Ga naar inhoud

voedingsschema's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hallo dames

ik vind de voedingsschema's een ware crime

steeds als ik denk ja hebbes zo gaan we lekker dan is het weer tijd voor de volgende stap en begint het zoeken naar ritme en soorten eten weer op nieuw

dus ik open dit topic om een referentie kader te krijgen over hoe ik het doe/deed en hoe jullie het doen/deden

tot 11 weken gaf ik BV op aanvraag

daarna tot 3,5 maanden probeerde ik regelmaat te krijgen in de KV door te proberen er er steeds 3 tot 4 uur tussen te houden en dan snachts na de fles van 01:00 uur proberen het zolang mogenlijk te rekken tot richting 7:00

dus:

7:00 fles 180 w-6 sc

11:00 fles 180 w-6 sc

15:00 fles 180 w-6 sc

19:00 fles 180 w-6 sc

23:00 fles 180 w-6 sc

die laatste fles was als hij zelf wakker werd tussen 23:00 en 01:00

na 3,5 maanden ben ik gaan proberen of stan ook banaan wilde omdat hij zo verlekkerd keek steeds als ik er 1 nam

dit was super voor hem hij vond het heerlijk maar moeilijker voor mij want waar past die banaan nou tussen in het schema

omdat het eerst nog maar om een paar kleine hapjes ging gaf ik die tussen 11:00 en 15:00.

bij 4 maanden kwamen de echte (kleine)potjes fruit die steeds verder op gingen

het schema veranderde alweer ook kwam er nu ook pap bij ook omdat stan een beetje genoeg kreeg van gewoon maar melk

8:00 fles 180 water-6 sc melk+2 sc rijstebloem

10:30 fruit +fles 150 water-5 sc melk

15:00 fles 180 water-6 sc melk

19:00 fles 180 water-6 sc melk

23:00 fles 180 water-6 sc melk + 2 sc rijstebloem

tegen 5 maanden was het zover dat het fruit echt onderdeel maakte van de dag en kon ik beginnen om 1 fles af te bouwen en groente toe te voegen

toen werdt het

8:00 fles 210 water +7 sc melk +3 sc rijstebloem vanille

10:30 fruit potje helemaal

13:00 fles 210 water 7 sc melk

17:00 groente zoveel hij wilde (begon met een half potje maar al snel werd dat een heel (klein potje) en een fles 150 water +5 sc melk en wat hij op dronk was goed of het nou 1 slok was of alles

21:00 fles 210 water +7 sc melk +3 sc rijstebloem vanille

na 2 weken werdt de fles van 150 vervangen door een toetje (kwark of yogolino)

ook gaf ik al eens een bambix berenkoekje of een broodkorstje tussen door en natuurlijk water of wat diksap tussen door

gister met 6,5 maanden werd het advies van uit het cb

flesvoeding met wat broodkostjes (of wat ouder brood wat niet zo erg meer plakt ,licht bruin brood is aangeraden )

daarna fruit

dan weer flesvoeding met broodkostjes

dan weer flesvoeding

dan warm eten(groot potje 6 maanden,met vlees ) en 100 cc kwark of yoghurt

dan weer een flesvoeding

maar ik kreeg geen hoeveelheden en geen tijden

alleen de melding er moet tussen de 500 cc tot 750 cc melkproduct in per dag

een dag is tussen 8:00 en 23:00

maar ik heb het gevoel dat ik nu weer achteruit ga met dit schema

of lijkt dat maar zo

en ik moet toe naar 3 echte voedingen en 2 snacks net als we zelf doen

maar ik weet ook even niet hoe ik dat moet gaan doen

dus iemand tips/trucs of ideeen?

Geplaatst

ik deed met mijn 2 kinderen alles op aanvraag en heb mij nooit echt aan schema's gehouden, ja...kleine schema's en meer de mijne, zoals ontbijt, lunch en avondeten had ik structuur in, maar de rest deed ik echt op aanvraag en eigen gevoel...heb voor mij ervaren dat dat het beste is, tenslotte weet je als moeder zijnde altijd wat het beste is voor je kind, ook al twijfel je soms/vaak (hoort erbij hoor, haha)

ik zou de eerste flesvoeding met brood zien als ontbijt, dus wanneer ontbijt jij?, fruit als tussendoortje, fles met brood als lunch en de flesvoeding daarna gewoon als tussendoortje/drinken, warm eten als diner en kwark of iets als toetje en flesvoeding als laatste voeding....maar nogmaals, je moet doen wat jij vind dat je zou moeten doen, wat het cb ook zegt!! en twijfel nooit aan jezelf!!

veel liefs

Geplaatst

Het blijft altijd een gezoek. Ik denk dat Thomas rond 6 maanden op het volgende schema zat:

Ochtend: ontbijt met Bambix 6 maanden (= poedermelk met Bambix) ipv de broodkorsten

Tussendoor: fruit

Lunch: broodstukjes en een flesje er achteraan (als ze namelijk meer brood gaan eten, wordt de hoeveelheid fles minder)

Tussendoor: fruit / koekje / klein flesje melk

Avondeten: warm eten met magere yoghurt of kwark toe

Eventueel nog een fles rond bedtijd.

Dit is ook een schema wat je straks weer handig kan aanpassen door de middagfles en avondfles te laten vervallen. Vaak is het ook gewoon even kijken naar wat je kleine wil en kan...

Geplaatst

Hoi Pleun,

ik zit precies hetzelfde te zoeken. Ook ik heb er geen regelmaat in.

Ronja is 6 maanden en krijgt nog voornamelijk bv. Ik ben begonnen met gepureerde groenten, gewoon om te proeven, dus niet op een vast tijdstip. Die hoeveelheid werd steeds iets meer. Ze vindt het zo lekker en leuk, dus ik neem aan dat ze er aan toe is. Dat is een beetje mijn leidraad.

Nu geef ik haar sinds een paar weken een stukje rijstwafel om op te sabbelen, vindt ze ook geweldig. Ze sabbelt erop totdat ze het naar binnen kan zuigen. Gaat zo een halve rijstwafel in.

Vanmorgen voor het eerst pap geprobeerd, vond ze wel lekker, maar ze nam maar een paar happen. Zal nog wel wennen zijn. Ik heb haar daarna een halve banaan gegeven, het geheel vond ik wel een vervanging van een bv.

Bij ons ziet het er ongeveer zo uit:

5:00-6:00 bv en dan verder slapen.

8:00-9:00 fruit (geraspte appel, banaan of peer tot nu toe)

10:00 bv

tussendoor halve rijstwafel, maar ook nog niet elke dag

13:30 bv

tussendoor groente proeven

16:30 bv

22:00 bv

Komt neer op 5 voedingen, aangevuld met 's ochtends fruit en af en toe 's middags halve rijstwafel en 's avonds af en toe wat groente.

Ik ben nu ook aan het zoeken wanneer ik nou echt een bv kan overslaan. Ze gaat blijkbaar niet ineens een heel bord pap eten, dus ik ga maar gewoon van haar uit en ik forceer vooral niks, hoop dat het gewoon vanzelf gaat.

het cb geeft advies, maar naar mijn mening zijn er verschillende theorieën over eten bij babies, die niet allemaal worden genoemd door ze. Zo zou ze pap moeten eten, maar op borstvoeding.com staat een heel leuk (vind ik zelf) introductieprogramma voor het opbouwen van vast voedsel (ook heel handig als je geen borstvoeding geeft!), waarin staat dat je helemaal geen pap hoeft te geven. Melk met brood is ook pap. En vlees hoeft ook niet het eerste jaar.

Ben ook benieuwd hoe anderen dit doen!

Liefs,

Anne

Geplaatst

De voedingsschema's veranderen met het veranderen van de slaapjes. Je merkt dan dat je niet meer uit kan komen met de voedingen.

Wij doen niet aan vaste tijden: dat deed ik bij mijn oudste wel en daar werd ik helemaal kriebelig van.

Nu doen we alles op verzoek en ongeveer en dat gaat prima.

Wij hadden rond 6 maanden:

ochtend fles melk (180)

fruithap

stukje brood met fles melk

middag melk

avond papfles (maar dat viel wel zwaar), langzaam begonnen met groente en yoghurt

Nu:

's nachts als hij komt 180 water + poeder (is niet vaak meer gelukkig).

ochtend (half 8 ofzo): pap 180 cc + poeder + pap (als hij al melk heeft gehad minder)

Vaak hier naar bed (soms pas na het fruit)

tussendoor fruit

boterham + beetje drinken

later melk en weer naar bed

17.30/18.00 uur potje warm eten en bakje yoghurt

Dan naar bed rond 19.00 uur.

Geplaatst

Jeetje zeg, als ik dat zo lees dan word ik al helemaal zenuwachtig!

Ik heb gewoon lekker 6 mnd bv op vraag gegeven (zat op n gegeven moment vanzelf een soort rooster in: 7 u, 11 u, 15 u, 19 u en 23 u), waarbij ik de laatste voeding vaak in flesje gaf met wat rijstebloem.

rond 5,5 mnd ben ik begonnen met rapley-methode van bijvoeden: stukje fruit of groente op bijtklaar formaat en structuur (bv gekookt worteltje, of broccoliroosje, stuk banaan of sabbelbaar peertje of meloen). Dat deed ik eerst na de bv of tussen twee voedingen in (het gaat dan in t begin meer om kennismaken, nieuwsgierig worden en ontdekken dan echt om voeden). Langzamerhand werden die hapjes steeds belangrijker. Dan gaf ik haar eerst een peertje om op te smikkelen en daarna 'topte' ik het 'af' met bv. En idd, ik nam vooral de momenten dat wij zelf ook aan tafel gingen om haar vast voedsel te geven. zo leerde ze meteen het idee van 'samen eten'.

Dit was echt heerlijk ontspannen, voor zowel ons als voor haar. geen dwang, geen geklieder met potjes of pureevoeding die overal terecht komt behalve in het mondje, en het ging gewoon op een tempo en manier die zij zelf aangaf. Goed boek: 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes.

Geplaatst

Tja, wij zijn ook nog steeds aan het zoeken. Maar hebben wel een aardig schema gevonden. Ik vind het alleen zo dagvullend. Als je al een keer een dagje weg wilt gaan, moet je zoooo goed voorbereid zijn, pffff!

Bij ons ziet het er zo uit:

7.00 fles 210 water+7 scheppen+ granenpap

8.30-9.30 slapen

9.45 heel fruitpotje leeg

11.00 fles 180 water + 6 scheppen

12.00-13.30 slapen

13.30 boterham zonder korstjes met smeerkaas of smeerworst en een flesje vruchtensap aangelengd met water

15.00 fles melk 180 water + 6 schepjes (dit gaat meestal niet leeg)

16.00-17.00 slapen

17.30 uur; potje groenten met vlees ( eet maar de helft van zo'n groot potje)

19.00 uur fles met 180 water + 6 scheppen

Daarna naar bed tot de volgende ochtend 7 uur en beginnen we weer opnieuw.

Ik vind het erg veel en dus een vol programma. Ik ga morgen naar het CB en vrgen of de fles van 15 00 eraf mag en kan.

• 4 maanden later...
Geplaatst

tot 11 weken gaf ik BV op aanvraag

daarna tot 3,5 maanden probeerde ik regelmaat te krijgen in de KV door te proberen er er steeds 3 tot 4 uur tussen te houden en dan snachts na de fles van 01:00 uur proberen het zolang mogenlijk te rekken tot richting 7:00

dus:

7:00 fles 180 w-6 sc

11:00 fles 180 w-6 sc

15:00 fles 180 w-6 sc

19:00 fles 180 w-6 sc

23:00 fles 180 w-6 sc

die laatste fles was als hij zelf wakker werd tussen 23:00 en 01:00

na 3,5 maanden ben ik gaan proberen of stan ook banaan wilde omdat hij zo verlekkerd keek steeds als ik er 1 nam

dit was super voor hem hij vond het heerlijk maar moeilijker voor mij want waar past die banaan nou tussen in het schema

omdat het eerst nog maar om een paar kleine hapjes ging gaf ik die tussen 11:00 en 15:00.

bij 4 maanden kwamen de echte (kleine)potjes fruit die steeds verder op gingen

het schema veranderde alweer ook kwam er nu ook pap bij ook omdat stan een beetje genoeg kreeg van gewoon maar melk

8:00 fles 180 water-6 sc melk+2 sc rijstebloem

10:30 fruit +fles 150 water-5 sc melk

15:00 fles 180 water-6 sc melk

19:00 fles 180 water-6 sc melk

23:00 fles 180 water-6 sc melk + 2 sc rijstebloem

tegen 5 maanden was het zover dat het fruit echt onderdeel maakte van de dag en kon ik beginnen om 1 fles af te bouwen en groente toe te voegen

toen werdt het

8:00 fles 210 water +7 sc melk +3 sc rijstebloem vanille

10:30 fruit potje helemaal

13:00 fles 210 water 7 sc melk

17:00 groente zoveel hij wilde (begon met een half potje maar al snel werd dat een heel (klein potje) en een fles 150 water +5 sc melk en wat hij op dronk was goed of het nou 1 slok was of alles

21:00 fles 210 water +7 sc melk +3 sc rijstebloem vanille

na 2 weken werdt de fles van 150 vervangen door een toetje (kwark of yogolino)

ook gaf ik al eens een bambix berenkoekje of een broodkorstje tussen door en natuurlijk water of wat diksap tussen door

gister met 6,5 maanden werd het advies van uit het cb

flesvoeding met wat broodkostjes (of wat ouder brood wat niet zo erg meer plakt ,licht bruin brood is aangeraden )

daarna fruit

dan weer flesvoeding met broodkostjes

dan weer flesvoeding

dan warm eten(groot potje 6 maanden,met vlees ) en 100 cc kwark of yoghurt

dan weer een flesvoeding

maar ik kreeg geen hoeveelheden en geen tijden

alleen de melding er moet tussen de 500 cc tot 750 cc melkproduct in per dag

een dag is tussen 8:00 en 23:00

--------------------------------------------------------------------------

even updaten

met ongeveer 8,5 maanden wilde stan zn laatste fles niet meer en sliep hij na zn avond eten gewoon de hele nacht van ongeveer 19:00 tot 7:00

hij had even moeite met het terug draaien van de klok maar /nouja moeite hij hield zich aan zn eigen schema maar da werkte wat lastig omdat het dan voor mij uitkwam op 8:00 en ik dus wat moeilijker dingen gepland kreeg

maar na 3 weken was hij gewend aan ons nieuwe tijdsschema en komt hij weer om 7:00

hij zit nu op

7:00 fles 210 water +7 sc melk +3 sc pap vanaf 8 mnden

10:00 fruit in stukjes of rijstewafeltjes met wat drinken

dan naar bed voor een tukje

12:00 2 bruine boterhammen met beleg (smeerkaas ,magere leverpate, jam,) en boter met een beker volle yoghurt +/_ 150 cc

rond 13:30 weer naar bed voor een tukje

15:00 weer een tussendoortje

17:30 avondeten potje vanaf 8 maanden of met de pot mee als het niet te veel kruiden en/of zout heeft en daarna nog toetje 100 cc

19:00 naar bed en door tot de volgende dag

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden