Jump to content

slechte nachten!

Daantje 31

Recommended Posts

Hoi Daantje,helaas is er niks aan te doen tegen slecht slapen. Ik moest om 1 uur uit bed om te plasen en op het eind van mijn zwangerschaap sliep ik maar 1 of 2 uur per nacht. Ik was dood moe ik ging huilen van de vermoeiheid ik botste mijzelf tegen alles.....vreselijk....

Er zijn slaap tabletjes maar ik hoorde dat ze niet goed werkten dus ik heb ze niet ingenomen. Toch mag je vragen aan de vk.

Succes verder met je zwangerschaap!

Heel herkenbaar. Maar ik heb ervaren dat je ertegen verzetten het niet beter maakt. Accepteer dat het erbij hoort en probeer alle momentjes van rust te pakken. Ik heb mijn hele zw heel slecht geslapen en ook vroeg wakker, overdag niet vooruit te branden en ook allemaal lichamelijke ongemakken en klachten.

Dus de enige tip die ik je kan geven is alle momentjes van rust die je kan pakken gewoon doen.

En er zijn idd medicijnen voor, als je het echt niet meer trekt. Maar vooral aangeven bij de vlos of gyn.

Succes!!

He Daantje,

nou ik wilde dat ik beter nieuws had, maar ik heb er ook verschrikkelijk veel last van. Ik ben nu bijna 19 weken zwanger en volgens de boeken zou ik nu lekker kunnen doorslapen, maar nee hoor. Elke nacht ga ik eruit. Meestal tussen 2 en 4 uur ben ik onderaan de 2 trappen in het kleinste kamertje van het huis te vinden. In het eerste trimester soms zelfs 2 keer per nacht eruit, dus ik houd mijn hart vast voor over een paar maanden. Ik heb wel gelezen dat ik niet zoveel meer moet drinken 's avonds, maar dat had een verschrikkelijk neven effect omdat ik dan met een droge keel wakker werd, ook niet fijn. ik maak er maar het beste van en doe gewoon af en toe maar de was in de droger en probeer dan gewoon weer te slapen. Ook al lukt dat niet meteen is het beter dan beneden voor de pc te zitten, je lichaam rust dan alsnog iets meer uit.

succes ermee!

Hey Daantje,

Ik kan je ook niet helpen met tips, behalve dat je je het beste kan overgeven aan hetgeen je overkomt. Ik slaap nog steeds heel slecht, niet zo zeer van het plassen maar wordt gewoon midden in de nacht wakker. Maar dan ook echt klaarwakker! Vaak lig ik dan 1,5 - 2 uur wakker en val ik nog ff in slaap tot de wekker weer gaat. Er is, voor zover ik weet, weinig tot niets aan te doen.

Zoals de andere meiden ook al zeggen, probeer zoveel mogelijk momentjes rust te pakken..

Succes, enne.. Weltrusten!

ook hier word er slecht geslapen

en 5 x plassen valt best mee hoor moet veel vaker hihi

verschilt natuurlijk wel per nacht maar moet elk uur wel plassen en als ik niet hoef te plassen lig ik gewoon wakker

hier is het eind in zicht veel sterkte nog met de slapeloze nachten

Hoi, ik ben ook veel wakker om te plassen. Mijn vorige zwangerschap kwam ik toen nooit meer in slaap. Toen ik dit x zwanger was heb ik direct voor boven een wc gekocht ( een broyeur met vermaler omdat we geen gewone afvoer hebben). Ik moet zeggen dat dit echt scheelt. Een kort stukje half slaapwandelend zorgt ervoor dat ik in de meeste gevallen zo weer in slaap val. Ook niet altijd natuurlijk, maag het gaat voor mij echt veel beter smdan mijn vorige zwangerschap.

Groet,

Jeanine

Hallo dames,

Dank voor al jullie reacties. Veel medestanders als het gaat om slechte nachten! Komt erop neer dat ik mij het beste erbij neer kan leggen. Klopt dat als ik mij eraan ga storen, dat het dan alleen maar erger wordt! Ben pas 15 weken op weg, dus ik zit vooral te piekeren over hoe ik al die weken door moet komen op werk. Voel me echt brak overdag. Nou ja, niet te ver vooruit kijken en per dag zien wat mogelijk is!

Hallo dames,

Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschappen. Het slecht slapen had ik ook tijdens mijn zwschap. Zo erg dat ik op een gegeven moment wegens oververmoeidheid 3 daagjes ben opgenomen in het zkh om bij te komen (met behulp van slaapmiddelen). Maar hopelijk komt het bij jullie niet zo ver. Wat tips die mij hebben geholpen:

als je wakker wordt en niet terug in slaap kunt komen: blijf niet liggen, maar ga eruit en weg uit de slaapkamer. Beneden even een kopje thee of iets anders warms drinken (plassen moet je toch al heel vaak dus dat maakt verder niks uit, maar de warme drank ontspant). Verder lezen en dan GEEN zwangerschapsboeken, tijdschriften oid, maar echt iets dat afleidt van het zwanger zijn. En ook niet achter je laptopje kruipen en op het forum gaan rondhangen, daar word je veel te wakker van. En verder, als je de mogelijkheid hebt, rust overdag.

Wat werk betreft, er zijn Arbo-regels voor zwangeren waar een werkgever rekening mee moet houden:

Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden. Hier heeft u recht op:

• regelmatige werk- en rusttijden
  • extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
  • een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
  • geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
  • zwangerschapsonderzoek in werktijd.

Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

Bij mij op het werk is daar goed rekening mee gehouden, mijn baas zei dat hij liever wilde dat ik wat minder werkte en het langer vol hield dan dat ik al in de 6e maand thuis zou komen te zitten.

Dames, succes, geniet van je zwangerschap en welterusten!

Groetjes,

Lot

@Daantje: ik ben uiteindelijk vanaf week 32 thuis geweest, maar dat had ook te maken met gekneusde ribben en dusdanig veel pijn dat autorijden te pijnlijk was.

Daar heb ik fysiotherapie voor gehad en ging ik in superconditie de laatste paar weken in!

Daantje; Ik heb hetzelfde gehad in m'n zwangerschap. langer als 2 uur slapen lukte niet, want dan

werd ik wakker om te moeten plassen, k sliep heel erg onrustig.

Het hoort erbij, en het is zelfs zo, dat je lichaam op deze manier er alvast aan went dat je straks,

met de kleine, ook geen volledige nachten gaat maken!!

Mijn nachten waren al v.a. het begin van m'n zwangerschap 'rommelig'.

Als het kan 'smiddags (of als je uit je werk komt) even gaan liggen, je hoeft niet persé te slapen, maar dat je lichaam even ontspant.

Wat mij vaak ook wel hielp is lekker n warme douche voor het slapen gaan!!

In ieder geval sterkte ermee!!

Hoi Tweety,

Dank voor je reactie! Ik herken het van die twee uur achter elkaar slapen en het dan eruit moeten om te plassen. Naar de ochtend toe worden de nachten zelfs nog onrustiger.

Ik probeer mezelf inderdaad maar een beetje aan te wennen dat ik op een vrij moment even een ontspanningsoefening doe of even lekker op bed ga liggen. Scheelt wel!

Jij bent inmiddels bevallen van een zoon lees ik, gefeliciteerd! En? Heeft het rommelige slapen je inderdaad laten wennen aan de nachten met een kleintje?

Groetjes,

Daantje

Hier ook slechte nachten!

Ik hoef er niet echt vaak uit om te plassen, soms 1 keer per nacht maar ook niet altijd. (En ik zorg er altijd voor dat ik echt net voor ik mijn bed in stap mijn blaas helemaal leeg)

Maar echt lekker slapen doe ik dus niet. Ik lig gewoon niet lekker. Ik ben een buikslaper maar met een E cup normaal, die nu toch echt wel F begint te worden ligt dat niet echt lekker. Op mijn zij ben ik soms zat, en ik durf niet op mijn rechterzij te gaan liggen omdat ik laatst een onderzoek heb gelezen dat je dan sneller een miskraam kan krijgen. Dus dat maalt dan wat door mijn hoofd...

Wat wel helpt is nog even een boek lezen voor ik ga slapen. Dus gewoon een leesboek en niet iets over zwangerschap. Daarna slaap ik echt prima!

Het hielp in m'n kraamtijd idd. wel dat ik 'gewend' was dat m'n nachten altijd zo onrustig waren,

daardoor stapte ik er vrij makkelijk uit als m'n zoontje kwam!! (en ook omdat het heerlijk is om je

kindje te mogen pakken en bij je te mogen houden hoor ;-) )

Sinds deze weeg maak ik weer nachten van 6 á 7 uur achter elkaar, omdat Aron al door slaapt!!

Dat is sinds 'm'n zwangerschap niet meer gebeurt, dat ik zo lang achter elkaar geslapen heb!!

En ik was altijd n enorm goede uitslaper....kon 's ochtends met moeite uit bed komen.... toen ik

zwanger was, had ik daar dus geen last meer van, k was altijd vroeg en makkelijk wakker te krijgen,

nu ben ik weer (helaas) niet wakker te krijgen 's ochtends...

Maar ach.... blijf k toch n uurtje (of wat) langer liggen ;-)

Tweety, wat heerlijk zeg dat je zoontje zo snel al doorslaapt! Klinkt ook heel ontspannen dat je 's morgens gewoon nog een uurtje terug in je bedje duikt!

Liedje, jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap. Gelukkig heb heb je iets gevonden wat je helpt om goed te slapen. Heb het inderdaad ook ergens gelezen van dat liggen op de linkerzij. Ik slaap normaal gesproken al op mij zij, dus dat scheelt voor mij weer.

Door al jullie reacties kom ik steeds meer tot de conclusie dat het slechte en onrustige slapen echt een zwangerschapsgerelateerde klacht is, waarvan er echt niks anders op zit dan te accepteren dat het erbij hoort. Het helpt mij wel om het zo te zien in plaats van te denken dat ik zeker teveel pieker of ik iets anders niet goed doe.

Geeft ook wel een goed alibi om 's avonds na het werk lekker op de bank neer te strijken.

Daantje

Dames, ik breek even in!

Ook ik heb tijdens mijn zwangerschap super slecht geslapen! Het was zo erg dat ik er uiteindelijk voor ben opgenomen. Dit na vele gesprekken met de vk en deze had het zh gebeld om "sedatie" aan te vragen. Omdat ik echt niet meer kon met 36 weken ben ik een nacht opgenomen geweest. De vk vond het niet verantwoord meer en vond dat ik mijn slaap even moest inhalen dat mocht de bevalling zich zou aandienen, ik het kon opbrengen om daadwerkelijk te bevallen. Hou het maar goed in de gaten allemaal en bespreek met de vk als het niet meer mocht gaan! Ik hoop natuurlijk dat jullie straks als een roosje zullen slapen!

Dikke xx voor jullie allemaal!

He Maatje,

Zo, dat lijkt me heftig dat je na twee jaar nog altijd van die onrustige nachten hebt! Wat kan het toch verschillen per kind he?

Wat maakte dat je de sedatie zo vreselijk vond? Als je geen zin hebt om er over te vertellen ook prima hoor, maar ben wel benieuwd!

Succes met je gebroken nachten!

Daantje

Tuurlijk mag je het weten!

Ik moest om 21:00 in het ziekenhuis zijn en zou om 22.00 uur een spuit in mijn kont krijgen. Eerst nog even aan de ctg gelegen en daarna maar wachten wachten wachten. Uiteindelijk pas om 23:30 een spuit gehad maar absoluut niet geslapen! Ja, het laatste uurtje en om 6 uur mocht ik weer aan de draden. Mijn man zou om 8 uur komen om me te halen. Tijdens het ontbijt voelde ik me niet lekker worden en meer weet ik niet. Ik werd wakker met een zuurstofkapje en een infuus. Mijn man was niet ingelicht toen hij binnen kwam en schrok zich helemaal lam! Blijkbaar een hyperventilatie aanval gehad en een allergische reactie op de spuit. Niet fijn dus. Al met al nog slechter eruit gekomen! Dat was met 36 weken en ik ben bevallen met 41 weken en 3 dagen door een inleiding en een loodzware bevalling van 17 uur incl vacuüm en knip.

Lang verhaal Hahaha

Daantje,

Vorig jaar tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik precies hetzelfde gehad en nu begint het weer. Ik was ook doodmoe en probeerde ook overdag te slapen. Mijn tips:

* niet in je bed blijven liggen, kopje thee beneden drinken, boekje lezen of wat tv kijken

* mijn vk is ook homeapatisch arts en heeft pilletjes voor mij gemaakt en die werkte vrij goed voor steeds korte periodes

* met je VK bespreken want als je te weinig slaap krijgt houd je de bevalling ook niet vol en de nachten daarna zijn ook niet gelijk 8 uur doorslapen

* Voeten omhoog leggen in bed voor het geval je rusteloze benen hebt en eventueel een stuk zeep in bed. Hielp bij mij heel erg

* rustgevende muziek opzetten op je ipod bijvoorbeeld (meditatiemuziek)

Bij mij is het helaas ook regelmatig weer zover en ik geef me er maar gewoon aan over.

Heel veel succes!

Maatje, getver wat een rot situatie. Je hebt het toch vol weten te houden en je bent pas vijf weken later bevallen. Hoe heb je dat gedaan?

Moontje, rot he die slechte nachten. Houdt het aan bij jou of is het inmiddels weer wat beter?

Ik had weer wat dagen goed geslapen en nu alweer wat nachten elke twee uur wakker waardoor ik overdag duf ben. Ik sta voor de klas, dus het werkt wel belemmerend! Probeer zen te blijven en mij erbij neer te leggen. Heb wel gemerkt dat hoe meer ik mij verzet, hoe erger het wordt!

Hi Daantje,

Zoals je zelf al geconcludeerd had; het hoort er blijkbaar bij ;)!

Ik sliep vanaf week 32 ongeveer ook heel slecht, elk uur plassen, op mijn rug liggen ging niet meer want dan werd ik niet lekker, op mijn linkerzij ging mijn been na een uur pijn doen en op mijn rechterzij kreeg ik last van mijn heup..zucht, wat een ellende was dat!

Nu ik bevallen ben slaap ik denk ik minder uren per nacht dan tijdens de laatste weken van mijn zwangerschap maar toch is dit beter. De uren die ik slaap, slaap ik namelijk wel veel lekkerder en ook is in bed liggen gewoon weer fijn, ook al zijn de nachten gebroken. Sterkte de komende tijd en je moet maar denken: het is voor een goed doel!