Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hey laura,

als ik hem banaan mag gaan geven

moet ik dan ook meteen een fles laten vallen

of hoe werkt dat?

en geef ik het hem s'middags of wat later op de dag?

hellup..

groetjes rosalie

• Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Lau ik heb ook een vraagje, op het cb zeiden ze vorige week dat je over mag gaan naar 4 flessen per dag als ze niet meer wakker te maken is voor de laatste fles. Nu is dat bij Carolijn inderdaad zo. Maar als we die fles niet meer geven krijgt ze gemiddeld tussen de zeg maar 700cc en 800 cc binnen. DAt is toch veel te weinig??!! Maar nu wil ik het schema dan veranderen en de laatste fles om een uur of 8 geven en dan nutrix erin doen. Of zou dat toch niet zo goed zijn....?

Geplaatst

Hey meiden,

Roos, banaan mag je opbouwen, maar begin dan op dag 1 met 3-5 lepeltjes. Op dag 2 het dubbele daarvan en op dag 3 een portie ter grootte van 4mnd potjes (125gr).

Vervolgens paar dagen niet, omdat een evt reactie ook na 5-6 dagen kan komen (vaak eczeem). Op dag 6 mag er een fruitsoort bij, vb peer in zelfde opklimmende hoeveelheden.

Flessen komen in principe pas te vervallen als Milan 1 volledige fruitvoeding en/of warme maaltijd krijgt. Tussen 6-9mnd is bijvoeding puur voor erbij en niet in plaats van.

Ik geef de tweeling fruit na hun ochtendslaapje, rond 10-11uur.

De fles erna is pas om 12-12.30 dus die komt niet in het gedrang.

Sab, 700-800cc is niet te weinig hoor. Je kan overdag 3 flessen van 210cc/7 schepjes aanbieden en in de laatste fles Nutrix opbouwen. Ik geef nu in de laatste fles 1schepje Nutrix erbij. Vanavond gaan er 2 in. Dan zou ze het de nacht moeten redden.

Succes!

Liefs Laura

Geplaatst

hey laura,

ik ben weer voorbarig

ik heb milan gisteren en vandaag al zijn fruithapje gegeven...:blink:

maar hij vind het super lekker

en reageert er ook goed op!

08.30 uur melkfles,200ml

11.30 uur papfles,200ml

15.30 uur melkfles, 200ml

18.00 uur fruithapje(als hij wakker is)

20.00 uur papfles,200ml

23.00 uur melkfles,165 ml

is dit niet teveel?

Geplaatst

Hoi Roos,

Hij krijgt nu bijna 1 liter voeding per dag + fruithap; is redelijk aan de maat inderdaad.

Heb je al geprobeerd om de laatste fles te minderen? Of redt hij dan de nacht niet?

Zonder die 165cc ziet het er perfect uit!

Je kan dan steeds een half uurtje vervroegen, totdat hde fles overgaat in die van 20uur.

Op een papfles van 200cc moet hij in principe de nacht kunnen redden.

Welke fruitsoorten heeft hij al gehad? Vers of potjes?

Succes verder en groetjes

Geplaatst

Hoi Lau, Carolijn krijgt altijd een lfes van 200cc aangeboden maar die drinkt ze lang niet altijd op he? Kunnen we haar misschien ok over de dag wat nutix geven? Want ik lees dingen over een papfles, maar dat is toch met Nutrix?

Fruithap eet ze ook niet elek dag omdat ze niet altijd wakker is tussendoor en ik wil eigenlijk toch nog maar geen melk laten vallen omdat ze dus soms die fles niet leegdrinkt.

Zou je me kunnen helpen met een neiuws voedingsschema?

Hij is nu:

7 uur 200 cc (niet altijd op)

10.30 200 cc

14 uur 200 cc

16.30 fruithap (soms)

18 uur 200cc *vaak wil ze meer maar als ik 230 geeft drinkt ze maar 190 haha)

21.30 200 cc (gaat nooit op)

en t is dus allemaal melk zonder wat erin.../COLOR]

Geplaatst

Hoi Sab,

Probeer onderstaande eens:

7uur 180cc/6 schepjes

9-10uur fruithapje 50-100gram (halve tot hele portie fruit)

12uur 180cc/6 schepjes (meer zal niet passen door de fruithap)

16uur 180cc/6 schepjes

20uur 210cc/7 schepjes, met uiteindelijk 4-6 schepjes Nutrix (opbouwen met 1 schepje per dag erbij; geven met 1-2-3-standenspeen / papspeen).

Je mag natuurlijk Nutrix toevoegen aan iedere fles, maar dan gaat ze waarschijnlijk minder drinken door de extra vulling. Mijn advies is in jullie geval dus alleen Nutrix toevoegen aan haar laatste fles, dat ze de nacht door komt.

Succes (het zal niet meteen morgen al lukken hoor, is een streefschema).

Geplaatst

thanks Lau, ga ik morgn proberen als ze tenminste niet de hele dag ligt te snurken hahaha.

Lief van je dat je zo snel antwoord en de moeite neemt!

Dikke kus Sab xx

Geplaatst

hey laura,

hij gaat nu de 3e dag in met banaan(verse)

ik ga hem alleen ff met vers introduceren,hahaha

en dan ga ik vanaf morgen weer met een andere fruitsoort!

dus in principe ff die laatste voeding eraf halen(165ml)?

groetjes rosalie

Geplaatst

nou ik heb ook een vraagje.....op het pak van nutrilon staat als je kindje zwaarder is dan 6 kilo dan moeten ze 800 cc drinken...dat doet ons meisje volgens mij nooit.....wat is nou het minimale wat ze moet drinken nu....5 september is ze 5 maanden en ze weegt 8000 ongeveer!

ik zie in het andere topic allemaal verschillende dingen voorbij komen en ook schema`s maar dat krijg ik er hier niet in!...wel ongeveer!

18:00 160cc

22:00 0f 23:00 160cc + 2 schepjes pap

04:00 120cc

09:00 of 10:00 120cc

11:00 fruit half potje

13:00 120cc soms 160cc

en dan tussen deze en 6 uur drinkt ze meestal nog een beetje...ongeveer 100cc

maar meestal drinkt ze dit niet eens...ze laat altijd wel wat in de fles staan!

echt om gek van te worden.....smorgen wil ze helemaal niet eten...tong ervoor en ik kan het uitzoeken....dus meestal begint ze dan om 10 uur pas met wat te drinken!

nou heb ik al zitten te denken om die van snachts minder te gaan geven bijv 70cc...maar ik ben bamg dat ze dan te weinig krijgt!

BV wat toch wel simpeler......pffffffffffffffff

gooi eens een idee op!!!!!!!!

alle tips zijn welkom!

Geplaatst

jeetje jose, jij bent wel een bikkel, nog steeds een voeding om 4 uur!

ben benieuwd wat laura zegt. ik weet in ieder geval wel dat 8 kg voor een meisje lekker boven t gemiddelde is, dus echt zorgen hoef je je niet te maken haha.

ik hoop dat je erop kan vertrouwen dat als ze snachts het niet krijgt ze er wel voor zorgt dat ze t overdag krijgt. laura, ik ben benieuwd en sorry dat ik erdoorheen zit te beppen...

ik vraag me af of het heel erg is dat wij 4 flessen en twee halve potjes geven. in 6 voedingen dan... op t cb wilden ze liever 5 eetmomenten en op t kdv zeggen ze dat ze 7 mogen. daar krijgt hij ook nog een tussendoortje (vergeet steeds te vragen wat, onze vaste leidster is op vkanatie) ebbe vind het wel fijn en als hij slaapt slaan we er een over (potje)

gisteren trouwens alles uitgesteld en uiteindelijk toch om 7 uur gegeten. meneer laat zn hapjes niet zomaar voorbij gaan (behalve bij erwtjes...)

alvast bedankt laura!

lis

Geplaatst

Jose,

Anne Meya is dus ook niet zo'n goede eter. Lastig he, je wil soms de voeding er wel in kijken... Weet er helaas alles van...

Volgens de kinderarts is het minimale dat een kindje moet hebben aan vocht: 500-600 cc, dan droogt het kindje in ieder geval niet uit. Maar groeien zullen ze dan natuurlijk niet echt doen. Niet ieder kindje drinkt en eet altijd zoveel als op het pak staat. Marissa groeide minimaal bij 650 cc per dag. Nu krijgt ze gemiddeld 800-850 cc per dag en volgens mij groeit ze nu wel lekker. Ze hoeft van mij ook echt niet bovenaan de groeicurve te zitten hoor. Maar lekker groeien is natuurlijk wel belangrijk, maar ik ben al blij als ze gemiddeld 80-100 gram per week groeit. Het gemiddelde is op deze leeftijd: 100-150 gram per week.

Ik herken dat, de tong er voor en niet willen drinken. Het lopen met haar op de arm tijdens het voeden helpt bij ons gelukkig wel iets. Ze drinkt dan niet enorme hoeveelheden en drinkt ook niet met smaak, maar het gaat erin. Het zal echt een periode zijn waar we doorheen moeten en dat is soms heel moeilijk. Maar liever dit dan een kindje dat 20 uur per dag huilt, denk ik dan maar! Altijd positief blijven he, hoe moeilijk dat soms ook is...

