Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hier nog zo eentje met eigen regels!! wat betreft het avondeten. Hidde eet met de pot mee, maar mag niet prakken!! dus stukje aardappel,groente en vlees op de vork van mama. Duurt ellendig lang maar hij eet dan wel. Potjes van 8 maand kunnen we zo in de prullebak gooien, dat blieft meneertje niet. Als hij het ziet begint ie al te sjanken. Dus als het echt niet anders kan krijgt hij een potje van 6 maand. De fles vindt hij ook nog steeds erg lekker.

Iemand nog een tip voor vers fruit? Hidde walgt ervan. moeders druk in de keuken voor nop!potjes eet hij wel. maar ik vind het ook belangrijk dat hij vers fruit leert eten.

groetjes

• Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

hoi diede,

heb het al een keer eerder vermeld maar begin met een soort bv appel,peer.

ik deed dit eerst even koken ( beetje water in de pan koken,stukjes erbij en even koken.) staafmixer erop en smullen maar

voordelen: milder van smaak

kunt het zo fijn maken als je wilt

kunt het een aantal dagen bewaren,dus als je olvarit potjes bewaard kun je het meegeven naar oppas of kinderdagverblijf. als het goed gaat kun je combi's gaan maken.

als je het echt wilt proberen kan ik je nog wel suggesties doen

ik werkte toen in een groentenwinkel en vond het ook erg belangrijk dat verse fruit....haha wat een miep he

maar resultaat kinderen die alles lusten groetjes

Geplaatst

hallo laura,

even een vraagje voor je!!

ik heb namelijk weer 3 verschillende adviezen gekregen..

mijn dieetiste zegt dat ik pas na 9mnd met brood mag beginnen

het cb zegt: nee milan's allergie is niet zo heftig hij mag er volgende maand mee beginnen

mn kinderarts zegt: probeer voor jezelf een combinatie te vinden..

dus lekker duidelijk allemaal!!

ik weet ff niet wat nu?

jij mischien nog een suggestie?

groetjes rosalie

Geplaatst

hoi hanny en laura,

ik wil graag nog wel wat suggesties over vers fruit geven. kan het zijn dat hidde de stukjes niet lekker vindt? Ik dacht hij is nu 11 maand dus hoef ik het niet meer te pureren. Maar inderdaad heb nog niet vers met potje gemengd, dat ga ik ook proberen.

En ik vind het belangrijk dat hij vers fruit leert eten, want mijn vriend eet nl. nooit fruit! Zal Hidde wel van hem hebben (zeg ik bij alle slechte dingen ha ha)

Bedankt dat jullie meedenken!

groetjes

Geplaatst

Rosalie, ik denk dat je dietist de oude normen hanteert................

Vorige jaar zijn er nieuwe standaarden uitgekomen, waarbij bepaalde voeidngsmiddelen (soja, tarwe en sterke allergenen) op eerdere leeftijd geintroduceerd mogen worden, MITS de bijvoeding die je eerder hebt gegeven geen klachten heeft veroorzaakt.

Dus iedereen heeft gelijk............

Voorheen mocht tarwe inderdaad pas na 9 maanden, maar nu al met 6-7 maanden dus.

Als jij het gevoel hebt dat hij niet heeft gereageerd op voeding, dan kun je gerust tarwe uitproberen. Start dan niet meteen met brood, maar doe bijvoorbeeld 1 schepje bambix groeipap in de fles waar je ook de Nutrix in doet. Alleen de eerste fles van de dag, de andere flessen houden wat je nu ook doet. Dag 2 doe je 2 schepjes enz. tot een volledige papvoeding. Iedere schep pap vervangt wel een schepje Nutrix, dus niet dubbel op doen.

Ik denk dat het wel goed zal gaan hoor. Welke klachten heeft Milan in het verleden ook alweer gehad, waardoor hij nu hypoallergeen dieet krijgt?

Je mag me anders ook mailen hoor, dan geef ik je wel via mail mijn mobiele nummer en doen we het telefonisch.

Groetjes Laura

Geplaatst

Hoi Diede,

Je kan ook appel/peer in de magnetron doen (ongeveer 15sec geloof ik). Dan wordt het zacht en kan je met een lepel appel "scheppen". Misschien interessanter voor hem?

Je kan ook stukjes (zacht) fruit in zijn pap doen. Dan krijgt hij stukjes, die hij niet direct associeert met fruit, als dat het probleem is tenminste.

Hoe vindt hij fruit op stokjes? Sateprikker met schijfje banaan-appel-mandarijn-druif etc.

Het fruit wat hij wel graag lust een beetje in het midden, zodat ie eerst de andere stukjes tegen komt.

Ik denk er nog even verder over....

Groetjes Laura

Geplaatst

o ja, Roos,

Als er na 7 dagen geen reactie komt (eczeem-darmkrampen), dan kun je verder gaan met brood introduceren met bijvoorbeeld appelstroop of jam van de fruitsoorten die hij al gehad heeft (peren-perzik etc- geen aardbei).

Geplaatst

dank u dank u laura,,

wat lief van je dat je gereageerd hebt.

milan heeft koemelk allergie

en dat is iets wat bij ons in de familie zit

maar wij zijn er allemaal overheen gegroeit!

dus hopelijk milan ook

ik ga je raad maar eens opvolgen en kijken hoe dat gaat

nogmaals bedankt laura

groetjes rosalie

Geplaatst

haha laura, jou antwoorden aan anderen leveren natuurlijk weer meer interessante vragen op...

broodbeleg!!!

ik vind zelf smeerkaas lekker hoor, maar zijn er nog andere dingen? smeerworst vind ik zelf geen optie en is jam of appelstroop niet veel te veel suiker? geprakte banaan had ik verzonnen, maar die doe ik ook al vaak door t fruit en heb je niet altijd in huis.

misschien suikervrije jam ofzo?

ben heel benieuwd, t maakt nu nog niet zo veel uit voor die paar hapjes brood, maar straks wel iets meer.

Ik ga vanavond witlof maken, ben ik ook benieuwd naar haha, leuk he al die hapjes.

ik ben een paar dagen op roet geweest dus heb er weer zin in!

Lis

Geplaatst

hoi Laura,

bedankt voor de tips. Ik weet niet precies wat het probleem is met het verse fruit. maar ik ga zeker je tips gebruiken. Ik laat het wel even weten

groetjes Diede

Geplaatst

ja ik had de vraag al eens gesteld aan bianca over broodbeleg...hier gebruik ik nu smeerkaas of fruit......verder weet ik het nog niet.....smeerworst vind ik geen optie dus als er tips zijn......wat lis al zegt....jam zonder suiker van zonnatura mag dat of zitten daar weer verkeerde dingen in?

O ja wat ik al wel al heb gedaan is tonijn op water heel fijn gemaakt en op brood gedaan....en ze vond het heerlijk!

Geplaatst

hey jose,

zit jou kleine meid al aan de boterhammetjes?

leuk hoor

ik wil ook

nou ja milan dan he!!

groetjes rosalie

Geplaatst

ja roos ik moet wel want de melk vind ze mzzr niks sind ze van de bv af is.

En ze vind brood heerlijk....is nog gezellig ook....samen een boterham eten.

Geplaatst

ja dat lijkt me echt super

om dat te doen...

ik wil ook

ga toch maar over een paar weekjes beginnen

voorzichtig dan he!!

groetjes

Geplaatst

ik doe stroop, leverpastei en smeerkaas op de boterham. Ik mocht ook pasta of jam erop doen van cb maar niet elke dag.

Nu hij bijna een jaar is ook boterhamworst (met die gezichtjes haha) en hagelslag. (vruchtenhagel)

Banaan heb ik er ook wel eens op gedaan.

Ze zeggen dat in smeerkaas veel zout zit, weet neit of het waar is?

En in leverpastei iets dat niet goed is voor de lever?

Maar weet niet of het fabeltjes zijn..

Af en toe krijgt hij ook een krentebol, met alleen boter.

Amanda

ei kun je er ook nog op doen, maar weet even niet bij welke leeftijd je daarmee kunt beginnen.

Geplaatst

Hey meiden,

Broodbelg is in het begin niet zo gevarieerd vanwege dat er weinig plakkerige producten zijn voor babies.

Smeerworst mag maar 1x per dag, light-halva jam is prima, net als geprakt fruit (goeie Lis!).

Verder appelstroop-perenstroop (suikergehalte valt mee, je moet er maar een iniminilaagje op doen, maar dat geldt voor alle beleg).

Het enige wat NIET MAG is HONING!!!!! Daar kunnen babies botulisme van krijgen.

Chocopasta is ook een optie en in een later stadium kaas en worst.

Vergeten jullie trouwens de margarine niet!!!!!!!! Essentieel door het bevatten van vit A en D.

Nou, weer genoeg geklept door tante Laura haha

Toedels!

PS Rosalie; heeft Milan ooit een reactie gehad, als teken dat ie een keo heeft? Mijn kinderen hebben ook verhoogde kans (70%), maar ik zit nu op gewone opvolgmelk en gewone producten die je anders moet vermijden (aardbei-varkensvlees-vanille en nog veeeeel meer).

Hebben jullie ooit een provocatietest uitgevoerd (4 weken hypoallergeen dieet, gevolg door opbouw van koemelk)? Dan moeten de klachten eerst weg gaan en later weer terugkomen, dan is de keo een feit. Anders kan je dus onterecht dieet voeren, wat voor hem, maar ook voor jullie een belasting wordt.

Geplaatst

hey laura,,

ik durf die test nu niet nog een keer te doen..

we hebben die in het begin wel gedaan

maar nu vind ik het maar niks!!

de kinderarts zei ook dat ik over een paar maandjes toch moet gaan kijken of hij er overheen is..

maar even een ander vraagje..

milan is echt een super eter,(weegt inmiddels 9kilo)

maar hij wil zijn flessen niet meer

ja zo tot de 100 ml en dan is hij er klaar mee

hij krijgt nu:

-08.00 melkfles 200ml

-10.00 fruithapje

-12.00 papfles 200 ml

-15.30 melkfles 200 ml

-18.00 groente-vlees hapje

21.00 papfles 200ml (maar tegenwoordig 165 ml)

hij wil echt alleen maar met het lepeltje

ik weet dat dat gemakkelijker voor hem is..

probeer ook de papflessen met het lepeltje te geven

maar die 1e dan?

groetjes rosalie

Geplaatst

dankje laura. goed te weten dat appel of peren stroop en halva jam ook kan. ach wat minder dingen maar dat is dan maar zo.

goed dat je zegt van die margarine, zat ik eigenlijk over te twijfelen, maar dat is dus ook goed. ebbe is eigenlijk vooral bezig die stukjes in zn mondje te krijgen... heel grappig.

Lis

Geplaatst

ik heb sinds vorige week ook weer een ander schema, maar ook hier zijn er 2, 1 van het kdv en 1 van onszelf.

Van ons:

7uur fles 200ml

10.30 fruit 100gr.+/-

12 uur fles 200 ml

15uur fles 200ml

17.30 groente 200gr +/-

20.uur papfles 200ml

KDV

7 uur fles,

11uur fles

13/14 uur fruit

16 uur fles

dan is ze ze moe dat ik haar meteen in bed kan leggen om 17 uur en dan slaapt ze tot 20 uur...

Zou dat heel erg zijn?

Nu zei het Kdv dat ze de fles van 4 uur kunnen vervangen door een groentehap als ik die meegeef, maar doen he? anders krijgt ze 3 dagen helemaal geen groenten omdat ze zo moe is.....

Wat vinden jullie? ik hoor graag jullie advies!

Geplaatst

Roos, waarom begin je niet met brood? Of mag Milan dat niet ivm met allergie?

Dan kun je smiddags brood geven en sochtends pap.

Amanda

Geplaatst

Hey Sappie,,

Ik Vind Jouw Eigen Schema Toppie Hoor!!

En Amanda,

Milan Mag Van De Dietiste Geen Brood

Maar Van Het Cb Wel

Dus Rarara Politie Pet Wie Moet Ik Geloven???

Hahahahh

Geplaatst

Roos, vraag anders aan je dietist wat haar motivatie is om brood uit te stellen...

En anders begin je toch met maisbrood? Dat mag zowiezo, dus niemand tegen het zere been gestoten.

Heb je al Bambix groeiontbijt geprobeerd?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden