Ga naar inhoud

Pleegzorg

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hai Kaartje en anderen

Gisteren de informatieavond gehad. Wij vonden het erg leuk. Er was een pleegouder die vertelde over zjin ervaringen, er werden een paar filmpjes van pleegouders getoond, en de procedure werd wat verder uitgelegd. Het was in een vergaderzaal, er waren 7 stellen in totaal, dus best kleinschalig. We moesten ons ook voorstellen en vertellen waarom we interesse hebben in pleegouderschap. Best spannend natuurlijk. Er was een ouder echtpaar die graag op kinderen past, een paar stellen met eigen kinderen en een paar zonder eigen kinderen. Ik weet niet of er stellen uit de MMM bijwaren. wij hebben daar ook verder niets over gezegd. Op het aanmeldingsformulier staat de vraag of je de afgelopen twee jaar voor ongewenste kinderloosheid bent behandeld. In de praktij weet ik neit of ze daar een strikte termijn voor hanteren, van Kris Kras hoorden we een jaar dacht ik he? Misschien verschilt het ook wel per regio trouwens. En je moet ook toestemming geven dat ze bij je arts gaan informeren.

Belangrijk is dat we nu niet meer kunnen kiezen tussen tijdelijke opvang of langdurig. Dit staat nog wel op het aanmeldingsformulier, maar inmiddels is aangetoond dat het niet in het belang van het kind is om meerdere adressen te hebben en te switchen, juist omdat hechting zo belangirjk is. Je wordt vooral gevraagd of je flexibel genoeg bent om vanuit een crisissituatie snel te kunnen opvangen (baby in kliko..). Dat hebben ze het liefst, en dat je dan een jaar meewerkt vrij intensief om te kijken of het kindje terugkan. Zo niet, dan hebben ze dus graag dat het kind bij jou blijft. Het is ook zo dat als je echt gene klik hebt met het kind, of het vertoont gedrag waar je niet mee overweg kan (stelen bijv) dan kun je wel een kind afwijzen. Maar de pleegouder die er was zei wel dat dat heel moeilijk is. Je gaat snel vrij ver, en dat is ook een hele impact op je eigen omgeving, gezin, huwelijk. Ook familie gaan blijkbaar rare vragen stellen, of buren enzo; begrip is niet zo groot.

Wel kun je trouwens kiezen voor weekend of vakantiepleegzorg.

Verder zeiden ze dat er op dit moment kinderen op een wachtlijst staan voor een gezin. Dat vond ik wel lastig.

Al met al zijn wij wel heel enthousiast. Ik ben zelf wel gewend met kinderen om te gaan die niet van mij zijn en bij wie het belangrijk is om te erkennen dat ze al een mama hebben (nl die van mijn vriend...). Eerst leek mij een baby wel leuk, maar ook daarvan werd gezegd dat je in zon eerste jaar mee moet werken om te kijken of de moeder er zelf voor kan zorgen. Dus je moet haar ook de fles laten geven enzo. Dat weet ik niet of ik dat met een kleine baby kan, vanwege de beladenheid van zwangerschap en babys voor mij. Vanaf jaar of 3 lijkt me het geen probleem meer.

We moeten het erg laten bezinken. Het is echt een heleboel wat je op de hals haalt, maar het is wel een vorm van hulpverlening die mij erg trekt. Ik moet eerst mijn studie afmaken (hoop jan/feb klaar) en we hebben nog wat medische dingen uit te zoeken. Verder een reorganisatie dus moeten onze banen wel veiligstellen, ook dat is duidelijk begin 2012. Dan een lange vakantie samen en daarna lijkt mij een goed moment om te starten!! Het voelt erg fijn dat dit zeker kan. Bij de MMM is de uitkomst ongewis, en dit kunnen we sowieso doen en toch een gezin creeren en daarbij nog eens iets goeds doen. Je leert er heel veel van denk ik, hoe je met mensen om moet gaan...ja het lijkt mij echt een verrijking. Ook als we onverhoopt toch nog samen een kindje krijgen sluit ik niet uit later een pleegkindje in huis te nemen.

Nou ja, genoeg om over na te denken! Ben benieuwd wat jij ervan zult vinden.

Groet Megan

Geplaatst

Hee, ik heb vanmiddag een heel bericht getypt en toen stond er, bedankt voor je bericht, er moet eerst naar gekeken worden voordat het wordt geplaatst! ?? Whatzzzz deze?? Grt megan

Geplaatst

Vandaag las ik in een plaatselijk krantje het volgende bericht.

Ouders met psychische beperkingen willen hun kind graag zelf opvoeden, maar vanwege hun psychische problemen zijn zij niet altijd in staat om de volledige zorg te dragen. Hulpverleners signaleren een behoefte aan meeleefgezinnen voor jonge kinderen.

MeeleefGezin biedt het kind door extra zorg stabiele opvang in de eerste levensjaren. MeeleefGezin maakt zo mogelijk dat een kind bij de eigen ouders kan opgroeien en de ouders hun ouderrol kunnen houden.

Elkaar helpen

MeeleefGezin is vrijwilligerswerk. Vrijwilligers in de rol van meeleefouders tonen hun maatschappelijke betrokkenheid. Voor ouders met psychische beperkingen leidt het meeleefgezin als een soort "maatjesgezin" tot meer rust en minder stress.

Het kind kan bij de eigen ouders blijven waardoor het zich beter kan hechten en ontwikkelen. De ouders van het kind kunnen bijkomen als het kind bij het meeleefgezin is. Het gaat om een gelijkwaardige relatie waarin meeleefouders en biologische ouders hun eigen verantwoordelijkheid houden.

Het gaat dus om kortdurende opvang van (heel) jonge kinderen. En omdat het een pilot-project is, is het op het moment alleen in Utrecht. Wellicht wordt het uitgebreid naar heel Nederland.

Meer info is te vinden op http://meeleefgezin.nl/home en http://www.stichtingstade.nl/meeleefgezin-448.html

Wellicht iets voor mensen die in dit topic terecht komen.

Geplaatst

Okasan, bedankt voor je info. Is misschien voor mensen ook een interessante optie.

Megan, fijn dat je bericht nu toch nog is goedgekeurd ;-). Leuk om te lezen dat je een goed gevoel hebt overgehouden aan de info-avond. Jij was ook in Amersfoort geweest toch? Ik ben erg benieuwd. Had inderdaad al eens gelezen dat er wachtlijsten zijn. Zag pas ook nog weer een reclame om pleegouders te werven. Blijkbaar echt een tekort aan. In principe weet je nu dus ook eerder waar je aan toe bent begrijp ik? Als een kind niet binnen een jaar terug kan naar de ouders blijft het kind in de pleegzorg. Begrijp ik dat zo goed? Dat lijkt me namelijk het moeilijkst. Dat je je hecht aan een kind en het kind toch weer terug gaat naar de ouders. Begrijp me niet verkeerd, voor die kinderen alleen maar fijn als ze toch bij hun ouders op kunnen groeien op een fijne manier. Je hebt dan alleen net een band opgebouwd met een kind. Dat lijkt me wel lastig. Als jullie verder gaan met pleegzorg wordt dat dus in het voorjaar?

Geplaatst

Megan, mooi om je verhaal zo te lezen. Ik wist nog niet dat het verschil tussen crisisopvang vs langdurige opvang op de schop is gegaan. Lijkt me een goede zaak dat ze het nu zo geregeld hebben. Leek me al helemaal niks voor een kind om uit een crisissituatie in een tijdelijk gezin te gaan en daarna misschien weer te moeten verhuizen. Het maakt wel iets duidelijker wat wij deze zomer hebben meegemaakt:

Deze zomer hebben wij op vakantie ook een koppel ontmoet dat naast twee eigen dochters een jonger kindje opving (2,5). Het meisje was nu een paar weken bij hun en er werd idd gekeken of ze evt terug kon naar de moeder (voordien zat ze bij haar vader die, ondanks begeleid afkicktraject toch weer aan de drugs was). Het stel vertelde dat er nu regelmatig contact was met de biologische moeder en het kind. Langzaam werd er een band opgebouwd. Afhankelijk van hoe dit verliep zou het meisje na een tijdje bij moeder gaan wonen. Het pleeggezin mocht dan 6 weken geen contact hebben met het meisje, om de verwarring te voorkomen over 'bij wie hoor ik nou'. Na die 6 weken mocht er wel weer contact zijn en zou het pleeggezin evt ook als 'steungezin' mogen fungeren. Bijvoorbeeld om even te logeren, of voor de moeder om op adem te komen etc.

Het stel vond het wel heftig, maar ook heel fijn om de kleine meid iets van stabiliteit te kunnen geven en het idee van een 'normaal' gezin. Wel was duidelijk dat de kleine al veel had meegemaakt. Ze paste zich (te veel!) aan aan iedereen, kroop bij iedereen zomaar op schoot en gaf iedereen kusjes. Het gevoel van speciale binding met bepaalde mensen (zoals ouders/familie) had ze dus niet meegekregen.

Wat zij het moeilijkst vonden was idd om mee te gaan met de opvoeding van moeder (die niet altijd overeenkwam met hun ideeen, maar daar moet je je dus bij neerleggen als pleegouder), en om te zien dat de moeder, ondanks ook weer professionele begeleiding, toch nog steeds op 'de verkeerde manier' vrienden zocht... (sexy foto's op facebook/hyves etc). Ze waren erg bang dat als de kleine helemaal terug zou gaan naar de moeder, het patroon van moeder weer doorgegeven zou worden op de dochter...

Tja, dat lijkt mij zelf ook het moeilijkst. Dan moet je maar hopen dat je als pleegouder net dát verschil hebt kunnen maken door het kind een glimp te geven van 'zo kan het ook'. Het mooist is voor mij dat je dit echt doet uit liefde voor kinderen, omdat jij een veilig plekje te bieden hebt en dat wil delen met kinderen die het zwaar hebben.

Dat is toch weer anders dan een eigen biologisch kind op de wereld zetten. Dat doe je toch ook een beetje omdat je jezelf wilt voortplanten, of niet ;-)?

• 3 weken later...
Geplaatst

Hoi meiden, even een update.

6 oktober ben ik samen met mijn man naar de infoavond geweest. Opvallend veel stellen erbij met mmm-achtergrond. Iedereen was er ook heel open over. Weet niet of dat altijd zo gaat. Wij waren het eerste stel zonder kinderen tijdens het voorstelrondje. We hadden samen afgesproken om er open over te zijn. Erg veel info gehad. Ook verhalen van een ervaren pleegouder. Nadruk werd wel erg gelegd op nadelen zoals achtergrond van kinderen en gedrag van pleegkinderen. Had naar mijn idee wel een positiever verhaal mogen zijn, maar snap ook dat ze je goed willen voorbereiden op dingen waar veel pleegouders tegenaan lopen.

Nu rustig even laten bezinken en samen goed over hebben. Ik zie het wel zitten. Lijkt me gewoon super om een kind in huis te hebben. Mijn man moet nog even aan het idee wennen. Hij vindt het moeilijk om mogelijk weer afscheid te moeten nemen van een kind.

Geloof dat mij voorkeur nog steeds uit zou gaan naar een baby. Weet iemand of je ook voorkeur aan kunt geven mbt een kind dat weinig uitzicht heeft om terug te gaan naar de ouders?

Hier nog mensen verder gekomen in het pleegzorgtraject of zijn er nog nieuwe meiden bijgekomen die zich aan het verdiepen zijn in of ervaring hebben met pleegzorg? Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Geplaatst

Kaatje bestaat het onderscheid tussen langdurgie en kortdurende pleegzorg niet meer (los van crisiopvang). Wij hadden vroeger twee buren die pleegzorg deden. Bij de ene familie kwam een jongetej van 8 maanden en dat is nu 20 jaar later nog steeds hun zoon (overigens idd wel heel veel moeilijkheden gehad). Bij de andere familie waren steeds nieuwe kindjes en dan korter.

Geplaatst

Henne, je kunt inderdaad aangeven dat je voor langdurige pleegzorg gaat. Hoe lang dat wordt kan enorm verschillen. Puur egoïstisch gedacht zou ik voorkeur hebben voor een kind dat mogelijk echt helemaal bij ons zou opgroeien. Denk dat het in veel gevallen ook aan het begin niet in te schatten is of en wanneer een kind eventueel terug kan naar de ouders. Ben alleen benieuwd of ze er ook rekening mee houden bij plaatsing als je voorkeur hebt voor echt langdurig. Zal wel toch? Misschien eens informeren straks.

Geplaatst

Hoi Kaartje, manlief en ik staan er precies hetzelfde in als jullie. Wij hebben ons ook georiënteerd, maar wachten nu omdat we niet zeker weten of we in deze regio blijven wonen, en ook omdat we het gevoel hebben/ en gehoord hebben dat het verstandig is een jaar het te laten rusten na stoppen mmm. Voor mijn gevoel klopt dit laten rusten ook wel. Eerste periode is vlot verlopen, maar nu slaat het verdriet en verwerken toch wel toe, en ben ik blij dat we geen heftige dingen aan ons hoofd hebben.

Heb via google een forum gevonden over pleegzorg, wat open is, volgens mij iets van pleegzorg2go.nl, maar je vind het vast via google. Ook hier veel info. En wat mij ook opvalt is dat het niet allemaal positieve verhalen zijn, dat maakt het lastig. Ze geven aan het lastig te vinden om te gaan met mensen die toch graag voor langdurige pleegzorg gaan omdat het steeds meer gebruikelijk is het kind bij eigen biologische ouders te laten opgroeien, / contact te houden, hoe lastig de situatie soms ook is. Ik denk zelf dat het ongelofelijk af hangt van de matching zelf of pleegzorg kan lukken. Ik zit soms ook wel eens te denken aan vrijwilligerswerk omdat ik de berichtgeving over pleegzorg zo negatief vind overkomen.

Voorlopig zitten we even in een bijkomen en verwerken fase, en afwachten wat er gaat gebeuren qua noodzaak verhuizen. Net als jij hoop ik ook dat pleegzorg toch een goede match vind en voor ons ook iets van een gezinsleven is weggelegd. In ieder geval hoop dat er meer reakties komen, en blij te lezen dat er meer zijn die er inzitten zoals wij. Groetjes van Eef

Geplaatst

Eef, hoop dat er gauw meer duidelijkheid komt voor jullie. Dan kunnen jullie weer plannen gaan maken. Zal eens op zoek gaan naar die site. Herken je verhaal helemaal. Wij willen ons hier niet als kip zonder kop zomaar instorten. Eerst ons goed in verdiepen en dan pas eventuele stappen zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden