Ga naar inhoud

Wie is er nog meer bezig met adoptie?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@ Gefeleciteerd Wannebemom , geweldig dat jullie weer opnieuw zijn gestart heerlijk om met deze gedachten de feestdagen in te gaan:)

@ Lifelikethis Whoepie ook jij van harte gefeleciflapsteerd ik ga voor je duimen dat je hem net als ons binnen 2 weken binnen hebt ik heb zo'n vermoeden dat ze het niet al te druk meer hebben:), heerlijk dat jullie gesprekken zijn afgerond toch weer een stapje verder.

Hier eigelijk een Bummer week gehad , normaal hadden we deze week wel gebeld moeten worden voor de sn intake maar omdat dit niet gebeurde heb ik zelf even gebeld en daar kreeg ik te horen dat December al vol zat. Erg vervelend dat je dan niet even op de hoogte word gesteld , wel lief dat er even achter na is gebeld om duiderlijkheid te krijgen anders hadden wij de hele maand December met onze telefoon in onze hand gezeten, en op de deurmat geslapen. Dit hoeft nu dus niet.

In 2014 zijn wij de eerste echtpaar die uitgenodigd gaat worden werd er bijgemeld dus dat is wel fijn December kan mij dan ook niet snel genoeg gaan:D

• Reacties 874
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

De login datum is binnen.. Nu maar wachten op het verlossende telefoontje.. Het rare is dat ik me drukker maak om de mensen om me heen die op een telefoontje wachten dan op die van mij.. Ik besef het nog helemaal niet dat het nu ook voor ons heel dichtbij is..

Wellicht wordt er dit jaar nog gematcht.. het zou het mooiste kerstcadeau zijn dat ik me maar kan wensen.. Ik wacht maar af..

@wannebemom wat houdt dat nursingplan precies in.. Kan ik me daarop voorbereiden.. Wel handig als dat al grotendeels klaar is of niet?

Geplaatst

@margot: wat SPANNEND!! De volgende keer dat de shared list uit komt zitten jullie er misschien wel bij. Spannend zeg. Ik hoop dat er dit jaar nog een mooi blauw of roze wolkje op dit topic mag verschijnen. Nursing plan??? Uhhh. Moet ik weer even nakijken hoe dat ook al weer zit. Het is ook al weer 1,5 jaar geleden en al die papierenkraam ben je snel vergeten als je eindelijk mama mag worden. Maar ik ga het even nakijken. Onze log in datum was destijds van NA het voorstel. DIt omdat ons kereltje special focus was. @ Zomerzotheid:december is al weer bijna voor de helft voorbij. En dan eindelijk in januari de SN intake. Wij hebben destijds best snel alle papieren geregeld. Misschien een idee om alvast mensen te vragen of ze straks referentiebrieven willen schrijven? Want misschien lijkt het nog ver weg. Maar over een paar maanden gaan jullie ook op een telefoontje wachten!! @ hier; gisteren de brief gekregen dat we 18 december(dag van thuiskomst) ons 2e bkanummer gaan krijgen. Weer spannend. Maar toch anders. Nu zijn we al ouders en hebben we al een jaar mogen genieten. Verder hebben we vandaag ons eerste 10minuten gesprek van de peuterspeelzaal gehad. Zo leuk om eens te horen hoe ons kereltje het doet. De juf gaf aan dat hij het heel goed deed. Speelde met andere kinderen, maar kon ook zelf spelen en helemaal in een bouwwerk opgaan. Bouwen en auto's waren het helemaal. Knutselen vond hij iets minder leuk. Zijn woordenschat is prima, alleen de uitspraak soms nog wat onduidelijk. ZIjn motoriek vonden ze echt super. Fijne motoriek was hij soms beter in als andere kindjes(knippen/kraaltjes rijgen enz.) en dat dus met 3 vingers. Verder moest hij alles ZELF doen. Heel herkenbaar dus. We vroegen ook of ze verwachten of hij over 8 maanden als hij 4 wordt er aan toe zal zijn om naar school te gaan. En ja natuurlijk, waarom niet was het antwoord.

Geplaatst

@wannabemom , wat zal jij vreselijk trots zijn en wat doet jullie mannetje het goed en dat al na 1 jaar , het is toch ongeloofelijk hoe flexibel kinderen zijn.

Hoefde jullie niet weer een raadsgesprek voor een tweede kindje hoe gaat dat eigelijk in zijn werk?

December is al bijna op de helft mijn gevoelens zijn al weer gezakt kwa teleurstelling iedereen doet gewoon zijn best en ja dan kan het soms wat langer duren.

Deze maand zijn wij 10 jaar saampjes , en gaan we lekker naar de Hobbit en uiteten Jammie fijn om iets te hebben om naar uittekijken:)

Geplaatst

Hallo dames, hier weer een levensteken van mij, Vianne! @ proudmama, wat een geluk: 2 mooie kids uit Afrika! Ik krijg hier steeds meer een gevoel van kom nou maar met die via! Maar ja we zijn pas in mei aan de beurt.... Afgelopen dinsdag zijn we naar de open dag van wereldkinderen geweest. Ik vond het allemaal heel goed overkomen dus denk wel dat wij deze vergunninghouder kiezen. Wel een roteind rijden voor ons vanuit het Noorden maar ja dat is nou eenmaal zo. Wat ik trouwens fijn vond om te horen is dat de regel rondom max 40 jaar verschil tussen oudste ouder en kind anders is geworden. Het is nu zo dat je vanaf 40 jaar altijd een kindje van 2 of ouder krijgt. Maar als je 45 bent kan je dus nog steeds een kindje van bijvoorbeeld 2 krijgen. Dat maakt dat als wij nog voor een 3de zouden willen gaan dat ook kan, voorheen zouden we in de knoop komen met die regel omdat het kindje dan wel weer jonger moet zijn dan de kinderen die je al hebt.

Of was dat al algemeen bekend dat dat nu anders is en loop ik zwaar achter?!

nou ja, hoe dan ook, leuke dag was het. Ook met presentaties van ervaren adoptieouders en een verhaal van de kinderarts die alle rapporten screent enzo.

Wel fijn dat je dan tijdens het wachten je toch kunt voorbereiden, dan doen we tenminste iets! Groeten!

Geplaatst

@wannabemom, wat mooi dat sjeng zo lekker draait op de peuterspeelzaal! Ook erg knap dat zijn fijne motoriek zo goed is, daar kan mijn 10-vingerige zoon nog wat van leren, haha!

Geplaatst

@Vianne Leuk is zo'n open dag het even onder lotgenoten( of ja moet je het eigelijk wel zo noemen) gelijkstemmende is misschien beter, en wij vonden de arts ook zo geweldig van WK. Zo zijn er het hele jaar door temadagen bij verschillende verenigingen.

zijn jullie ook al op een sn need bijeenkomst geweest ook zo interessant:).

• 2 weken later...
Geplaatst

hoi allemaal!

gisteren hebben we ons rapport ingelezen en het was geweldig! erg leuk om zo'n verhaal over jezelf te lezen! we krijgen een positief advies en er zijn geen risico factoren of whatsoever, dus we mogen onze BT in de eerste week van januari verwachten! :clap2:

fijne feestdagen iedereen! dat 2014 maar het jaar mag worden waarin dromen uitkomen!

Geplaatst

Super Lifelikethis!! Dat is een goed begin van 2014!

@vianne; zeker leuk zo'n open dag. Wij zijn destijds alleen bij de NAS geweest. DIe wereldkinderen kwam niet goed uit met werk.

Deze week viel bij ons de Meilingmailing (blad van meiling) tegelijk met ons 2eBKA nummer op de mat! Dat moet een goed voorteken zijn toch.

We verwachten niet dit jaar nog wat van de raad te horen. Maar wel het liefst zsm begin 2014!

• 2 weken later...
Geplaatst

Beetje verlaat maar dat maakt niet uit, iedereen hier een Super 2014 toegewenst!

Voor de wachtende onder ons dat dit jaar maar lekker snel mag gaan:D , en voor de gene die al een mooi kindje hebben heerlijke genietse!.

En dat heb je ook nog de bijzondere onder ons Wannebemom dat jullie tweede procedure ook maar zo lekker snel mag verlopen.

Wij hebben 7 januari einderlijk ons sn-intake gesprek , nog even langs de huisarts geweest toch nog even ons lijstje doorgenomen , en weer wat dingetjes veranderd.

