Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Vandaag wat research gedaan omtrent de vergoedingen van een ICSI behandeling in het buitenland. Ik heb van mijn verzekering toestemming voor onze behandeling in Brussel, maar we krijgen veel minder als dat het daadwerkelijk kost.

Nu hoorde ik ook van een E112 formulier wat ik kan indienen. Je krijgt dan schijnbaar vergoed volgens de norm van het land, waar je de behandeling hebt. Heb al naar het ziekenhuis in Brussel gebeld voor info, maar zij kunnen niet precies vertellen hoeveel ik dan terugkrijg. Ze zeggen wel dat het met een E112 formulier altijd voordeliger is voor de patient....

Maar ik wil dus zeker weten of ik met een E112 formulier meer terugkrijg, als dat ik nu krijg!

Heeft iemand hier ervaring mee????

Liefs Miekske

Posted

Hallo Miekske,

Het E112 kreeg je destijds toen het ziekenfonds nog bestond. Dan kon je in het buitenland behandelt worden. Dus als je bijv op vakantie ging kon je dat formulier gebruiken als je naar een dokter of ziekenhuis moest.

Bij mijn weten bestaat dat niet meer omdat er geen ziekenfonds meer bestaat, maar iedereen particulier verzekerd. Misschien zou je dat ook bij je verzekeringsmaatschappij kunnen navragen? Normaliter is het zo dat je wel na toestemming in het buitenland behandelt kunt worden, maar dat je vergoed krijgt volgens de Nederlandse maatstaven, dus wat ze hier voor je behandeling hadden moeten betalen.

Succes

Manouk

Posted

Hoi Manouk,

Bedankt voor je reaktie! Het E112 formulier bestaat nog steeds hoor! Iedereen mag zich laten behandelen in een EU land, en heeft dan recht op vergoeding. Met het E112 formulier wordt je dan ingeschreven bij de ziekenfonds van het land waar je behandeld wordt, en die betalen dan een deel van de behandeling. Het resterende deel kun je dan bij je eigen verzekering indienen. Van je eigen verzekering krijg je vaak een vaststaand bedrag voor behandeling in het buitenland, en op deze manier ben je dan (waarschijnlijk) voordeliger uit......

Maar ik wil dus graag weten of dit wel echt zo is, want volgens mijn verzekering hoeft dit niet zo te zijn, maar het ziekenhuis in België zegt van wel! Wie heeft er dan gelijk vraag ik me af???

Liefs Miekske

Posted

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het antwoord op ondergestelde vraag. Wij ovewegen om verder te gaan in DD, maar dat is wel afhankelijk van de kosten die het met zich mee brengt. Dus als er nog geld te winnen valt met dat E112 formulier...

Posted

Hallo allemaal,

ik heb in de toestemmingsbrief van Menzis het volgende over het E112-formulier gelezen:

Sommige zorgverleners in het buitenland zullen u vragen of u een E112-formulier heeft. Dit zijn toestemmingsformulieren van de

zorgverzekeraar. We geven dit formulier in uw situatie niet af. We geven dit formulier namelijk alleen af als het gaat om een erkende

behandeling die bovendien voor u niet of bijna niet in Nederland te krijgen is. Uit de informatie die we nu hebben, Blijkt niet dat dit

zo is.

Hieruit te lezen ben ik dus bang dat de meeste zorgverleners hier achter zullen verschuilen, maar je zou het dus altijd even

na kunnen vragen bij je eigen zorgverzekeraar.

Groetjes Gaby

Posted

Ik ben benieuwd wat onze verzekering gaat zeggen. Wij zijn namelijk verzekerd bij UMC verzekeringen.

Gaby: kun je bij de intake gelijk de aanvraagformulieren in laten vullen door dokter Scholten?

Posted

Ja je kunt natuurlijk altijd even navraag doen, wie weet geeft jullie verzekeraar wel een for-

mulier af. Ik had het aanvraagformulier al ingevuld en kreeg na de intake een brief van dd over

de behandeling en de kosten. Die heb ik samen met het aanvraagformulier dus opgestuurd

naar de zorgverzekeraar en ongeveer drie weken later heb ik toestemming gekregen.

Posted

Hoi Gaby, (en Doortje)

Volgens mij is je verzekering verplicht hoor om een E112 formulier af te geven als je dit wilt!

(Sommige ziekenhuizen in het buitenland behandelen ook geen patiënten zonder dit formulier)

Maar probleem is dat ik niet weet of je dan daadwerkelijk voordeliger uit bent als patiënt.....

Maar wat ik wel weet is dat in DD de prijzen van de behandeling vrij dicht liggen bij het bedrag wat je

hier van de verzekering vergoed krijgt. Je zult dus w.s. niet veel zelf hoeven bij betalen, en dan zou ik ook

het E112 formulier niet nodig vinden. Maar in Brussel waar wij ons moeten laten behandelen (TESE-ICSI-PGD is alleen mogelijk in Brussel) liggen de prijzen veel hoger en zullen we ongeveer €3.900,- zelf bij moeten gaan leggen!!! En dan is het dus wel de moeite om uit te zoeken hoe dit minder kan worden!

Liefs Miekske

Posted

Doortje, PGD wil zeggen Preïmplantatie Genetische Diagnostiek. Mijn vriend heeft namelijk een erfelijke vorm van darmkanker, en met deze methode kunnen ze de embryo's testen op het foute gen met de ziekte. De embryo's die dit gen hebben worden dan niet teruggeplaatst, alleen de gezonde embryo's. Wij willen ons eventuele kindje graag deze rotziekte besparen daarom kiezen we hiervoor. En we hebben daar zeker een hoop geld voor over, maar het probleem is dat we dit maar een paar keer kunnen doen van onze spaarcentjes....(De PGD wordt trouwens helemaal vergoed dus daar ligt het niet aan....de TESE-ICSI is in Brussel gewoon schrikbarend duur!)

Posted

Miekske, hier een site met uitleg over het E112 formulier.

http://www.dezorgregelaar.nl/?page_id=10

PS. met een E112 word je niet ingeschreven bij een buitenlandse verzekering hoor. De evt vergoeding loopt gewoon via je eigen verzekering.

Groetjes Guusje

Posted

Hoi Guusje bedankt voor de link!

In het ziekenhuis in Brussel werd dit zo tegen ons gezegd....Je wordt ingeschreven bij de belgische mutualiteit en daardoor krijg je een kleinere rekening als patient omdat zij een deel betalen. En zij zullen dan misschien weer terugvorderen bij mijn verzekering? Ach ik weet het niet..... Jij zult het wel weten als je bij de verzekering werkt denk ik!

Weet jij misschien of het voor ons voordeliger zou zijn om met een E112 formulier te werken?

Liefs Miekske

Posted

Hoi Miekske,

Ik werk inderdaad voor een zorgverzekering, en ik heb het even nagekeken voor je over het E112 formulier. In ieder geval is het een toestemmings formulier die je kan krijgen via je verzekering, als het ziekenhuis in Belgie afspraken heeft met je verzekering. Met dit formulier kunnen ze de kosten rechtstreeks declareren. Stel dat je zo'nformulier krijgt van je verzekering, dan betekend het dat jou verzekering afspraken heeft met dat ziekenhuis. En hebben ook vaak prijs afspraken gemaakt, dus dat kan gunstig voor je zijn. Maar je moet het altijd bij je verzekering aanvragen.

Werking E-112 formulier

Nota's worden verrekend met het E-112 formulier. De kosten worden door de zorgverlener bij het betreffende zorgverzekeringsorgaan in het land ingediend. Deze dient dit later weer in bij het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Het CVZ declareert de kosten uiteindelijk bij je verzekering.

Er kan sprake zijn van een eventuele eigen bijdrage, doordat in dat land niet alle kosten voor vergoeding in aanmerking komen. Deze kan eventueel ook nog vergoed worden, indien het totaalbedrag van de behandeling onder het Nederlands tarief blijft.

Maar de behandeling moet je wel vooraf bij je verzekering schriftelijk aanvragen, samen met een begroting van het ziekenhuis.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Groetjes Guusje

Posted

Guusje wat lief dat je dit voor me uitgezocht hebt! Super!

Ik denk dat het dus toch wel voordeliger is om met een E112 formulier te werken. Ben nog een beetje in 'gevecht' met mijn verzekering omtrent de vergoedingen. We hebben toestemming voor de behandeling in Brussel, maar het is veel te weinig wat betreft de werkelijke kosten. Wij moeten noodgedwongen onze behandeling in het buitenland laten plaatsvinden, omdat deze behandeling (TESE-ICSI-PGD) in Nederland niet aangeboden wordt. Daarom vinden wij het niet terecht dat we maar 1550,- voor de ICSI krijgen terwijl het daar €4300,- kost! Wij kunnen er tenslotte niks aan doen dat we naar Brussel moeten, en dat het daar zoveel kost. Als het mogelijk was zou ik graag in Nederland blijven waar ik gewoon 3 pogingen vergoed krijg, maar nu moet ik alles opgeteld per poging zelf €3900,- ophoesten! Dat kunnen wij misschien twee keer maar dan zijn onze spaarcentjes op!

De SKGZ zit er nu achteraan dus ben benieuwd.... Mijn verzekering heeft al aangegeven dat ik wel een E112 formulier kan krijgen, dus als het niks wordt ga ik daar maar mee aan de slag.

Hartstikke bedankt in ieder geval en als ik nog iets wil vragen weet ik je te vinden! ;-)

Liefs Miekske

Posted

Graag gedaan hoor!

Maar ik ben een beetje bang dat het wel klopt, want de zorgverzekeringswet geeft aan dat de basisverzekering alleen behandelingen vergoed naar NL maatstaven. Dus als een bepaalde behandeling niet in NL bestaat/kan dan zal de verzekering die kosten niet gaan betalen. Maar ik hoop dat het je wel gaat lukken, heel veel succes, en ben erg benieuwd hoe het afloopt.

Liefs Guusje

Posted

Je geeft aan dat TESE-ICSI-PGD in Nederland niet aangeboden wordt. Ik lees net op werk het volgende:

PGD (Pre-implantatie genetische diagnostiek): Dit is IVF met erfelijkheidsonderzoek.

Als één van beiden drager is van een erfelijke aandoening, is er soms de mogelijkheid te kiezen voor IVF in combinatie met genetisch onderzoek.

Dit is een zeer gecompliceerde indicatiestelling. Het AZM (Academisch Ziekenhuis Maastricht) is het enige ziekenhuis in Nederland die de diagnose stelt. Indien het AZM stelt dat er een indicatie is dan mag het erfelijkheidsonderzoek in het buitenland uitgevoerd worden. Stelt het AZM dat er geen indicatie is dan wordt de aanvraag voorgelegd aan de medisch adviseur.

Of bedoel je bovenstaande icm TESE?

Posted

Ja Guusje, ik bedoel de combinatie van een TESE en PGD behandeling.

De TESE wordt namelijk alleen gedaan in Nijmegen of Amsterdam, maar daar doen ze niet aan PGD. En PGD doen ze dus alleen in Maastricht (en transport PGD in Utrecht en Groningen) Maar daar doen ze weer geen TESE. Dus zit er voor ons niets anders op om naar Brussel te gaan, waar ze dit wel allemaal doen.

De reden die mijn verzekering gaf dat ze niet meer vergoeden, is dat ik deze behandeling wèl in Nederland kon doen en dat ik dus niet naar het buitenland had hoeven gaan. Maar dat is dus niet waar!

(Bovendien vind ik €1550,- voor de ICSI ook niet naar NL maatstaven, want ook hier kost dat echt wel meer!)

Oja, ben ook nog eens aanvullend verzekerd en regeling extra vergoedingen, maar weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft...?

Ik zal je op de hoogte houden!

Liefs Miekske

P.S. Bij welke verzekering werk je? dan weet ik wanneer ik mijn mond moet houden...;-) hihi grapje