wel of ik mijn eigen verhaal aan het lezen ben. Ook wij zijn overgelukkig als wij naar ons mannetje kijken en realiseren ons hoe gelukkig wij al zijn, maar......het verlangen naar een tweede is zooo ontzettend groot! Gevoelsmatig is ons gezinnetje nog niet compleet, terwijl ik echt wel besef dat er vele meiden rondlopen die ervan dromen en wensen om toch eens moeder te mogen worden. Soms voel ik mij dan ook best schuldig dat wij nog een wens hebben voor een tweede kindje terwijl sommigen nog steeds hopen op de eerste. En inderdaad: het zwanger zijn is zo iets fantastisch! Heb ook van elke minuut volop genoten (terwijl ik hele zware bekkeninstabiliteit had gekregen, maar dat drukte de pret echt niet!)

Ben momenteel ook aan het proberen om de druk voor mijzelf te minderen. Praat tegen mijzelf dat het ook vele voordelen kan hebben als er 1 kindje is etc, echter dat is puur rationeel, mijn gevoel zegt namelijk heel wat anders.

Zou ook niet weten hoe ik voor elkaar zou kunnen krijgen om er weer onbevangen in te gaan. Inmiddels heb ik al teveel gelezen en vraag ik mijzelf teveel dingen af. Ook de druk mbt de leeftijd ga ik steeds meer voelen. Al zegt dat natuurlijk niet altijd iets. Mijn schoonmoeder raakte nl op haar 43e nog zwanger. Hier is mijn partner uit geboren. (weliswaar op de natuurlijke weg, maar toch).

Ook herken ik de reacties uit de omgeving: "Gelukkig hebben jullie al een kindje, dus waar maak je je druk om etc". Alsof je wens voor een tweede niet intensief meer mag zijn. Dat was voor ons de reden om tijdens de laatste poging niets meer in onze omgeving te vertellen dat wij weer begonnen waren. Merk nl ook dat er steeds minder begrip is vanuit de omgeving om over te gaan op een betaalde poging. (veel gehoord reactie: "Jullie hebben er toch al een")

In Nederland worden nl maar drie pogingen vergoed. Bij een doorgaande zwangerschap staat de teller weer op nul. Vandaar dat wij dus druk aan het sparen zijn.

Wij overwegen nu naar dusseldorf te gaan. heb er vele goede verhalen over gelezen, maar twijfel om praktische redenen nog met een ziekenhuis hier in de buurt (voorburg).

Wij hebben namelijk ook nog steeds de hoop en het vertrouwen dat het echt nog een keer gaat lukken. Denk dat je dat ook wel moet hebben zodra je in de medische molen zit.

Ga voor je hopen dat de komende poging gewoon raak is! Geef de moed niet op en blijf vertrouwen hebben dat er een brusje gaat komen!

Liefs

Wendy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden