Jump to content

Goede bevruchting maar slechte doordeling

Recommended Posts

Posted

Hallo!

Wij hebben nu 2 pogingen ICSI achter de rug en hebben donderdag een evaluatiegesprek gehad. Ons probleem ligt in het doordelen van de embryo's. De stimulatie gaat redelijk (wat langzamere opstart maar na verhoging medicatie voldoende eicellen), de bevruchting gaat ook goed (laatste keer 90% bevrucht) en de eerste paar controles gaat de deling ook goed. Maar dan... ongeveer als de embryo's zouden moeten delen van 8 naar 16 cellen stoppen ze er mee. Een aantal stoppen al eerder of gaan ongelijk maar de besten (kwaliteit 2 embryo's dus op zich prima) redden het niet om van 8 naar 16 cellen te delen.

Volgens de arts zijn de eicellen goed, er zijn 3 miljoen zaadjes om uit te kiezen dus dat is ook het probleem niet. Misschien zou het aan de laboratoriumomstandigheden liggen... Ze legde aan de hand van een voorbeeld uit: als je 3 koks hebt, met dezelfde ingrediënten voor Pasta Bolognese krijg je 3 verschillende gerechten. Ze gaf als suggestie om eens na te denken over een ander ziekenhuis waar misschien net andere laboranten werken met net andere materialen maar kon ons geen advies daarin doen welk ziekenhuis we zouden kunnen benaderen.

Mijn vraag is: zijn er meer dames/koppels die tegen het stoppen met delen aanliepen? Weten jullie of er ziekenhuizen zijn die hier meer mee kunnen/doen?

Hopelijk hebben jullie informatie die ons kan helpen want op internet kan ik erg weinig vinden hierover.

Posted

Welk ziekenhuis zit je nu? Ik vind het op zich al een pre dat ze dit zelf opperen, echt applaus voor dit ziekenhuis. Meestal wordt het toch bij de patiënt gelegd. Grappig voorbeeld ook, ik roep hetzelfde al jaren met appeltaart: je doet niet telkens hetzelfde als die taart niet lekker is, dan pas je het recept aan :-)

Misschien een ziekenhuis proberen met een embryoscope, het Erasmus werkt daar tegenwoordig geloof ik mee? Was nooit echt fan van hun lab, maar dit is wel echt de nieuwste techniek. Dusseldorf zou ook een optie zijn daarvoor. Of imsi of picsi proberen?

Posted

Hai Henne

Dank je voor je reactie! We lopen bij het Diaconessen in Voorburg waar we verder heel tevreden over zijn maarja... we willen graag zwanger worden en blijven en dat lukt tot nu toe nog niet. We hebben goede hoop op het medicatieschema (we gaan hoger starten omdat bij beide keren halverwege de stimulatie onvoldoende bleek) om zo een stabielere groei te krijgen en hopelijk resulteert dit ook in sterkere embryootjes :)

Dusseldorf is zo ver weg... dus daar zie ik wat tegenop. Erasmus had ik inderdaad ook aan gedacht.

Posted

:-) Ik ben een grote fan van Voorburg en dit bevestigt voor mij het beeld dat ze idd naar je persoonlijke situatie kijken en niet alleen naar hun protocol. DD is idd een eind vanuit de Randstad, maar het EMC is misschien wel goed te doen dan voor jullie? Wij zijn juist omgekeerd overgestapt, grappig. Soms kan een ander ziekenhuis met een ander protocol en een ander lab echt uitmaken. Gent zou ook nog kunnen, is ook best nog een eind rijden trouwens hoor. Maar daar doen ze dacht ik wel imsi en/of picsi.

Ik zie alleen wel dat je nu Menopur gebruikt, toen ik in het EMC liep wilden ze dit pertinent niet voorschrijven. Terwijl ik met Gonal-F echt nauwelijks rijpe eitjes had. Maar als jij met Puregon op zich ook goede eitjes had, is dat geen issue.

Posted

Hai

Puregon is niet het medicijn wat het beste bij mij past. We hadden wel voldoende eitjes maar een flink mindere kwaliteit dan dat we op Menopur hadden. Waarom wilden ze Menopur niet voorschrijven aan je? Vanwege het medicijn of vanwege jouw situatie?

Gent staat op het lijstje om nader te bekijken als de derde ronde gelijk zou zijn als de tweede en als er geen zwangerschap uit komt.

Posted

Wij hadden in het EMC telkens wel voldoende eitjes met de punctie, maar die bleken dan niet rijp te zijn. Op die manier was er telkens maar één embryo. Ik had zelf gelezen over Menopur en dat dit voor sommige vrouwen uit kon maken in de kwaliteit/rijping van de eitjes. In het EMC werd dat direct van tafel geveegd, het zou eerder aan mijn leeftijd (toen 35) liggen en Menopur gebruikten zij niet omdat het minder zuiver was oid. In Voorburg kreeg ik op basis van de eerste drie pogingen plus bloedonderzoek gelijk Menopur voorgeschreven en daar hebben we zelfs telkens cryo's. MAAR: dat is inmiddels natuurlijk wel een aantal jaren gelezen, het kan best dat ze in het EMC inmiddels andere inzichten hebben. Wil je alleen meegeven dat áls je het gesprek aangaat in het EMC, je hier vooraf naar vraagt om teleurstelling te voorkomen.

Gent stond bij ons op de lijst voor als Voorburg tegen zou vallen :-)

Posted

Waar loop jij Henne? En waar heb je gelopen want ik zie dat je een flinke geschiedenis hebt... (wat naar voor je!)

Welke medicijnen heb jij gebruikt en wat waren de resultaten? Merkte je verschil? Mag ik vragen hoe oud je nu bent (ik ben nu 33)?

Ik vond Puregon "fantastisch" om te prikken met die prikpen maar ik was de laatste dagen voor de punctie er helemaal ziek van. Van de Menopur heb ik totaal geen bijwerkingen gehad.

Posted

Wij hebben icsi 1, 2 en 3 in het EMC gedaan. Resultaat was telkens 1 embryo, ongeacht het aantal eitjes. Ik ben daar niet zwanger geweest, wel een keer een licht positieve test gehad voor in ongesteld werd.

Vanaf icsi 4 zitten we in Voorburg. Daar de eerste ronde 2 verse teruggeplaatst en nog 2 cryo's, niet zwanger, wel van de cryopoging weer een licht positieve test. De tweede stimulatie daar hadden we 9 embryo's, waarvan er 2 zijn teruggeplaatst en 6 ingevroren. Uit deze voorraad ben ik twee keer zwanger geweest, helaas beide keren mis gegaan. De derde keer prikken hadden we iets minder resultaat, uiteindelijk 2 verse teruggeplaatst en 1 cryo. Hiervan ook niet zwanger. Binnenkort beginnen we met een nieuwe ronde.

Menopur geeft bij mij duidelijk meer en betere kwaliteit eitjes, maar ze moeten ook wel echt groot genoeg zijn. In het EMC werd de punctie ingepland als de grootste follikel 18mm was. Ik heb vaak juist nog veel kleintjes en die deden dan dus niet meer mee. In Voorburg laten ze het nog wat verder door groeien. Dus het is niet alleen de menopur, ook de timing. Qua bijwerkingen heb ik alles al gehad, van doodziek tot fluitend de behandeling door.

Ik ben inmiddels bijna 37.

Posted

Nou misschien dat we elkaar nog tegen gaan komen :), wij hopen eind april te kunnen starten (ben net ongi, en wil de volgende cyclus weer starten). Het klinkt alsof jij inderdaad beter resultaat behaalt in Voorburg! Je hebt in ieder geval cryo's! Zo ver zijn wij nog nooit gekomen... Ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte voor ronde 7!! Hopelijk is het een geluksgetal

Posted

Mij is wel eens verteld dat de eerst 3 dagen de zaadcel nog niet echt meetelt maar dat op dag 4 zijn eigenschappen zwaarder gaan wegen. Vandaar dat volgens deze arts de meeste embryo's op dag 4 stoppen. Als dit waar zou zijn, lijkt het bij jou dan toch ad zaadkwaliteit te liggen.

Bij mij heb ik in andere klinieken ook echt mindere resultaten geboekt maar in de klniek waar ik nu zit (uzb) had ik laatste keer maar liefst 7 blastocysten ( doorgekweekt naar dag 5). En eigenlijk ben ik daar van elke verse poging zwanger geraakt na elders 6 verse plus nog aantal cryopogingen niet. Ik klik dus met hun koks wel en elders totaal niet.

Helaas zijn mijn eicellen niet goed en eindigden meerdere zwangerschappen in m/a's. Maar zwanger word ik er!

Ben er overigens ook door mijn eigen gyn heengestuurd omdat het uzb zo hoog aangeschreven stond op icsi gebied, dus ook een goede gyn!

ik wens je veel succes

• 2 weeks later...
Posted

Voorburg werkt sinds kort ook met de embryoscope. Wij hebben er vandaag filmpjes gezien van onze emmies. Ze gebruiken hem pas sinds kort dus misschien kan dit meer inzicht verschaffen?

Posted
Voorburg werkt sinds kort ook met de embryoscope. Wij hebben er vandaag filmpjes gezien van onze emmies. Ze gebruiken hem pas sinds kort dus misschien kan dit meer inzicht verschaffen?

Echt waar Sorpresa?!! Oh dat zou ik echt geweldig vinden! Wij gaan binnenkort weer voor een verse poging en hoewel we meestal prima embryo's hebben is elke verbetering natuurlijk welkom. Ik zag wel dat ze het lab 'verbouwd' hadden, waarschijnlijk dus hierom. Super zeg.

Posted

Ow echt waar?? Ik ga het zeker vragen voor onze 3e poging daar! Ik wist inderdaad dat ze aan het verbouwen waren maar had deze link nog niet gelegd. Dank je voor de informatie Sorpresa! Ik hoop dat het een grote is want als ik het zo hoor is het animo groot :)

Posted

Ik wist het dus ook helemaal niet. Heb expres deze poging weinig geschreven op het forum (maak ik mezelf gek mee) maar dit wilde ik wel even met jullie delen :-) De laborante was laaiend enthousiast over haar "speeltje" en heeft hem eerst maanden getest met muizenembryo's etcetera. Wij waren een van de eersten van wie de emmies in de embryoscope waren gekweekt. Ik heb verder geen idee hoeveel erin 'past' maar wij kwamen er ook pas achter dat ze er een hadden toen we gisteren kwamen voor de tp. Trouwens ook wel apart dat ik met 26 jaar 2 embryo's terug kreeg. Is veel aan het veranderen geloof ik?

Posted

Hahaha snap ik helemaal! Ik moet zeggen dat ik vrij moedeloos naar het ziekenhuis ging gisteren maar toen we hoorden dat de kwaliteit veel beter is geworden, en daarna nog die filmpjes zagen en we er ook nog eens twee mee kregen... ja mijn dag was weer goed!