Succes meid!

Geef Anne Meya maar een dikke knuffel van mij!

Bianca

Geplaatst

Ja Roos, de laatste voeidng kan uiteindelijk weg, maar als hij vervolgens de nacht niet doorkomt, kun je die fles steeds met 30 min vervroegen of in 1x de gok wagen dat ie doorslaapt op de fles van 20uur. Daar kan Nutrix in voor extra verzadiging in de nacht.

Als banaan nu goed gaat, kan je bijvoorbeeld perzik erbij gaan doen. Of peer, kijk maar.

Ik geef zelf ook alles vers hoor. Ten eerste door het feit dat het dan ietsjes meer stukjes bevat, en ten tweede dat de smaak anders is en de smaakontwikkeling vaak beter verloopt en je een kindje krijgt dat veel lust. Ik ben niet tegen potjes hoor, zo moet je het ook niet zien. Is mijn persoonlijke mening.

Succes!

Geplaatst

José, ik zou even stoppen met de pap in de fles van 22uur, óf die van de nacht overslaan.

Dan is ze waarschijnlijk wel hongeriger 's morgens en kan ze meer op.

Iris drinkt ook niet altijd 800cc hoor. Ze gebruiken wat ze nodig hebben. Sinds ik op de flesvoeding overgestapt ben, drinkt ze minder, maar poept wel 2x per dag!

Ze moet minimaal 600cc drinken. Als er niet méér in gaat, kan je op je kop gaan staan en je bezorgd maken, maar dat heet geen zin. Niet doen dus hoor!

Uiteindelijk kan je het volgende schema als streefschema aanhouden:

8uur 150-180cc

12uur 150-180cc

16uur 150-180cc

20uur 150-180cc met uiteindelijk 4-6/7 schepjes pap erin.

Om 13uur een potje en dan om 15uur fles doet Iris ook niet. Zit dan nog te vol.

Ik geef ze hier na het ochtendslaapje (tussen 10-11 uur) een half (50cc) portie fruit.

Ook al is het een flinke tante, ze is pas 5 maanden hoor! Bijvoeding is leuk, maar niet heilig.

4x 150cc is haar minimum inname per dag. Jullie krijgen beiden wat meer rust.

Succes, kus

Geplaatst

Lis, vreemd dat het cb 6 eetmomenten teveel vindt....

Volwassenen eten toch ook vaak 6x per dag (3 hoofdmaaltijden en 3x iets tussendoor als fruit etc)?

Kijk, als Ebbe zijn flessen minder leeg drinkt doordat je teveel bijvoeidng geeft, geef ik hen gelijk.

Maar als hij goed drinkt en 2x vast voedsel eet, lekker zo laten. Als hij richting 9 maanden gaat, is het wel handig dat je richting 5 voedingsmomenten gaat, maar dat is eigenlijk ook meer bedoeld voor de rust in het gezin en in zijn eetmomenten.

Wat mijn cb-arts trouwens voorstelde (ja, ze weet dat ik dietist ben haha):

8uur fles

12uur half potje/vers fruit en fles er achteraan

16uur half potje/vers avondeten zonder vlees en fles er achteraan

20uur fles met pap.

Dan geef je geen 6 eetmomenten, maar toch wel dezelfde hoeveelheden als nu.

Kortom, doe waar jij je lekker bij voelt. Vindt je 6x voeidng per dag veel, gebruik dan bovenstaand schema?

Jij ook succes, liefs

Geplaatst

zo, tante laura heeft weer even 3 adviezen uit haar mouwen geschud! :clap2:

nee, ik vind het eigenlijk wel ok, en ebbe drinkt nog steeds goed. soms geef ik het laatste heel kleine beetje niet meer omdat hij vaak een mondje terug geeft, maar hij drinkt 3*200 en de laatste papfles heeft ie graag 230 (ahum) . dus gaat goed lijkt me. fijn dat je t ok vind, ik weet niet precies waarom het cb dat zei, ik was er niet bij, kan t nog wel ns aan hub vragen, maar eigenlijk gaat t prima zo. ebbe is een goeie eter en daar ben ik blij om. ik zie wel dat t ook anders kan.

meteen de fles er achteraan doe ik maar niet ivm de mondjes terug. ik denk dat ie dan teveel in zn maagje krijgt misschien.

hij ligt te brabbelen en wil lekkere verse perzik met appel dat ik net voor m gemaakt heb, he ik zou t zelf wel op willen eten, heb al veel gesnoept ervan haha, maar nog wel genoeg voor ebbe hoor, voordat julllie medelijden krijgen...

bedankt!

lis

Geplaatst

Ik betrapte me erop vandaag dat Thomas een te groot stukje uit zijn mod gooide en ik dat in mijn eigen mond stak. Vroeger kon ik gruwelen bij de aanblik dat moeders dat deden en nu doe ik het zelf ook haha. Zonder er eigenlijk bij na te denken.

Lis, ik weet zeker dat je je mannetje wel voldoende geeft hoor haha. Anders kaam je gewoon wat meer.

Groetjes

Geplaatst

Wat een handig topic! Blijft spannend met die kindjes.

Laura, jij bent toch pas met zes maanden met bijvoeden van je tweeling begonnen? Ik zat van de weet een boterham te eten terwijl ik Sven voedde. Hij stopte met drinken, wilde niet meer. Toen ik hem overeind hield, begon hij smakgeluidjes te maken en ging hij met z'n koppie richting mijn boterham. Hij heeft deze week ook een pinkje vruchtenyoghurt geproefd, hij vond het heerlijk.

Ik vraag me af wanneer ik met bijvoeden moet beginnen. Gewoon met vier maanden of ook de zes maanden aanhouden? Ik vind het zonde als de borstvoeding terugloopt, maar als hij ander voedsel zo lekker vind, wil ik hem dat eigenlijk niet onthouden.

Wat hij verder drinkt op een dag weet ik eigenlijk niet. Zo'n zes voedingen en ik denk dat het aantal cc erg varieert.

Groetjes, Plien

Geplaatst

Laura,

als ik jouw schema zie, klopt het dan dat als ze volledig overgaan op bijvoeding, je maar 2 flessen melk per dag gaat geven? Dat lijkt me wel weinig.

Hier zeggen ze dat ze minimaal 500 cc melk per dag moet en tussen de middag 150 tot 250 gram groente met vlees, vis of ei en 's middags 150 tot 200 gram fruit. Dat mag je dus over 2 keer verdelen, maar dat vind ik wel moeilijk, dus ik doe het over 3 keer.

Famke eet het fruit en de groente helemaal op, maar de melk lukt maar net. 's morgens drinkt ze rond de 160 tot 180. Om 15.00 ook rond de 180 en 's avonds rond de 200.

Verder wil ik volgende week met korstjes brood gaan beginnen, maar weet niet precies wanneer nu het goede moment is om dat qua tijdstip in te bouwen. Heb jij een tip?

Zie je wel dat je zo een online praktijk kunt oprichten. Ik wordt zo klant bij je hoor!

Liefs Corine

Geplaatst

ja ik word ook klant...hahahaha

Laura dank je wel meis...ik denk dat ze jou toch echt gaan missen als je op vakantie bent!

Maar even over de voeding...

Nu las ik net je antwoord en daar heb je het over 20uur 150-180cc met uiteindelijk 4-6/7 schepjes pap erin...moet ik dan 150 maar 4 schepjes erin doen?...ik snap hem niet...sorry!

Geplaatst

hey laura,

je bent weer fantastisch!!

ik heb de laatste voeding eraf gegooid

en milan slaapt gewoon door als een roosje!!

word nog steeds om dezelfde tijd wakker

om 08.30 uur!!lekker hoor!!

ik doe vandaag nog eventjes banaan en morgen ga ik met peer aan de slag!!

ik denk er precies zo over als jij met die verse fruitjes..

potjes zijn idd makkelijker maar hij vind dit zelf ook lekkerder!!

doei xxx

Geplaatst

even nog kort.....ze heeft gisteren toch de laaste fles gehad...maar zonder pap...en er ging 180 in 1 keer in!

Vanmorgen om 8:15 de eerste fles maar 110 met moeite!

Zal ik dan toch die laaste fles maar even houden en dan pap en fruit enzo maar even achter wegen laten!

Dan ga ik dat na de vakantie wel weer erbij doen!

Zo drinkt ze in ieder geval bij de laaste fles haar dag hoeveelheid compleet!

ik ga in ieder geval jou schema aan houden en dan extra de avond fles!

doe ik het goed dan?

Geplaatst

José, raar he maar hier gaat de eerste fles er soms ook maar mondjesmaat in, ze drinken dan ongeveer 150...de rest van de dag gaat het beter...

Ik geef ook 6 voedingsmomenten maar wil nu over gaan op 5, opvolgmelk en pap(ik wil veeeeeeeel)...hoe kan ik dat het beste aanpakken..

nu:

8 uur fles 200 cc

10.30 na slaapje fruit gem 200 gram voor zijn 2en

12.00 fles 200 cc

16.00 fles 200 cc

18.00 groente gem 250 gram 2en

20.00 fles 200 cc gemiddels

ook nu faas tandjes heeft/krijgt geef ik hem een stukje liga maar dan heb je weer met eten te doen...

thanks cynthia

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden