Jump to content

Zijn er nog tips voor mij?

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

Vandaag kwam ik dit Forum tegen tijdens mijn zoektocht op Internet over IFV en ICSI. Ik heb me meteen aangemeld, want er staan veel interessante weetjes hier. :)

Voor morgen heb ik eigenlijk een afspraak gepland staan bij het Medisch Centrum Kinderwens te Leiderdorp, maar vanavond kwam ik er gelukkig nog op tijd achter dat mijn zorgverzekeraar Univé hier geen contract mee heeft. Dat vond ik best wel jammer, want ik had er tot nu toe een goed gevoel bij en fijne ervaringen van andere stellen gelezen.

Het enige ziekenhuis voor ons wat wél door Univé geaccepteerd wordt is het AMC in Amsterdam Zuidoost. Dus helaas ga ik Leiderdorp weer afbellen en het bij het AMC proberen.

Kan iemand mij vertellen of je hier zo een afspraak kan maken of moet je eerst langs de huisarts om doorverwezen te worden?

Als het goed is staat het ook in mijn handtekening, maar het probleem ligt bij mijn vriend. Volgens het Waterland Ziekenhuis in Purmerend is hij onvruchtbaar. Daarom heeft hij met zijn ex een kindje van een spermadonor gekregen. Als ik op Internet kijk zie ik dat bijna geen enkele man helemaal onvruchtbaar is, maar dat het vaak om verminderde vruchtbaarheid gaat. In dat geval is er dus nog hoop als ik het zo lees allemaal. In het Waterland Ziekenhuis zijn ze ook niet duidelijk tegen hem geweest, want hij weet eigenlijk niet eens waardoor hij onvruchtbaar is geworden. Met diezelfde ex vriendin heeft hij ook een kind wat wél van hemzelf is. Heel verwarrend allemaal hè? ;)

Ik wil zooo graag een kindje en het liefst natuurlijk van mijn vriend zelf. Ik zou er echt alles voor over hebben om dat voor elkaar te krijgen...

Zijn er mensen die mij nog beginnerstips willen geven? Voor mij is echt alles nieuw en er komt veel op me af.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Aritha

Posted

Aritha, wat vervelend dat je niet bij MCK terecht kan. Je hebt voor het AMC een doorverwijzing nodig, maar dat kan ook van je streekziekenhuis zijn - ik begrijp dat jullie daar al onderzoek gehad hebben? Waarschijnlijk is een telefoontje daar naartoe dan al genoeg, en je kan wel alvast een afspraak maken in het AMC.

In het AMC zijn wel redelijk lange wachttijden. Tot een eerste afspraak momenteel geloof ik ongeveer een maan (je kan even zoeken op hun website, bij de wachttijden bij poli CVV), maar vooral de wachttijden als je eenmaal alle onderzoeken gehad hebt kunnen lang zijn.

Is er nooit verder onderzoek gedaan bij je man? Als hij eerder wel een biologisch eigen kindje gekregen heeft lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij nu helemaal 0 zaadjes zou hebben - en al met een paar goede zaadjes is zoek-ICSI mogelijk.

Heel heel veel succes ....

Posted

Hallo Aritha,

Ondanks dat ik niet bekend met bent het AMC wil ik toch even reageren. In 2008 kregen wij ook van de huisarts te horen dat mijn man onvruchtbaar was. Zijn 'goedje' werd onder de microscoop gelegd en daar konden ze geen levende zwemmers vinden. Doorgestuurd naar de uroloog die wat onderzoeken deed. De oorzaak van zijn onvruchtbaarheid is nooit gevonden. Ondertussen ben ik naar de gyn. geweest om te checken of bij mij alles goed was. Dit was het geval en die heeft ons direct doorverwezen naar de fertiliteitsafdeling van het ziekenhuis. Daar werd direct de mededeling gedaan dat icsi de enige mogelijkheid zou zijn. Na een periode van 3 maanden waarin ik eerst moest afvallen (klote-mededeling van die arts maar toch maar mooi 14 kg kwijtgeraakt) mochten we meteen starten. Nu weet ik niet of er dus een 'wachtlijst' was zoals jij meld maar daar is nooit over gesproken.

We zijn allebei erg nuchter en nemen dingen zoals ze komen maar dit was toch wel even een andere situatie. Toch met de nodige nuchterheid, humor en hoop de behandeling in gegaan en ik moet zeggen dat het ons alleszins is meegevallen, en dat zeg ik niet alleen omdat het resultaat goed was! Ik ervaar de laatste cryo-tp zelfs zwaarder als de hele behandeling van icsi, mentaal dan he?

Ik ben het met Miepie eens dat je maar 1 zaadje nodig hebt om een kindje te verwekken en de resultaten van icsi zijn heel goed dus je kunt met recht positief zijn dat het jullie gaat lukken....

Ik denk dat je er niet anders in kunt staan als dat je gevoel je ingeeft maar het helpt wel om het allemaal op je af te laten komen en goed voor te laten lichten door de artsen. Zij zijn ten slotte degene die je moeten helpen en alle kunde in huis hebben. Je kunt bij hen met al je twijfels en vragen terecht en wij hebben ervaren dat ze begrip hebben voor de situatie omdat ze dit dagelijks tegenkomen.

Gezien de situatie zal de huisarts van je vriend ook op de hoogte zijn van de situatie en die kan eventueel een verwijzing regelen, lijkt me.

Ik wens jullie veel succes met de gesprekken en behandeling en hoop op een goed resultaat!

Posted

Hoi Aritha,

Mijn man en ik zijn onder behandeling in het AMC. Hij heeft een Tese behandeling gehad (dan halen ze operatief wat uit de bal, om te kijken of daar wel zaadcellen te vinden zijn). En gelukkig is dit na de 2e keer gelukt. In het MCA in Alkmaar werd eigenlijk gezegd dat een kindje van onszelf er niet inzit en dat er een hele kleine kans was dat het AMC iets voor ons konden doen. Maar toen we bij het AMC kwamen kregen we echt weer hoop en bleek dat die kans helemaal niet zo klein was. Wij zijn tot nu toe erg tevreden over het AMC, ze zijn allemaal heel aardig en je wordt goed opgevangen. De wachtlijst was inderdaad wel lang, het heeft wel een jaar geduurd voordat mijn man geopereerd wordt. Dat had toen ook te maken met de verhuizing van de afdeling. Volgens mij hebben ze al een aardige inhaalslag gemaakt, maar ik weet niet hoe lang de wachtlijsten nu precies zijn.

Wij hebben ook gewoon heel sterk de wens om een kindje van ons samen te krijgen en daarom hebben we ook geduldig gewacht. Ik heb nu net de 1e ICSI behandeling gehad, deze is helaas mislukt, dus nu gaan we volgende maand voor de 2e poging.

Dus meid, geef niet op! Als je graag een kindje van julliezelf willen zijn daar tegenwoordig echt wel mogelijkheden voor, laat je gewoon goed informeren en laat het stap voor stap op je afkomen.

Ik hoop dat je wat aan mijn inbreng hebt...

Groetjes Manon

Posted

Aritha, wat voor soort verzekering heb je? Want als je een restitutiepolis hebt kun je in principe bij elk ziekenhuis terecht. Alleen als je een naturapolis hebt ben je vaak afhankelijk van waar jouw zorgverzekering een contract mee heeft. Ik zou dat in het nieuwe jaar sowieso proberen te veranderen want anders ben je altijd afhankelijk van hun.

Vervelend dat je vriend verminderd vruchtbaar is. Maar er zijn tegenwoordig wel veel mogelijkheden om toch zaad te vinden. Zeker gezien het feit dat je vriend wel een biologisch kindje heeft.

Wat dat betreft zit je in het amc wel goed aangezien ze daar ook tese uitvoeren. Wij zijn ook begonnen in het amc maar vanwege de enorm lange wachtlijsten uiteindelijk terecht gekomen in Dusseldorf. Het is nu ongeveer een jaar geleden dat mijn vriend de tese heeft gehad en inmiddels ben ik pril zwanger! Het heeft wel heel wat pogingen (3x icsi en 3 x cryo van in totaal 12 embryo's) gekost maar het was het allemaal waard!

Als ik jouw was zou ik nog eens goed naar de polis kijken en dan beslissen. In Nederland doen ze tese alleen in het amc en het Radboud in nijmegen. In het buitenland zijn ze veel verder met deze technieken en kun je terecht in Dusseldorf, Gent, Brussel etc.

Ik wens jullie heel veel succes toe!

Posted

Wow wat een reactie in zo'n korte tijd! Dit doet me echt goed! :'-)

Vlak na het plaatsen van mijn bericht heb ik nogmaals contact gehad met Univé en ze hebben toch een contract met Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp! We zijn er meteen heen gegaan!!

We hebben een gesprek gehad met de arts daar (intake) en 15 maart krijgen we allebei een onderzoek. Ik een echo en mijn vriend moet sperma afgeven. De arts zei wel al dat ze écht hoopt dat ze iets voor ons kan betekenen, gezien het verleden van mijn vriend. :-(

Zal wat meer details geven aan jullie, misschien dat jullie tips en/of ervaringen hebben hiermee. Mijn vriend had toen hij heel klein was een bal (rechts) die niet indaalde, hier is hij op redelijk late leeftijd aan geholpen (5) en ik zag dat dat ook voor verminderde vruchtbaarheid kan zorgen. Maar goed, mijn vriend heeft daarna toch een kindje gekregen met zijn ex. In 2003 is hij geopereerd aan teelbalkanker (links) in het Waterland Ziekenhuis te Purmerend. Voor de operatie vroeg hij nog aan de arts of hij sperma moest laten invriezen, maar dit was niet nodig. Op Internet heb ik gezien dat teelbalkanker pas voor onvruchtbaarheid kan zorgen als je chemo of bestraling hebt gehad. Dat is bij hem niet het geval. Toch kwam daarna het onvruchtbaarheidsverhaal, maar of dat nou iets met die operatie te maken heeft.... :-S Dat weten we niet. Maar we kunnen altijd een keer terug gaan naar het Waterland Ziekenhuis om te vragen hoe het nou zit. Misschien is er wel iets mis gegaan tijdens die operatie ofzo, ik weet het niet!

@Manonk13 en @Twinklestar:

Mijn man en ik zijn onder behandeling in het AMC. Hij heeft een Tese behandeling gehad (dan halen ze operatief wat uit de bal, om te kijken of daar wel zaadcellen te vinden zijn). En gelukkig is dit na de 2e keer gelukt.

Inmiddels heb ik hier ook iets over gehoord en gelezen. Komt Tese als ICSI niet aanslaat?

Groetjes,

Aritha

Posted

Hoi Aritha,

Tuurlijk reageren we. Dat is toch fijn om met elkaar te kunnen delen. Wel mooi dat jullie toch nog terecht kunnen in Leiden, maar het is goed om te weten dat er tegenwoordig heel veel mogelijkheden zijn.

Eerst is de Tese nodig, met de zaadcellen die gevonden zijn kunnen we nu de icsi behandeling doen. Zonder Tese geen ICSI. Maar misschien is dat wel helemaal niet nodig bij jullie, laat alles rustig op je afkomen.

Groetjes Manon

Posted

Manonk,

Fijn dat jullie toch in leiden terecht kunnen. Manon heeft het al duidelijk uitgelegd zie ik. Mochten ze in leiden niet verder komen na de onderzoeken dan zou ik wel verder gaan kijken naar een ziekenhuis waar ze tese uitvoeren. Maar wellicht is het helemaal niet nodig en vinden ze toch zaadjes bij je man.

Wat sowieso goed is is dat hij vast begint met het slikken van vitamines (zoek hier anders eens op vitamine lijstje dusseldorf), zo min mogelijk alcohol drinkt, geen mobieltje in zijn broekzak, geen stoelverwarming aan, etc etc. Het duurt drie maanden voordat zaad zich volledig vernieuwd.

Posted

Hoi,

We laten het zeker rustig op ons af komen!

Bedankt voor de tips weer. Helaas doet mijn vriend nu nog zittend werk (doet hij al meer dan 5 jaar) en ik heb gelezen dat dat ook niet bevorderend is voor het zaad.

Maar vanaf 9 april gaat hij iets geheel anders doen, dus ik hoop dat het een goed effect heeft. Roken en drinken doet hij niet. Ik zal wel even kijken voor die vitamine inderdaad, dat vind ik erg interessant.

Slikken/Slikten jullie ook nog iets van vitamine of foliumzuur?

Groetjes Aritha

Posted

Hoi Aritha,

Ook wij zijn begonnen aan een icsi behandeling. Mijn vriend en ik kregen ook te horen dat er 0 zaadcellen aanwezig waren. Na 2 x testen zijn wij doorverwezen naar Gent. Hier worden we echt super geholpen. We hebben in januari een TESE behandeling ondergaan en hier zijn 11 rietjes zaad gevonden!! Nu beginnen we met de icsi en hopen op goed nieuws.

Heel veel succes!

Groetjes Bianca

Posted

Update!

Omdat mijn menstruatie eerder was gekomen konden we al eerder terecht bij het MCK. De afspraak stond voor vandaag! :-)

Mijn vriend moest wat sperma afgeven en ik kreeg een inwendige echo. Alles zag er goed uit, dus het is wachten op de uitslag.

We gaan er 20 maart weer heen om de uitslag de krijgen. Ik ben wel blij met de berichtjes van jullie. Als er nu niets gevonden wordt kunnen we altijd nog naar het AMC voor Tese behandelingen. Ik wil écht alles geprobeerd hebben voordat we zeggen dat er echt geen hoop meer is.

Bianca, mag ik nog vragen waarom jullie naar Gent gegaan zijn en niet naar het AMC of het Radboud voor Tese?

Ook wij zijn begonnen aan een icsi behandeling. Mijn vriend en ik kregen ook te horen dat er 0 zaadcellen aanwezig waren. Na 2 x testen zijn wij doorverwezen naar Gent. Hier worden we echt super geholpen. We hebben in januari een TESE behandeling ondergaan en hier zijn 11 rietjes zaad gevonden!! Nu beginnen we met de icsi en hopen op goed nieuws.

Liefs,

Aritha

• 2 weeks later...
Posted

Hoi DikkeDobber,

ik wilde ook even reageren :) bij mijn vriend waren dus ook 0 spermacellen gevonden :( terwijl voor de rest qua hormonwaardes etc alles goed was, nu bleek naderhand dat mijn vriend geen zaadleiders heeft en waarschijnlijk wel zaadjes aanmaakt alleen zitten ze 'vast' nu kijken ze volgende week d.m.v PESA of ze goede zaadjes uit z'n bijbal weg kunnen halen :) we weten uberhaupt nog niet of hij wel of helemaal niks bij zich draagt maar 80% kans dat er wat gevonden worde. zo niet zal het voor ons ook TESE worden maar er zijn nog best veel opties hoor meid!

hoop voor je dat je snel uit de onzekerheid ben! en succes met het verdere traject

Posted

Hoi aritha sorry voor mijn late reactie. Wij zijn naar Gent doorverwezen in Voorburg. Dit omdat ik dan hier mijn tussentijdse echo.s kan laten maken en niet om de 2 dagen naar België te hoeven rijden. Ook hebben wij maar 6 weken moeten wachten voordat d tese gedaan werd. We zijn hier erg tevreden over. Donderdag punctie gehad en 30 eitjes waarvan 19 bevruchte. Hee veel succes ik zal voor je duimen.

Posted

Hallo allemaal,

Wij hebben inmiddels de uitslag binnen van de test en helaas zijn er geen zaadcellen gevonden. Een verrassing was het niet echt voor ons.

Om het echt uit te sluiten willen we graag nog wel TESE doen, dus ik hou jullie nog op de hoogte.

Voorlopig zal het hier even stil zijn.... :-)

Liefs,

Aritha