Jump to content

Vu of AMC/nog een keer IUI of IVF- wie weet raad?

charli

Recommended Posts

hallo lieve mensen,

ik zie even door de bomen het bos niet meer en hoop op jullie ervaringen. Ben 40 jaar oud, heb 3 IUI pogingen achter de rug in een ziekenhuis in woerden. de gyn daar raadde me aan om ivm mijn leeftijd door te gaan met IVF. Ik heb een 3de dag echo gehad waaruit blijkt dat ik maar 5 follikels heb.

Ben in het VU aangemeld en zij willen eerst nog 3 keer IUI doen. zij zeggen dat IVF misschien bij mij niet zoveel zin heeft omdat ik niet zoveel follikels heb. Bij het AMC zouden ze meteen door gaan met IVF en krijg ik te horen dat er met extra stimulatie meer dan 5 follikels te 'maken' zijn. wat is er nou waar? Ik raak er een beetje van in de war en vind het best wel vervelend dat experts er zo anders over denken.

ik heb ook het idee dat het VU wat minder transparant is, d.w.z. dat ik de indruk krijg dat zij zomaar zouden kunnen besluiten om niet verder te behandelen als ze daar de noodzaak niet toe zien.Zij behandelen in principe tot 41. Krijg er mijn vinger niet goed achter. Aan de andere kant vind ik ze wel erg zorgvuldig. van het AMC heb ik het gevoel dat ze wat transparanter zijn. het AMC behandelt tot 43.

de cijfers van het VU zijn erg goed maar dat wordt misschien wel veroorzaakt omdat ze streng selecteren aan de poort en met ouderen werken.

wie heeft ervaringen met het VU en/of het AMC?

wie heeft meer info over wat nu wijsheid is in mijn situatie IUI of IVF?

alvast hartelijk dank.

charli

ps: voor iedereen die dit doorgemaakt heeft...wat een proces zeg ik neem er mijn petje voor af.

Hoi Charli,

Wat een onzekere situatie zeg en tja...wat is wijsheid? Is er bij jullie nog een andere oorzaak gevonden, behalve 5 follikels op echodag 3? Begrijp ik goed dat je al een keer gestimuleerd hebt?

Vind het namelijk wat kort door de bocht om te zeggen dat het niet uitmaakt met 5 follikels. Ik bedoel 5 follikels is immers een prachtig aantal. Wat zegt je eigen gevoel? Los van wat het ziekenhuis zegt.

Sta je meer achter de 'veilige' weg en nog 3 keer iui, of wil je meteen voor ivf gaan? Het is namelijk niet met zekerheid te zeggen dat met extra stimulatie meer dan 5 follikels te maken zijn. De ene cyclus is de andere niet en je weet het nooit van tevoren.

Zelf heb ik ervaring met het AMC icm een streekziekenhuis. Ik ben in het AMC alleen geweest voor de punctie en tp. Daar ben ik wel tevreden over. Dus in die zin kan ik je niet echt vertellen hoe en wat. Weet wel dat ze daar iets onzorgvuldiger zijn in het bijhouden van je dossier.

Heb ook op het punt gestaan om te kiezen voor het VU of DD, maar dat was omdat ik het in ons eigen ziekenhuis zoooooo zat was. Uiteindelik hebben wij voor DD gekozen en daaruit hebben we een prachtige dochter mogen krijgen.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik ( als je het mentaal ook trekt, want jouw klokje tikt wel) voor het VU gaan. Vanwege de cijfers, maar ook de geode verhalen die ik erover gehoord en gelezen heb.

Aan de andere kant is het misschien wijsheid om in jouw situatie meteen voor IVF te gaan, omdat daar het slagingspercentage hoger mee ligt dan bij IUI. Maar daar moet je wel klaar voor zijn en het ook aandurven, want IVF is een zwaar traject.

Volg je gevoel, waar sta je zelf het meest achter? Als je dat helder hebt, kun je misschien een concretere beslissing maken in het kiezen van het ziekenhuis/kliniek.

Succes!

Trouwens .... zelf zijn er bij mij de laatste keer 2 follikels gepunctueerd en daarvan was er maar 1 (!!!!!) goed. Deze is godzijdank bevrucht en daaruit is onze dochter ontstaan. Het kan dus echt, zeke rmet 5 follikels!!!!

Hoi Charli,Lastige keuze voor je, volg je gevoel/hart.Wij hebben een intake gesprek gehad in het AMC en vonden dat alles behalve prettig. Manlief heeft zaadbalkanker gehad en was tijdens het gesprek al schoon verklaard, maar dit was wel de leidraad van het gesprek. Men wilde ons pas helpen na diverse gesprekken met maatschappelijk werk.Op advies van een collega aangemeld bij het VU. Daar bleken wij alleen voor ICSI in aanmerking te komen. Duidelijk, direct maar vooral erg professioneel. Ik was voor de behandeling als gestopt met roken en was 15 kg afgevallen en hier waren de artsen erg blij mee. Om een lang verhaal kort te maken; na de 1e ICSI en 1e TP meteen zwanger en ons wondertje is inmiddels bijna 8 weken!Ik zou een ieder die het nodig heeft het VU aanraden. Succes met alles!

Dag Charli,

wij hebben ICSI-behandelingen gehad in het AMC en zijn daar erg tevreden over geweest. Keurige begeleiding, vriendelijke artsen en verpleegkundigen. Alles volgens afspraak dus eigenlijk geen negatief punt over het AMC. En ook met resultaat; in februari 2011 uit de 3e ICSI-poging een mooie zoon. Nu opnieuw in de race voor een broertje of zusje!

Heel veel succes met het maken van je keuze!!!

Tsja wat voor een gevoel heb je erzelf bij. Dat is belangrijk.

Ik heb bij het VU gelopen. Had telkens maar 3 folikels waarbij de laatste helemaal geen eicellen in zaten. Toen hebben ze direct gezegd het is beter te stoppen met icsi. Dit heeft met de endometriose te maken.

Ik vind de begeleiding bij het VU erg goed en heb geen ervaring bij het amc.

Verder is IUI natuurlijk veel minder belastend in mijn beleving dan ivf.

Succes met kiezen.

Hoi Charli,

Allereerst sterkte met je beslissing wat het ook gaat worden.

Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken en die is geen Nederland geen AMC en geen IUI.

AMC ben ik ronduit ontevreden over. Nederland is in het algemeen erg behoudend in zijn aanpak en doet alleen datgene wat keihard wetenschappelijk is bewezen en wil niets uitproberen.

Ik ben ook 40+ en heb ivf en ICSI gedaan en daarna toch nog IUI in Nederland gedaan en niet zwanger. Daarna naar Turkije gegaan privé kliniek klein en intiem waardoor je een prioriteit bent en niet de zoveelste die week.

En ik ben nu zwanger van een tweeling.

IUI is zeker minder belastend maar men gaat in NL 'meestal' voor maximaal 1 eicel bevruchten en is daarom niet genegen een hogere stimulatie dosis voor te schrijven. Dat geld in mindere mate ook voor IVF. Men wil hier koste wat kost voorkomen dat je zwanger wordt van een meerling. Door deze super voorzichtige houding nemen je kansen als je 40+ bent af want je hebt nou eenmaal meer nodig dan iemand van 30. Ik zou als ik jou was voor ICSI gaan of anders IVF.

Ook het wel of niet voorschrijven van utrogestan en welke dosis is in verschillende ziekenhuizen verschillend en heb je juist als je 40+ bent nodig. Blastocyst fase terugplaatsen of 3 daagse eicel ook daar doen ze verschillende dingen in.

En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen.

Je moet dus heel goed weten wat jij wilt in welke fase en er bovenop zitten en dat doordrukken. Laat je niet overbluffen en niks wijs maken, volg wat jij wilt.

En heel veel succes wat je ook gaat beslissen of doen, hoop houden!

Groet Louise

Beste Charli,

Al onze ervaringen zijn verschillend.

Mijn ervaring met het VUMC staat in mijn handtekening. Ik had de indruk dat zij ons helemaal niet goed voorgelicht hadden omdat ze gezien mijn leeftijd en kanker van mijn man helemaal niet van plan waren om ons te behandelen. Vervolgens zijn wij na vele onderzoeken, waaronder een GIS echo. Weggestuurd met het verhaal dat de myomen die ik had helemaal niet in de weg zaten voor IVF of ICSI. Dat dat mijn leeftijd is.

Ik wens je heel veel wijsheid met het kiezen van een ziekenhuis. En natuurlijk heel veel suc6 met je traject.

Liefs