Jump to content

MTHFR drager

roestvlek

Recommended Posts

Hallo,

Bij een bloedstollingsonderzoek is er bij mij geconstateerd dat ik draagster van het gen fout MTHFR ben. Ik vroeg me af of er iemand hier op het forum ook MTHFR-draagster is? En wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wordt je hierover behandeld etc..?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties.

groetjes,

roestvlek

Hoi Roestvlek,

Ik ben een tijd niet actief geweest op dit forum, maar heb wel meegelezen zo nu en dan. Heb ik goed begrepen dat jij in Voorburg loopt nu?

Ik ben hier niet heel erg bekend mee (weet niet waar de afkorting voor staat) Maar moet je nu antistolling gaan gebruiken? Een collega van mij had dit nl. zij bleek een soort trombose te hebben.... Is dit ook wat jij hebt? (wij zijn beiden in Voorburg voor behandelingen -> die collega uiteraard niet meer, zij heeft 2 kindjes)

Succes iig...

Groetjes, Judith

Hoi Roestvlek,

Bij mij werd (na twee miskramen) vastgesteld dat ik factor V Leiden heb, ook een stollingsafwijking waardoor je een hoger risico hebt op trombose.

Bij zwangerschappen is er een grotere kans dat het mis gaat, doordat er bijvoorbeeld stolsels in de placenta kunnen ontstaan.

Met de juiste medicatie (antistolling en in jouw geval extra foliumzuur, daarnaast wordt soms ook aspirine aangeraden) zou de kans op een miskraam kleiner zijn.

De meningen zijn in de Nederlandse medische wereld overigens verdeeld. Volgens de ene arts is er geen behandeling nodig, volgens de andere wel.

Je kunt eens in Voorburg informeren wat zij als behandeling aanraden als je zwanger raakt.

Hier is trouwens een interessante link over MTHFR (in het engels):

http://www.pregnancy-info.net/mthfr.html

Ik hoop voor je dat er zich nog een 'echte' mede-mthfr-drager meldt die je er specifiek nog iets meer over kan vertellen.

Succes!

Linda

P.S.: heb zelf mijn laatste IVF-poging in het buitenland gedaan en daar waren ze er heel uitgesproken over: absoluut antistolling gebruiken.

Ben nu bijna 6 weken zwanger en krijg binnenkort de eerste echo. Ben heel benieuwd of het dus deze keer, met medicatie, wél lukt!

Tjee Roetsvlek....waar een overstap al niet goed voor is??? Wij hebben nog geen uitslagen, dus weet niet of er bij mij wellicht ook zoiets is. Hoop voor jullie dat er snel een plan van aanpak kom en het bij een volgende zwangerschap (gaan we even van uit!) goed gaat allemaal. Dubbel is het toch, het geeft duidelijkheid, maar of je er blij mee moet zijn?

Succes!

Judith, ik loop inderdaad in Voorburg. Nieuw ziekenhuis voor ons dus een beetje spannend vind ik het wel... Maar tegelijk voelt erg goed aan...

Linda, bedankt voor de link, ga het zo lekker rustig lezen. Krijg van het ziekenhuis ook wel medicijnen/vitamines om de mutatie te verhelpen/ ondersteunen. Wou graag ervaringen hiermee uitwisselen. Het schijnt dat er 40% van de mensheid dit foute gen heeft maar toch lees ik Ewing over. Vroeg me af hoe andere ermee omgaan? Ben zelf toch ook van Plan om de hele poging aspirine te gebruiken. Bedankt nogmaals!

Henne, So far So good and very happy about it, de overstap gemaakt te hebben. Erg super dat Voorburg het voorstel deed om een bloedonderzoek eerst te laten doen voor het starten van een nieuwe poging. Meedenkend dat zijn ze wel. Plan van aanpak is er ook maar er bestaat niets voor 100% dekking. we zullen toch moeten afwachten en zien wat deze poging brengt. En in jullie geval ook erg verstandig om het onderzoek te hebben

gedaan en af te wachten. Nu maar hopen en duimen op

een geweldig resultaat voor ons allemaal. Bedankt!

Hi roestvlek,

Hier ook een mthfr draagster.... Even wat achtergrond: ik heb nu twee miskramen gehad: 1 keer hartje gestopt bij 11,5 week, 1 keer lege vruchtzak. Na de eerste miskraam veel onderzoek gedaan en draad kwam een dubbele mthfr genmutatie uit. Ik woon op dit moment nog in China, dus daar heb ik ook de miskramen gehad en heb ik ook de onderzoeken laten doen. De icsi behandelingen heb ik in NL gedaan. Het ziekenhuis waar ik in China onder behandeling ben is een internationaal ziekenhuis, heeft een amerikaanse inslag: direct veel onderzoeken, dus niet stap voor stap zoals in NL vaak het geval is. Mijn arts in China adviseerde direct een sterk verhoogde foliumzuur inname gecombineerd met vitamine b6 en b12. De artsen in het azm vinden dat onvoldoende is bewezen dat deze genmutatie van invloed kan zijn en zij doen hier dus niets mee. Het is waar dat dat een groot deel van de bevolking deze genmutatie heeft, maar het is wel even belangrijk om te bekijken of je een enkele of een dubbele genmutatie hebt.

Ik heb er veel info over opgezocht, ondere het boek van dr beer. Er zijn veel o derzoeken over verschenen, maar er is nog niet heel duidelijk iets aangetoond. Meeste artsen testen overigens niet op de mtfhr mutatie, maar testen je homocysteine gehalte. Een verhoogd homocysteine gehalte kan namelijk voor bloedklonteri g zorgen.

Lang verhaal...... Ik heb zelf besloten hoge inname foliumzuur, B6 en b12 te nemen, dit omdat de hoge inname geen kwaad kan, en wellicht helpt het wel. Aspirine ben ik zelf wat huiverig voor, en durf ik niet te nemen zonder aanraden van arts.

Binnenkort verhuis ik naar Ierland, ik ga daar zeker bespreken wat daar de opinie is inzake deze mutatie en wat hun advies is. Het is wel duidelijk dat artsen het er er nog niet over eens zijn :-).

Wil je meer weten, laat het dan zeker weten!

Groetjes en succes,

Ivfsh

Ivfsh, bedankt voor je info!

Ik schijn een enkele mthfr genmutatie te hebben. Mijn ziekenhuis heeft mij hiervoor foliumzuur 5mg en B6 50mg voorgeschreven. Zelf doe ik er nu B12 1mg erbij naar dat ik ook het boek van Alan Beer had gelezen en een aantal forums afgespeurd heb :-) Heb toch het idee dat het geen kwaad kan. De inname van aspirine zal ik morgen met het zh overleggen. Hiervoor ben ik in Gent in behandeling geweest en toen was mij gezegd dat aspirine geen kwaad kon. Mijn zus heeft het ook zonder problemen mogen innemen dus zie zelf ook geen kwaad in. Maar ga het morgen toch ook nog eens met mijn huidige zh overleggen. Heel erg bedankt voor je reactie! Ben blij dat je je ervaring wilde delen... en ik ben ook allang blij dat mijn huidige zh een bloedstollingsonderzoek vanzelf voorstelde. Ze zijn dus meedenkend en een stukje meer willend dan andere...Ben nu begonnen met het korte protocol. Spannend en hopelijk hebben we deze poging meer geluk!

Jij ook succes en met de verhuizing :-)

groetjes,

*even inbreken* IVSF spannend van China naar Ierland! Wel een stuk dichter bij huis :-) Geen idee hoe het allemaal in Ierland geregeld is, maar kijk ook eens in Engeland anders naar de kliniek van Zita West. Heb een boek van haar en zij kijken ook echt naar het 'hele geheel'.

Roestvlek veel succes met deze poging!

Hi Roestvlek,

Ben benieuwd naar wat het ziekenhuis zal zeggen over de aspirine. Ik ben heel erg tevreden over het AZM, maar mbt deze genmuatie waren we snel uitgepraat :-) Ze geloven niet dat dit invloed heeft.... viel me van de ene kant een beetje tegen, maar goed. Ik ben inderdaad net als jij zelf op onderzoek uitgegaan, ze op de hoogte gesteld van wat ik neem en daar zagen ze geen enkel probleem in: dus mooi opgelost zo :-)

Hopelijk gaat dit ons beide eindelijk een zwangerschap brengen die 9 maanden duurt!!!

Wens je veel succes toe!

Groetjes!

Hi Henne,

Inderdaad: ik heb het boek van zita west ook, wellicht dat we wel eens in engeland gaan praten, maar eerst maar eens zien hoe het in ierland gaat. Ben wel benieuwd naar hun aanpak. Ik zal jullie op de hoogte houden :-)

Maar eerst: de cryo's die nog veilig in het AZM liggen: begin maart de eerste terugplaatsing (hopelijk ontdooien ze goed!!!!)

Groetjes!

• 3 weeks later...

Nou dames......ik 'join the club'. Ook bij mij een kleine afwijking gevonden aan dit gen. Homocysteine was wel normaal (moet onder de 10 zijn, was 7.8). De arts gaf aan dat het een beetje de vraag is of je dan wel of niet iets moet doen, is veel discussie over. Maar vanwege de miskraam en ook omdat ze niet niets willen doen krijg ik nu dus ook hoge dosis Foliumzuur en B6. IVFSH slik je dan gewoon tien tabletjes ofzo? Want zulke hoge doseringen kun je volgens mij vrij niet kopen? Asperine ga ik niet doen, dat is volgens mij zinvol bij andere stollingafwijkingen, anders zouden ze het lijkt me ook wel voorschrijven naast de vitamines?

Sorry, ivfsh dat ik op je vraag tot heden nog geen antwoord heb gegeven, ben het helemaal vergeten. ZH Voorburg is geen voorstander van aspirine gebruik en ben dus niets wijzer. Ik neem het in elk geval toch nog niet voor deze poging en hoop gewoon dat het ook niet nodig zal zijn. Tevens is tegen mijn zus gezegd dat het niet schadelijk is maar je kon het proberen, ook niet echt duidelijk. In het alan beer boek wordt wel bij deze gen mutatie aspirine plus 5mg foliuumzuur, 250mg b6 en 1mg b12 aanbevolen. Vind het lastig...

Henne, mij hebben ze in Voorburg 5mg foliumzuur en 50mg b6 op recept voorgeschreven waardoor je het bijj je verzekering kan indienen. Alleen b6 betaal je zelf, doosje voor 90 dagen koste geen 6 euros.

Mijn waarde was net boven de 10... Daarom heb ik het idee dat het waarschijnlijk niet nodig is om de hoge dosieringen van vit b's nodig zullen zijn. Vertrouw nu gewoon even Voorburg en we zulken zien. Heb nog 1,5 week te gaan... En vind het natuurlijk onzettend zwAar. Welke kwaliteit Emmy's hadden jullie? Hadden jullie het groote lot van kwaliteit 1? Dat is helemaal te gek...

Fijne avond, we horen elkaar morgen weer!

Las op andere fora dat Voorburg een van de weinig ziekenhuizen is die uberhaupt iets voorschrijft bij deze afwijking. En.....dat ze er dus wel succes mee boeken. Geeft hoop.

Bedacht trouwens net dat het een idioot argument is dat een groot deel van de vrouwen het heeft en dat die geen miskraam krijgen. Er worden ook zat vrouwen met overgewicht of die roken of wat dan ook zwanger. Maar het eerste wat je moet doen als het niet spontaan lukt is afvallen en stoppen met roken. Zou dan ook niet hoeven. Toch? :-)

Hee meiden,

Nou henne: join the club.... Weet je wat voor afwijking je precies hebt? Zijn ook weer gradaties in namelijk. Bij mij is het en dubbele c677t. Ik heb hier inderdaad tabletjes van 5 mg voorgeschreven gekregen, het azm schreef dit inderdaad niet voor. Maar ik heb inmiddels ook zelf foliumzuur gekocht bij de tuinen, daar hebben ze 0,8 mg en daar neem ik er een aantal van, dit verdeel ik dan over twee keer per dag.

Tja, het blijft gek om zo'n uitslag te krijgen, althans zo voelde ik het. Het is een afwijking, maar heel mensen hebben dezelfde afwijking en die krijgen niet allemaal miskramen. Ik vond jouw vergelijking over overgewicht wel heel goed Henne. Ik moet zeggen dat ik wel geïrriteerd was dat het azm er helemaal niets mee wil doen..... Maar goed, dan vinden we onze eigen weg wel :-).

Roestvlek: dan ga ik ook geen aspirine gebruiken: vind ik toch wel een beetje spannend om te doen. Wat ik wel zeker ga doen gedurende de zwangerschap, is mijn homocysteine gehalte laten meten. Mijn arts hier gaf namelijk aan dat dat gehalte gedurende de zwangerschap kan veranderen. Ik ga het namelijk heeeeeel slecht trekken om een derde miskraam te krijgen, ik zal werkelijk alles doen om dat te voorkomen. Maar goed, daar gaan we nog maar niet vanuit natuurlijk.

Trouwens henne: ik had het boek van dr beer gekocht naar aanleiding van de uitslagen, maar over deze genmutatie staat er nu ook weer niet heel erg veel on. Kan het nu even niet precies nakijken want het boek zit in de container op weg naar Ierland, maar ik zal het later wel eens posten. Kunnen ook andere meiden iets aan hebben die hier in de toekomst wellicht mee gaan lezen.

Liefs,

Ivfsh

Kent een van jullie dit boek? http://www.e2h-books.nl/contact.php http://www.e2h-books.nl/Het-boek.php Het komt op mij nogal vaag over, beetje populair /amerikaans. Ga eens kijken of het boek van Beer in de bieb is. Scheelt weer wat centen ;-0

IVFSH ik wet niet welke afwijking er is gevonden....'een hele kleine', dat is alles. Zal het nog wel eens vragen als we er zijn, dit was allemaal telefonisch.

Heb zelf ook het gevoel dat mn homocysteine tijdens de zwangerschap misschien wel hoger is geweest. Ik slikte wel foliumzuur enzo, maar kon moeilijk eten waardoor ik veel vitamines in mijn voeding gemist heb. Als dat uitmaakt.... In ieder geval gaan we vrij optimistisch een nieuwe poging in. Ondanks de 'afwijking'.

Vanochtend ook mijn orthomoleculair arts nog gesproken. In haar ogen mag m'n homocysteine nog wel wat lager zijn. En idd ook B12 gebruiken. Maar dat deed ik toch al.

Heb het boek toch besteld. Vind het sowieso wel interessant om meer over dit soort dingen te lezen. Kan het altijd nog doorverkopen ;-) Of aan mn schoonzusje geven, die is counselor bij een ivf kliniek.

Henne hier het stukje uit het Alan Beer boek " Is your body baby-friendly"?

MTHFr is an enzyme in the cells that metabolizes and eliminates homocysteine: a toxic amino acid that damages the endothelial cell walls. Levels of homocysteine can increase if there is a deficiency of folate, B6 and/or B12. Those with a defective MTHFR gene are unable to process folate properly, so homocysteine concentrations build up, which increases their risk of arterial and venous thrombosis. Up to 20% of people with heart disease have abnormally elevated amounts of homocysteine in their blood. High concentrations are also found in approximately 30% of women with recurrent pregnancy loss.

Low levels of folic acid and vitamin B12 are aso associated with this genetic mutation, which increases the risk of neural tube defects in the baby (e.g. spina bifida, where the bones around the spinal cord fail to close, encephalocele, where the skull is not fully formed and anencephaly, where both the brain and skull do not develop properly).

If the result for this test is "heterozygous", the defective gene has been inherited from only one parent. The incidence of this genetic condition in women with reproductive failure is approx. 25 to 30%. For pregnant women, the risk of complications is compounded if this type of genetic mutation also exists alongside other immune issues. Some doctors are of the opinion that if a women has tested heterozygous positive for this genetic variant and her homocysteine levels are normal before she gets pregnant, there is no problem. however, testing levels at this stage is not necessarily relevant. During pregnancy, psychological stress and alterations in diet and metabolism can increase homocysteine levels. Therefore, a normal pre-pregnancy homocysteine result can sometimes be misleading.

If the MTHFR gene is found to be homozygous, a mutated gene has been inherited from both, which can present a more serious prospect than inheriting just the single gene. The homozygous MTHFR condition is estimated to affect 5% of normal caucasians, and is found in approx. 19% of patients with arterial disease, 11% with venous thrombosis and 14% of women with recurrent miscarriage.

Treatment Folgard RX 2.2:

The high-dose vitamin supplement is prescribed for those with inherited thrombophilia and in particular the MTHFR genetic mutation (C677T). Studies have shown that increasing folic acid intake can reduce homocysteine levels and help protect against thrombosis and high blood pressure. Folic acid supplementation can also reduce the risk of neural tube defects such as spina bifida, and improve the babys health in general.

Folgard RX 2.2 contains three major vitamins: folic acid 2.2mg, vitamin B6 25mg and B12 500 mcg.

Administration

Folgard RX tablets should always be taken with a meal. The usual dose in Dr. Beer's patients is one tablet daily for those who are heterozygous for the MTHFR genetic mutation and two a day for those who are homozygous.

Side Effects: In rare instances, Folgard RX may cause diarrhea or drowsiness. An allergic reaction is unlikely.

DAt was het!

Nu snel naar bed, het is al wat laat geworden. Weltrusten allemaal!

• 5 months later...

Hi meiden,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Moet nu ook vitamine B6 en extra Foliumzuur slikken. Mijn arts zei dat ik totaal 0,8 mg foliumzuur per dag moet slikken en extra vitamine B6 (hoeveelheid heeft hij niet gezegd, alleen merk Befact Forte - uit Belgie?). Foliumzuur lijkt mij vrij veel als ik jullie verhalen lees, maar hij zei 2 tabletten per dag en het merk wat hij opschreef zijn tabletten van 0,4 mg.

Ga het boek van Beer er ook maar weer eens op naslaan.

Hi Nika, da's balen. Maar wel 'fijn' dat er iets gevonden is. Foliumzuur slik ik nog veel meer hoor, ik slik 5 mg per dag (dus zeg maar twaalf tabletjes), B6 heb ik 50 mg van voorgeschreven gekregen. Ik slik er zelf ook B12 bij op advies van mijn orthomoleculair arts. Allan Beer (heeft boek geschreven waar dit in voorkomt) geeft: folic acid 2.2mg, vitamin B6 25mg and B12 500 mcg. Je ziet dat de meningen over de hoeveelheden dus nogal verdeeld zijn.

Hi nika,

Goed dat het is ontdekt. Wat betreft de hoeveelheden van de vitaminen: het ligt er ook aan of je de genmutatie aan 1 of beide genen hebt. De waarde die Henne beschrijft uit het boek van dr beer is volgens mij als je de enkele genmutatie hebt. Ik heb de genmutatie in beide genen en moet ook 5 mg foliumzuur slikken 50mg b6 en 500 mg b12.

Hoe hebben ze dit trouwens bij jou ontdekt?

Groetjes,

Ivfsh

@Ivfsh, wat bedoel je met een of beide genen?

Ik loop in Belgie en daar heb ik RIF (Repeated Implantation failure) batterij laten prikken. Ze nemen dan 10 buisjes bloed af en testen op heel veel dingen. 3 Maanden op de uitslag moeten wachten en dit kwam er dus uit.

@Henne, ik schrok van de uitslag, maar was er al mee bekend omdat ik dit topic al eens had gelezen. In ieder geval is er inderdaad iets gevonden waar wat aan gedaan kan worden.

Ik heb een B-complex van Solgar. Daar zit B12 ook in, dus ik ga die slikken. Foliumzuur heb ik ook van Solgar gekocht, maar moet inderdaad dan veel pilletjes slikken. Degene die de arts had opgeschreven, dat merk heb je niet in Nld.

je krijgt een gen mee van beide ouders, dus een genmatatie kan 'enkel' of 'dubbel' zijn. Sommige artsen maken hier onderscheid in bij het bepalen van de dosering, anderen niet. Je kunt bij je status kijken of je hetrogeneous of Homogeneous bent.