Mooi lijstje van gemaakt op een a4 tje in een mapje gedaan zodat alles goed duiderlijk is voor beide partijen.

Kan niet wachten totdat het dinsdag is en dat we meer weten , ik hoop dat we genoeg der op hebben staan , wij vinden van wel maar op de een of andere marnier blijf je onzeker.

We hopen eind maart ons papieren klaar te hebben en dat we rond deze tijd het (voorjaar) bemiddelbaar kunnen zijn , dat zou voor mij zo'n opluchting zijn.

Wachten in de weet dat je een kindje gaat krijgen lijkt me makkelijker dan al deze voorbereidingen ik blijf in onzekerheid zitten (hebben jullie dit ook)?

Geplaatst

spannend meid! jeetje heel veel succes morgen!

dat het maar snel voorjaar mag zijn!

idd ook de beste wensen nog!

zou dit dan eindelijk het jaar zijn waarin onze dromen uitkomen???

Geplaatst

Dag meiden,

Allemaal een goed 2014!

Het is even geleden dat ik wat heb geschreven. Maar zo in het nieuwe jaar hoop ik hier wat actiever te worden :).

@zomerzotheid; heel veel succes morgen! Om een antwoord te geven op je vraag; ja, heel herkenbaar! Wij gaan in februari starten met de VIA en zijn daarnaast vooral druk bezig met het maken van keuzes omtrent SN. Maar vooral alle regelzaken en onzekerheid de komende periode vind ik best lastig. We hopen dit jaar in ieder geval wel onze toestemming te ontvangen en heel misschien een eerste intake bij Meilling.

Geplaatst

Harstikke bedankt meiden:)

@ Bruin ik wens je veel plezier met de Via , ook wij begonnen in Februari dus de kans is zeker groot dat je planning uitkomt:) wij hadden 3 maanden geleden onze intake.

Geplaatst

Hallo meiden,

Heb even zitten meelezen en ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Ik ben zelf sinds 2004 na meerdere miskramen en IVF pogingen moeder geworden van een tweeling. Ik heb altijd al een groot gezin gewild. Ondanks dat we ontzettend dankbaar zijn voor onze dochters willen we ons gezin toch graag uitbreiden, als ons dat gegund is. We hebben ons vorig jaar ingeschreven voor adoptie. Onverwachts kwam toch het gevoel om ook IVF nog eens een kans te geven. Op dit moment heb ik net een mislukte poging achter de rug. Ik zit nu in de zogeheten rustmaand waarin we de laatste VIA bijeenkomsten zullen bijwonen. Mijn hart ligt op het moment misschien toch meer bij adoptie en ik lees me dan ook helemaal suf over alle adoptie ervaringen van anderen.

Ik wens iedereen heel veel succes!

http://www.ivfmoeder.wordpress.com

Geplaatst

hoi! leuk dat je meeleest en schrijft. Ik heb je blog bekeken en lees een hoop herkenning. Ook ik heb een zoon ( van 6 ) en de wens is nog zo groot voor meer kindjes.

Ik kom alleen niet in aanmerking voor ivf want ik heb de ziekte van Asherman.

veel succes in de via cursus!

Geplaatst

Hoi Soumeya!

Leuk dat je mee leest op dit topic! Ik heb ook je blog even gelezen. Heel herkenbaar zeg. Hier ook 3 miskramen, een bbz, 5x iui en 3x icsi achter de rug. En ik zou er echt niet

meer aan willen beginnen. Dat hoofdstuk hebben we afgesloten. Dapper dat je er toch weer aan begint.

Ook bijzonder dat jullie dochters al zo oud zijn. Dan zouden ze als jullie zouden adopteren het heel bewust mee maken. Hebben jullie hen ook over jullie plannen verteld?

@bruin; spannend zeg! Starten met de VIa. een jaar waarin als het goed is weer vele kleine stapjes gemaakt worden naar jullie kindje.

@roos; weer een stapje verder!! Waar hadden jullie de SN intake? Ik vond dat ook het lastigste gesprek. al die keuzes maken over wat wel en wat niet. Maar wel heel belangrijk. En die laatste maanden wachten zijn echt het zwaarste. Weet je hoeveel wachtenden er nog op de lijst staan??

Wij waren al met sjeng gematched net na ons SN gesprek..... Ik geloof dat het nu wel weer iets langer wachten is als 1-2 jaar geleden. Maar tja ook al wacht je al

bijna 10 jaar; die laatste maanden moeten gewoon snel omgaan he.

@hier; nog niks gehoord van de Raad.. Zal wel komen omdat er 2 weken kerstvakantie tussen zat. Het liefst wil ik meteen bellen om te informeren. Maar mag nog even niet van mijn man.... Ik geef het nog 2 weekjes denk ik.

Gelukkig hebben we genoeg afleiding met sjeng. Komende zaterdag hebben mijn man en ik een "date" gepland. Voor het eerst met zijn 2tjes weg sinds ruim een jaar!!

Sjeng gaat bij opa en oma logeren en dan lekker uit eten, filmpje. Ik regel waar we heen gaan en voor mijn man blijft het een verrassing. Heb er nu al zin in!

Geplaatst

@Lifelikethis: Dank je wel!

@Wannabemom: Jij ik had echt nooit verwacht dat ik die ellende van IVF nog eens zou willen meemaken Ik heb ook wel een voorkeur voor adoptie hoor, maar een van mijn kinderen en mijn man hebben de voorkeur om eerst te proberen of we nog een biologisch kindje kunnen krijgen. We hebben de kinderen echt vanaf het begin van het idee erbij betrokken. Gevraagd wat ze er van zouden vinden als ze nog een broertje of zusje zouden krijgen. Eentje was meteen enthousiast en zei: Van mij mogen er 100 kindjes bijkomen! De ander zag het in eerste instantie helemaal niet zitten. Ze was bang dat ze een beetje vergeten zou worden, minder bijzonder was, vroeg zich af waarom ik niet tevreden was met alleen haar en haar zus en wat nou als het broertje of zusje haar minder aardig vonden dan haar tweelingzus? We hebben haar even de tijd gegeven om er goed over na te denken en hebben er veel over gepraat. Toen zei ze dat ze een beter gevoel had bij een biologisch broertje of zusje. Ik vroeg haar wat de reden was. Toen antwoordde ze dat de kans groter is dat ze daar meteen van houdt en dat kindje ook van haar houdt. Daarbij kwam dat ze bang was voor de eventuele specials needs. Niet dat ze daar zelf moeite mee zou hebben, maar wat nou als de kinderen op school en uit de buurt haar adoptiebroertje of zusje zou pesten? Dan zou ze daar steeds verdrietig van worden. Het is ons dus duidelijk geworden dat de een alleen maar aan de positieve kanten kijken en de ander allerlei mogelijke scenario's in haar hoofd haalt. Ze denkt er in elk geval goed over na. Op dit moment staat ze toch wat positiever tegenover de adoptie, maar hoopt wel dat ik de IVF nog een kans wil geven.

Heb je trouwens een blog over jouw adoptieprocedure bijgehouden?

Geplaatst

Hoi Wannabemom , ons gesprek was in Meppel anderhalf uur rijden :) maar wel lekker uit eten geweest dus was een leuke en leerzame avond.

Ik heb niet gevraagd hoeveel mensen er nog voor ons waren maar wel dat er maar 1 stel achter ons komt en dat hadden ze nog niet eerder meegemaakt.

Weet niet of dit positief is of juist niet .

Ja vond het gesprek heel moeilijk , mag een kindje 1 2 3 of 10 vingers missen ..

Nu het contractje afwachten en fotos uitzoeken en hopelijk snel verder.

Geplaatst

@soumeya;

Leuk dat jullie meiden er zo over na denken. Misschien is het wel leuk om eens naar een familiedag van een vergunninghouder te gaan. Bij meiling is dat altijd in een leuk park(dit jaar burgers bush) en dan kunnen ze daar een beeld krijgen van adoptiekindjes. Dat het eigenlijk ook gewoon normale leuke kindjes zijn.

Pesten is inderdaad iets wat ik natuurlijk hoop dat in de toekomst niet gaat gebeuren. Maar ik moet zeggen dat het bij onze sjeng nog helemaal niet aan de orde is.

Nou is ons kereltje wel een heel open mannetje, niet verlegen en als we ergens zijn waar andere kindjes zijn die hij niet kent(bijv. verjaardag) heeft hij in mum van tijd

vriendjes gemaakt en heeft de grootste lol met andere kindjes. Vaak valt het andere kindjes nog niet eens op dat hij "anders"(chinees en maar 3 vingers) is.

Succes in ieder geval met keuzes maken!

@ roos;

hopelijk snel verder he. Wij hadden voor het SN-gesprek ook tig websites en SN's onderzocht. In ons onderbewustzijn(?) hadden we wel altijd een lichte voorkeur voor een motorische beperking. Vraag me nog steeds af of ze dat in het gesprek bij meiling hebben opgevangen en ons daarom aan sjeng gematched hebben.

Ga het straks ook weer lastig vinden die lijst. Het liefst zeggen we; doe maar een sjeng nr. 2 Maar tja dat zal wel niet gaan lukken.

Vandaag kregen we ook weer een heerlijke opmerking. We waren op een nieuwjaarsborrel van roel's familie. Ook met een hoop kindjes van nichtjes en neefjes. Sjeng had daar heerlijk mee gespeeld. Thuis hadden we het er nog over met SJeng.

Zo van; was wel leuk he het feestje.

En sjeng; L. is een zusje van S. en die is een broertje van M. enz. Sjeng heb geen broertje, en heb geen zusje. Nee die is nog in china. Mama en papa moeten met vliegtuig naar china een zusje voor sjeng kopen. Wij; ja als sjeng wat groter is gaan we dat doen. Maar misschien ook wel een broertje. Sjeng; nee; ik vind meisjes leuk.........

Geplaatst

Wat maakt jullie mannetje sprongen maar 1 jaar thuis en al zo wijs , wat zal je daar vreselijk trots op zijn.

Hij heeft al een gezonde voorkeur dat ie een zusje wilt nou kan me dat best voorstellen meisjes uit china zijn ook wel heel mooi en skattig:D

Word jullie lijsje weer het zelfde?

Ik ben blij dat het er op zit en dik tevreden vond dit wel een onwijs moeilijke gedeelte je praat nm over een mens een leven en die is al zo kostbaar wie zij wij dan om te zeggen dit willen we niet en dit wel.

Ze vertelde dat er steeds mindjer kindjes met schisses aangemeld werden vraag me dan af wat er juist dan nu veel voorkomt , ach het maakt niet uit wat op ons pad komt is prima!

Geplaatst

@ wannebemom: Wat leuk om te lezen over Sjeng, wat doet hij het goed joh! wat heerlijk om alweer nieuwe verwachtingen te hebben voor een brusje! heerlijk om een gezin te zijn he? Het is het wachten waard of niet??

@ zomerzotheid : Fijn dat jullie de moeilijke gesprekken hebben afgerond zomerzotheid! ik vind het ook heel erg moeilijk om aan te geven voor welke sn wij open staan. Nu hebben wij niet de medische sn maar meer sociaalbelastende achtergronden van de moeder met evt drugs en drankgebruik waar wij keuzes en grenzen in moeten maken en aangeven...

pff moeilijk hoor.... wat je zegt, het is een mensje die zo kostbaar en waardevol is, en om dan te zeggen van dit wel dat niet....

@ soumeya: mooi dat je kinderen zo mee denken, ik vind het zelf ook belangrijk om mijn zoon in het proces te betrekken. Ik heb zelf geen blog bijgehouden over onze ziekenhuis toestanden maar wel een blog over onze adoptie weg tot nu toe.... http://familievanvlietadopteert.blogspot.nl

wij hebben net de BT in de bus gekregen! ik belde vorige week of ze ons rapport al ontvangen hadden in Den Haag.. Nee dus, na drie weken nog niks. Ik heb aangedrongen dat ze zouden uitzoeken waar ons rapport gebleven was en wat bleek: het was kwijt.

na een telefoontje met de rvk is het rapport opnieuw verzonden en nog geen vier dagen later was de BT op de mat! JEEJ!

nu is het wachten op de intake datum bij A new way :-)

Geplaatst

Lifelikethis; PROFICIAT met de BT. Toch altijd weer een reden om te vieren. Goed dat je er zelf achter aan gegaan bent.

Hopelijk mogen jullie snel op intake.

Ben benieuwd hoe alles gaat verlopen. Natuurlijk weer een heel andere procedure als bij china.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden