Jump to content

Help, dringende vraag over flesvoeding

Guest Hope30

Recommended Posts

Ik zit met een probleem met Desley zijn flesvoeding. Vooraf moet ik wel zeggen dat Desley heel snel is met alles. 3 Dagen na zijn geboorte kon hij al zijn hoofdje optillen, hij is een heel sterk kindje. Na 5 weken lachtte hij al, en kan ook op zijn zij draaien. Verder is hij nu ongeveer 55 cm en 4.5 kilo. Maar 10 dagen geleden was hij 53 cm lang en 4105 gram. Dus hij is in 10 dagen 400 gram aangekomen. Is dat wel normaal????? Hij zit geloof ik wel om de middenlijn qua curve.

Dan over de flesvoeding, hij krijgt Nutrilon hypoallergeen en verdraagt hij prima, geen darmkrampjes, geen reflux. Gelukkig!

Hij krijgt nu al 2 weken 6x per dag 120 cc water en 4 scheppen voeding. Dus in totaal 135 cc per fles en 810 cc per 24 uur. Zijn tijden van voedingen zijn om 06:30 uur, 10;30 uur 14:30 uur 18:30 uur 22:30 uur en om 02:30 uur.

Sinds een paar dagen lijkt het dat hij in de nacht echt honger heeft en komt hij 1 uur eerder. Hij doet over zijn fles wel 15-20 minuten. Maar in de nacht huilt hij omdat hij nog wel trek heeft. Gisteren kreeg ik het advies om de laatste fles van 22:30 uur ipv 135 cc 170 cc te geven. Hebben we ook gedaan ook al vond ik dat best wel veel. Hij accepteerde het en idd hij heeft de hele nacht doorgeslapen tot 05:30 uur. En ik maakte hem per ongeluk wakker anders sliep hij zeker tot 06:00 uur. Maar nu heeft hij gisteren maar 5 voedingen gehad ipv 6 en de laatste fles dus meer. Nu weet ik niet wat ik moet doen dus heb ik het consultatieburo gebeld. En ik kreeg voor de zoveelste keer een ander advies. Ze zei:

Ja maar Desley is bijna 6 weken en hij moet dus 6 voedingen op een dag krijgen want 5 is te weinig. Waarop ik zei: maar in de nacht komt hij 1 uur eerder omdat hij honger heeft, wat moet ik doen? Ja zegt dat mens: kijk maar wat je doet. Maar 5 voedingen per 24 uur is te weinig voor éen kindje van 6 weken. Hij MOET 6 voedingen hebben zegt ze. IK vroeg: ja maar hoeveel cc per fles? En wanneer is de laatste fles? Ze kon geen duidelijk antwoord geven! Nu snap ik waarom ze het consternatieburo noemen!! Altijd een ander advies!

Hoeveel flesvoeding kregen jullie kindjes met 5,5/6 weken oud per dag? 5 of 6 voedingen? EN hoeveel cc per keer? En om de hoeveel uur?

Wat zal ik doen?

6 voedingen van 135 cc per dag en niets veranderen met het gevolg dat hij in de nacht eerder komt?

of wat ik gisteren deed:

4x 135 cc (4 scheppen Nutrilon ) om 06:30, 10:30, 14:30, 18:30 uur en de laatste fles van 22:30 uur 170 cc zodat hij genoeg heeft en de nacht doorslaapt? Maar dan heeft hij wel 5 voedingen ipv 6

of

4x 150 cc ( 5 scheppen Nutrilon ) om 06:30, 10:30, 14:30, 18:30 uur en de laatste fles van 22:30 uur 170 cc zodat hij genoeg heeft en de nacht doorslaapt?

of omdat dat mens van het consultatieburo zei dat de laatste fles met 170 cc te veel was dat ik dan:

4x135 cc ( 4 scheppen Nutrilon ) op de tijden hierboven en de laatste fles van 22:30 uur 160 cc geef met 5 scheppen Nutrilon in plaats van 170 cc.

Hoe doen/ deden jullie dat? Want ik kom er nu echt niet meer uit en voel me zo wat een slechte moeder geloof ik. En is 5 voedingen voor een kindje van bijna 6 weken idd te veel? Kortom HELP!!!!!

Liefs Hope

Hoi Hope,

Toevallig had ik vanmorgen ook een discussie met het consultatie buro hierover, en ik heb eigenlijk hetzelfde Brayden komt overdag om de 2 a 2,5 uur krijgt 120 cc en drinkt dat dan ook op.n de nachten slaap hij 7 uur door dus ik gevraagd wat ik moest doen, daar werd op gezegt kijk naar wat je kindje zelf aan geeft. dus Brayden krijgt zo'n 6 a 7 voedingen per dag maar mij was gezegt dat hij tot hij 1 maand is op 120 cc moet blijven en daarna verhogen. ik persoonlijk zou gewoon de voeding wat omhoog doen zodat hij in de nacht wat meer slaapt, brayden was 3 dagen en kreeg toen al 90 cc want hij had honger.... ik zeg altijd maar zo leuk zo'n buro maar alleen voor de prikjes en verder ga ik op mijn eigen gevoel af elke baby is anders en jij als moeder ziet dat het beste.

groetjes Diaan

Als je kindje met 6 weken op 5 voedingen de dag en nacht doorkan, dan zou ik terug gaan naar 5 voedingen. Ik zou dan langzamerhand steeds meer in de fles gaan doen. Ik zou dus langzaam (in stapjes van 10cc) ophogen naar 150 +5 en dan afgieten naar 150 cc. De laatste fles zou ik dan gewoon 150+5 doen en niet afgieten. En kijk maar 's wat er gebeurt. Als hij overdag die 4 uur tussen voedingen niet haalt, dan haalt hij het niet en ga je gewoon terug naar 6 voedingen en doe je ietsjes minder in de fles. Het is helemaal niet erg om daar een beetje mee te experimenteren. Je baby geeft wel aan of het goed is of niet.

Wat ik geleerd heb de afgelopen anderhalf jaar (sinds Thomas) is dat je qua voedingen ook vaak je eigen gevoel moet volgen. Hou je aan de (eind)hoeveelheden van het cb en verdeel het zelf naar hoe je het prettig vind. Je zal zien dat je kind dan zelf ook wel een beetje aangeeft wat hij wil.

Thomas zat met 6 weken op 5 voedingen en was volgens mij vergelijkbaar met Desley qua gewicht. Joris was een stuk zwaarder en heeft wel 7 of 8 weken 6 voedingen gehad... gewicht zegt dus niet alles. Joris krijgt nu 5 voedingen van 180+6 (=200cc) en is 4 maanden en 7 kilo.

De richtlijn is volgens mij 150cc x kilo lichaamsgewicht, google daar maar 's op. Dat is dus een richtlijn, daar mag je boven of onder gaan zitten. Je moet ervan uit gaan dat ze per 24 uur niet boven 1 liter melk mogen komen.

Ik hoop dat je er wat mee kan! Succes!

Hoi Hope,

Ik ben het met Esk eens. Als Desley 5 voedingen op een dag aankan, zou ik dat doen! Als hij daardoor verzadigd raakt en beter een nacht/dag doorkomt, dan is dat toch prima? Vind het nogal wat 6 voedingen MOETEN! Ik bedoel, als wij geen honger/trek hebben, nemen we toch ook niets? En als Desley bij 5 voedingen beter tot z'n behoefte komt, gewoon doen! Je gevoel volgen hoor, jij weet het beter....cb geeft maar een advies, maar het is nog altijd jouw kind. Begrijp dat je er onzeker van kunt worden, maar alleen maar heerlijk toch dat Desley zo een dag doorkomt? Hij heeft waarschijnlijk behoefte aan meer in een fles, nou dat kan met 5 voedingen prima, waardoor hij het misschien langer uitzingt.

Ik doe het nu ook, als L_otte 's morgens laat is, probeer ik het met 5 voedingen. Is ze vroeg, dan houd ik het op 6 voedingen.

Bij mij werd met 4 weken geadviseerd het op 6 te houden ivm de reflux. Maar Desley heeft nergens last van.

Volg je hart meid!

Hope,

Catootje is nu zeven weken maar zit al drie weken op 5 voedingen per dag, eergisteren overgestapt naar 150 cc +5 en ze is helemaal tevreden.

Jij kent je kind beter dan het consultatiebureau, volg je gevoel....

Zolang je kindje meer dan 600 cc per dag krijgt is het prima!

• 5 weeks later...

Het is bij mij alweer ff geleden ( 3 jaar ), maar bij Ilona was dat ook zo, ze huilde hele nachten lang tot ze 6 weken was en mn schoonmoeder zei geef haar maar meer voeding, gedaan en mevrouw sliep als een roosje, ik ben toen over gestapt op voeding voor hongerige baby's en kreeg ze ook maar 5 voedingen per dag.

Bij mij op cb waren ze er relaxe over, het was hun advies om over te stappen op voeding voor hongerige baby's en ze was ook behoorlijk groot en stevig dat ze zeiden dat het geen probleem was, ze kon het wel hebben.

Succes ermee