Ga naar inhoud

slechte nachten!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Oh ja, ik had wel wat dingen die mij hielpen te ontspannen waardoor ik in ieder geval een beetje kon inslapen zeg maar:

- beker warme melk (met anijsblokjes). Ook al moest ik daar natuurlijk wel weer van plassen...

- Warm bad

- etherische oliebrandertje in de slaapkamer met rustgevend geurtje erin

- tijdschrift lezen (maar inderdaad liever niet over zwangerschap/kinderen, gewoon even iets heel anders)

- eruit gaan als het echt niet meer lukte om te slapen en dan even een uurtje op de bank gaan zitten lezen.

Geplaatst

ik las gisteren dit topic, en prompt lagik wakker vannacht :-) Kon niet slapen, heb 2 uur liggen vechten en alle trucs uitgeprobeerd. Uiteindelijk me er aan overgegeven en toen viel ik natuurlijk in slaap...

Geplaatst

Hey hoi,

Hier nog geen klachten bij 8 weken zwangerschap maar wel het voornemen dat áls die komen straks

dat ik dan een postoel naast m'n bed zet (met deksel). Dan hoef je maar een kontje op te schuiven, piesen

deksel erop en plof weer in bed. Is dat geen idee voor jullie?

Geplaatst

He Bunbums, heb er wel over nagedacht ja! Toch is een loopje naar de wc ook wel lekker voor mijn strammen benen die opspelen 's nachts:icon_smile: !

Fren, hoop dat je gister de slaap weer hebt weten te vatten. Kun je nagaan wat een topic wel niet teweeg kan brengen haha. Gelukkig kon je gelijk iets met de tips die hier gegeven zijn en ben je weer in slaap gevallen.

Ik herken het wel Lala (gefeliciteerd met je zoon trouwens), ik slaap de afgelopen nachten in ieder geval een keertje drie uur achter elkaar. Ik lig daarnaast wat langer wakker, maar wat ik slaap is wel van redelijke kwaliteit. Dat maakt dat ik mij overdag wel uitgeruster voel.

Geplaatst

Damessss,

Iemand nog nieuwe inzichten opgedaan rondom het slechte slapen in de zwangerschap? Het is weer weinig hier! Ben blij dat het weekend weer lekker voor de deur staat.

Daantje

Geplaatst

He Daantje en de rest,

Nou ik moet zeggen, ben ook alweer 3 kwartier wakker. Was lekker vroeg naar bed gegaan, maar dan komt op een bepaald moment toch mijn lieve vent naar bed. Alleen die kan zo erg snurken! Gewoon niet normaal. Als ik dan wakker ben en hij begint zijn oerwoud neer te zagen dan zijn er nog maar 2 opties. De befaamde elleboog techniek, lief vragen tot het snauwen wordt of even naar beneden gaan. Dat laatste is het dus geworden. Ik ga zo weer naar boven en lezen. Vaak draait hij zich spontaan op zijn zijde vanwege het licht. Anderzijds wordt ik vaak weer flink doezelig door juist in bed te lezen, maakt niet uit wat eigenlijk. Een goede tip? Wie weet helpt het jullie.....ik ga naar boven en hopelijk blijft de kat beneden, anders moet ik met hem ook nog wedijveren om een stukje deken :)

Geplaatst

He Aukus,

Heb je de slaap nog kunnen vantten na je nachtelijk bezoek aan de woonkamer? Gelukkig snurkt mijn vent niet, maar lijkt me goed irritant als je al moeilijker slaapt door de zwangerschap! Wat betreft het gaan lezen midden in de nacht, ik heb er het geduld niet voor! Ik wil gewoon slapen en als ik ga lezen word ik zenuwachtig van die uren die wegtikken terwijl ik nog altijd wakker ben! Erg effectief is het helaas niet om hardnekkig te willen slapen, want dan lukt het juist niet..

Ik heb vannacht weer eens een aardige nacht gehad sinds twee weken, ben er helemaal blij mee.

Geplaatst

Ja hoor, heb daarna netjes geslapen tot tegen acht uur, toen weer naar de wc en heb vervolgens maar besloten niet weer terug te gaan naar bed. Daarbij schopt de kleine steeds vaker, dus het is ook wel gezellig om hem bezig te voelen. Maar zoals ik al schreef+ lezen is voor mij een beproefde methode. En dan moet ik erbij vertellen, dat ik doorgaans echt niet zo´n goede lezer ben, omdat ik er altijd in slaap van val hahahaha! Ik zou gewoon een verschrikkelijk flauw boekje proberen, misschien zelfs wel een doktersroman? Het gaat niet om een diep gaand verhaal, het gaat erom dat je je gedachten verzet. Lezen kost moeite en dan kiezen je hersenen automatisch voor een betere oplossing: slapen, omdat je de rust nodig heeft.

Dat je dus zenuwachtig wordt en de uren voelt wegtikken betekend dus dat je je niet kan concentreren. Dat je niet kan slapen heeft misschien er toch mee te maken dat je loopt te malen. Dat kan ik goed begrijpen, bijna iedereen hier op het forum heeft heel wat meegemaakt en ook al ben je niet er niet bewust van kan het best zo zijn dat je misschien nog het een en ander moet verwerken. Ik merk dat ik soms gewoon nog niet kan geloven dat ik echt zwanger ben, dat is minder geworden sinds ik de kleine voel, ik erken nu echt dat er leven in mij groeit. Maar door jaren van teleurstelling en pech ga je er bijna vanuit dat dat dan maar zo moet zijn, wat complete onzin is natuurlijk. Nu kan ik voor niemand anders oordelen, maar voor mij was dat wel zo. Het is gewoon lastig om toe te geven aan al dat geluk als er altijd die angst in je achterhoofd rond zweeft.

En dat snurken, ach, ja, dat doet hij al sinds ik hem ken, soms houdt het me wakker, maar tegenwoordig weet ik al niet beter. Het is net zo als bij mensen die onder de rook van Schiphol wonen; ze gaan dan verhuizen of met vakantie en kunnen dan de slaap niet vatten omdat ze de vliegtuigen missen. Zo is het ook met mijn vent, alleen irritant als hij soms door de geluidsbarrière gaat, maar goed, ik heb zo mijn onaardigheden.

Geplaatst

Ha ha Aukus, ik moet wel lachen om hoe je gewend bent geraakt aan het gesnurk van je man!

Ik denk dat er wel een kern van waarheid zit in wat je beschrijft. Ik ben van nature een piekeraar en hou graag de controle. Nou gaat dat met een baby op komst een beetje moeilijk... Ook het zwanger zijn zelf vraagt om een beetje overgave en daar worstel ik mee. De een krijgt hoofdpijn en ik lig wakker. Daar word ik dan weer onrustig van, want dan raak ik de controle gevoelsmatig nog meer kwijt. Het hele voortraject draagt niet echt bij aan een gevoel van vertrouwen en dan is het cirkeltje rond. Oh ja, vergeet ook nog de hormonen die volgens mij ook een rol spelen in mijn nieuwe slaapritme.

De manier waarop jij beschrijft hoe je met het wakker liggen omgaat lijkt me heerlijk. Je klinkt vrij laconiek en laat het volgens mij wel redelijk gebeuren!

Leuk dat je de baby al voelt en dat je het zo gezellig vindt. Lijkt me heel bijzonder (volgens mij voel ik het soms ook al een beetje).

Fijne avond!

Geplaatst

He Daantje, fijn dat je het zo vermakelijk vind :D

Ik herken dat ook hoor. Controle houden is heerlijk. Maar helaas ook een illusie. Er is 1 ding helemaal zeker aan een kindje krijgen: niemand kan je vertellen hoe je dat gaat ervaren. Het zullen hoge bergen zijn met dus ook diepe dalen. Mijn moeder formuleerde het minder fraai: Als je een kind krijgt, leer je angst kennen. Ik begrijp nu al die uitspraak al te goed. Van de eerste dagen 'blijft het zitten' tot de eerste controle waarbij je hopelijk een kloppend hartje mag zien flikkeren op het scherm. Van de magische 13 weken grens tot een redelijk aanname van een probleem of goede gezondheid van de 20 weken echo. Stap voor stap momenten zonder controle, met angstige momenten en tot nu toe totale opluchting, gelukkig maar. Dat is nog maar het begin, ik kijk nu uit naar het moment dat het kindje levensvatbaar wordt beschouwd, daarna zal de angst om de bevalling hopelijk bezweert zijn. Maar eerlijk is eerlijk, al mijn angst en gepieker erover helpt mij niet. Het gaat zoals het gaat. Ook als straks mijn mannetje naast de bank staat en onwennig de eerste stapjes zet en dus blijft hangen achter iets en valt. Of als hij groter wordt en voor zichzelf moet leren opkomen op school. Laat staan als hij straks 16 is en misschien wildebras blijkt te zijn. Als (jonge) ouder sta je aan de zijlijn. Je hoopt dat alles wat je probeert mee te geven over komt, dat ze jou zullen raadplegen bij onraad. Maar dat is hem juist. Daar zullen we nooit controle over kunnen uitoefenen en het leven gaat zoals het gaat. Ik probeer het ook maar los te laten. De ene moment lukt dat beter dan het andere moment. Therapeutisch in dit geheel vind ik dan ook om dingen te vinden waar ik wel controle op kan uitoefenen, zoals iets moois schilderen of koken. En vaak, als ik dan lekker bezig ben dan denk ik niet meer aan al die dingen die toch zijn zoals ze zijn en dan kom ik toch een beetje tot rust... Dus Daantje, adem in en uit en bedenk dan dat je hoe dan ook je best zal doen en dat dat al heel veel helpt!

Nou genoeg gezegd, ik ga lekker naar bed, even lezen en waarschijnlijk al snel in doezelen. Slaap lekker dames en tot een volgende keer maar weer!

• 2 weken later...
Geplaatst

He Aukus,

Ik had nog helemaal niet gereageerd op je laatste post. Je hebt het mooi omschreven hoe de onzekerheid altijd een rol zal blijven spelen. Ik merk wel dat dat besef ook een proces is dat bij het zwanger zijn hoort!

Slapeloze nachten blijven hier aanwezig, gaat van tijd tot tijd beter! Nu lekker vakantie, dus dan is er ook meer ruimte voor ontspanning tussendoor, heerlijk.

Vanavond hopelijk een goed nachtje!

Daantje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden